Miksi opinto-ohjaaja suosittelee ammattikoulua vaikka joulukuun todistuksen keskiarvo on 8.4?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia oli ammatinvalintapsykologit. Onkohan niitä enää olemassakaan, joskus oli ns työvoimatoimistoissa.
Jep, muinoin ennen muistan käyneeni. Piti täyttää aivan hirveä nivaska rasti ruutuun kyselyitä ja valitse a,b,c tai d -lomakkeita. Lopputuloksena oli että olin kuulemma halunnut pomo-hommiin, mutta että mulla ei ollut hänen mukaansa kykyjä niihin. Olin ihan ihmeissäni, koska en missään nimessä olisi halunnut kenenkään pomoksi. Mutta olin hyvä suunnittelemaan ja hallitsemaan kokonaisuuksia ja syy-seuraussuhteita niin olin sitten vastannut että suunnittelen mieluummin, kun vaihtoehtoina kysymyksissä oli tyyliin suunnitteletko mieluummin toimintaa vai haluatko tarkat ohjeet.
Asia olisi tietysti psykologille selvinnyt, jos hän olisi viitsinyt kysellä että minkä takia olin minkäkin vaihtoehdon valinnut. Mutta ei se kyllä ollut kiinnostunut keskustelemaan. Koko käynti oli ihan haista p hommaa, mutta nuorena sitä ei osannut kyseenalaistaa, ihmetteli vaan että no, eipä ollut tästä apua ammatinvalintaan. Sori avautuminen, tuli vain niin elävästi mieleen se pettymys.
Vierailija kirjoitti:
Monilla teknisillä aloilla suunnittelutyössä on suoranaista etua siitä, että on tehnyt niitä töitä myös asentajana. Asentajataustalla varmasti hoksaa, miksei kaikki paperilla kivalta näyttävät suunnitelmat aina toimi
Tästä vielä. Myös lähibaarin kantapöydästä varmasti nähdään, miksei Suomen talous lähde nousuun vaikka politiikot niin lupaavatkin. Silti kantikset pysyvät pöydässään ja poliitikot nostavat yli kymppitonnin kuukausipalkkojansa nyt ja jatkossa.
On valintoja, joilla ei ole väliä. Syötkö lounaaksi purilaisen vai pitsan. Ja sitten on valintoja, joilla on väliä niin paljon kuin käsittää saattaa. Joku täällä kertoi esimerkiksi että tuntee yhden kaverin joka on noussut amiksesta dippainssiksi. Mutta vastaavaa esimerkkiä numero kaksi ei välttämättä tulekaan enää koskaan vastaan.
On hienoa, että ovet ovat raollaan niillekin, joilla kiinnostus tai tarve jatko-opintoihin herää vasta työelämässä. On kuitenkin suorastaan törkeää rakentaa lapsille tuputettava koulupolku tällaisen teoreettisen mahdollisuuden pohjalta. Jos kiinnostusta on tyypillisiä lukion jälkeisiä opintoja kohtaan jo valmiiksi (tai edes pelkästään sinne lukioon), mikä ihmeen idea olisi olla menemättä suoraan sinne minne haluaa ja sen sijaan laajentaa ymmärrystään jossain toisarvoisessa työssä?
Sama kuin haluaisi opiskella ranskan kieltä mutta lukeekin ensin pitkän latinan kun se ranskakin pohjautuu siihen. Vielä vaikka espanjakin siihen väliin, niin on varmasti pohja kunnossa ja mahdollisimman laaja-alainen sitä ranskaa varten. Tämä varmaan olisi näiden i dioottiopojen mielestä mitä parhain ajatus!