Silloin kun olit lapsi, mitä ruokia isäsi kokkasi perheelle?
Itselleni mieleen on jäänyt keitetyt perunat ja ruskea kastike sekä letut.
Mitä ruokia muistat isäsi laittaneen silloin kun olit lapsi?
Kommentit (488)
Isä oli tosi edistyksellinen siihen nähden, että oli syntynyt 1920-luvulla. Laittoi ruokaa, siivosi, hoiti minua kun olin pieni. Sitten kun hän joutui jäämään sairaseläkkeelle, niin sen jälkeen koti oli oikeastaan kokonaan hänen vastuullaan.
Ja ne ruuat! Äitiä ei kiinnostanut eikä hän edes oikein osannut laittaa ruokaa, mutta isä teki niin paljon parempaa, ettei kouluruoka maistunut vaan odotin pääseväni kotiin syömään. Mureita lihapullia, kalaa sekä paistettuna, savustettuna että uunissa, porsaankyljyksiä, uunibroileria jonka moni muukin on täällä maininnut. Jouluksi tietysti laatikot, joita parempia en ole koskaan saanut. Perunamuussi! Salaatteja ja kasviksia oli myös ehkä keskivertoa enemmän, vaikka siihen aikaan ei kauppojen valikoima ollut ollenkaan samanlainen kuin nykyään. Ainoastaan leipomista hän ei harrastanut, mutta äiti taas hoiti sen.
Ei mitään. Eikun joo, joskus kerran vuodessa teki lapsuutensa lempiruokaa leipäressua.
Muuten äiti valmisti ruoan isälle. Minä sitten vanhempien eron jälkeen, olin yläaste ikäinen.
N.36
Isä oli kokki ammatiltaan ja hän laittoi usein ruokaa. Teki kerralla isompia määriä ja pakasti usein osan. Viikolla sitten monesti söimme veljen kanssa koulusta tultua näitä pakastimesta otettuja kerta-annoksia. Viikonloppuisin saattoi tehdä vaikka paljon pizzaa ja silloin kavereillemme oli myös tarjolla. Perunamuussi ja lihapullat oli yksi suosikkini ja kaverini sanoi siitä ettei tietänyt että perunamuussikin voi olla näin hyvää. Heillä kotona ei kuulema ollut.
Faija olis kyllä varmaan osannut tehdä ihan mitä vaan ruokaa, jos olis pysyny ns. annetussa ohjeessa, mutta sen piti aina alkaa "säveltämään", eli lisäilemään ihme mausteita tai outoja ainesosia, sellainen kokeilevan keittiön soppakokki se oli. ADHD vielä niin unohteli reseptin välivaiheita. Kerrankin unohti lisätä ruokaan suolan. Mutta teoriassa hän oli varmaan ihan loistokokki, toteutus vain ontui. Parhaiten siltä onnistui yleensä perinteiset liha- ja kalaruuat, karjalanpaistit ja uunilohet ja sellaiset, joissa se ei ihan hirveesti onnistunut säätämään 😂
Olen aina ihmetellyt, että kuinka isä on pärjännyt, ennen kuin tapasi äidin. Ruoanlaittoon tai tiskaukseen ei koskaan mitään haluja.
Kerran lapsena olimme ulkomaanmatkalla (ryhmämatka). Ohjelmassa oli matkan alussa kauppapysähdys (matka Lapin alueella pitkin paikkoja, joissa ei palveluja saatavilla ainakaan kaikkina aikoina). Monena päivänä iltapala oli siis omien eväiden mukainen, myös osa aamupaloista.
Vasta matkan jatkuessa valkeni, että isä oli ostanut koko viikon tarpeiksi tölkkihernesoppaa ja banaaneja. Ei siis mitään muuta. Niitä sitten syötiin niin, ettei näin pari vuosikymmentä myöhemminkään sama yhdistelmä houkuta.
En oikein enää muista mitä isä "kokkasi" kun äiti oli poissa. Ehkä jotakin mahdollisimman yksinkertaista, jota on saanut mahdollisimman valmiina. Yhtenä kesänä ratkaisu oli myös käydä pitsalla päivittäin (mistä tietenkin lapsi oli iloinen), mutta sen kesän jäljiltä olin läski. Ja olen kyllä nytkin, mutta nykyään se on itse aiheutettua kaljalla, vehnällä ja sokerilla.
Onneksi itse pidän kokkaamisesta ja teen kaikenlaista. Jos joskus on lapsia en halua olla sellainen tumpelo, ettei ruoanlaitosta tule mitään. Ja hämmästelen edelleen sitä, että isä elää suunnilleen vedellä ja leivällä.
Isä ei koskaan laittanut ruokaa, valitti vain kuinka kestää ruoanlaitossa, valittu väärät/rumat astiastot tai kuinka ruoka ei ollut hänen mieleensä. Olette onnekkaita joiden isät on joskus jotain kokanneet.
Isä kävi raskaassa työssä ja elätti koko perheen. Äiti oli kotiäitinä ja laittoi ruuan. Nuotiolla jo oltiin, niin isä paistoi letut.
Lettuja..hyviä olivat. Kalaa jouluna ja arkena.perusruokaa laitteli, piti ruuanlaitosta.silloin kun kerkesi tekemään oli kyllä hyviä..rakenteli taloa ja töitä teki paljon..äiti oli minun kanssa kotona kun.olin vielä alaasteella.
Vierailija kirjoitti:
Isä oli kokki ammatiltaan ja hän laittoi usein ruokaa. Teki kerralla isompia määriä ja pakasti usein osan. Viikolla sitten monesti söimme veljen kanssa koulusta tultua näitä pakastimesta otettuja kerta-annoksia. Viikonloppuisin saattoi tehdä vaikka paljon pizzaa ja silloin kavereillemme oli myös tarjolla. Perunamuussi ja lihapullat oli yksi suosikkini ja kaverini sanoi siitä ettei tietänyt että perunamuussikin voi olla näin hyvää. Heillä kotona ei kuulema ollut.
Joku luusseriko kirjoittaa?
Perunamuusi.
Keitettyjä perunoita tai spagettia ja hieman palanutta jauhelihaa tai ruispuuroa. Myös ranskalaiset ja uunimakkara taisi onnistua. Kun vanhemmat oli vuoden asumuserossa ja äiti oli muuttanut kotoa, hän tuli usein tekemään meille ruokaa kun ei oltaisi kovin hyvin pärjätty isän kokkaustaidoilla. Nykyään jos 70-vuotiaan isän pitää saada mahansa täyteen ilman äitiäni, hän lämmittää mikrossa valmiskeiton. Aina.
Isä huolehti yleensä sunnuntain ruuasta ja ruokana oli yleensä kalakeittoa. Myös savustettu kala oli kova sana. Isä oli kova kalamies ja kalaa meillä syötiin usein. Kalapullia/pihvejä muistan isän myös valmistaneen. Kun olin isompi, isä paistoi aina lettuja, kun tiesi, että olin tulossa käymään kotona. Riisipuuro oli myös ruoka, jota isä valmisti usein, kaurapuuroa unohtamatta. Isä osasi valmistaa ruokaa ja leipoakin. Isä osasi käyttää myös ompelukonetta ja korjaili esim omia työvaatteitaan ym. Isä oli syntynyt 1920-luvulla, joten ei ollut ollenkaan itsestään selvää, että hän tuollaisiakin hommia hallitsi.
Isä osasi laittaa ruokaa mutta äiti oli alan ammattilainen joten teki äidin kanssa kaikkee.
En tiedä mikä aukko mulla on päässä, mutta en muista mitä ruokia meillä syötiin lapsena. Voiko tämä liittyy ADHD:een?
-keitetyt perunat ja paistetut kotletit
-paistetut perunat + paistettu sininen lenkki
-uunilenkki, ryynimakkara
-pakasteranskalaiset ja kananugetit
-kalapuikot
-letut
-köyhät ritarit
-kaupan valmiista murotaikinasta tehdyt ässäkeksit, jotka pyöriteltiin kanelisokerissa ennen paistoa (liittyi ehkä joulun odotukseen) myös piparkakut valmistaikinasta myöhemmin, lastenlasten kanssa
-grillikautena makkarat ja erilaiset lihat joihin tyypillisesti tuli karrellepalanut paistopinta
Keitti perunoita ja nakkeja. Paistoi kananmunia.
Teki keittoja jauhelihasta, nakeista.
Paistoi paisteja, grillasi lihaa.
Isä teki liharuokia. Jotain sisäfilettä tai ossobuccoa. Ei koskaan mitään normaalia. En syönyt.
Eipä iskää juuri näkynyt. Joskus kävi välillä sutasee äitikkää
Isäni oli miesten mies. Ruoanlaitto kuului perheen naisille.
Eipä näkynyt koko isää.
Mummo ja äiti olivat hyviä ruuanlaittajia, samoin itse nyt ja omat tyttäret myös