Miksi opinto-ohjaaja suosittelee ammattikoulua vaikka joulukuun todistuksen keskiarvo on 8.4?
Kommentit (83)
Down-syndroomaa on yleensä vaikea olla huomaamatta.
Toisen asteen haku päättyi useampi kuukausi sitten. Että tätä on nyt enää turha miettiä jos kyse on nyt ysiluokan päättävästä. Jos kasiluokkalaisesta, olette 7kk etuajassa.
Minua opo yritti aikoinaan saada hakemaan johonkin ongelmanuorten kuntoutuslaitokseen, oletettavasti jonkinlaisena kostona siitä, että olin joskus protestoinut hänen asiatonta käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Opinto- ohjaaja päättää loppupelissä mihin älykkyys lopulta riittää.
Onneksi en antanut opinto-ohjaajan päättää omia opintojani. - Jos olsin, nin en edes uskalla ajatella missä minä ja moni muu olisivat. Osaavalla kannustavalle ja nuoren omiakin ajatuksia kuunteelva opinto-ohjaaja voi oiekasti olla pelastava enkeli osalle enemmän ja vähemmän hukassa olevia nuoria ja vähän vanhemmallekin. Mutta huonosti toimiva ja nuorta kuuntelematon opinto-ohjaaja voi pilata nuoren elämän ellei lopullsiesti niin ainakin suuresti vaurioittaa nuorta ja Ikävimmillään opinto-ohjaajan vääränlaiset toimet ja teot saattaa aiheutua seurauksia, joista nuori kärsii mahd. lopun ikäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Koska tämä ei tarvitse korkeastikoulutettuja ikuisuusopiskelijoita, jotka valmistuvat työttömiksi hienosta tittelistä huolimatta. Tarvitaan perusduunareita maksamaan veroja mahdollisimman nopeasti. Siksi amis. Onhan niillä harvoilla hyvän työpaikan saaneilla korkeastikoulutetuilla hyvät palkat, mutta heitä on työelämässä liian vähän veroja maksamaan.
Näin sinun fantasiassasi. Tosielämässä korkeakoulutettujen työttömyys on alhaisempi kuin ammattikoulutettujen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikka lahjoja ja kiinnostusta jollekin tekniselle alalle? Ammattikoulusta voi jatkaa korkakouluun tai vaikka yliopistoon pääsykokeiden kautta.
Jos haluaa tekniselle alalle korkeakouluun, oikea paikka on lukio. Surkeaa, jos joku menee siksi amikseen että luulee sen olevan hyvä reitti korkeakouluun.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa vaikka putkimieheksi niin miksi pitäisi mennä lukioon? Sitten jos iskee kiinnostus suunnitteluhommista niin kouluttautuu eteenpäin.
Ymmärsin ap:n aloituksesta, että tässä tapauksessa on kyse nimenomaan siitä, että pakotetaan ammattikouluun, vaikka nuori itse haluaisi lukioon.
taipumus,lahjakkuus juuri niille aloille,ihan siksi. ei älykkyyden vuoksi. olisi hyvä ko. alalla mitä ne oppilaitokset tarjoaa.
Minullekin opo suositteli lähihoitajan opintoja. Keskiarvo 9,4. Kirjoitin laudaturin paperit ja valmistuin maisteriksi. Ei lähihoitajan ammatissa ole mitään vikaa, mutta arvostusta tai kiinnostusta ei varmasti nosta jos sitä tuputetaan kaikille kiinnostuksesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Koska lähihoitajia tarvitaan
sieltäkö ne valmistuu,ei terv.hoito-oppilaitoksista. no miksi ei suosittele terveydenhuollon aloja,kätilöstä terveydenhoitajaan,sairaanhoitajan alaa. uskon,että jokin taipumus ja lahjakkuus on kyseessä mitä kyseinen opinahjo tarjoaa. keski-arvo ihan joten ei älystä kiinni.
Jos on käynyt jo henkilökohtaisen keskustelun nuoren kanssa ja nuori on harmitellut, että vanhemmat haluaisi hänen menevän lukioon vaikka itse haluaisi tietylle alalla ammattikouluun.
Opinto-ohjaajan ei tulisi suositella mitään, vaan tukea nuoren omia valintoja.
Opolle on esihenkilöt sanoneet, että paikalliseen ammattikouluun pitää saada mahdollisimman paljon hakijoita.
Kyseessä poliittinen asia. Opot vetävät kotiinpäin asiassa.
Mun ysiluokkalaisen keskiarvo oli 9,7 ja opo painosti häntä ammattikouluun koko ysiluokan.
Vierailija kirjoitti:
Mun ysiluokkalaisen keskiarvo oli 9,7 ja opo painosti häntä ammattikouluun koko ysiluokan.
Ihan varmasti!
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes käydä jollain opinto-ohjaajalla? Päätökset tehdään jokatapauksessa itse.
Pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Opinto-ohjaajan ei tulisi suositella mitään, vaan tukea nuoren omia valintoja.
Joo, ehdottomasti menet sinne Idolsiin. Kyllä susta muusikko tulee, ei kannata edes hankkia muuta ammattia.
No jos nuori ei ole valmis panostamaan opiskeluun niin paljon kuin mitä lukiossa pitäisi? Lukiossa ei välttämättä pärjää enää yhtä pienellä vaivalla kuin peruskoulussa.
Huono opo, jos ei tarjoa erilaisia vaihtoehtoja. Minullakin aikoinaan oli. Suositteli ainoastaan matkailu- ja ravitsemusalaa ammattikoulussa - lukiota ei ehdottanutkaan. Olen nykyään maisteri, ja hakenut väitöstutkijaksi. Ei kannata antaa liikaa painoarvoa ehdotuksille, jos ei tunnu omalta. Mutta jos lapsesi (oletan) haluaa ammattikouluun, niin myös siellä on valtavan tärkeitä ja hienoja aloja. Ei pidä ajatella ammattikoulua automaattisesti huonona vaihtoehtona.
Koska tämä ei tarvitse korkeastikoulutettuja ikuisuusopiskelijoita, jotka valmistuvat työttömiksi hienosta tittelistä huolimatta. Tarvitaan perusduunareita maksamaan veroja mahdollisimman nopeasti. Siksi amis. Onhan niillä harvoilla hyvän työpaikan saaneilla korkeastikoulutetuilla hyvät palkat, mutta heitä on työelämässä liian vähän veroja maksamaan.