Jos nuudelit muka on epäterveellisiä ja lihottavia, miksi etelä-korealaiset on maailman hoikin kansa?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vai noin meinaa. Minä olen se, joka on asunut vakituisesti Italiassa kohta jo 15 vuotta. Suomessa en ole vuosikymmeniin asunut. Siksi tiedänkin, etteivät italialaiset mitään pastaa illalla syö ja syövät vain kolme kertaa päivässä, ei kuusi kertaa kuten Suomessa. Poikkeuksia tietenkin löytyy, mutta että luulet pastaa syötävän illalla pesuvadillisen verran. Suomessa niin tehdään, ei Italiassa. "
Taidat olla vähän tietämätön siitä, että esim. linsseissä (60%), pavuissa(>50%), paprikassa (>60%), tomaatissa (>60%), juureksissa ja hedelmissä kalorit on hiilihydraatteja enimmäkseen. Öljyssä ja oliiveissa sentään ei ole.
Aha, ja mistä ihmeestä päättelet että olen "tietämätön"? Emme kylläkään syö päivittäin papuja ja linssejä, ei ainakaan jos pastaa on lautasella. Salaatteja syödään reilusti aina ja hedelmiä kohtuullisesti. Ei ahmita mitään. Ei
Taidat olla järjetön pässi.
"Italiassa ei syödä pastaa joka aterialla. Oletko nähnyt italialaisen syövän ensin pastaa lautasellisen ja sitten pääruoaksi pitsaa? Minä en ole ja asun sentään jo melkein 15 vuotta vakituisesti Italiassa. Kasvispainotteinen on lounaskin, jolloin syödään todellakin kourallisen kokoinen annos pastaa aluksi ja sitten pääruoka. "
Italiassa syödään yleisesti pastaa lähes joka aterialla. Näin sanoo italialaiset itse. Sinä itse kehittelet aivoissasi näitä "pastaa lautasellisen ja sitten pääruoaksi pitsaa" juttuja ja kuvittelet niitä minun ajatuksiseni.
On tilastollinen fakta että italialainen ruoka on erittäin hiilihydraattipitoista. Sitä faktaa ei muuta se, vaikka itse söisit tonneitta pelkkää läskiä.
Vierailija kirjoitti:
Itämaan kansat syö kalaa, mutta ei ne sitä merkittäviä määriä syö. Sielläpäin dieetti on, kuten välimerelläkin, vahvasti hiilihydraattipainotteinen.
Hoikkuuteen aiheuttaa sopiva ilmasto. Lämpimällä kelillä ei tarvitse syödä lämpimikseen. Toki Korea ei mikään Intia ole, mutta siellä on melko hyvä ilmasto. Kylmillä alueilla geenit ovat valikoituneet kerryttämään varastorasvaa talven varalle.
Jo on taas potaskaa. Kylmä ei lihota eikä edes pakkasella palele jos ei ole idiootti joka ei osaa pukea vaatteita päälle.
Siksi koska ne vetää bibimbapia ja kimbapia loppuajan.
Varmasti Pohjois-Korea on hoikempi kansa, vaikka johtajansa onkin rankasti ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itämaan kansat syö kalaa, mutta ei ne sitä merkittäviä määriä syö. Sielläpäin dieetti on, kuten välimerelläkin, vahvasti hiilihydraattipainotteinen.
Hoikkuuteen aiheuttaa sopiva ilmasto. Lämpimällä kelillä ei tarvitse syödä lämpimikseen. Toki Korea ei mikään Intia ole, mutta siellä on melko hyvä ilmasto. Kylmillä alueilla geenit ovat valikoituneet kerryttämään varastorasvaa talven varalle.
Jo on taas potaskaa. Kylmä ei lihota eikä edes pakkasella palele jos ei ole idiootti joka ei osaa pukea vaatteita päälle.
Kylmien alueiden eläimet, ihmiset mukaan luettuna, ovat pyöreitä muodoltaan. Siihen on syy: tilavuus / pinta-ala ja vararasvavarasto.
Kylmä ei lihota, mutta kylmällä alueella elävän elimistön kannattaa varastoida energiaa kylmän ajan varalle. Lämpimässä tätä ei tarvita.
Lämpimässä taas on eduksi, kun kehon pinta-ala on suuri verrattuna tilavuuteen, jotta jäähdytys pelaa. Siksi tummilla miehillä on iso k-lli.
Italiassa syödään myös riisiä, kuten kaukoidässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italialaiset syö pastaa keskimäärin 23 kiloa vuodessa. Eli 63 grammaa päivässä. Ei tuosta mitenkään "käsittämättömiä" annoksia saada.
Matematiikka ei taida olla vahvin lajisi. Suomessa yhden hengen pasta-annoksen suositus on 70g, Italiassa 100g. Kyllä se melkolailla merkittävä ero on.
Suomessa nimenomaan ei noudateta suosituksia, vaan syödään se 200g pastaa.
Pasta mitataan kuivapastana. Varmaan kannattaisi edes jonkinlaisia pohjatietoja olla ennenkuin edes tulee mieleen ölistä joutavuuksia.
Öö, niin mitä sitten?
Ilmeisesti luetun ymmärtäminenkin takkuaa.
Olet kyllä vajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasviksia, kalaa ja tofua maltillisen määrän riisinuudeleita kanssa.
He syövät joka aterialla kimchiä, jonka on maitohappokäytetty kuten hapankaali. Sen syöminen pitää suoliston bakteeriflooran ja mikrobiston paremmassa kunnossa kuin syömättä oleminen ja edellämainituilla on suuri vaikutus painoon. Joku toinen voi olla samoilla kalorimäärillä lihava suolistonsa huonon mikrobistonsa vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italialaiset syö pastaa keskimäärin 23 kiloa vuodessa. Eli 63 grammaa päivässä. Ei tuosta mitenkään "käsittämättömiä" annoksia saada.
Matematiikka ei taida olla vahvin lajisi. Suomessa yhden hengen pasta-annoksen suositus on 70g, Italiassa 100g. Kyllä se melkolailla merkittävä ero on.
Suomessa nimenomaan ei noudateta suosituksia, vaan syödään se 200g pastaa.
Pasta mitataan kuivapastana. Varmaan kannattaisi edes jonkinlaisia pohjatietoja olla ennenkuin edes tulee mieleen ölistä joutavuuksia.
Öö, niin mitä sitten?
Ilmeisesti luetun
Onko tullut mieleen että se saattaisit olla sinä? Tod. näk. ei.
Jos haluat elää kuten korealainen kahvipöydässä, niin juo lasillinen americanoa, joka on mustaa jääkahvia ilman sokeria ja maitoa/kermaa ja pullan sijaan voit syödä yhden pienen hedelmän. Ei missään nimessä runsaasti sokeria ja huonoja rasvoja sisältäviä leivoksia, pullaa tai kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti Pohjois-Korea on hoikempi kansa, vaikka johtajansa onkin rankasti ylipainoinen.
Sivistän kertomalla, että Pohjois-Korean Kim-suku on taipuvainen ylipainoon. Kimin eli johtajan sisko on hoikka, koska käyttää kristallihuumetta.
Määrä ratkaisee. Syövät lisäksi paljon vihanneksia ja hedelmiä sekä kohtuullisesti lihaa ja kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoiskorealaiset taitaa olla hoikempia
Joo mutta pokossa ei ole nuudeleita. Eikä mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Japanissa ja etelä-koreassa syödään pienempiä kerta-annoksia, ei napostella välissä ja yhteiskunnan paine lihavia kohtaan on kova.
Japanissa jos ylität työpaikan jokavuotisessa terveystarkastuksessa painorajan joutuu firma maksamaan sakkoja. Tuskin palkkaavat lihavia. Naisilla on hurjat ulkonäkövaatukset töissä. Kanssaihmiset tulevat myös heti tökkimään vatsaasi ja pilkkaamaan jos vähänkään lihot.
Juurikin tuo mitä kirjoitit. Japanilainen ystävä ihmetteli vieraillessaan kolmessa Pohjoismaassa miksi täällä syödään lähes joka viikonloppu pizzaa ja muita mättöruokia. Ystäväni kertoi myös, että ylipainoisena herätät huonoa huomiota, koska ylipainoisella on vaarana saada vakavia terveysriskejä, joten sen takia saatat saada pitkiä katseita ja ikäviä kommentteja epäterveellisistä syömisistä. Jos olet lihava ja laihdutat ylimääräiset kilot pois, niin Japanissa odotetaan sinun noudattavan tervellisiä elintapoja niin ettei painosi nouse ja olet jatkossa aina hoikka. Sairaukset ovat asia erikseen.
Olin viime vuonna muutaman viikon dieetillä jossa söin pelkästään 8 pussia mama nuudeleita (yht 550 kaloria) joka päivä ja paino ei silti tippunut vaan nousi.
Tuossa vaiheessa tiesin varmaksi että tuo "kalori määrä ratkaisee" on täyttä paska puhetta...
Vierailija kirjoitti:
Olin viime vuonna muutaman viikon dieetillä jossa söin pelkästään 8 pussia mama nuudeleita (yht 550 kaloria) joka päivä ja paino ei silti tippunut vaan nousi.
Tuossa vaiheessa tiesin varmaksi että tuo "kalori määrä ratkaisee" on täyttä paska puhetta...
Ei ihmekään että lihoit kun söit yli 3 000 kcal päivässä.
Etelä-Korea ei ole maailman hoikin maa, ja sielläkin lihavuus on yleistymässä. Nuoret eivät välttämättä syö enää yhtä terveellisesti kuin edelliset sukupolvet. Lisäksi kannattaa seurata mitä on korealainen street food. Ei kovinkaan terveellistä tavaraa,
Ilmeisesti luetun ymmärtäminenkin takkuaa.