Pojan rippijuhliin tulee vain 3 vierasta. Onko muilla käynyt samoin?
Kohta puoliin kerron tämän pojalle, harmittaa hänen puolesta. Tosi moni vieras ilmoitti olevansa reissussa, mille ei tietenkään voi mitään. Kukaan kummi ei pääse siunaamaankaan kirkossa koska eivät pääse paikalle. Kaverit ei kuulema tule käymään kun omat juhlat. Onko muilla kokemusta rippijuhlien järjestämisestä todella pienellä porukalla? Millaiset fiilikset jäi?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ilmoitellut kaikille kutsutuille jo viime vuonna, että minä päivänä ne juhlat on? Itse laitoin heti päivämäärän sukulaisille, kun sen sai kuulla, kun selvisi mille rippileirille pääsee. Silloin tietävät työvuoroja ja matkoja varaillessa, että tuolloin olisi juhlatkin.
Ei kaikki mene rippileirille ja konfirmaatiopäivä ei välttämättä ole tiedossa puoli vuotta etukäteen.
Missä tapauksessa näin on?
Tuskinpa 15v on millään tasolla pahoillaan siitä, ettei tarvitse pönöttää ison lauman keskellä. Korkeintaan harmittaa se, että jää lahjarahat saamatta niiltä, jotka eivät tule paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ilmoitellut kaikille kutsutuille jo viime vuonna, että minä päivänä ne juhlat on? Itse laitoin heti päivämäärän sukulaisille, kun sen sai kuulla, kun selvisi mille rippileirille pääsee. Silloin tietävät työvuoroja ja matkoja varaillessa, että tuolloin olisi juhlatkin.
Ei kaikki mene rippileirille ja konfirmaatiopäivä ei välttämättä ole tiedossa puoli vuotta etukäteen.
Siinä tapauksessa, että rippikouluun ilmoittaudutaan alle puoli vuotta aiemmin. Esimerkiksi. Ei aina tarvitse olla älyttömän ajoissa tiedossa, milloin sen riparin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi lapsista kävi iltarippikoulun, samalla haulla sinnekin haettiin kuin rippileireille ja päivämäärä ilmoittiin heti alussa sielläkin. Tosin iltarippikoulussa annettiin mahdollisuus osallistua leiriläisten konfirmaatiotilaisuuteen, jos halusi päästä ripille oman seurakuntansa kirkossa. Iltarippikoulu oli kaupungin eri seurakuntien yhteinen, vaikka se olikin nimellisesti yhden seurakunnan rippikoulu. Samoin ilmoitin hänenkin kohdallaan, milloin pidetään. Kirkkoon pääsi rajattomasti vieraita, kun nuo konfirmaatiot pidetään omana tilaisuutenaan.
Harmittaa poikasi puolesta, itseänikin olisi varmasti harmittanut sen ikäisenä. Omissa juhlissani oli kylliksi vieraita, mutta edelleen harmittaa ettei mummoni tullut paikalle (ei ollut mitään erityistä syytä, ei vain halunnut. Veljeni juhlissa kyllä oli 2 v aiemmin).
Mutta niinkuin aiemmin pari kommentoijaa mainitsi, olisi hyvä antaa varoitus reilusti etukäteen, että hei, rippijuhlat tulossa kesäkuun alussa. Asun itse ulkomailla ja harmittaa kun kaikki kutsumiset jätetään niin viime tinkaan etten millään enää pysty järjestämään itseäni paikalle. JOPA HÄÄT! Mitä tapahtui Save the Date -korteille/viesteille....??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi arpoi pitkään meneekö ollenkaan rippikouluun. Ilmoittautui sitten noin kuukautta aiemmin seuraavaan iltarippikouluun, joka oli alkamassa. Niihin ei tarvitse erikseen hakea ja lasta ei kiinnostanut millään tavalla mennä leirille. Ei olisi ollut mitenkään mahdollista kertoa juhlista edellisen vuoden puolella, kun lapsi ei silloin edes tiennyt meneekö rippikouluun.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Poikaa harmittaa tuossa vain se, että jää isommat massiit saamatta, kun rahakuoria tulee vain 3kpl.
Toisaalta äiti säästää tarjoilussa joten kertyneen säästön voisi lahjoittaa pojalle, olisi sitten 4. rahakuori jos se vaikka vähän helpottaisi pojan tuskaa.
Oletko miettinyt kaikki vaihtoehdot vieraslistan suhteen? Itse olen ollut esim. naapurin lapsen rippijuhlissa ja siellä oli muitakin naapureita. Isosia voi pyytää poikkeamaan kylään. Entä voisitko pyytää työkavereita tai pojan kavereita, jotka eivät kuulu kirkkoon tai ovat nuorempia tai vanhempia kuin lapsesi. Yleensä ihmiset ilahtuvat kesäjuhlista, joten rohkeasti vain kutsumaan!
Meilläkin oli vain pienet juhlat. Pappikin kävi kahvilla. Siinä ehti sitten jutella niiden muutamien vieraiden kanssa. Lapsi olisi ehkä toivonut isompia juhlia, etenkin kun kuuli mitä megajuhlia kavereilla oli, mutta ei meillä ollut ketä kutsua. 2/3 kummeista ei tullut.
Tovotan teille mukavia juhlia kaikesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt kaikki vaihtoehdot vieraslistan suhteen? Itse olen ollut esim. naapurin lapsen rippijuhlissa ja siellä oli muitakin naapureita. Isosia voi pyytää poikkeamaan kylään. Entä voisitko pyytää työkavereita tai pojan kavereita, jotka eivät kuulu kirkkoon tai ovat nuorempia tai vanhempia kuin lapsesi. Yleensä ihmiset ilahtuvat kesäjuhlista, joten rohkeasti vain kutsumaan!
Ennen tuollaista kannatta kuitenkin kysyä siltä nuorelta, mitä mieltä hän on. Se on kuitenkin hänen päivänsä, ei äidin. Ja aika harva nuori haluaa viettää kesäpäivää äitinsä työkavereiden kanssa.
Meillä oli myös tosi pieni porukka. Kävimme ravintolassa syömässä ja ihan kivat juhlat olivat. Niin ja kukaan kummeista ei myöskään päässyt paikalle, joten rippilapsen itse valitsema leiriohjaaja siunasi kirkossa. Ihan hyvät muistot jäivät. En ymmärrä, miksi pitäisi kokea huonommuutta ja verrata muihin.
Viime kesänä meillä rippilapsi itse halusi pienet juhlat. Paikalla oli 5 vierasta oman perheen lisäksi. Kirkossa siunaajana toimi lapsen isä (lapsen oma toive). Siihen hommaanhan voi valita kenet tahansa aikuisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen tuollaista kannatta kuitenkin kysyä siltä nuorelta, mitä mieltä hän on. Se on kuitenkin hänen päivänsä, ei äidin. Ja aika harva nuori haluaa viettää kesäpäivää äitinsä työkavereiden kanssa.
Käsittääkseni lapsi toivoi isompia juhlia. Silloin voi kutsua vaikka naapureita. Eikä työkaverin kutsuminen minusta mitenkään outoa ole. Kyllä minun työkaverini ovat nähneet lapsiammekin. Olemme joskus olleet koko perhe esim. miehen työkaverilla kylässä. Ja olemme olleet työkaverin lapsen syntymäpäivillä, vaikkei meillä ole yhtään saman ikäisiä lapsia.
Minusta tuntuu, että nuo rippijuhlat alkavat olla so last season. Tuntuu, että se on paremminkin rahankeruutilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni lapsi toivoi isompia juhlia. Silloin voi kutsua vaikka naapureita. Eikä työkaverin kutsuminen minusta mitenkään outoa ole. Kyllä minun työkaverini ovat nähneet lapsiammekin. Olemme joskus olleet koko pe
No koeta hahmottaa, että kaikilla ei ole sama tilanne. Suurimmalle osalle 15-vuotiasta äidin työkaverit ovat ventovieraita. Ja vaikka olisi heidät joskus nähnytkin, eivät kovinkaan todennäköisesti ole ihmisiä, joiden kanssa nuori haluaa hengailla. Joku satunnainen kyläily on "hieman" eri asia kuin nuoren oma rippipäivä. Noin muutenkin nuoren pitäisi saada päättää vieraat, ei äidin tai isän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni lapsi toivoi isompia juhlia. Silloin voi kutsua vaikka naapureita. Eikä työkaverin kutsuminen minusta mitenkään outoa ole. Kyllä minun työkaverini ovat nähneet lapsiammekin. Olemme joskus olleet koko pe
Ei ole missään sanottu, että lapsi toivoi isompia juhlia. Ap:ta vain harmittaa, koska hän kuvittelee tietävänsä, että lapsikin halusi ne isot juhlat joita äiti on intopiukeena ollut järjestämässä.
Missään ei myöskään sanottu, että lapsi ei haluaisi isompia juhlia. Oletan, että vanhempi tuntee lapsensa toiveet paremmin kuin random vauva-palstalainen.
Ei ollut kun oma perhe paikalla. Kakkukahvit ja siinä se. Moni meni vaan kotiin, ei mitään juhlia ollut. Onnea pojalle, eipähän tarvitse sinun ressata isoja juhlien laittoa. Hyvin moni käy tällä hetkellä kuumana viikonlopun takia. Helle ja tarjoilut..
Vierailija kirjoitti:
Missään ei myöskään sanottu, että lapsi ei haluaisi isompia juhlia. Oletan, että vanhempi tuntee lapsensa toiveet paremmin kuin random vauva-palstalainen.
No älä sitten päätä ap:n lapsen puolesta haluaako hän isoja juhlia vai ei. Ap tuntee lapsensa paremmin kuin sinä, joten turhaan meuhkaat, että lapselta ollaan nyt viemässä jotain pois ja on pakko haalia ketä tahansa ihmisiä paikalle.