Voiko naisen ja miehen ystävyys pysyä platonisena vuosia?
Itse en ole tähän (nainen) pystynyt. Minulla tämän selittää rankka traumatausta, mm. insestiä. Alkuun voin olla kaveri, mutta aina sek*i on tullut mukaan, pientä flirttiä on ollut alusta saakka, aina. Panin jopa sekasolussa asunutta mieskämppistä, toki hän oli aloitteellinen.
Kommentit (80)
Voi. Mulla on lapsesta asti ollut kaikki kaverit aina poikia/miehiä, ja vain kerran on ystävyydestä tullut parisuhde - vuoden mittainen vain, todettiin ettei toimi parisuhteena meidän juttu ja olleen nykyisin ystäviä edelleen. Mutta siis pääosin ei niin mitään kiusaustakaan muuhun kuin platoniseen suhteeseen, ei noissa kaverisuhteissa kumpikaan varmaan oikein edes muista että toinen on eri sukupuolta.
Voi olla ja homma toimii, jos ei tule ihastumista. Tietysti jos molemmat ihastuu, niin voi olla kaunis tarina. Mutta jos toinen vaan ihastuu, voi olla vaikea jatkaa ystävyyttä.
Kyllä voi pysyä. Tämä toteamus kokemuksesta. Minulla on ollut muutamia hyviä mieskavereita. Tosin he halusivat enemmän, itse asiassa vaimon paikka oli minulle koko ajan avoinna. Herrasmiehinä he kuitenkin olivat kaveritasolla vuodesta toiseen. Oikeastaan elämäni hauskimpia hetkiä olen viettänyt yhden kaverimiehen kanssa. Ihme onkin, etten rakastunut.
Hyvin on onnistunut ainakin omalla kohdallani. Jotkut miehet ovat ystäviä jo nuoruusvuosilta, yks on jopa lapsuudenystävä. Jotkut on olleet työkavereita ja jääneet siitä ystäviksi.
Miehet on seurustelleet, menneet naimisiin ja eronneet. Meidän kaveruus/ystävyys on kestänyt kaikki vaiheet. Toki olen itsekin ehtinyt seurustella monta kertaa ja olla naimisissa kahdesti.
Ystävyyssuhteet eivät ole seksisuhteita eivätkä johda seksiin. Toki on tärkeää olla myös puolisonsa ystävä, mutta siinä suhteessa on paljn muuta ystävyyden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on onnistunut ainakin omalla kohdallani. Jotkut miehet ovat ystäviä jo nuoruusvuosilta, yks on jopa lapsuudenystävä. Jotkut on olleet työkavereita ja jääneet siitä ystäviksi.
Miehet on seurustelleet, menneet naimisiin ja eronneet. Meidän kaveruus/ystävyys on kestänyt kaikki vaiheet. Toki olen itsekin ehtinyt seurustella monta kertaa ja olla naimisissa kahdesti.
Ystävyyssuhteet eivät ole seksisuhteita eivätkä johda seksiin. Toki on tärkeää olla myös puolisonsa ystävä, mutta siinä suhteessa on paljn muuta ystävyyden lisäksi.Sitä jäin itse "taas" ajattelemaan, että miksi olen onnistunut luomaan ja ylläpitämään ystävyys ja javeruus suhteita ja olen kokenut, että minunkin kanssa on haluttu vastaaasti mutta miksi en onnistu, enkä oke onnisutunut etenenään koskaan kenenkäön kanssa niin, ettö voisin sanoa okevani ja tai olleeni parisuhteessa, vaan siihen osaa pääsee tai in päässyt aina jiku muu kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei vastaa, eli ei voi??
Kylläpä olet hätäinen! Et kai tosissasi kuvittele, että joku ennättää 6 minuuttiin havaita viestisi. analysoida kysymyksesi ja vielä vastata siihen? Joku raja itsekeskeisyydessäkin. Omasta puolestani voin vastata tältä peräkammaristani, että kyllä voi. Olen ollut 16 vuotta minua nuoremman naisen kanssa ystävinä jo yli 30 vuotta.
Kaiken maailman Voiko? kyselijöille toteaisin, että kaikkea voi tässä maailmassa tapahtua.
Tietenkin voi, mulla on miespuolinen ystävä jonka kanssa ollaan astuu kimppakämpässä, matkustettu ympäri maailmaa eikä meidän välillä ole ainakaan vielä näiden lähes viidenkymmenen vuoden ystävyyden jälkeen koskaan ole ollut muuta kuin platonista ystävyyttä.
Muitakin pitkäaikaisia (10+ vuotta) miespuolisia ystäviä mulla on.
Tietysti voi. Se vaatii terveen psyykkeen ja terveen seksuaalisuuden.
N48
Vierailija kirjoitti:
Terveellä itsetunnolla varustetut pystyvät olemaan vain ystäviä sukupuolesta riippumatta. Ne panokaverit voi hakea muualta kuin omasta ystäväpiiristä.
Asian voisi ajatella myös niin, että terve ihminen voi tuntea seksuaalista vetovoimaa myös hyvään ystäväänsä ja kun on sinut itsensä ja itsetuntonsa kanssa, seksin harrastaminen ei riko ystävyyttä. Minussa ilmeisesti on jokin "vika", kun 95% naistuttavistani, olivat sitten sinkkuja tai varattuja, ovat ehdottaneet seksiä. Useimmiten en ole hennonut kieltäytyä, koska se voisi olla iso loukkaus naista kohtaan.
Nainen ja mies voivat olla ystäviä vaikka koko elämän. Ei aina tarvitse olla seksualisoimassa jokaista vastakkaisen sukupuolen yhteydenpitoa toisiinsa.
Minulla lapsuudenystäviä esim. naapurin poika ja tyttö. Molempien kanssa ystäviä yhä, nyt tosin ollaan jo 40-50 vuotiaita.
Olin reiluna parikymppisenä hyvä ystävä erään opiskelun kautta tuntemani tytön kanssa. Ystävyyttä jatkui opiskeluajan, eli about 3-4 vuotta. Alkuvuosina hän seurusteli tahollaan, itse olin sinkku. Opiskelun loppuvaiheessa oltiin molemmat sinkkuja. Naispuolinen ystäväni kuitenkin muuttui, kun aloin seurustelemaan, olisi halunnut tavata koko ajan, mutta halusin luonnollisesti viettää aikaa tyttöystäväni kanssa. Toki vietin aikaa myös tämän ystäväni kanssa lähes yhtä paljon kuin ennenkin, mutta en ollut enää innostunut esim. lähtemään festareille, laivalle, tms. kahdestaan hänen kanssaan. Yritin tutustuttaa naisia keskenään, tyttöystäväni oli halukas tutustamaan ystävääni, mutta ystäväni ei ollut kiinnostunut tutustumaan tyttöystävääni. Ehkä vajaa puoli vuotta myöhemmin tämä ystäväni lopetti kokonaan yhteydenpidon ja lopulta muutti toiselle paikkakunnalle. Vuosia myöhemmin hän lähetti facebookissa kaverikutsun, mutta muuta yhteydenpitoa ei ole ollut.
Joskus myöhemmin mietin asiaa, että oliko hän sitten ihastunut minuun vai mikä mahtoi olla syynä muutokseen, kun itse aloin seurustelemaan? Ei hän kuitenkaan koskaan sanonut mitään ihastumisesta tai siitä, että olisi halunnut olla kanssani enemmän kuin kaveri. Mitään halailua kummempaa meillä ei ollut ikinä, eikä kummallakaan ollut koskaan edes mitään yritystä mennä pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellä itsetunnolla varustetut pystyvät olemaan vain ystäviä sukupuolesta riippumatta. Ne panokaverit voi hakea muualta kuin omasta ystäväpiiristä.
Asian voisi ajatella myös niin, että terve ihminen voi tuntea seksuaalista vetovoimaa myös hyvään ystäväänsä ja kun on sinut itsensä ja itsetuntonsa kanssa, seksin harrastaminen ei riko ystävyyttä. Minussa ilmeisesti on jokin "vika", kun 95% naistuttavistani, olivat sitten sinkkuja tai varattuja, ovat ehdottaneet seksiä. Useimmiten en ole hennonut kieltäytyä, koska se voisi olla iso loukkaus naista kohtaan.
Millainen ystävä olet, jos harrastat seksiä varattujen naistuttaviesi kanssa? Autat heitä pettämään omia kumppaneitaan?
On eri asia tuntea seksuaalista vetovoimaa ystäviinsä, kuin oikeasti viedä asiaa eteenpäin. Alkuperäinen kysymyshän oli, että voiko nainen ja mies olla platonisessa ystävyyssuhteessa? Sinun tapauksessa vastaus on selkeästi EI. Enkä sano, että seksissä sinkkututtujesi kanssa olisi jotain väärää, mutta ei se ole enää pelkästään platonista ystävyyttä.
Aika harva mies haluaa eksyä friendzonelle, koska silloin mahdollisuudet putoavat drastisesti.
On mahdollista. Minulla on useampikin mies joita tapailen, eikä tule edes mieleen mikään muu kuin ystävyys.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva mies haluaa eksyä friendzonelle, koska silloin mahdollisuudet putoavat drastisesti.
Eikö ystävien kanssa olla nimen omaan friendzonella?
Vierailija kirjoitti:
Nyt en kyllä ymmärtänyt. - Siis jos minä ja nainen olemme ystäviä naisen, niin mitkä mahdollisuuteni putoavat? Tekisi melkein mielen väittää päinvastaista kun olen, korjaan ollleet jo vuosia, oikeammin vuosikymmeniä ystäviä, niin se on mahdollsitanut ja antanut enemmän kuin osaan kuvata tai sanoa, - Kuten aiemmin tässä keskustelussa kirjoitin, niin olen joskus aatellut,että ellei itselläni olisi ainoatakaan naispuolista ystävää tai kaveria, niin olisinko sen johdosta mahdollsiesti katkeroitunut? - Saattaa olla, vaikka totta onkin typerää syyttää omasta katkeruudestaan ketään toista. No. Onneksi katkeruus tai katkeroituminen ei ole ollut oma osani tai kohtaloni. Ja olen vakuuttunut siitä, että sen torjumisessa on auttanut erilaiset ihmissuhteet niin naisten kuin miesten kanssa. Parisuhteeseen olen kuitenkin itse edennyt verraten harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat tällä mahdollisuuksien putoamisella, kun kyse on ystävyyssuhteesta?
Vierailija kirjoitti:
Tämä otti minunkin silmiini. Ehkä käsitit alkuperäisen kysymyksen väärin, kun täällä on juttu rönsyillyt.
Jos olet liikkeellä parisuhde mielessä ja putoat friendzonelle, mahdollisuudet parisuhteelle putoavat dramaattisesti, kuten sanoitkin. Jos kuitenkin puhutaan ihan platonisesta ystävyydestä, minkä perään ap kyseli, niin siinä ollaan koko ajan friendzonella ja ne romanttiset jutut haetaan ihan muualta.
Minulla on muutama mies ihan läheisinä ystävinä. Itse olen naimisissa ja ystävyyssuhteet toimivat. Toki olen esitellyt miehelleni nämä ystävät ja myös mieheni on ystävystynyt heidän kanssaan. Eli täysin platonisia ystävyyssuhteita on ollut yli 20 vuotta ja jatkuu.