Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sittenkin ekologisempaa laittaa tavaraa roskiin kuin kiertoon?

Vierailija
28.05.2024 |

Olen yrittänyt lahjoittaa ilmaiseksi kuohuviinilaseja. Tuloksetta.

Samoin vaatteita ja muutaman kirjan.

Kolme kertaa julkaistu "annetaan" mutta ketään ei kiinnosta. Aloin miettimään miksi veisin ne hyväntekeväisyyskirpparillekaan riesaksi kun ei tunnu mielenkiintoa olevan. Paras varmaan särkeä lasit lasinkeräykseen, repiä kirjat paperinkeräykseen ja silputa vaatteet kaatopaikkaroskikseen.

Näinkö on ?

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SPR:n kirppisellä työskennelleenä voin kertoa, että aika iso osa sinne tuoduista kamoista menee joko suoraan tai jonkin aikaa hyllyssäolon jälkeen roskiin. Ihmisillä ei ole mitään käryä siitä, millainen tuote on vielä uudelleenkäytettävä ja millainen ei. Roskat tuupataan järjestöjen vastuulle. Siitä on ekologisuus ja hyväntekeväisyys kaukana. 

Havaintojeni mukaan SPR:n kirpparilla on myynnissä kalliiseen hintaan huonokuntoisia tavaroita. Esim joku käsipyyhe, joka on jo parhaat päivänsä nähnyt, hintaan 3 e. Tuolla hinnalla saattaa alennusmyynnistä saada uuden pyyhkeen.

Vierailija
22/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisen kirpputorin eteisessä on laatikko, josta saa ottaa ilmaiseksi tavaroita. Usein vien siihen tavaraa kirpparille mennessäni, ja kun sitten tulen ulos niin osa siihen jättämistäni tavaroista on jo poissa. Kyllä ihmisille ilmainen tavara kelpaa, vaikka eivät malttaisikaan ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lasit ovat jotain bulkkikamaa -> roskiin (huom! ei lasinkeräykseen)

Jos lasit ovat arvotavaraa -> myynti onnistuu varmasti

Kirjat repisin paperin keräykseen ja kannet pahvinkeräykseen, koska kirjoilla ei ole kysyntää. 

Vaatteet tekstiilikeräykseen. 

Riippuu kirjasta onko kysyntää. Monia vanhoja tietokirjoja (ei tietoSANAkirjoja) saa myytyä jopa kympillä kun löytää asiasta kiinnostuneet. Mitkään Remes, Päätalo, Paasilinna eivät myy, eikä vastaavat ulkomaalaiset käännökset.

Vierailija
24/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja voi viedä kirjaston kierrätyshyllyyn, jos paikkakuntasi kirjastossa on sellainen.

Vierailija
25/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SPR:n kirppisellä työskennelleenä voin kertoa, että aika iso osa sinne tuoduista kamoista menee joko suoraan tai jonkin aikaa hyllyssäolon jälkeen roskiin. Ihmisillä ei ole mitään käryä siitä, millainen tuote on vielä uudelleenkäytettävä ja millainen ei. Roskat tuupataan järjestöjen vastuulle. Siitä on ekologisuus ja hyväntekeväisyys kaukana. 

Havaintojeni mukaan SPR:n kirpparilla on myynnissä kalliiseen hintaan huonokuntoisia tavaroita. Esim joku käsipyyhe, joka on jo parhaat päivänsä nähnyt, hintaan 3 e. Tuolla hinnalla saattaa alennusmyynnistä saada uuden pyyhkeen.

Minäkin ajattelin mennä ostamaan pyyhkeitä koiran käyttöön SPRltä. Eipä tullut kauppoja kun olivat niin kalliita. Minulle olisi kelvannut huonommatkin pyyhkeet, ei olisi haitannut pienet reiät tai hiusväritahrat kunhan hinta oilsi ollut kohdallaan. Kaupasta sain uusia samalla hinnalla.

Vierailija
26/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen roska on toisen aarre.

Vierailija
27/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikallisen kirpputorin eteisessä on laatikko, josta saa ottaa ilmaiseksi tavaroita. Usein vien siihen tavaraa kirpparille mennessäni, ja kun sitten tulen ulos niin osa siihen jättämistäni tavaroista on jo poissa. Kyllä ihmisille ilmainen tavara kelpaa, vaikka eivät malttaisikaan ostaa.

Kyllä, silloin kun se ilmainen tavara on muun matkan varrella. Näitä noutopisteitä pitäisi olla joka kylässä.

Vierailija
28/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain tietämätön idiootti vie esim. vaatteita UFF:n laatikkoon. Sieltä ne vaatteet kulkeutuvat niäkärimaahan, jossa ne myydään paikallisille ja samalla tapetaan oma vaateteollisuus.

Itse heitän polttojätteeseen kaikki vanhat vaatteet

Missä puskassa elät, kun et tiedä, että Suomessa on paljon UFF-myymälöitä, joissa laatikoihin vietyjä vaatteita myydään? 

Ja se kaikki mikä ei kelpaa Suomessa myytäväksi, menee Afrikan köyhille katuojiin lojumaan.

Ja miksi sinulle on ongelma, että köyhät saavat vaatetta, jota rikkaammat eivät tarvitse?

Vierailija
29/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen niin että jos tavara ei mene pikkuhinnalla, niin sen paikka on roskissa, asianmukaisesti kierrätettynä. En halua enkä aio olla osana tapahtumia jossa ilmaiseksi pitäisi saada, jotta voidaan myydä eteenpäin hyvällä hinnalla. Tuttaville annan ilmaiseksi kyllä.

Vierailija
30/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen roska on toisen aarre.

Erittäin harvoin oikeassa elämässä on noin. 

Vierailija
31/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ajattelin mennä ostamaan pyyhkeitä koiran käyttöön SPRltä. Eipä tullut kauppoja kun olivat niin kalliita. Minulle olisi kelvannut huonommatkin pyyhkeet, ei olisi haitannut pienet reiät tai hiusväritahrat kunhan hinta

Olisi kannattanut "huudella" paikallisessa roskalavaryhmässä niin olisit saanut ilmaiseksi ja paljon.

Vierailija
32/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapitalismin näkökulmasta roskiin heittäminen on paras ratkaisu, jotta kukaan ei saisi halvemmalla tai ilmaiseksi niin maksavat täyden hinnan ja katteet kiittävät.

Ja jos jollakin ei ole varaa ostaa, niin sitten ei maksa mitään hintaa eikä myöskään saa tarvitsemaansa tavaraa. Mitä hyötyä siitä on.

Vierailija
33/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain tietämätön idiootti vie esim. vaatteita UFF:n laatikkoon. Sieltä ne vaatteet kulkeutuvat niäkärimaahan, jossa ne myydään paikallisille ja samalla tapetaan oma vaateteollisuus.

Missä puskassa elät, kun et tiedä, että Suomessa on paljon UFF-myymälöitä, joissa laatikoihin vietyjä vaatteita myydään? 

Ja se kaikki mikä ei kelpaa Suomessa myytäväksi, menee Afrikan köyhille katuojiin lojumaan.

Ja miksi sinulle on ongelma, että köyhät saavat vaatetta, jota rikkaammat eivät tarvitse?

No kun eivät saa, on suurin osa niin huonolaatuista että päätyvät kaatopaikalle tai katuojiin siellä Afrikassa. Se on se ongelma. Lue enemmän ja ymmärrä lukemasi!

Vierailija
34/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, silloin kun se ilmainen tavara on muun matkan varrella. Näitä noutopisteitä pitäisi olla joka kylässä.

Ja kukahan niitä ylläpitäisi niin, etteivät muutuisi kaatopaikoiksi? Ihmisillä on tapana roudata tuollaisiin paikkoihin puhdasta roskaa. 

Vierailija
35/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjat repisin paperin keräykseen ja kannet pahvinkeräykseen, koska kirjoilla ei ole kysyntää. 

Riippuu kirjasta onko kysyntää. Monia vanhoja tietokirjoja (ei tietoSANAkirjoja) saa myytyä jopa kympillä kun löytää asiasta kiinnostuneet. Mitkään Remes, Päätalo, Paasilinna eivät myy, eikä vastaavat ulkomaalaiset käännökset.

Itse asiassa jotkut ovat kiinnostuneita tietosanakirjoistakin, vaikka aina sanotaan etteivät ne kelpaa kenellekään.

Vierailija
36/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun eivät saa, on suurin osa niin huonolaatuista että päätyvät kaatopaikalle tai katuojiin siell

Ihan itse sinä päätät, kierrätätkö lumput jätteenä vai laitatko ne järjestön riesaksi. Ei sinne UFFin laatikkoon ole mikään pakko viedä kaatopaikkakuntoista kamaa. Tekstiilikierrätys on asia erikseen. 

Vierailija
37/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ajattelin mennä ostamaan pyyhkeitä koiran käyttöön SPRltä. Eipä tullut kauppoja kun olivat niin kalliita. Minulle olisi kelvannut huonommatkin pyyhkeet, ei olisi haita

Kun olin facessa vielä, ei minua hyväksytty oikein mihinkään ryhmiin. Yhteen ainoaan tavararyhmään pääsin ja se oli pelkkää avyv kun jotkut työkseen siellä päivystivät. Ei siis kohdallani toimi neuvo liittyä ryhmiin tai ylipäätään faceen. T eri

Vierailija
38/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen niin että jos tavara ei mene pikkuhinnalla, niin sen paikka on roskissa, asianmukaisesti kierrätettynä. En halua enkä aio olla osana tapahtumia jossa ilmaiseksi pitäisi saada, jotta voidaan myydä eteenpäin hyvällä hinnalla. Tuttaville annan ilmaiseksi kyllä.

No jos sinä et saa tavaraa myytyä tai katsot ettei ole vaivan väärtti, miksi jonkun toisen tekemänä se on väärin ja haluat sen estää? Se tuttavakin todennäköisesti myy eteenpäin 

Vierailija
39/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa jotkut ovat kiinnostuneita tietosanakirjoistakin, vaikka aina sanotaan etteivät ne kelpaa kenellekään.

Ketkä?

t. useampikin 70-luvun tietosanakirjasarja odottaa läheisten hyllyssä (ja on tulossa minun poistettavakseni kun kuolo heidät korjaa)

Vierailija
40/111 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jättänyt tavaroita bussipysäkille ja ne ovat hävinneet sieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme