Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ollaan sovittu usean perheen kanssa että alamme laulaa Suvivirttä koulun valmistujaistrn lopuksi

Vierailija
30.05.2024 |

Kys juhlassa sitä ei laulettu virallisesti viimekään vuonna. Nyt aiomme yhdessä korjata tilanteen. Olen aivan varma että lapset yhtyvät lauluumme. 

Mitä wokettajat alias opettajat tekevät, se jää nähtäväksi. 

Kommentit (251)

Vierailija
121/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, oli jo koulun opetus kansakoulussa hyvin julistuksellista.   Oli hienoa keväällä kun oli uusi kretonkimekko (äidin ompelema) , uudet siniset tennarit ja uusi rusetti tukkaan solmittu.    Koko kylä, lapsettomatkin, tuli kevätjuhlaan.   Silloin suvivirsi  juhlisti juhlan.

Nyt en kyllä tiedä,  lastenkin maailmankuva on laveampi,  musiikkitarjonta laajempaa, onko sillä suvivirrellä heillä mitään perinteistä merkitystä.

Ehkä vanhemmille, ei minulle  enää , mummolle,  en enää ole se uskonnolla kyllästetty rusettipää uusissa tennareissa 

Vierailija
122/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai tällaista tapain turmelusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joukossa tyhmyys tiivistyy."

Vierailija
124/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää vaikka  kirkkoon hoilaamaan tms.  paikkaan. Ei noita uskonnollisia lauluja arvi tuputtaa  julkisesti. Siellä on suurin osa ihmisistä sellaisia jotka sitä eivät halua kuulla. Siitä sen laulamisesta ei ole mitään hyötyä mutta haittaa on niille jotka eivät halua sitä kuunnella. Sitä voi kukin vaikka yksin autossa hoilata jos haluaa niin sen kieltämisestä  kouluissa ei ole mitään haittaa uskovaisille.

Vierailija
125/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielletyt laulut voi laulaa omassa kellarissa salaa.

Ja koska suvivirttä ei ole kielletty, sitä voi laulaa ihan julkisesti. Varmaan monissa kirkoissa esimerkiksi lauletaan sitä jumalanpalveluksen yhteydessä tähän aikaan vuodesta, ainakin kummilapseni konfirmaatiossa se laulettiin ja kirkon ovet olivat ulos asti auki. Että mitään salattavaa tässä ei ollut. 

Joten niitä mahdollisuuksia laulamiseen olisi, miksi ne eivät kelpaa? 

Vierailija
126/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän lapset osaa edes sanoja siihen suvivirteen, jos sitä ei enää koulussa heillä laulateta!

Mene suksimaan suolle!

Vierailija
127/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvivirsi oli aina kohokohta koulun päättäjäispäivänä! Hyvän mielen laulu :) Eikä sitä edes mieltänyt uskonnolliseksi. Olisi kurjaa jos edelleen olisi koulussa eikä sitä laulettaisi.

Vierailija
128/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielletyt laulut voi laulaa omassa kellarissa salaa.

----

No ei tietenkään. Minä olen niin vapaa, että uskallan laulaa julkisesti. Olen länsimaalainen, vapaa ihminen. Tee sama perässä, kyllä ihmisellä pitää olla pilkettä silmäkulmassa. Ja kapinaa wioke - ter ro ris mia  kohtaan.

Minusta ei kukaan saanut tehtyä pelokasta, tosikkoa neuvostoihmistä :D

Vierailija
129/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vertaistasi sulle,

sä lilja Saaronin.

Suo armos lahjat mulle

ja kaste Siionin.

Kun Henkes virvoituksen

vain sielu saanut on,

keväisen kaunistuksen

se saa kuin Libanon.

Aah, ihanan suomalaista 😅 Saaron on Palestiinassa, Libanon on valtio nykypäivänäkin, mikäli se on teille epäselvää.

-----

Minun käsittääkseni tuo on kuvakieltä, symboliikkaa ja se on kaunista. Ok.

Ja miksi suomalaiset paikat eivät kelpaa kielikuviksi? Mitä yhteistä Libanonin ja Suomen luonnolla on? Näin sitä vain lähi-itää ihannoidaan eikä suoda ajatustakaan perinteiselle suomalaisuudelle!

Vierailija
130/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä liikuttaa mitä te jäätte sinne hölmöilemään.

Laulakaa vaikka jänis istui maassa....

Vierailija
131/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai tällaista tapain turmelusta

---

Hih! ;D

Vierailija
132/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laulettu virallisesti.

No, laulettiinko sitten epävirallisesti.

Sivussa ja salaa...

Vierailija
133/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvivirsi oli aina kohokohta koulun päättäjäispäivänä! Hyvän mielen laulu :) Eikä sitä edes mieltänyt uskonnolliseksi. Olisi kurjaa jos edelleen olisi koulussa eikä sitä laulettaisi.

Minulle se oli Junnu Vainion "Käyn ahon laitaa", joka kouluissani perinteisesti laulettiin. Kyllä se Suvivirsikin siellä oli, mutta se oli lähinnä ankea ja tylsä. 

Mutta vaadinko uusia sukupolvia elämään minun lapsuuttani? En. Heille syntyy omia perinteitä, joita muistelevat aikuisina. 

Vierailija
134/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset voimafantasiat. Kyllä siinä koko koulu toljottaa ihmeissään pimeää perhettä joka aloittaa hoilottamaan kesken kaiken.

Anteeksi vaan mutta meitä on parikymmentä. 

ap

20 lestadiolaista sinne tänne, ei muuta mitään isossa kuvassa.

Paikkakunta on Espoo, ei taida olla ihan lestadiolaisaluetta?

ap

OK, ja laitatko vielä sen koulun nimen kiitos, t: toinen espoolainen, joka kevät lasten kevätjuhlissa Suvivirren laulanut

Vierailija
135/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinerissä lauletaan suvivirsi ja myös jouluna juhla on tunnustuksellinen.

Steinerissa on kammottavan paljon kristillistä sisältöä eri aineiden oppitunneilla. Raamatun luomiskertomuksesta tehtiin jotain kuvitettua vihkosta äidinkielentunnilla jne. 

Huhupuhetta.

Oma lapsi kävi siellä lukion. Sai kasvaa. Tuettiin.

Ei ole kilpailullisia elementtejä, eikä suorituskeskeisyyteen perustuvaa, kuten meillä usein on.

Enemmän se siellä on filosofista kasvatusta. Opetellaan ajattelemaan.

No ei ole huhupuhetta, kun ihan oman lapsen kokemusta Steinerkoulusta. Toki vain yhdestä Steinerkoulusta, ei ne varmaan kaikki yhtä huonoja ole. Tuolla oli ongelmaa senkin kanssa, että opettaja kiusasi osaa oppilaista, ja vanhempia uhkailtiin koulun toimesta lakimiehillä kun asiasta yritti valittaa. 

Vierailija
136/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea! Minä voisin osallistua etäyhteyden kautta! T. ulkomailla asuva muusikko ;-) 

Vierailija
137/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvä idea ap!

Vierailija
138/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin aikuisenakaan minun kesäni ei käynnisty ilman suvivirttä.

Vierailija
139/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin aikuisenakaan minun kesäni ei käynnisty ilman suvivirttä.

Ja onko kukaan yrittänyt kieltää sinua laulamasta suvivirttä? 

Vierailija
140/251 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi? Mitä te tuosta hyödytte? Toki voitte porukalla laulaa vaikka puistossa juhlan jälkeen, mutta miksi häiritä aikataulutettua ja suunniteltua tilaisuutta?

Miten olisi se valtava yhteishengen ja ilon tunne kun sali raikaa laulusta joka yritetään kieltää?

Miksi sitä yhteishenkeä ja iloa ei voi kokea siellä puistossa? Eikä virttä ole yritetty kieltää, eikä ole kielletty, vaan jätetty joskus ohjelmasta pois. 

nih!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä