Odotatko huomattavan varakkaalta ihmiseltä isompaa lahjarahaa ylioppilaalle tai muihin vastaaviin juhliin?
No siinäpä se kysymys tulikin, kyse ei sukulaisesta tai kummilapselta, mutta ystävien lapset kyseessä. Mitä realistisesti odottaisit lahjaksi, onko 50 euroa ok nuorelle, jota et kunnolla edes tunne? Vai pidetäänkö sitä pihistelynä.
Kommentit (105)
Oikeastiko joissain perheissä pidetään kirjaa siitä, millaisen lahjan kukakin antaa? Olen tiennyt, että täällä kirjoittelee moukkia mutta ihan näin alhaista sivistystasoa en osannut odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin käy työpaikan edustajana ylioppilasjuhlissa, onnittelemassa uutta ylioppilasta, enkä odota kutsua, jos nuori on meillä töissä. Nytkin kolmet ylioppilasjuhlat työpaikan edustajana.
Aika epäkohteliasta tunkea toisten kotiin perhejuhlaan kutsumatta.
Meillä päin on tapana ettei yo-juhliin kutsuta. Riippuu ihan missä päin Suomea ollaan
Luojan kiitos en asu teilläpäin. Olisi ahdistavaa, että kotiin tunkisi jotain random-tyyppejä, joita en ole koskaan nähnytkään. Meillä perhejuhlat ovat nimensä mukaisesti perhejuhlia eikä niihin toivota ulkopuolisia. Ihan sama, mikä käytäntö muilla on. Jos ovelle tulisi juhlien aikaan joku tuntematon, toteaisin, että meillä on yksityistilaisuus menossa, joten emme ota vastaan ulkopuolisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saa antaa lahjaksi mitä haluavat ja jättää myös lahjan antamatta. Kieltämättä kiinnittäisin silti huomiota siihen, jos joku köyhä antaisi 20 euron setelin ja joku rikas antaisi 5 euron setelin.
Mistä sä tiedät, paljonko kukakin antaa, kun rahat ovat kuoressa ja nuori itse avaa kuoren ja laittaa rahat talteen?
Ja joku voi tulla "ilman lahjaa". Silti juhlakalu saattaa saada jonkun lahjan, jota muut eivät näe. Esim. ajokortin, lomamatkan tai sohvan omaan kotiin.
Sivusta: Minulle mummi antoi yo-lahjaksi takuuvuokran opiskelija-asuntoon. Ei tietenkään maksanut sitä yo-päivänä, vaan vasta sitten, kun sain asunnon. Minusta oikein hyödyllinen ja ennen kaikkea tarpeellinen lahja.
"Miten tarjoilut saa mitoitettua, jos ei yhtään teidä tuleeko paikalla 20 vai 120 ihmistä? Itse kokisin myös kiusalliseksi, jos joku ventovieras ihminen tulisi minun kotiini. Viitaten siihen, että tunget itsesi työkavereidesi juhliin kutsumatta."
Ylioppilasjuhlat ovat kahvitilaisuus ja muutenkaan tarjottavia ei voi laskea henkilömäärän mukaan, toisin kuin muissa perhejuhlissa. Vieraat saattavat ottaa useampaa tarjottavaa tai sitten vain pienen kakkupalan tai keksin tai joku vain mehulasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin käy työpaikan edustajana ylioppilasjuhlissa, onnittelemassa uutta ylioppilasta, enkä odota kutsua, jos nuori on meillä töissä. Nytkin kolmet ylioppilasjuhlat työpaikan edustajana.
Meillä päin on tapana ettei yo-juhliin kutsuta. Riippuu ihan missä päin Suomea ollaan
Niinpä, minua haukuttiin kun tästä mainitsin tuolla aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
"Miten tarjoilut saa mitoitettua, jos ei yhtään teidä tuleeko paikalla 20 vai 120 ihmistä? Itse kokisin myös kiusalliseksi, jos joku ventovieras ihminen tulisi minun kotiini. Viitaten siihen, että tunget itsesi työkavereidesi juhliin kutsumatta."
Ylioppilasjuhlat ovat kahvitilaisuus ja muutenkaan tarjottavia ei voi laskea henkilömäärän mukaan, toisin kuin muissa perhejuhlissa. Vieraat saattavat ottaa useampaa tarjottavaa tai sitten vain pienen kakkupalan tai keksin tai joku vain mehulasin.
Kyllä normaalisti kahvitarjoilutkin mitoitetaan vierasmäärän mukaan. Ihan kun voi järjellä päätellä, että kakkua kuluu enemmän, jos vieraita on 100 kuin jos vieraita on 20. Ja etenkin, jos tarjottavat tilataan pitopalvelusta henkilömäärän mukaan tulee lasku ja tarjottavat. Ei sieltä voi tilata tyylillä "no en mä tiedä, montako vierasta tulee kun kuka tahansa voi tulla ovesta sisään ilmoittamatta etukäteen"
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat ettei voi laskea henkilömäärän mukaan? Voihan sitä häissä tai ristiäisissäkin joku juoda vain kupin kahvia ja joku toinen vetää kaksin käsin kaikkea mitä on tarjolla. Noin kärjistetysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos en asu teilläpäin. Olisi ahdistavaa, että kotiin tunkisi jotain random-tyyppejä, joita en ole koskaan nähnytkään. Meillä perhejuhlat ovat nimensä mukaisesti perhejuhlia eikä niihin toivota ulkopuolisia. Ihan sama, mikä käytäntö muilla on. Jos ovelle tulisi juhlien aikaan joku tuntematon, toteaisin, että meillä on yksityistilaisuus menossa, joten emme ota vastaan ulkopuolisia.
No ei sinne ventovieraita tule vaan sukulaiset ja tutut. Minunkin juhlissa kävi paljon porukkaa eikä ollut erillistä kutsua, mutta jotenkin vanhemmat osasivat ystäväpiiristään arvioida kuin moni olisi tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos en asu teilläpäin. Olisi ahdistavaa, että kotiin tunkisi jotain random-tyyppejä, joita en ole koskaan nähnytkään. Meillä perhejuhlat ovat nimensä mukaisesti perhejuhlia eikä niihin toivota ulkopuolisia. Ihan sama, mikä käytäntö muilla on. Jos ovelle tulisi juhlien aikaan joku tuntematon, toteaisin, että meillä on yksityistilaisuus menossa, joten emme ota vastaan ulkopuolisia
Kyllä minulle esim. lapsen työkaverit ovat ventovieraita. Ja täällähän yksi sanoi menevänsä kutsumatta työpaikan edustajana juhliin.
Jos ei ole erillistä kutsua, mistä vieraat tietävät tulla oikeaan paikkaan? Kaikkihan eivät pidä juhlia kotonaan tai edes lakkiaispäivänä (jos esim. suvussa monet juhlat samana vuonna). Eikä kaikki pidä ollenkaan juhlia. Aika tylyä tunkea paikalle, jos ylioppilas on erikseen toivonut, ettei pidetä mitään juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuskinpa tässä nyt teitä tarkoitettiin vaan oikeasti näkyvästi varakkaita. Johtajan työt, keskusta-asunto/hulppea omakotitalo ja monta uutta autoa.
Nuohan ei välttämättä tarkoita, että ihminen on varakas. Hän voi olla myös korviaan myöten veloissa, kun yrittää pitää puitteet kunnossa.
Nyt ei puhuttu veloista, eihän se sillä ole edes henkilön varallisuutta, vaan pankin tai varallisuus on pankin vakuutena (hallussa) eli henkilö on periaatteessa nettovaraton, jos sitä velkaa on.
Itse pidän varakkaana, jos henkilön palkkatulot on yli 20.000€/kk/henkilö ja nettovarallisuutta on kertynyt jo vuosien aikana yli puoli miljoonaa.
Muut ovat keskituloisia. Okt, autot ja kesämökit kun ovat myös keskituloisten saatavilla.
Tällä perusteella harva ulkopuolinen tietää onko joku varakas vai ei. Kuka sitä nyt tulojaan kylillä huutelee ja mistä ulkopuoliset sen nettovarallisuudenkin näkee, kun ei tiedä henkilön velkatilannetta?
Ja jos sinä pidät nettovarattomana ihmistä jolla on velkaa, niin koko nettovarallisuuden käsite on sinulla hieman hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin ylioppilaaksi jo 21 vuotta sitten, joten en odota yhtään mitään lahjoja ylioppilasjuhlissa.
Minusta tämä oli ihan mielenkiintoinen filosofinen kysymys, mutta aina näitä "viisastelijoita" pitää riittää joka paikkaan
Ei kysymyksessä ollut mitään filosofista. Osoittaa vain kysyjän vajaaälyisyyttä, jos ei osaa ilman vauvapalstaa päättää paljonko antaa lahjaksi. Ja varsinkin, jos oikeasti ajattelee, että varallisuus vaikuttaa lahjan määrään.
Kuule, kyllä mä luulen, että jos on vaikkapa peruspäivärahalla, tai saa tonnin eläkettä kuussa, se todellakin vaikuttaa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saa antaa lahjaksi mitä haluavat ja jättää myös lahjan antamatta. Kieltämättä kiinnittäisin silti huomiota siihen, jos joku köyhä antaisi 20 euron setelin ja joku rikas antaisi 5 euron setelin.
Mistä sä tiedät, paljonko kukakin antaa, kun rahat ovat kuoressa ja nuori itse avaa kuoren ja laittaa rahat talteen?
Ja joku voi tulla "ilman lahjaa". Silti juhlakalu saattaa saada jonkun lahjan, jota muut eivät näe. Esim. ajokortin, lomamatkan tai sohvan omaan kotiin.
Kukaan sivistynyt ei anna nuorelle ylioppilasjuhlissa lahjaksi ajokortttia, lomamatkatkoja tai uutta sohvaa, koska se on jo taloudellinen avustus, vaan ne annetaan yksityisesti ja siitä sovitaan erikseen, eikä ne kuulu ylioppilasjuhliin, muiden lahjojen joukkoon.
Kuule, kyllä mä luulen, että jos on vaikkapa peruspäivärahalla, tai saa tonnin eläkettä kuussa, se todellakin vaikuttaa.
Eri
Ei vaikuta. Silti voi antaa saman 50€ kuin 1 000 000€/kk tienaava. Tätä tuossa tarkoitettiin. Ratakiskosta väännettynä: lahjan määrä ei ole suoraan verrannollinen henkilön varallisuuteen eikä suurempi varallisuus näin ollen tarkoita, että pitää antaa enemmän rahaa. Ymmärsitkö nyt?
Kukaan sivistynyt ei anna nuorelle ylioppilasjuhlissa lahjaksi ajokortttia, lomamatkatkoja tai uutta sohvaa, koska se on jo taloudellinen avustus, vaan ne annetaan yksityisesti ja siitä sovitaan erikseen, eikä ne kuulu ylioppilasjuhliin, muiden lahjojen joukkoon.
____
No mikä se raha on jos ei taloudellinen avustus? :D PÖLJÄ!
Vierailija kirjoitti:
Eri
Ei vaikuta. Silti voi antaa saman 50€ kuin 1 000 000€/kk tienaava. Tätä tuossa tarkoitettiin. Ratakiskosta väännettynä: lahjan määrä ei ole suoraan verrannollinen henkilön varallisuuteen eikä suurempi varallisuus näin ollen tarkoita, että pitää antaa enemmän rahaa. Ymmärsitkö nyt?
En ole esittänyt mielipidettä, että varakkaalla olisi velvollisuus antaa kalliimpi lahja, mutta jos rahaa on todella niukasti, niin että lahjaa varten joutuu pihistämään omista perusmenoistaan, kuten vaikka ruoasta, kyllä se vaikuttaa siihen mitä pystyy antamaan. Ymmärrätkö nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
En ole esittänyt mielipidettä, että varakkaalla olisi velvollisuus antaa kalliimpi lahja, mutta jos rahaa on todella niukasti, niin että lahjaa varten joutuu pihistämään omista perusmenoistaan, kuten vaikka ruoasta, kyllä se vaikuttaa siihen mitä pystyy antamaan. Ymmärrätkö nyt?
Okei. Eli sä et ymmärrä, mikä on ketjun aihe. Käypä lukaisemassa otsikko ja aloitusteksti. Ehkä sitten tajuat, että aiheena ei nyt ole mikään köyhyysrajalla kituuttava lahjan antaja.
Ei ainakaan omissa yo-juhlissa ja niissä joissa olen vieraana ollut, aikuiset ole juoneet montaa lasillista samppanjaa / kuohuviiniä, vain tervetuliaismaljat. Yhdestä 0.75 litran pullosta pitäisi riittää noin 6 annosta eikä mitään "puoli pulloa per aikuinen". 🙄
Vierailija kirjoitti:
No tuskinpa tässä nyt teitä tarkoitettiin vaan oikeasti näkyvästi varakkaita. Johtajan työt, keskusta-asunto/hulppea omakotitalo ja monta uutta autoa.
Nuohan ei välttämättä tarkoita, että ihminen on varakas. Hän voi olla myös korviaan myöten veloissa, kun yrittää pitää puitteet kunnossa.
Eihän se tarkoita että ei olisi varakas jos on velkaa, mutta taatusti ei ole varakas kun tuhnuttaa Skodalla ja asuu lähiössä. Kumpi on todennäköisemmin varakas, johtaja vai saraanhoitaja? Tällä palstalla ollaan vain niin kateellisia että pitää kihistä jostain veloista ilman mitään tietoa. Ja juu, meillä on velkaa puoli miljoonaa mutta omaisutta parin millin edestä.