Miksi yhä useampi koululainen tarvitsee tukea peruskoulussa?
Mikä on mennyt Suomen kouluissa pieleen? Viime päivinä on uutisoitu aiheesta paljon mediassa. Jopa yli 90% kouluissa oppilaiden tuen tarve on lisääntynyt. Keskittyminen on huonontunut oppitunneilla, tutkimusten mukaan jopa alakouluissa enenemissä määrin lapset eivät enää kunnioita opettajia ja koulun arvostus on ylipäänsä lasten ja nuoren keskuudessa laskenut. Tutkimusten mukaan rehtorit arvioivat peruskoulusta pääsevien jatko-opiskeluvalmiuksin olevan monien kohdalla huonot.
Käsittämätöntä, millaiseen alennustilaan Suomen koulujärjestelmä on saatu ajettua 2000-luvulla.
T. Huolestunut isoäiti
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Naiset, teitä on enemmän kuin miehiä. Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin. Alas ristiltä ja itsestä puhumisen sijaan niitä rakenteita muuttamaan.
Sannihan teki 10-vuotta "töitä" uudistaakseen koulun. Vituiksmän
Luokkakoot on hervottomia. Mä saisin varmaan burn outin jos pitäisi viikko viikon jälkeen viettää työpäivä 25 hengen porukassa.
". Oikeasti aika tärkeä taito se, että nuori osaa kyseenalaistaa ja ajatella itse "
Ongelma on se että nykyään tuo kyseenalaistaminen ja itse ajatteleminen on tullut synonyymiksi sille että uskotaan jotain netin syvän pään salaliittoteoriaa.
Sellainen oikea älyllinen kriittisyys on jo ihan marginaalia.
Vierailija kirjoitti:
Luokkakoot on hervottomia. Mä saisin varmaan burn outin jos pitäisi viikko viikon jälkeen viettää työpäivä 25 hengen porukassa.
80-luvulla 32 oppilaan luokkakoot olivat ihan arkipäivää ala-asteellakin. Toki lapsetkin olivat erilaisia.
Ei vika ole kouluissa, vaan kotona. Kun ei saa tukea kotoa, sitä tarvitsee sitten koulussa enemmän. Kaikkea ei voi ulkoistaa koulun vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Aika pieni luokka, jos vain 25 oppilasta on. Meillä oli 1990-luvulla melkein 40 oppilaan luokka. Hyvin pärjättiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset, teitä on enemmän kuin miehiä. Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin. Alas ristiltä ja itsestä puhumisen sijaan niitä rakenteita muuttamaan.
Sannihan teki 10-vuotta "töitä" uudistaakseen koulun. Vituiksmän
Näköjään, kun sinäkään et oppinut kirjoittamaan. Se on 10 vuotta, ei 10-vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan luokkakoolla on oikeastaan aika pieni merkitys. Opettajalla ja sillä, minkälaisia lapsia luokassa on, sen sijaan on oleellinen merkitys.
Syitä on varmasti monia. Opettajilla ei ole valtaa pitää kuria, lapsille annetaan liian aikaisin itseopiskelu yms. tehtäviä, arviointi on muuttunut eikä se aina kannusta kehittymään, luokalle ei jätetä eikä se ole edes uhkana, erityislapsien integrointi normaali luokille, maah.muuttajien. lasten kielliset ongelmat, kotona ei tueta, harrastukset vie liikaa voimia, kirjoitustehtäviä liian vähän, kirjojen lukemista liian vähän, koronan heijastukset, liian vähäiset resurssit erityistukeen jne.
Vierailija kirjoitti:
". Oikeasti aika tärkeä taito se, että nuori osaa kyseenalaistaa ja ajatella itse "
Ongelma on se että nykyään tuo kyseenalaistaminen ja itse ajatteleminen on tullut synonyymiksi sille että uskotaan jotain netin syvän pään salaliittoteoriaa.
Minusta se on älyllistä laiskuutta että leimataan kaikki oma ajattelu netin salaliittoteoriaksi. Ei sillä tavoin kannusteta nuoria kehittämään ajattelukykyä kun heti pilkkakirves lentää kun kehtaa poiketa narratiiveista.
Vierailija kirjoitti:
Sä olet ilmeisesti käynyt koulusi jossain pikkukylällä, jossa oli pari oppilasta per ikäluokka. 25 on ihan normaali luokkakoko. Ollut vuosikymmeniä. Ei siinä ole mitään hervotonta. Yli 40 oppilaan luokat alkaa olla jo hervottomia. Sellaisessakin tullut istuttua yläasteella.
t. paljasjalkainen helsinkiläinen vuosimallia 1973
Vierailija kirjoitti:
Syitä on varmasti monia. Opettajilla ei ole valtaa pitää kuria, lapsille annetaan liian aikaisin itseopiskelu yms. tehtäviä, arviointi on muuttunut eikä se aina kannusta kehittymään, luokalle ei jätetä eikä se ole edes uhkana, erityislapsien integrointi normaali luokille, maah.muuttajien. lasten kielliset ongelmat, kotona ei tueta, harrastukset vie liikaa voimia, kirjoitustehtäviä liian vähän, kirjojen lukemista liian vähän, koronan heijastukset, liian vähäiset resurssit erityistukeen jne.
Kaikki lähtee kotoa. Ihan liian moni ulkoistaa vastuun ensin päiväkodille ja myöhemmin koululle. Ja sitten raivotaan opettajalle, kun lapsella on ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on älyllistä laiskuutta että leimataan kaikki oma ajattelu netin salaliittoteoriaksi. Ei sillä tavoin kannusteta nuoria kehittämään ajattelukykyä kun heti pilkkakirves lentää kun kehtaa poiketa narratiiveista.
En minä sitä leimaa vaan kyllä juuri kaikki nämä salaliittohörhöt itse kutsuvat sitä omaa toimintaansa kriittiseksi ajatteluksi. Ja siksi se sana on vähitellen muuttanut merkitystään.
Ja se oma kriittinen ajattelu pitää olla nimenomaan juuri sitä, omaa ajattelua eikä sitä että "näin netissä videon jossa sanottiin että...". Nuoria pitää nimenomaan kannustaa muodostamaan ihan oma mielipide ihan omien perusteiden mukaan ja aidosti pohtimaan sitä miksi on sitä mieltä kun on. Nyt kun jokaisen mielipiteen voi ottaa valmiiksi netistä, on oma ajattelu jäänyt liian vähäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä sitä leimaa vaan kyllä juuri kaikki nämä salaliittohörhöt itse kutsuvat sitä omaa toimintaansa kriittiseksi ajatteluksi. Ja siksi se sana on vähitellen muuttanut merkitystään.
Ja se oma kriittinen ajattelu pitää olla nimenomaan juuri sitä, omaa
Ei kaikki ole samanlaisia kuin sinä. Hyvin suuri osa nuorista on erittäin fiksuja ja omaan ajatteluun pystyviä. Eivät usko sokeasti, mitä netissä lukeaa (toisin kuin esim. osa täällä), vaan kyseenlaistavat ja hankkivat tietoa luotettavista lähteistä. Tämä nyt koulussa oleva sukupolvi on paljon medialukutaitoisempaa kuin heitä pykälää tai kahta edeltävä sukupolvi, joka käyttää perusteluna muun muassa "mutta Seiskassa luki".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se oma kriittinen ajattelu pitää olla nimenomaan juuri sitä, omaa
Voipi olla että kaikki tuo on todellisuudessa oireita yhden totuuden virallisesta maailmasta. Korona-aikana tuo yhden sallitun totuuden maailma oli erittäin jyrkkä.
Elukat on päästetty luokkiin vaikka ne kuuluisivat viidakkoon. Ei siitä synny kuin kaaosta.
Matti Vanhasen faija teki taannoin erään yleispätevän tutkimuksen, josta pystyy päättelemään selkeän vastauksen tähänkin kysymykseen. Eipä sitä tarvitse mennä kuin Viroon, niin siellä koulusysteemi pelittää jo aivan yhtä mallikkaasti kuin Suomessakin vielä reilut parikymmentä vuotta sitten.
Olosuhteet on tehty liian helpoiksi.
"Voipi olla että kaikki tuo on todellisuudessa oireita yhden totuuden virallisesta maailmasta. "
Maailmassa ei ole ikinä historian aikan ollut ihmisten näkyvillä ja saatavilla niin monenlaista "totuutta" kun nykypäivänä joten nykypäivän kutsuminen yhden virallisen totuuden maailmaksi on hieman kummallista.
No tämä juuri. Oikeasti aika tärkeä taito se, että nuori osaa kyseenalaistaa ja ajatella itse eikä mene mukaan kaikkeen mihin muut menee sillä teinien joukossa tyhmyys tiivistyy.