Olisiko sittenkin ekologisempaa laittaa tavaraa roskiin kuin kiertoon?
Olen yrittänyt lahjoittaa ilmaiseksi kuohuviinilaseja. Tuloksetta.
Samoin vaatteita ja muutaman kirjan.
Kolme kertaa julkaistu "annetaan" mutta ketään ei kiinnosta. Aloin miettimään miksi veisin ne hyväntekeväisyyskirpparillekaan riesaksi kun ei tunnu mielenkiintoa olevan. Paras varmaan särkeä lasit lasinkeräykseen, repiä kirjat paperinkeräykseen ja silputa vaatteet kaatopaikkaroskikseen.
Näinkö on ?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Paikallisen kirpputorin eteisessä on laatikko, josta saa ottaa ilmaiseksi tavaroita. Usein vien siihen tavaraa kirpparille mennessäni, ja kun sitten tulen ulos niin osa siihen jättämistäni tavaroista on jo poissa. Kyllä ihmisille ilmainen tavara kelpaa, vaikka eivät malttaisikaan ostaa.
Meilläkin oli ja yrittäjä joka sai tavarat ilmaiseksi poisti sen, koska ihmiset otti ja myi eteenpäin toisella kirppiksellä. Miksi? Kateus, rahanahneus? Jakaa nyt takahuoneen kautta kavereilleen jotka sitten myyvät ne eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien noiden oikea sijoituspaikka on sekajäte! Juomalasit eivät kuulu lasinkeräykseen eikä nykyään kirjojakaan saa laittaa paperinkeräykseen.
Ei meidän kunnassa. Meillä on ihan erillinen lasitavaran keräys jäteasemalla. Missään nimessä lasia ei täällä saa laittaa polttojätteeseen.
Kyllä teidänkin kunnassa. Lasitavaran keräys ei ole juomalasien paikka. Lue ne ohjeet kunnolla.
Saisit itse vähän käyttää älynystyröitäsi. Lasi kierrätetään täällä lasina. Tyhmempikin tajuaa että eri kunnissa on eri systeemit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain tietämätön idiootti vie esim. vaatteita UFF:n laatikkoon. Sieltä ne vaatteet kulkeutuvat niäkärimaahan, jossa ne myydään paikallisille ja samalla tapetaan oma vaateteollisuus.
Itse heitän polttojätteeseen kaikki vanhat vaatteetMiksi nee kruilla pitäisi väkisin olla joku vaateteollisuus? Näin maalaisjärjellä ajateltuna se on ekologisempaa jos pelkästään bangladeshissä on vaatetehtaat kuin jos sekä bangladedhissä että afrikassa.
No eipä taida sulta paljon maalaisjärkeä löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien noiden oikea sijoituspaikka on sekajäte! Juomalasit eivät kuulu lasinkeräykseen eikä nykyään kirjojakaan saa laittaa paperinkeräykseen.
Ei meidän kunnassa. Meillä on ihan erillinen lasitavaran keräys jäteasemalla. Missään nimessä lasia ei täällä saa laittaa polttojätteeseen.
Kyllä teidänkin kunnassa. Lasitavaran keräys ei ole juomalasien paikka. Lue ne ohjeet kunnolla.
Saisit itse vähän käyttää älynystyröitäsi. Lasi kierrätetään täällä lasina. Tyhmempikin tajuaa että eri kunnissa on eri systeemit.
Juomalasit ja muut lasiesineet eivät käy lasinkeräykseen. Koeta hahmottaa, että kaikki lasitavata ei ole kierrätyskelpoista ja tämä pätee ihan kaikkialla Suomessa, koska lasinkierrätys on Suomessa vain lasipakkauksille, ei astioille. Eikä tämä muutu vaikka miten jankkaat vastaan. Ota selvää mitä se lasinkierrätys tarkoittaa niin ymmärrät tämänkin asian.
Mä asun aika sivussa ja käytän itsepalvelukirppiksien hinnoittelupalvelua. 5 Ikean kassillisen verran saa tavaraa viedä ja pari sataa tulee aina tilille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomalasit ja muut lasiesineet eivät käy lasinkeräykseen. Kuumuutta kestävät lasiastiat, kuten uunivuoat tai kahvipannut haittaavat lasipakkausten kierrätystä. Yksittäiset esineet voi laittaa kiinteistön sekajäteastiaan.
Lähde: Kierrätysinfo (koskaa koko Suomea)
Lasiesineet eli lasitavara kierrätetään lasina, pullot ja pakkaukset lasinkeräyslootissa. Jätekeskuksessa on erillinen laatikko lasitavaralle johon lasketaan juomalasit lasiastiat ja koristeet ja mm peilit. Ei näitä meidän kunnassa laiteta lasipakkauspömpeliun eikä sekajätteeseen. Eli sepustuksesi ei kuulu tähän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasi kierrätettään ihan kaikkialla lasina. Mutta juomalasit yms. ovat sellaista lasia, joka ei sovi kierrätettäväksi. Siksi sitä EI IKINÄ laiteta lasinkierrätykseen. Tästä on selkosuomeksi ohjeet saatavilla eikä yksikään Suomen kunta poikkea niistä ohjeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla näyttää olevan isoja vaikeuksia ymmärtää lukemaasi. MINÄ en ole vienyt vaatteita uffille enkä vienyt niitä Afrikkaan jätteeksi. Iso osa ihmisistä kuitenkin näin tekee ja JÄRJESTÖT dumppaa Afrikkaan ne vaatteet jotka eivät länsimaissa kelpaa myytäväksi. Ei ole MINUN aikaansaama ongelma. Minä osaan kyllä kierrättää jätteeni.
Googlaa sinä-passiivi ja opi. Ja lopeta riehuminen aiheen veirestä.
Ainoa joka riehuu, näytät olevan sinä 😄. Kaikki muut keskustelee. Sinulla menee tunteisiin kun et osaa ottaa asioista selvää.
En minä raivonnut capslock päällä. Se olit sinä. Nyt saat jatkaa ohi aiheen vänkäämistä yksinäsi. Hauskaa päivää pikkurölli!
Capslockilla voi myös korostaa ja painottaa sanoja, se ei ole raivoamista. Paitsi teinityttöjen mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomalasit ja muut lasiesineet eivät käy lasinkeräykseen. Koeta hahmottaa, että kaikki lasitavata ei ole kierrätyskelpo
Huomaam ettet ole kovin älykäs. Olen siitä pahoillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomalasit ja muut lasiesineet eivät käy lasinkeräykseen. Kuumuutta kestävät lasiastiat, kuten uunivuoat tai kahvipannut haittaavat lasipakkausten kierrätystä. Yksittäiset esineet voi laittaa kiinteistön sekajäteastiaan.
Lasiesineet eli lasitavara kierrätetään lasina, pullot ja pakkaukset lasinkeräyslootissa. Jätekeskuksessa on erillinen laatikko lasitavaralle johon lasketaa
Mitä oikein jankkaat, kun et ymmärrä, että lasipakkaus kierrätetään lasina, kun ei se pakkaus muoviksikaan muutu :D Sen sijaan lasiesineitä EI KIERRÄTETÄ, koska ne haittavaat lasipakkausten kierrätystä. Pitääkö sinulle tavuttaa, että ymmärrät lukemaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasi kierrätettään ihan kaikkialla lasina. Mutta juomalasit yms. ovat sellaista lasia, joka ei sovi kierrätettäväksi. Siksi
Kuten sanoin, lasina kierrätetään, luepa ajatuksella uudestaan. Kunta voi ottaa vastaan muutakin lasia kuin lasipurkkeja. Mikäänhän tätä ei estä, ja näin myös monessa paikassa toimitaan. Nähtävästi on lusikalla annettu 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomalasit ja muut lasiesineet eivät käy lasinkeräykseen. Koeta hahmo
Hyvä, että tajusit olevasi väärässä :) Ymmärrän, että se harmittaa, mutta osaan laittaa tuollaisen lapsellisen kiukuttelun omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasi kierrätettään ihan kaikkialla lasina. Mutta juomalasit yms. ovat sell
Teillä on hauska kunta, kun juomalasit kierrätetään lasina, mutta esim. lasipurkit kierrätetään ilmeisesti paperina tai muovina :D
Ai kello olikin jo noin paljon. No nyt ymmärrän, miksi ketju muuttui (taas vaihteeksi) ylisjonnejen sekoiluksi.
ootkin sä ootkon trolli. Luulin ensin että olet vain tyhmä. Muille siis tiedoksi että muutakin lasia kierrätetään kuin lasipakkauksia. Ota kuntasi ohjeista selvää netin kautta tai ihan soittamalla niin selviää onko teillä erillistä lasitavaran keräystä. Näitä on yleensä siellä minne voi viedä kierrätettäväksi vaarallisen jätteen, betonin, puutavaran jne. Missään nimessä keräyslaatikoihon joita on esim kauppojen yhteydessä ei lasitavaraa saa viedä, vain pakkauksia!
On totta, että suuri osa länsimaiden kierrätysjätteestä ja jopa kierrätysroskista viedään köyhempiin maihin käyttäen fossiilisia polttoaineita. Uudessa maassa ne syrjäyttävät montaa hyvää pyrkimystä oman maan olojen kohentamiseksi. Kierrätys ei missään tapauksessa ole tekosyy turhalle kulutukselle. Vain yksinkertaisempi elämäntapa ja turhan kulutuksen vähentäminen auttaa oikeasti maailmaa. Eikä yhteiskunnan koskaan pitäisi yrittää kierrättää eli kerätä pois enempää, kuin mitä kierrätyksen lopputuotetta pystytään käyttämään. Suomen keräysmuovipullojenkin uusiotuotteesta viedään suurin osa ulkomaille, missä se syrjäyttää kyseisen maan pyrkimyksiä hoitaa itse kierrätystä oman maan sisällä. Olisi reilumpaa kerätä pois vain senverran panttimuovipulloja, kun mitä pystytään itse käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
ootkin sä ootkon trolli. Luulin ensin että olet vain tyhmä. Muille siis tiedoksi että muutakin lasia kierrätetään kuin lasipakkauksia. Ota kuntasi ohjeista selvää netin kautta tai ihan soittamalla niin selviää onko teillä erillistä lasitavaran keräystä. Näitä on yleensä siellä minne voi viedä kierrätettäväksi vaarallisen jätteen, betonin, puutavaran jne. Missään nimessä keräyslaatikoihon joita on esim kauppojen yhteydessä ei lasitavaraa saa viedä, vain pakkauksia!
Voi sinua höppänää. Sinullehan googlattiin jo valmiiksi ne ohjeet ja kopioitiin tänne. Siellä kerrottiin selkokielellä, että juomalasit sekajätteeseen. Eli otettiin jo selvää netin kautta. Koskas itse ajattelit opetella lukeaan?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ketkä? Pitäisikö luetella kaikkien nimet?
Tietenkään ne, jotka ovat niistä kiinnostuneita, eivät välttämättä halua mitä tahansa kirjasarjaa vaan jonkin tietyn josta pitävät.
Vaikea kuvitella, että oikeasti olisi olemassa ihmisiä, jotka pitävät tietosanakirjoista, joiden sisällöstä suuri osa ei enää pidä paikkaansa. Varsinkaan kun meillä on google.
Minua kiinnostaisi yksi tietosanakirjasarja, joka meillä oli ala-asteen luokkahuoneessa. Luin sitä usein ja siihen liittyy mukavia muistoja. Valitettavasti en pysty muistamaan sarjan nimeä, eikä se ole tullut kirpputorilla vastaan.