Työhöntulotarkastuksessa kyseltiin kaikki mahdollinen
Kävin työhönulotarkastuksessa johon työnanatjani oli myös määrännyt huumetestin (vaikka perus toimistotyö kyseessä) ja työnantjana suomalainen pörssiyritys. Työhöntulotarkastuksessa udeltiin aivan kaikki siitä lähtien käytänkö ehkäisyä, mitä tuteja vanhempani ovat sairastaneet ja olenko ottanut koronarokotteita?! Vastasin kaikkiin, mutta olisi pitänyt sanoa että ihan oikeasti en halua vastata ja ei helvetissä kuulu teille? Muilla ollut vastavaa?
Kommentit (161)
Joo, jos on päässyt jo hommiin tuollaiselle haistattaa vain paskat...
Niin.Tulevaisuudessa kuuluu liittää DNA tiedot työhakemukseeen liitteeksi......työnantaja haluaaa tietäää kaiken sinusta.
Huumetestejä saatetaan tehdään ainakin kuljetusalalla, vaikka olisi toimihenkilötyö kyseessä.
Joku sanoi, että tuollaiselle voi "haistattaa" jos on jo saanut paikan, mutta monesti se ehto "läpäistä" työhöntulotarkastus on kirjattu ihan työsopimukseen eli sopimus on ehdollinen kunnes sen on esim. 4 kk sisällä suorittanut ja tuo siitä kuittauksen työnantajalle.
Olen samaa mieltä siitä, että on mielestäni todella tökeröä ja milteinpä törkeää tiedustella lähisuvun sairauksista. Lomakkeessa on yleensä sellainen rasti ruutuun -lista, johon "pitää" laittaa rasti jos lähisuvussa on kyseistä ongelmaa. No olen sen tehnyt, mutta kyllä siinä tulee olo, että "mitä vit*** se teille kuuluu", ja että miksi minä levittelisin toisten sairauksia. Että olenko minä nyt pee työntekijä jos isälläni on masennus?
No, eivät ne onneksi ihan naz*ja ole, olen päässyt aina läpi kuitenkin.
Minulle on kaksi kertaa tiuskittu, kun on kysytty vanhempien ja suvun sairauksista ja olen vastannut, että en tiedä. On siis tiuskittu takaisin, että "miten niin et tiedä?" Ensimmäinen kerta oli perus lääkärikäynti perus angiinan vuoksi, ja toinen oli työhöntulotarkastus.
Ei se ole minullekaan kivaa joka kerta vastata, että en tiedä. Ja ikävämpää on toisten suhtautuminen. Tulee mieleen, että ajatteleeko he, että en vain halua kertoa. Että saanko aina jotenkin huonommat pisteet.
t. adoptoitu, ei tietoa biosuvun sairauksista
Niin, ne terveystiedothan eivät kuulu työnantajalle ollenkaan. Työnantajalle kuuluu vain lähtökohtaisesti se, onko uuden työntekijän terveys sellainen, että kykenee töitään tekemään. Työterveyshuollolle kuuluu terveystiedot, koska työterveyshuollon tarkoituksena on lähtökohtaisesti ylläpitää / parantaa työntekijän työkykyä.
Minä kävin just perus määräaikais työtarkissa ja pidin kyllä myös tungettelevana osaa haastattelusta, juurikin suvun sairauksista uteleminen, ruokailutottumuksisien perkaaminen vaikka olen normaalipainoinen ja perusterve muutenkin, mahtoi tulla kummallisia kirjauksia ja varmaan väärinkäsityksiäkin kun en ollut varautunut tähän, enkä siis kerennyt ajatuksella vastata, noh ei voi mitään mutta aika kyttäys meiningiltä nuo tosiaan nykyään tuntuu.
Minusta oli todella ahdistavaa vastailla omasta ehkäisystä ja koronarokotteista! Ei liity kumpikaan millään tavalla työkykyyn. Lisäksi lähipiirin sairaukset ihan tosi outo kysymys. Huumetesti oli mulle ihan ok, koska en käytä, mutta suuresti ihmettelen sen tarpeellisuutta työtehtävissäni, jossa en vastaa esim toisten turvallisuudesta tai käsittele lääkkeitä.
Tuli aidosti fiilis, että näitä tietoja kerätään tällä verukkeella johonkin kantaan tms?!
Sanoo en tiedä kaikkeen mihin voi. Sukulaisten sairauksiin ainakin. Koska eihän niitä oikeasti edes saisi levitellä eteenpäin!
Olen ottanut sen linjan, että kerron itsestäni mahdollisimman vähän kaikissa viranomaistilanteissa. Jotenkin on alkanut sylettää toi jatkuva utelu ja tiedon keruu.
Joo itseä harmittaa nyt, että en sanonut että en halua vastata! Tuntuu että rajata rikottiin ja ne sai minusta tietoja, joita en olisi halunnut antaa ja jotka ei mun mielestä oikeasti kuulu niille yhtään!
No, kyllä mäkin muistan että jossain esitietolomakkeessa kyseltiin onko suvussa mitä perussairauksia, kuten nyt syöpää, sydän- ja verenkiertotauteja...
Mutta mun mielestä näitä on kyselty jossain muuallakin kuin työhöntulotarkastusten yhteydessä. Esitietolomake. Eihän niitä ruutuja ole pakko rastittaa...
Vierailija kirjoitti:
Sanoo en tiedä kaikkeen mihin voi. Sukulaisten sairauksiin ainakin. Koska eihän niitä oikeasti edes saisi levitellä eteenpäin!
No eihän sun tarvitse kertoa kummalla vanhemmistasi on diabetes ja kummalla sepelvaltimotauti ja että isänisäsi kuoli sydänkohtaukseen. Riittää, kun kerrot, että lähisuvussa on diabetestä ja sepelvaltimotautia ja sydänkohtaukseen kuollut sukulainen.
Siksihän ne kysyy, että ei tulisi mitään kuluja työnantajalle jos työntekijä sairastuukin...
Ei kannata kertoa. Näillä ei nyt ole puhtaita jauhoja (siis työntekijän etua) pussissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut sen linjan, että kerron itsestäni mahdollisimman vähän kaikissa viranomaistilanteissa. Jotenkin on alkanut sylettää toi jatkuva utelu ja tiedon keruu.
Työterveyshuolto = viranomaistilanne???
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli todella ahdistavaa vastailla omasta ehkäisystä ja koronarokotteista! Ei liity kumpikaan millään tavalla työkykyyn. Lisäksi lähipiirin sairaukset ihan tosi outo kysymys. Huumetesti oli mulle ihan ok, koska en käytä, mutta suuresti ihmettelen sen tarpeellisuutta työtehtävissäni, jossa en vastaa esim toisten turvallisuudesta tai käsittele lääkkeitä.
Tuli aidosti fiilis, että näitä tietoja kerätään tällä verukkeella johonkin kantaan tms?!
No, ne perussairauksien kyselyt suvun suhteen, niillä yritetään selvittää onko tässä mahdollisesti jotakin suvullista alttiutta näihin tauteihin... tai jotain...
Mutta eihän niihin ole pakko vastata, voit sanoa ettei ole tai et tiedä tai jos on lomake, jätä ruksimatta...
Itse voin kyllä puhua omista asioistani tiettyyn pisteeseen asti, mutta en mielelläni puhu lähisukulaisteni asioista. En osaa edes määritellä kaikkia omia vaivojani ja vaikka olenkin kasvanut ja elänyt ihan biologisten vanhempieni kanssa en todellakaan tiedä kaikista näiden vaivoista. Näistä ei ole puhuttu ihan jo siitä syystä, että ovat yksityisasioita, eivätkä todellakaan kuulu lapselle. Turhaa myös alkaa syyttämään jonkun geenejä ja syntyperää ja käyttää tätä sitten perusteena sille, miksi jotakin ei palkata. Näitä ei voi valita, eikä kukaan ole vastuussa vanhempiensa tekemisistä tai vaivoista. Rodunjalostus, vai mikä se hienompi nimi tälle nyt onkaan lisääntyy ja vaikuttaa yhä enemmän ja yhä huolestuttavammalla tavalla. Itse en siis välttämättä halua vastata tällaisiin kysymyksiin, mutta en myöskään osaa vastata, koska en tiedä, eikä siitä voi itseäni syyttää.
Miten ne lähisuvun sairaudet ovat outo kysymys? Ihan perusriskitekijöiden kartoitusta, samalla tavalla kuin tupakoinnista kysyminen. On ihan eri asia, jos jollain ihmisellä kokesterolit ovat koholla ja äiti, isä sekä jokainen täti tai setä on saanut nuorena sydän- tai aivoinfarktin, kuin sellaisella, jolla ei lähisuvussa kellään ole moisia ollut. Sama syöpien kanssa, niissä on periytyvää riskiä myös.
No, entäs tilanne, jossa sulla todettaisi verenpainetauti tai syöpä, niin sulta kysyttäis, onko suvussanne ollut muilla näitä... mitä vastaisit!
Onko muilla kyselty esim noista koronarokotteista täysin eri asian yhteydessä? Ajojahti on ollut päällä ja olen melko varma, että kerätään listaa niistä, jotka jätti ne välistä?!
Ja pahoittelut kirjotusvirheistä, olen puhelimella