Miksi vanhemmat antaa 15 vuotiaan olla ulkona pyolen yön jälkeen.
Meidän lapset ei todellakaan lähde ulos ilta kahdeksan jälkeen.
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Ihan täysin oli vanhempien vika. Ap on tekijän puolella tässä asiassa. Ei siinä alkuperäisessäkään maassa neitsyitä kulje metsissä puolen yön jälkeen, niin miksi Suomessa?
Mistä tiedät että oli neitsyt tai että on enää?
Moni lähti 15v maalimalle leipää tienaan, Moni poika esimerkiksi merille. Onhan töissäkin nuoret tuon ikäsenä. Tokihan voisi sopia vaikka 23.00 kotiin viimeistään. Nuoret tarvitsevat toisten seuraa, kesät parasta aikaa. Tämä on surullista nyt niin monille ihmisille.
Kyllä 15-vuotiaankin pitäisi olla kotona klo 22, viikonloppuna ehkä 23, mutta AINA pitää kertoa missä on niin myöhään
Vai että ihan koulunkäynti ohjaaja alkaa täällä neuvomaan 🤣🤣🤣🤣 jos nyt vaan pysyt ruodussasi. Yleisesti pääkaupunkiseutu ei ole mitään turvallista aluetta ja pikkukylätkin pilataan kun niitä rikastutetaan ties millä geeneillä
Vanhemmat voivat laittaa kotiintuloajaksi minkä tahansa mutta jos teini ei sitä noudata niin ihmeitä eivät voi. Kun ei nykyään voi käsiraudoilla patteriinkaan kiinnittää.
Vierailija kirjoitti:
Pieni kaupunki ja lyhyt kotimatka,eri asia jos olisivat asuneet jossain Hesassa.
Enkä usko ap että teinisi tyytyvät kiltisti tulemaan kotiin klo 18, kun nätti kesäilta ja kaikki kaverit ulkona .D Kukaan teini ei istu illat katsomassa telkkaa vanhempien kanssa ellei ole joku autisti tms
Kyllä istuu. Meillä ei koskaan ollut mitään kotiintuloaikoja, koska ei tarvittu. Molemmat lapsemme olivat omasta halustaan iltaisin kotona, korkeintaan lenkillä kävivät mutta ikinä ei myöhään illalla.
Ei kaikki teinit ole samanlaisia. Itsekin olin aikoinaan hyvin kotona viihtyvä.
Milloin olisi sitten hyvä ikä? Lukiossa on kiire, yliopistossa on kiire, jne. Just tuonikäisenä se on sitä paitsi hauskinta. Minulla oli tapana käydä yölenkeillä, varsinkin kesällä kun öisin oli viileämpään.
Meillä on sääntöjä. Nuoren pitää kertoa kenen kanssa liikuskelee ja kavereitten nimet ja osoitteet ja jos joku kiusaa tai uhkailee niin pitää kertoa ja näyttää puhelimesta keskustelut.
Meillä alaikäiset haetaan keskustasta kotiin yöllä, ettei tarvitse kävellä. En silti missään tapauksessa syytä vanhempia tästä, tilanne on ollut varmasti hyvin poikkeuksellinen eikä ole tullut mieleen siihen ennalta varautua. Syyllinen on vain ja ainoastaan teon tehnyt.
En kans tajua. Kyseessä ei ole pikkukylä vaan kaupunki, jossa on melko levotonta viikonloppuisin ja kaikenlaisia sekakäyttäjiä ym. voi olla liikenteessä. Ysiluokkalaisen paikka ei ole puolenyön aikaan grillikioskilla notkumassa vaan esim. kaverin luona, josta vanhemmat hakee autolla kotiin, ihan jo ahdistelijoiden ym. vuoksi. Minkään metsikköjen läpi ei pitäisi keskellä yötä kulkea. Miksi vanhemmat (ylipäätään) ei KAIKIN KEINOIN kannusta viettämään viikonloppuiltaa kotioloissa, kavereiden seurassa. Miksi yleisesti sallitaan ja hyväksytään kylillä notkuminen? Toivoisin teineille noin yleisesti turvatumman nuoruuden. Kunpa tästä tapauksesta viisastuttaisiin ihan ympäri Suomen ja ruvettaisiin pitämään lapset/ nuoret kotona iltaisin, ei ostoskeskuksissa ja kauppojen edessä pyörimässä.
Muutaman vuoden päästä sun kullannuput sitten luuhaa baareissa pilkkuun ja siitä sitten jatkoille. Kun ei ole saaneet mennä aiemmin niin villiintyvät vapaudesta, kuten lehmät keväisin laitumella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15-vuotias on oikeasti ihan lapsi. Nimimerkillä olen koulunkäynninohjaaja ja työskentelen yläkoulussa. En todellakaan antaisi oman lapseni kulkea ties missä noin nuorena, sillä nuori saattaa päätyä todella ikäviin porukoihin ja paikkoihin. Mutta näkeehän sen, ettei nuorilla ole nykyään kotona mitään sääntöjä, kun vanhemmat eivät uskalla kasvattaa.
En puolusta rikollisia, mutta fakta on, että 15-vuotias on lapsi, vaikka tämän palstan mammat jättävätkin jo 3-vuotiaan yksin kotiin, kun lapsi haluaa itsenäistyä. Suinkaan syynä ei ole, että mamma haluaa elää rauhassa.
Mitäpä jos kertoisit mielipiteesi jossain sopivassa asiayhteydessä, etkä ketjussa jossa auotaan päätä perheelle jonka lapsi on kuollut. Et vaikuta kovin ammattimaiselta huonoine tilannetajuinesi.
Ei tämä ketju ole tarkoitettu sille perheelle, joten tilannetaju puuttuu itseltäsi. Tässähän puhutaan asiasta yleisellä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Minä tulin tuossa iässä välillä kotiin yöllä 1-2 maissa. Olin matkalla kotiin jostain seurakuntanuorten tilaisuudesta. Onneksi vanhempani eivät kieltäneet sitä. Ja olin kyllä niin kiltti nuori kuin voi kuvitella.
Olikohan silloin kun yhteiskunta/maailma oli vähän erilainen kun nyt? Näin veikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni kaupunki ja lyhyt kotimatka,eri asia jos olisivat asuneet jossain Hesassa.
Enkä usko ap että teinisi tyytyvät kiltisti tulemaan kotiin klo 18, kun nätti kesäilta ja kaikki kaverit ulkona .D Kukaan teini ei istu illat katsomassa telkkaa vanhempien kanssa ellei ole joku autisti tms
Kyllä istuu. Meillä ei koskaan ollut mitään kotiintuloaikoja, koska ei tarvittu. Molemmat lapsemme olivat omasta halustaan iltaisin kotona, korkeintaan lenkillä kävivät mutta ikinä ei myöhään illalla.
Ne missään lenkillä käyneet vaan nortilla ja piikittämässä kannabista.
Tällaisen tapahtuman kohdalla tämä ei kyllä ole mitään ilkkumista, vaan keskustelun herättelyä. Meillä naapurin 14-vuotias on paksuna 38-vuotiaalle miehelle, lisäksi kyseinen 14-vuotias on huumekoukussa. Yöt juoksi ulkona kaverien kanssa, tuo lopputulos. Jos vanhemmat olisivat edes vähän välittäneet, ei olisi tytön raskaus selvinnyt, kun raskaus oli kestänyt jo 7 kk. Vanhempien pitäisi ottaa vastuuta. Ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sääntöjä. Nuoren pitää kertoa kenen kanssa liikuskelee ja kavereitten nimet ja osoitteet ja jos joku kiusaa tai uhkailee niin pitää kertoa ja näyttää puhelimesta keskustelut.
Huh huh. Kyllä 15-vuotiaalla pitäisi olla jo jonkinlainen oikeus luottamukseen ja yksityisyyteen.
Kyllä mun teini saa olla ulkona yli puolenyön, kun pysyy kavereitten kanssa yhdessä ja vastaa puhelimeen. Itse en päässy juuri koskaan minnekään tuon ikäisenä ja kärsin siitä paljon. En tiedä miksi sillä olisi minkään kannalta paljonkaan merkitystä onko kello 23 vai 01 kun tulee kotiin. Kun ei nyt koko yötä ulkona
Vierailija kirjoitti:
Muutaman vuoden päästä sun kullannuput sitten luuhaa baareissa pilkkuun ja siitä sitten jatkoille. Kun ei ole saaneet mennä aiemmin niin villiintyvät vapaudesta, kuten lehmät keväisin laitumella.
Ei käynyt niin mulle itselleni eikä niin käynyt lapsillenikaan.
Kaikki eivät ole sellaisia kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Mulla ei ollut kotiintuloaikoja edes ala-asteella ja hyvin meni. Joskus veitin yöt ulkona, kavereiden kanssa kävelyllä, mutta yleensä olin kotona ajoissa nukkumassa. Koulumenestys ja harrastukset olivat tärkeitä, ei tehnyt mieli jatkuvasti valvoa. Jos olisi ollut sääntöjä, olisin saattanutkin haluta kapinoida.
Mitäpä jos kertoisit mielipiteesi jossain sopivassa asiayhteydessä, etkä ketjussa jossa auotaan päätä perheelle jonka lapsi on kuollut. Et vaikuta kovin ammattimaiselta huonoine tilannetajuinesi.