Miksi vanhemmat antaa 15 vuotiaan olla ulkona pyolen yön jälkeen.
Meidän lapset ei todellakaan lähde ulos ilta kahdeksan jälkeen.
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Ihan täysin oli vanhempien vika. Ap on tekijän puolella tässä asiassa. Ei siinä alkuperäisessäkään maassa neitsyitä kulje metsissä puolen yön jälkeen, niin miksi Suomessa?
Mitä tarkoitat "alkuperäisellä maalla"?
Miksi te tuomitsette teinitytön vanhemmat? Hehän huolestuivat, koska tyttö ei tullut kotiin.
Mulla oli tiukat säännöt. Onnistuin kuitenkin pujahtamaan ulos ikkunasta.
Ite oon lähteny ikkunoista ja ovista keskellä yötä ulos tuon ikäisenä, työntäny mopon riittävän kauas kotoa, ettei kukaan kuule kun polkaisen sen käyntiin ja sit vaan menoksi... olen myös väittänyt olevani kaverilla yötä ja kaveri väitti olevansa meillä yötä, ja sit vaan polkupyörillä naapurikylään melkein 20km päähän... ei ne säännöt aina auta. Omat lapset on malttanu kaikki olla kiltisti kotona siihen saakka, että täyttävät 18v, mutta se tuskin on kasvatuksen ansiota, vaan koska liikkuivat erilaisessa kaveriporukassa kuin minä aikoinaan.
Teini-ikäiselle ei voi enää istua ulko-oven edessä estääkseen uloslähdön. Usein ei edes ole kotona työstä tullessa. Puhelimeen ei vastaa. Kavereille soittaessa kaikki ulkona samassa tilanteessa. Autoa ei ole, jotta voisi lähteä etsimään jostain. Muut lapset jäisi yksin kotiin. Olisivat heitteillä. Puhe ei auta. Kaverit tietää, ettei heitä määrätä. Poliisia ei voi pyytää apuun, koska aina tulee kotiin, kunhan rikkonut vähintään nimellisesti rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että nykyään on ihan normaalia, että erittäin kiltti 15v tyttö on yli puoliltaöin ulkona, olkoonkin että on viikonloppu? Onneksi meillä ei ole lapsia, en antaisi lupaa moiseen. Täällä kysytään, että miten estätkään. Miten olisi kasvattamalla?
Kun muistelen omia teiniaikoja, maalaispaikkakunnalla meitä ei todellakaan edes kiinnostanut pyöriä ulkona yötä myöten, edes siinä uhmassa että se oli kiellettyä. Kaikki tiesivät, että kylällä on känniääliöitä, joiden seuraan ei ollut hyvä päätyä. Nykyään tilanne on vielä pahempi. Olettaisin, että Koskissakin tiedostetaan, että täysin sekaisin olevaa porukkaa on yhä enemmän ja enemmän.
Minä olin kiltti teini ja olen muutenkin saanut hyvän kasvatuksen. En hillunut - en edes halunnut hillua - ulkona myöhään. Oli minullakin silti hyvästä kasvatuksesta riippimatta kapinakausi jolloin varmasti pistin vanhempani koville.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te tuomitsette teinitytön vanhemmat? Hehän huolestuivat, koska tyttö ei tullut kotiin.
Aina löytyy niitä jotka käyttävät jokaisen tilaisuuden oman egonsa pönkittämiseen, haluavat paremmuudentunnetta ja lyödä toisia alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ihmisiä te olette? Millaisia kasvattajia te olette? Suollatte tälläistä pas-kaa kun nuori on kuollut? On ihan eriasia olla jossain pikku kylällä ulkona puolenyön aikaan kuin stadissa tai Vantaalla ymv missä on yhteiskunnan pohjasakkaa vaikka kuinka. Lapsenne ehkä pelastuu öisiltä raiskaajilta mutta he eivät pelastu typeriltä vanhemmiltaan.
Tuossa tulikin totuus....eli pks asuu paljon pohjasakkaa eli sitä hampparitason krimi ghettoporukkaa. Siksi pks on niin turvaton.
Sehän selittää, miksi eniten henkirikoksia suhteessa väkilukuun tapahtuu pienillä paikkakunnilla. Eniten tappoja on Lapissa.
Naurattaa tämä paheksunta. Kun minä olin nuori, teineillä oli tapana mennä perjantai-iltaisin juomaan. Välillä kun nuorista oli kuse, joku sammunut kuskattiin sairaalaan vatsahuuhteluun.
Ihan normaalien perheiden teinit mietti loppuviikosta koulussa, mistä saa seuraavan perjantain juomat ja alkuviikosta välitunneilla muisteltiin, miten "hauskaa" oli.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten koko Suomen teinien vanhemmat silmät pyöreinä : nönnön nönnön nööö...
Kun "EI me saada teinejä tottelemaam yhtään mitään"...
Ette saakkaan. Koska ette saa edes 5 vuotiasta riiviötänne kuriin.
Kattokaas, kun se lasten kasvatus alkaa jo taaperosta asti.
Kohdistat sanasi varmaan sen tekijän vanhemmille?
Lastasi et voi tynnyrissä pitää. Vaikka kuinka kasvatat lapsesi oikein, joku saattaa häntä satuttaa.
Mitä kertoo, että uhria ja hänen perhettä syyllistetään? Luulisi jokaisen täysijärkisen miettivän, että väkivalta on aina tekijän eikä uhrin valinta ja miten lapsi kasvatetaan, ettei hänestä tule pahantekijää.
Kiusaajia, jotka lyö lyötyjä kyllä riittää.
no ei nyt vanhana olis mitään muistelemista jos olisi pakotettu olemaan kotona illat 15-vuotiaana.
Tampereen keskusta on niin kamala asuinpaikka, että siellä ei yhdenkään lapsiperheen kannata asua! Keskellä kirkasta päivää joka paikassa notkuu juoppoja, narkkareita, porttikonkeihin kuseksijoita, rahan kerjääjiä, ammattirikollisia, näpistelijöitä, ammattivarkaita, rehellisen työn välttelijöitä ja Kelan tuista nauttivia elämäntapaluusereita. Nämä öykkärit notkuvat muun muassa Vanhan kirkon portailla ja Raatihuoneen kulmilla. Kunnialliset ja rehelliset ihmiset - eli me veronmaksajat - saamme pelätä oman ja perheemme turvallisuuden puolesta.
Tampereen keskustassa ja keskustan liepeillä on epämiellyttävää, likaista ja turvatonta. Lasten leikkipuistoista, puistoista ja uimarannoilta löytyy huumeneuloja, lasinsirua, roskia ja jopa ihmisten ulosteita. Kamalimmat paikat ovat Keskustori ympäristöineen, Laikunlava, Rautatieasema, Tullintori ja Hämeenpuisto. Tullintorin portailla iso porukka notkuu keskellä kirkasta päivää humalassa ja ties missä aineissa. Jos kunniallinen ja rehellinen ihminen haluaa mennä Tullintorilla kauppaan eli S-market Pendoliinoon, niin juopot ja narkkarit kiroilevat, solvaavat ja ja huutelevat hävyttömyyksiä.
Äitinä en myöskään antaisi lasteni liikkua Tampereen keskustassa edes päivällä ilman meitä vanhempia!
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan ajattelee, että menehtyneen tytön vanhemmat ovat tähän syypäitä. Mutta on mielestäni ihan oikein nostaa keskustelua nuorten kotiintuloajoista. Asun Tampereella enkä itse mielelläni liikkuisi yksin keskustassa puolen yön jälkeen, miksi siis antaisin lasteni tehdä niin?
Nuoret ei aina tottele vanhempiaan vaikka olisi millaiset säännöt. Omassa lähipiirissä ihan hyvien perheidenkin lapset karkasi joskus ikkunasta illalla, huijasi menevänsä kaverille yöksi kun menivät bileisiin, polttivat tupakkaa, rikkoivat kotiintuloaikoja, joivat jne.
Missä näitten teinien äidit ja isät olivat ja olivatko vanhemmat selvin päin? Tehtiinkö juopuneista ja sammuneista alaikäisistä lastensuojeluilmoitukset?
Nuoren "sammuminen" ei ole mikään leikin asia. Alkoholi on Suomessa yleisin kuolemaan johtavan myrkytyksen aiheuttaja. Vuosittain alkoholien aiheuttamiin myrkytyksiin kuolee Suomessa 400450 ihmistä. Suurin osa eli 90 % kuolee etanolimyrkytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa tämä paheksunta. Kun minä olin nuori, teineillä oli tapana mennä perjantai-iltaisin juomaan. Välillä kun nuorista oli kuse, joku sammunut kuskattiin sairaalaan vatsahuuhteluun.
Ihan normaalien perheiden teinit mietti loppuviikosta koulussa, mistä saa seuraavan perjantain juomat ja alkuviikosta välitunneilla muisteltiin, miten "hauskaa" oli.
Miksi syyllistät vanhempia? Ja miksi myös epäsuorasti tyttöä syyllistetään siitä että..oli ulkona? Suomen kesäyöt ovat kauniita ja ei ole oikein moittia että tyttö kulki metsäpolkua, jota varmasti oli kulkenut sadat kerrat myös päiväsaikaan. Mikset syytä niitä jotka kasvattivat tappajan. Tavallinen tyttö, jolla oli kavereita ja vietti heidän kanssaan aikaa ei ole ongelma. Hänhän oli matkalla kotiin. Kellonaika ei ole mikään tekosyy syyttää uhria ja läheisiä!
Sarah Everard (ei toki lapsi) oli matkalla kotiin myös, ja kello oli puoli kymmenen illalla. Mikä se kellonaika raja on, että sitten voi osoitella sormella ja syytellä? Entäs Hervannan kiinalaisnainen Yuking Yin, joka surmattattiin keskellä päivää ja ei edes syrjäisellä alueella? Mikä on yhteistä näille kaikille?
Vastaus: Heidät tappoi murhaaja, tappaja. Ja se henkilö on joka tapauksessa ainoa jota tulee syyttää.
*Yuqing
Minusta on hävettävää kinastella tuosta ja täyttä epäkunnioitusta läheisten surua kohtaan. Te ette yhtään mieti lukevatko he tätä palstaa, ja miltä heistä tuntuisi nähdä tälläinen ketju.
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikäiselle ei voi enää istua ulko-oven edessä estääkseen uloslähdön. Usein ei edes ole kotona työstä tullessa. Puhelimeen ei vastaa. Kavereille soittaessa kaikki ulkona samassa tilanteessa. Autoa ei ole, jotta voisi lähteä etsimään jostain. Muut lapset jäisi yksin kotiin. Olisivat heitteillä. Puhe ei auta. Kaverit tietää, ettei heitä määrätä. Poliisia ei voi pyytää apuun, koska aina tulee kotiin, kunhan rikkonut vähintään nimellisesti rajoja.
Muistan kun omat vanhemmat piti mieleenpainuvan keskustelun meidän kanssa. Kotiin on aina tultava, oltiin tehty mitä vaan, ja vaikka meidän mielestä kuuluisi "mäkätystä" kotiin tullessa niin se johtuu siitä, että ollaan rakkaita ja meistä huolehditaan. Kyllä se muuttaa asioita, kun asioista oikeassa hengessä keskustellaan.
Tuskin kukaan ajattelee, että menehtyneen tytön vanhemmat ovat tähän syypäitä. Mutta on mielestäni ihan oikein nostaa keskustelua nuorten kotiintuloajoista. Asun Tampereella enkä itse mielelläni liikkuisi yksin keskustassa puolen yön jälkeen, miksi siis antaisin lasteni tehdä niin?