Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö lapsilla ole enää isovanhemåia turvana kun pohditaan miten 7 v pärjää lomalla yksin?

Vierailija
29.05.2024 |

Eikö teillä isovanhemmat osallistu/osallistuneet? 

Kommentit (242)

Vierailija
81/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksan vuodesta toiseen ihmetellä näitä aloituksia, miksi moni nykynainen/äiti jaksaa haikailla menneiden perään ja polkevat naisten oikeuksia ja tietentahtoen altisvat lapsensa vähemmän työkykyisten, kuten isovanhempien hoitoon, vaikka useimmat ovat työkyvyttömiä, siksi eläkkeellä. Heidän reagointikyky, liikkeet ja voimat, kuulo ja näkö jne. ovat pysyvästi heikentynyt ja alentunut ja siksi eivät kelpaa työelämään jne. Ja ovat suuri riski myös liikenteessä ja ajokyky heikentynyt ja ajo-oikeus tarkistetaan määräajoin ja lääkäri ja poliisi voi ottaa ajokortin milloin vain. 

Ja moni vanhempi on antamassa tälläisen henkilön hoidettavaks puolustuskyvytyömät lapset ja altistavat vaaralle. 

Miksi vanhemmat eivät halua palkata ulkopuolista hoitajaa, nuoria ja opiskelijoita? Juuri tätä varten 90-luvulla luotiin verotuksessa kotitalousvähennys, joka mahdollistaa verotukses

Useimmat lasten tapaturmat kuitenkin sattuvat isovanhempien luona. Jopa kuoleman tapaukset. 

Joku 7v voi olla niin vilkas, ettei isovanhemmat yksinkertaisesti jaksa järjestää riittävästi akviteettejä. 

Ja myös isovanhemmat tarvitsevat "lomaa" ja nauttia kesästä.

Meillä on jo parina vuonna ollut naapurin 17v poika hoitamassa kahta alakoululaista, jo viime kesänä ja kaikki on toiminut loistavasti ja lapset tykkään. Ja nuori saa taskurahaa ja saa työkokemusta. Ja tarvittaessa saadaan lastenhoitoapua tarvittaessa pitkin vuotta. Isovanhemmilla käydään vain vierailulle ja annetaan elää heidän omaa elämäänsä, eikä rasittaa liikaa. 

Vierailija
82/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta kai se on este. Meillä isovanhemmat toisella puolella Eurooppaa. 

Ja sinne ei ole minkäänlaisia kulkuyhteyksiä? Asuvat tiettömän taipaleen takana viidakossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta vuoronperään  lähettää lapsensa mummolaan pariksi viikoksi.   Vähillä vaatteilla ( mummo ostaa  tarpeellisia), on ohjeet käykää nyt siellä ja siellä maksullisessa huvissa ja seudun huvipuistossa. 

Kukin tuo lapsia hakiessaan juhlamokka-paketin.   Synttäreillä ja jouluna kirjoittaa vauvapalstalla,  ei se mummo kunnon lahjaa ees  antanut.

Vierailija
84/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups, heijaa,meidän isovanhemmat olivat 700km:n päässä. Pidimme vaimon kanssa lomat peräjälkeen, vain 2 vk yhteistä lomaa,kun lapset olivat pieniä. 17-20v opiskelijatyttö tuli hoitamaan kesällä muina viikkoina, kun hoitotäti oli lomalla.

Päiväkotiin ei keskituloiset silloin lapsia saaneet viedä, ne olivat köyhempiä varten. Hyvin meni.

Vierailija
85/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä isovanhempana olen työelämässä, ikää 52 vuotta. En paljon jouda vahtimaan. 

Vierailija
86/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole tätä ongelmaa kun lapset ovat jo opiskelemassa, mutta etätyö on näköjään tuonut helpotusta tähänkin asiaan. Meidän asuinalueella pari alakoululaista tulee bussilla mummolaan koulun jälkeen, kun omat vanhemmat sairaanhoita, lastentarhanopettaja, lääkäri jne. Vanhemmat eivät pysty etätyötä tekemään, mutta isovanhemmat pystyvät. 

Naapurit kertoivat, etteivät pysty tokaluokkalaiselle pojalle olemaan kovasti seurana, mutta ruokatunnilla ehtivät tehdä lounaan, jota poika voi tullessaan lämmittää ja kahvitauolla ehkä auttaa läksyissä tai potkia hetken palloa pihalla. Läsnäolo ja turvaa pystyy tarjoamaan etätöissäkin näköjään. Mielestäni aika ihanaa tämäkin 

Vierailija
87/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä isovanhemmat käyvät itsekin töissä. 

Eikä missään nimessä ole isovanhempien tehtävä huolehtia lastensa lapsista. Heitähän voi olla vaikka 10! 

Osa isovanhemmista voi olla heikossa kunnossa, toiset sen sijaan matkustelevat tai elävät elämäänsä muutoin aktiivisesti.

Ja osa meistä on työelämässä itse, meitä nuoria isovanhempia on edelleen olemassa, emme kaikki ole ysikymppisiå. 

Vierailija
88/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miun anopilla on 9 lastenlasta joista 6 alakouluikäistä tai nuorempoo joten ois aina huiske jos muksut mummolaan kesäloman ajaks mänisivät. Ei helekkarissa. 

Vierailija
89/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hups, heijaa,meidän isovanhemmat olivat 700km:n päässä. Pidimme vaimon kanssa lomat peräjälkeen, vain 2 vk yhteistä lomaa,kun lapset olivat pieniä. 17-20v opiskelijatyttö tuli hoitamaan kesällä muina viikkoina, kun hoitotäti oli lomalla.

Päiväkotiin ei keskituloiset silloin lapsia saaneet viedä, ne olivat köyhempiä varten. Hyvin meni.

Koululaisia ei nykyäänkään saa päiväkotiin. Ennen sen sijaan perhepäivähoitajat ottivat koululaisiakin. Nykyään ei sitä mahdollisuutta ole.

Vierailija
90/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Suurin osa on lähtenyt jo nuorena maailmalle itsenäistymään ja opiskelun/työn perässä, eikä jääty lapsuuden maisemiin perustamaan perhettä. 

Meidänkin isovanhemmat asuvat yli 1300 km päässä ja  siksi, vaikea saada hoitoapua isovanhemmilta. 

Ja näin luulen suurimmalla osalla olevan, isovanhemmat asuvat kaukana. 

Niin, sitä koululaistahan ei tarvitse just siellä koululaisen kotona katsella, vaan ihan voi mennä sinne mummolaan. Meillekin tulee Saksasta lapsenlapset.

Jos lapsella vanhempiinsa normaali kiintymyssuhde, niin normaalisti alle 10v on jo  viimeistään kolmantena päivänä  ikävä  vanhempiaan/perhettää, kun siellä mummolassa uutuuden viehätys on mennyt parissa päivässä ohi ja lapsi tuskin nauttii lomastaan.

Vierailija
91/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alakoululaiset eivät voisi olla yksin kotona vanhempien loman ajan? Kyllä ne pärjää kun mekin lapsena jouduttiin pärjäämään. 

Vierailija
92/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö enää ole kesäsiirtoloita?  Lapseni tykkäsivät olla niissä.  Maksullistahan se oli mutta työssäkäyvillä on varaa.   Mummoja ei ollut.    Saakohan ne mummot muuten ees kiitosta kun se niin kovasti katsotaan mummojen velvollisuudeksi?

Minut laitettiin ensimmäisen kouluvuoden jälkeen kolmeksi viikoksi leirille. Yhtään tuttua ei siellä ollut enkä tutustunutkaan keneenkään, kun muilla oli kaverit mukana. Yhden kerran isä kävi katsomassa ja itkin mukaan kotiin, mutta en päässyt. Leiri oli kauhea paikka ujolle, aralle ja introvertille lapselle. Mulle jäi siitä niin paha trauma, että vieläkin tulee pala kurkkuun, kun muistelen ensimmäistä kesälomaani, eikä tullut mieleenkään laittaa omia lapsia kesäleirille. Meillä ei onneksi ollut ongelmia lasten kesähoidon kanssa, koska miehellä opettajana oli pitkät lomat.

93/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison kanssa pidettiin lomat eri aikaan,ei tullut mieleenkään työntää mummolaan. Kun olet lapsesi tehnyt niin käytä järkeäsi ja suunnittele lomasi,et voi tuijottaa siihen omaan napaan ja ajatella minä, minä, minä. En todellakaan ymmärrä sitä ettei itse huolehdita omista lapsista, miten omat vanhempasi asian hoitivat? Tuntuu siltä että vastuuta ei osata/jakseta/haluta kantaa itse vaan työnnetään varhaiskasvatukselle, koululle, neuvolaan, kunnalle, kaupungille,  hallitukselle...kunhan vaan ei tarvitse katsoa peiliin. 

Eikö 7v pääse vielä kesäpäivystykseen?

Vierailija
94/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alakoululaiset eivät voisi olla yksin kotona vanhempien loman ajan? Kyllä ne pärjää kun mekin lapsena jouduttiin pärjäämään. 

Katsos kun on sellaisia vanhempia nykyään joiden mielestä ei ihan riitä että lapsi on iltaisin tarkastetteassa hengissä. Ja kyllä, he järjestävät itse hoidon sitten lapselleen jos ja kun yhteiskunta ei sitä tee.

Vierailija
95/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No totta kai se on este. Meillä isovanhemmat toisella puolella Eurooppaa. 

Ja sinne ei ole minkäänlaisia kulkuyhteyksiä? Asuvat tiettömän taipaleen takana viidakossa?

Kolmen lapsen lentoliput. 

Vierailija
96/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö enää ole kesäsiirtoloita?  Lapseni tykkäsivät olla niissä.  Maksullistahan se oli mutta työssäkäyvillä on varaa.   Mummoja ei ollut.    Saakohan ne mummot muuten ees kiitosta kun se niin kovasti katsotaan mummojen velvollisuudeksi?

Minut laitettiin ensimmäisen kouluvuoden jälkeen kolmeksi viikoksi leirille. Yhtään tuttua ei siellä ollut enkä tutustunutkaan keneenkään, kun muilla oli kaverit mukana. Yhden kerran isä kävi katsomassa ja itkin mukaan kotiin, mutta en päässyt. Leiri oli kauhea paikka ujolle, aralle ja introvertille lapselle. Mulle jäi siitä niin paha trauma, että vieläkin tulee pala kurkkuun, kun muistelen ensimmäistä kesälomaani, eikä tullut mieleenkään laittaa omia lapsia kesäleirille. Meillä ei onneksi ollut ongelmia lasten kesähoidon kanssa, koska miehellä opettajana oli pitkät lomat.

No meillä lapset oli kerrostalolähiön lapsia, pihoissa paljon lapsia,  pienestä olleet hoidossa, kerhoissa, heistä oli vaan ihanaa kun oli paljon touhua ja lapsia.

Vierailija
97/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja hoidin asiani niin hyvin, että perustin perheen opettajaperheen pojan kanssa. Ei tarvitse lomailla eri aikaan, kun ihanat appivanhemmat hoitavat kesäkuussa lapset.

Vierailija
98/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla ole isovanhempia samalla paikkakunnalla ja usein ne on vielä työelämässä 

Vierailija
99/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koskaan ollut isovanhempia ja hyvin olen selvinnyt ilman heitä.

Vierailija
100/242 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla ole isovanhempia samalla paikkakunnalla ja usein ne on vielä työelämässä 

Hei voit silti lähettää lapsesi maailman ääriin, kyllä mummo hoitaa kaikki. Työssäkäyntikään ei haittaa. Yhteiskunnan ei tarvitse järjestää mitään helpotusta. Tai jätä 7-vuotias yksin kotiin, kyllä se varmaan selviää hengissä. Mielenterveysongelmat räjähtää käsiin, siihen ei vaikuta yhtään tietenkää se että lapsi yksin istuu kesän kännykällä. 

Mutta hei, hoidapa lapsesi kun olet sen kerran tehnyt. Ja tee lisää koska veronmaksajia tarvitaan.