Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluun tulee enemmän ja enemmän lapsia joilla ei ole ollut perheessä mitään vaatimuksia

Vierailija
31.05.2024 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rehtori-kouluun-tulee-yha-enemman-l…

aikuiset ei ole ollut akkuisia ja sääntöjä eikä muita ei osata kunnioittaa 

Kommentit (223)

Vierailija
161/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummitäti sanoi minulle: "te olitte hyviä oppilaita. nykyään porukka on niin tyhmää."

Koulunkäynninohjaaja. Peruskoulu muuttunut omista ajoista. Olen yli 25-vuotias. 

Vierailija
162/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googlata suomalaisten kiintymyssuhdemallit, niin ei tarvitse lähteitä kysellä. Moni asia selviää ihan itsekin selvittämällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu jumittunut täällä uimiseen, mutta siitä yksi sivuhuomio: kun minä olin lapsi, ei me kesäisin missään uimahalleissa käyty, eikä varsinkaan maauimaloissa. Oletteko koskaan kuulleet järvistä, niitä on Suomessa aika paljon? Me 70-luvun lapset menimme minne tahansa rantaan, virallinen uimapaikka tai sitten ei, vaatteet pois ja uimaan. Tämä alkoi itsenäisesti jo vähintään 10-vuotiaana. Hengissä ollaan.

Vierailija
164/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu jumittunut täällä uimiseen, mutta siitä yksi sivuhuomio: kun minä olin lapsi, ei me kesäisin missään uimahalleissa käyty, eikä varsinkaan maauimaloissa. Oletteko koskaan kuulleet järvistä, niitä on Suomessa aika paljon? Me 70-luvun lapset menimme minne tahansa rantaan, virallinen uimapaikka tai sitten ei, vaatteet pois ja uimaan. Tämä alkoi itsenäisesti jo vähintään 10-vuotiaana. Hengissä ollaan.

Niin, sinä olet hengissä. Lasten tapaturmakuolleisuus Suomessa on romahtanut sitten 1970-luvun, mutta on edelleen Euroopan korkeimpia. Moni kantaa edelleen traumaa siitä, mitä sillä ihanalla 70-luvulla kävi itselle tai kaverille. Esimerkiksi uuden vuoden rakettionnettomuudet olivat täysin turhia. 

Asioilla on aina monta puolta, mutta en millään jaksa uskoa, että lasten tapaturmakuolleisuuden nostattaminen tietoisia riskejä ottamalla auttaisi tässä ketjussa mainittuihin ongelmiin - sen enempää kuin jäätelön syöminen aiheuttaisi hukkumista. Siksi minäkin toivoisin, että päästäisiin tästä uima-aiheesta eteenpäin. Turvallinen veden äärellä oleilu aikuisen valvonnassa ei traumatisoi yhtäkään lasta eikä tee heistä uusavuttomia.

Vierailija
165/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on koulullakin omat vikansa, kun paapovat lapsia. Esim. asumme kahden km päästä koulusta, ekaluokkalainen ei saa sitä matkaa yksin ajaa polkupyörällä. Vaan hänellä pitää olla saattaja. Koska me vanhemmat lähdemme aikaisemmin töihin, pitää naapurin papan olla hänen saattaja mennen tullen. Illalla lapsi ajaa harrastuksiin ilman saattajaa saman matkan.  Sama homma jatkuu vielä tokaluokkalaisella.

Mä menin kouluun vuonna 1984. Siihen aikaan eka-tokaluokkalaiset eivät saaneet ainakaan minun koulussani pyöräillä kouluun, koska heidän katsottiin olevan liian pieniä tekemään sen turvallisesti.

Kouluhan ei sitä voi kieltää. 

Suositella voi.

Vierailija
166/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkin takana hieman faktaa lasten tapaturmista 1960-70-luvuilla. Asiaa myös hukkumisten määristä silloin ja nyt.

https://yle.fi/a/3-8023563

Vierailija
167/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulumatkat kuuluvat lain mukaan huoltajien vastuulle, koululla on vain ilmoitusvelvollisuus epätavallisten tilanteiden sattuessa ts.ei selvitysvelvollisuutta. Näin ollen koulu ei voi kieltää esim.ekaluokkalaisia kulkemasta koulumatkoja vaikka avaruusaluksella. Koulu voi antaa suosituksia koulumatkoista, ei määrätä.

Vierailija
168/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä hauskaa. Rehtori kertoo havaintona, ettei lapsilta voi nykyään vaatia mitään, koska heitä ei ole kotonaan kasvatettu tottelemaan. 

Puolet porukasta uhoaa, miten lapset pitää päästää entisajan tyyliin yksin rypemään, ja puolta porukasta kiinnostaa se, miten koulu ei voi kieltää lasten pyöräilyä, ainoastaan esittää suosituksia.

Säälin teitä, opettajat.

Vierailija
169/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä päin sitten on 7-8 ikäraja uimahalliin ilman aikuista. Meillä on 10, ja Helsingissä näyttää äkkiä googlaten olevan sama. 

En kyllä mitenkään näe, miten se joka lähettää 7-vuotiaan uimaan kaveriensa kanssa, olisi erityisen paljon parempi vanhempi kuin se, joka on vielä 11-vuotiaidenkin seurana. Väittäisin jopa päinvastoin.

Kamalaa, jos kaverin äiti tai isä olisi istunut vieressä, kun uidaan kaverien kanssa 11-vuotiaina. Jos sen ikäiset eivät pärjää ilman äidin kädestä kiinni pitämistä, ehkä on parempi pysyä kotona.

Aika usein juuri noilla pikkukoviksilla on lopulta kova aikuisen kaipuu.

Millä ihmeen pikkukoviksilla? Jos kotona on rakastavat vanhemmat

Jotakin on pielessä 11-vuotiaalla, jonka mielestä on kamalaa että uimareissulla on mukana kuka tahansa aikuinen. Kamalaa, sitä sanaahan tuossa yllä käytetään. Ja sitten vielä lällätellään, miten olisi parempi että lapsi pysyisi kokonaan kotona. 

Ulkomailla on hyvin yleistä, että teinitkin viettävät perhe- ja sukukeskeistå elämää. Jossain vanhassa Euroopan sivistysmaassa saisi tosiaan 11-vuotias korvilleen jos sanoisi, että kamalaa miten kaverin isä tai äiti lähti uimaan mukaan.

No, taas vedetään ihan ääripäähän. Itse olin tänään koko illan juurikin 11-vuotiaiden mukana uimassa, kun oltiin vähän kauempana rannalla ja sinne piti mennä autolla. Ei ollut varmasti kenestäkään kamalaa.

Silti minustakin on kyllä omituista, jos jotkut tuon ikäiset eivät pääse maauimalaan ollenkaan ilman aikuista. Kyllä ikätasoisesti kehittyneiden 11-vuotiaiden pitäisi pärjätä myös ilman aikuista uimassa. 

Vierailija
170/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan riippuu perheestä ja missä asuu. Kyllä me käytiin lapsena uimahallissa usein. Myös maauimaloissa. Stadissa on uitu maauimalassa jo 40-luvulta lähtien ja kyllä sinne lapset meni keskenään.

Vierailija
171/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme, että oppimisvaikeudet ovat yleisiä.

Vierailija
172/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä, 169, ihan kuutamolla? Oletko ollenkaan lukenut juttua, josta tässä keskustellaan?

Yhä useampi lapsi ja nuori ei rehtorin mukaan kykene tekemään mitään asioita, joista ei tule välitöntä nautintoa. Ei osata kunnioittaa aikuisia, ei tehdä yhteistyötä. Koulutyön edellytykset ovat olemattomat. Tämä keskustelu käsittelee tuon tason kyvyttömyyttä. Ja sinä jankutat siitä, miten ikätasoisesti kehittyneen 11-vuotiaan pitäisi pärjätä yksin uimassa, vaikka uimahallissakin alaikäraja on yleensä 10 vuotta.

T. Eräs, joka kirjoitti nipun laudatureja vaikka oppi uimaan vasta yläkouluiässä.

Vierailija
173/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ottavat amerikkalaisista elokuvista mallia ilman omaa harkintaa.

Vierailija
174/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen teineille yrittänyt saada kalloon sitä että se kännykkä pysyy repussa tai lukollisessa kaapissa eikä tunneilla sen kyttäämiseen ole lupaa. Niin vain tuli Wilma- viesti kuinka ei ollut puhelinta kertauksen äikän kokeeseen Kahootissa ja osa sitten käyttänyt taas hyväkseen ja katsellut jotakin ihan muuta. Olisiko vaikka kertausmoniste mitään vai onko liian vaivalloista?

Vierailija
175/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä itse olen huomannut, on se että moni lapsi/nuori ei tee kotona kotitöitä. Kerran sitten kysyin oppilailta että mikä siinä on ja kukas ne kotityöt tekee ym, niin moni vastasi että äiti tekee (vaikka käy myös töissä) ja isä ei tee kotona mitään (toki käy töissä. ainakin useimmalla lapsella/nuorella. Tosin yksi lapsista kertoi että äitinsä käy töissä, isä ei ja äiti siltikin joutuu myös tekemään kaikki kotityöt) Moni nuorista onneksi on oppinut esimerkiksi sitten köksän tunneilla kuulemma kokkaamaan ja leipomaan sekä siivoamaan ja ovatkin innostuneet kotonakin auttamaan.

Itselläni oli sama tilanne (Olen 1980 syntynyt.) ja isäni oli kotona työttömänä eikä tehnyt mitään kotitöitä ja me lapset sitten siihen opittiin että kyllä äiti tekee, vaikka äiti oli töissä ja todellakaan näin jälkikäteen ajateltuna ei me lapsetkaan mitään järkeviä oltu kun ei autettu vaan seurattiin isän mallia. Aikuisuuden k

Mun nelosen huomenna päättävä lapsi on kaveriporukkansa ainoa, joka joutuu tekemään kotitöitä. Kaverit ovat olleet kauhuissaan siitä, että joutuu koulun ja harrastusten lisäksi tekemään kotonakin jotain. Minusta taas on itsestäänselvyys, että tuon ikäinen hoitaa osansa kotitöistä, kun kuitenkin elää täällä. Ei ne pyykit ja tiskit itsestään hoidu. Tai lakanat vaihdu. Tai roskat mene piharoskikseen. On myös koiraan liittyviä velvollisuuksia, sillä myös lapsi sitä koiraa halusi.

Veikkaan, että kotitöitä tehneellä lapsella on kotoa pois muuttaessa vähän helpompaa kuin pilalle passatulla.

Vierailija
176/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä linkin takana hieman faktaa lasten tapaturmista 1960-70-luvuilla. Asiaa myös hukkumisten määristä silloin ja nyt.

https://yle.fi/a/3-8023563

lapsena olimme omalla rannalla, toteltiin vanhempia, kukaan ei sillä kylällä hukkunut, kävimme mummilan rannalla, naapureiden ja vähän kauempana. Ei siellä kukaan valvonut. 

Vierailija
177/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on koulullakin omat vikansa, kun paapovat lapsia. Esim. asumme kahden km päästä koulusta, ekaluokkalainen ei saa sitä matkaa yksin ajaa polkupyörällä. Vaan hänellä pitää olla saattaja. Koska me vanhemmat lähdemme aikaisemmin töihin, pitää naapurin papan olla hänen saattaja mennen tullen. Illalla lapsi ajaa harrastuksiin ilman saattajaa saman matkan.  Sama homma jatkuu vielä tokaluokkalaisella.

Kun olin ala-asteella 90-luvulla niin vasta kolmosella sai mennä pyörällä kouluun. Se oli koulun sääntö. Ja ihan järkevä minusta. En anna omankaan ykkösen pyöräillä yksin. Kävellen menee ainakin ekan luokan.

Vierailija
178/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä, 169, ihan kuutamolla? Oletko ollenkaan lukenut juttua, josta tässä keskustellaan?

Yhä useampi lapsi ja nuori ei rehtorin mukaan kykene tekemään mitään asioita, joista ei tule välitöntä nautintoa. Ei osata kunnioittaa aikuisia, ei tehdä yhteistyötä. Koulutyön edellytykset ovat olemattomat. Tämä keskustelu käsittelee tuon tason kyvyttömyyttä. Ja sinä jankutat siitä, miten ikätasoisesti kehittyneen 11-vuotiaan pitäisi pärjätä yksin uimassa, vaikka uimahallissakin alaikäraja on yleensä 10 vuotta.

T. Eräs, joka kirjoitti nipun laudatureja vaikka oppi uimaan vasta yläkouluiässä.

Tasan yhteen aihetta käsittelevään viestiin vastaaminen on jankuttamista? Ok. Toisekseen noin monella laudaturilla uskoisi tietävän, että 11 on suurempi numero kuin 10.

Luin ketjun kokonaan vasta äsken ja se on aika rönsyilevä. Monta ihan hyvää näkökulmaa tässä minusta on. Tuo, ettei lasten taitoihin luoteta tai niitä edes opeteta, on yksi hyvä esimerkki. Vaikka tässä nyt oltiin jumitettu puhumaan vaan uimisesta, niin pätee se moneen muuhunkin asiaan. Siinä missä minusta on äärimmäisen tärkeää, että vanhemmat tuntevat lastensa kaverit ja tekevät näiden kanssa asioita, on myös äärimmäisen tärkeää, että vanhemmat eivät ole koko ajan huseeraamassa tilanteissa, joissa lapsi voisi ihan hyvin pärjätä itsekin. Lapsen itsetunto rakentuu myös niissä tilanteissa missä saa pärjätä itse.

Vierailija
179/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu myös paapoo lapsia. Voi käyttäytyä vaikka miten huonosti ja lintsata puolet viikosta joka viikko, kunhan sanoo taikasanat: ahdistaa, t@p@n itseni. Niin johan väännytään tuhannen mutkalle ja opettajakaan ei enää huomauta kun tunnilla katsotaan TikTokkia. Kun tärkeintä on että lapsi on tullut kouluun. Ei saa sanoa kun hän haistattelee kaikille, koska sentään on tullut kouluun ja ahdistaa. Ei ole lukenut kokeeseen kun ahdistaa, joten ratkaisu on ettei tarvitse tulla kouluun. Mitä pelleilyä!

Vierailija
180/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuimme ulkomailla kunnes lapsi meni Suomessa kouluun. Oli siis ehtinyt olla jo pari vuotta muualla koulussa. Olin oikeasti ihan järkyttynyt millä käytöksellä ja taidoilla Suomessa koulu aloitetaan. Koulunaloituspäivänä osa lapsista veti kauheaa älämölöä ja sekoilua. Ei puhettakaan, että olisi kunnioitettu aikuista tai oltu vieraskoreita. Saati vanhemmat ojentanut lapsiaan. Vanhemmat saivat kysyä opettajalta kysymyksiä, niin yksi tällaiset sekoilevan lapsen äiti kysyi, että eihän ekaluokkalaisia vielä laiteta läksyparkkiin, jos läksyt jää tekemättä. Ja tästä ilmeisesti intoutuneena toinen, että eihän ekaluokkalaisilla ole vielä jälki-istuntoa. Lapsella on juuri vitonen päättymässä ja edelleenkin opettajalla on päivittäin vääntöä tiettyjen oppilaiden kanssa, kun nämä eivät haluaisi tehdä jotain. Kuulemma uhkaus: mä kerron mun äitille kuuluu monta kertaa viikossa, kun opettaja antaa tehtävänantoja, jotka ei ole kaikille mieluisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän