Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintojani pilkattiin kadulla

Vierailija
30.05.2024 |

Minulla on isot rinnat ja tässä iässä ne eivät enää ole kiinteät. En käytä avonaisia, tiukkoja enkä läpinäkyviä paitoja, enkä voisi edes kuvitella kulkevani ilman rintaliivejä, mutta väkisinkin rintojen koon huomaa ja ne myös hölskyvät kävellessä helposti. Minulla oli päälläni aivan tavallinen, peittävä paitapusero ja sen alla tietysti liivit. Kuljin kadulla penkillä isuvien miesten ohi ja he kommentoivat halveksien "Naiset eivät oikein käytä rintaliivejä". Tämähän ei minun kohdallani edes ollut totta, minulla oli liivit ja aivan laadukkaat, tukevat sellaiset, mutta ilmeisesti en saisi edes kulkea kadulla häiritsemässä miesten esteettistä silmää roikkuvilla rinnoillani. Ja ilmeisesti näytän siltä, etten käytä rintaliivejä, vaikka käytän.

Luulivatko nämä miehet, että yritän keski-ikäisenä naisena epätoivoisesti esitellä rintojani tajuamatta, että olen miesten mielestä ruma ja vanha? En todellakaan yritä, enkä todellakaan kuvittele, että rintojani, tai minua, pidettäisiin hyvännäköisenä. Ja näinkö miehet yleisestikin luulevat? Että roikkuvarintainen keski-ikäinen nainen roikottaa rintojaan tahallaan ja luulee niiden houkuttelevan miehiä? Nämä miehet olivat sen verran sivistymättömiä, että kommentoivat ääneen, mutta näinkö te miehet yleisesti ajattelette?

Tämä tapaus aiheutti minulle todella suurta häpeää ja minusta tuntuu, etten kehtaa enää liikkua ulkona muuta kuin pakolliset menot. Minusta tuntuu nyt, että miehet katsovat minua inhoten, aiemmin en ole kiinnittänyt tähän huomiota, koska kuljen omissa ajatuksissani, en katsele ja arvioi muita enkä ole ajatellut, että joku katsoisi minua. Pienennysleikkaukseen ei ole varaa kun teen matalapalkkatyötä köyhyysrajalla ja julkiselta en saa leikkausta koska rinnat eivät ole niin isot, että niistä olisi terveydellistä haittaa. En ole myöskään ylipainoinen, joten laihdutus ei pienennä rintojani. Harkitsen transihmisten käyttämiä bindereitä, joilla rintoja saa pienennettyä vaikka itselläni kyse ei mistään transidentiteetistä olekaan, haluan vain häivyttää rintani näkyvistä. Onko joku nainen täällä kokeillut näitä ja saako niillä tosiaan isot rinnat litistettyä?

Kommentit (318)

Vierailija
101/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilkeimmät kommentit olen kylläkin saanut toisilta naisilta. Miesten jutuille voi vain nauraa mutta naiset saattaa sivaltaa pahasti.

Minulla on päinvastainen kokemus. Jo teininä koettu.

Kaikin mokomin. Minullakin on jo teinistä asti kokemusta naisten ilkeydestä. Miesten heitot on niihin verrattuna ollut ihan kevyttä kamaa.

No se kertoo sitten siitä että kumpikin sukupuoli on yhtä ilkeä. Ei se silti poista sitä faktaa että pahimmat solvaukset olen saanut kokea miehiltä.

Vierailija
102/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan sait riippareista pitkän vuodatuksen ainaseks

Ja tässä oiva esimerkki solvauksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just...

Vierailija
104/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä ihmisillä puuttuvat käytöstavat. Vieraille ei huudella, piste.

Opetelkaa käyttäytymään.

Tää on ainoa järkevä kommentti tähän asiaan. 

Huomion arvoista on se, että moni hyvää tarkoittavakin kommentti keskittyy siihen että AP:n tulisi kasvattaa henkistä pääomaansa ja tehdä sitä sun tätä kestääkseen vastaavat tilanteet jatkossa paremmin. 

Olennainen huomio siis on, että yhteisö hyväksyy väistämättömänä, että huutelua nyt vain on ja sitä pitää opetella sietämään ja siihen pitää varustautua milloin keksimällä nasevia vastaheittoja, milloin milläkin joogalla. 

Oikeasti tehokkainta olisi tiukasti yhtenä rintamana osoittaa että yhteisö ei hyväksy ohikulkijoille huutelua ja muiden ulkonäön kommentointia. 

Asiaa vähättelevät ko

Niin että nyt pitää naisten vain hyväksyä solvaukset ja lakaista tunteensa maton alle?

Vierailija
105/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotkut juopot on jotain huudelleet, tapahtui varsinkin ollessani nuorempi, vastasin aina jotain tyyliin "munasi taitaa olla yhtä pieni kuin aivosi", tai  "menkää nyt kusettamaan prinssinakkejanne muualle " tai mitä minimunat täällä istuu ihmisten  ilmaa pilaamassa " tai  "ehkä sinun kannattaa lopettaa kokonaan uloshengitys, haisee niin s..nan pahalle"  tms. Yleensä kannattaa harjoitella pari fraasia valmiiksi ja viittaus elimen kokoon tai löyhkäävään olemukseen hiljentää joskus hetkeksi. 

Tai sitten vaan pieraista ohittaessa, jos onnistuu.

Jos jotkut juopot tai muu isompi joukko huutelee törkeyksiä, on aina riski vastata siihen itse aggressiolla.

Päihdeongelmaisten jutut on järkevintä ohittaa reagoimatta. Jos kokee tarvetta, voi siirtyä kauemmas ja soittaa poliisit. Poliisi valvoo ja ylläpitää järjestystä julkisilla paikoilla ja he voivat hajottaa ohikulkijoita häiritsevän väkijoukon eli poistaa heidät paikalta. 

Mikäli järjestyshäiriön aiheuttavat henkilöt ovat julkisessa kulkuneuvossa tai liiketilassa kuten kauppakeskuksessa, yhteys järjestyksenvalvojaan tai vartijaan jotka hoitavat häiritsijöiden puhuttamisen ja mahdollisen tiloista poistamisen. 

Tällä että päihdeongelmaisten jutut on viusainta ohittaa reagoimatta en missään nimessä tarkoita että on hyväksyttävää huudella ohikulkijoille heidän ulkonäöstään tai muutenkaan tai että reaktio ei olisi inhimillistä. Tarkoitan ainoastaan, että huutelijoille näkyvä ja kuuluva reaktio voi saada tilanteen eskaloitumaan pahoinpitelyksi joten mieluummin hoitaisin tilanteen turvallisuudesta vastaavien tahojen avustamana. 

Huutelu ei lopu jos siihen ei reagoida millään lailla. Mulle kerran baarissa mies puhui törkeitä ja naureskelin sitä vain miespuoliselle esihenkilölle koska olin blokkarina töissä siellä. Hän otti asian vakavasti ja pyysi mua näyttämään järkkärille huutelijan. JV puhutti huutelijan joka pyysi multa nolona anteeksi. 

Opin että se on asiallisin tapa suhtautua. Ottaa vakavasti ja osoittaa että sanoilla ja teoilla on seurauksia. 

Vierailija
106/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen ei tunne olevansa hyvä sellaisena kuin on silloin ihmiset pyrkivät löytämään oman itsensä ulkopuolisen syyn negatiivisille asioille, ja muita (miesten tekoa mitenkään puolustamatta) on helppo syyttää.

Vierailija
107/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Ei kannata olla niin herkkänahkainen.

Vierailija
108/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä ihmisillä puuttuvat käytöstavat. Vieraille ei huudella, piste.

Opetelkaa käyttäytymään.

Tää on ainoa järkevä kommentti tähän asiaan. 

Huomion arvoista on se, että moni hyvää tarkoittavakin kommentti keskittyy siihen että AP:n tulisi kasvattaa henkistä pääomaansa ja tehdä sitä sun tätä kestääkseen vastaavat tilanteet jatkossa paremmin. 

Olennainen huomio siis on, että yhteisö hyväksyy väistämättömänä, että huutelua nyt vain on ja sitä pitää opetella sietämään ja siihen pitää varustautua milloin keksimällä nasevia vastaheittoja, milloin milläkin joogalla. 

Oikeasti tehokkainta olisi tiukasti yhtenä rintamana osoittaa että yhteisö ei hyväksy ohikulkijoille huutelua ja muiden ulkonäön kom

Niin että nyt pitää naisten vain hyväksyä solvaukset ja lakaista tunteensa maton alle?

Lässyn lässyn

Vierailija
109/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa piipitystä. Ventovieraat huonokäytöksiset ei kuulu mitenkään sun elämään. Unohda tommoset.

Vierailija
110/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu samaistuin keho vihaan. Itseltäni tultiin kysymään olenko raskaana, koska väljä paituli.. Sitten tokaistiin vaan, että ai sä oot vaan lihonnut sitten. Tuskin olen ainoa ruuhkavuosi nainen, jolle on kertynyt vähän pehmykettä 😅 Olisi kiva juttu, jos saisi olla rauhassa sellainen kuin on. Miehet ilmeisesti kokevat asiakseen turhan kommentoinnin.. 

Hih hih, kukas niitä ulkonäköpaineita aiheuttaa? Yhteiskunta. Ja mistäs koostuu yhteiskunta? Ihmisistä, joista Suomessakin yli puolet on naisia. Naiset nyt vain tutkitusti vatvovat paljon enemmän kuin miehet, mitä muut heistä ajattelevat.

EVVK mutta miehillä on outo tapa tulla pyytämättä ilmoittelemaan mielipiteitään toisten ulkonäöstä. 

Totta. Minullekin on kommentoitu pyytämättä täysin tuntemattomien miesten toimesta ulkonäköäni 🙄 Eivätkä itsekään Adoniksia olleet.

Vierailija
111/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saishan täs nillittää koko ajan, ku kaiken ottais itseensä.

Vierailija
112/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kukaan ei pysty muuttamaan ympärillään olevia ihmisiä sellaiseksi kuin haluaisia, siksi on muututtava itse. Henkilökohtainen neuvoni on aloittajalle se, että antaa mahdollisimman vähän huomiota rinnoilleen ja keskittymään enemmän siihen, mitä on niiden ulkopuolella. Sieltä löytyvät oleellisuudet. Lue vaikka hyviä kirjoja, historiaa ja kulttuuria perspektiivikin auttaa. "

Kyllä mä sen tiedän ja ymmärrän, että muita ei voi muuttaa vaan ainoastaan itseään ja kuten sanoin, kommenteissa tarkoitettiin hyvää ja olikin paljon hyvää yksilötasolla. 

Kun asiasta keskustellaan yhteisötasolla keskustelufoorumilla, on silti hyvä tuoda esille se hyvin vahvasti että vaikka hulluja huutelijoita on aina olemassa, se ei ole hyväksyttävää käytöstä jota täytyisi vain opetella sietämään vaan pitäisi osoittaa kokijalle empatiaa eli kuunnella häntä vähättelemättä sekä validoida ja vahvistaa hänen kokemansa huono kohtelu toteamalla, että se todella oli erittäin huonoa ja epäasiallista kohtelua ja on syvältä että meidän kaduilla joutuu tuollaista kokemaan. Että niin ei pitäisi olla ja että kyseiset huutelijat käyttäytyivät väärin ja huonosti. 

Vasta sen toteamisen jälkeen voi neuvoa jos AP pyytää neuvoja ja olisi myös asiallista pohtia että miten tällainen huutelukulttuuri saadaan kitkettyä eikä suhtautua siihen niin kuin se olisi normaalia hyväksyttävää käytöstä jota pitää vain opetella sietämään. 

Niin ei ole vaan jokaisen tulee voida kulkea rauhassa. Se on ihan lakisääteinen asia. 

Vierailija
113/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää välittäkö!

Vierailija
114/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Eikä muutenkaan pidä sanoa huutelijoille mitään. Ne ei ehkä ole pelkästään typeryksiä vaan voivat olla myös väkivaltaisia sen lisäksi.

Vierailija
115/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, tajuatpa jatkossa jättää niiden esittelyn nuoremmille.

Vierailija
116/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaah, eli miesten huonoista tavoista ei saisi palstalla keskustella? Ap ei ole ainut sellaista kokenut.

Vierailija
117/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyh tollasille huutelijoille! Jotain itsearvostusta sentään pitää olla.

Vierailija
118/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua kaikki huomauttelu miesten taholta. 

Täytyy antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. 

Olen 65v nainen ja viimeisin kommentti suunnilleen samanikäisiltä miehiltä: Ei tosta muijasta enää nuorta saa!

En viitsinyt vastata näille mitään. Kun en halua mennä samalle tasolle.

Vierailija
119/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just...

Hyvin sanonottu. : D Itselleni eka ajatus oli, että mitä vi t?! Kuvitteletko tosiaan, että itsetuntosi jotenkin paranee siitä, että piilotat rintasi? Buffff ongelmat vain katoaa pois? Homma hoidettu, aika heittää high five? Voisiko naivimpaa suhtautumista enää mitenkään olla? 

Vierailija
120/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa piipitystä. Ventovieraat huonokäytöksiset ei kuulu mitenkään sun elämään. Unohda tommoset.

No selvähän se sitten. Sinä hyväksyt senkin että miehet solvaavat naisia missä vaan, menehän kertomaan se heille jotta voivat solvata sinua toisten sijasta.