Käytöstavat ja etiketti
Opetaanko missään enää lapsille ja nuorille peruskäytöstapoja? Muutama esimerkki:
Pojilta hattu pois sisääntullessa, kirkossa, kansallislaulun soidessa, työhaastattelussa ja ruokapöydässä.
Naapurille sanotaan hei tai päivää tai edes nyökätään kohteliaasti pihalla ja rappukäytävässä.
Kiitetään ruokapöydästä noustessa ja kun joku antaa esim. lahjan.
Annetaan bussissa paikka vanhukselle ja pidetään ovea auki.
Ei luulisi olevan ylitsepääsemätön haaste. Valitettavasti olen huomannut että nämäkin on monella hukassa. Listatkaa muitakin!
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
"mitä eroa on mustilla farkuilla ja suorilla housuilla"
Mitä eroa niillä sitten on?
Suorat housut jalassa voi heilua tukevassa humalassa ja se on hyväksyttävämpää kuin olla farkuissa selvinpäin?
Mustat farkut on hyvä vaate ylioppilasjuhliin viikon päästä.
Vierailija kirjoitti:
"No todellakin on, mitä ihmettä nyt taas?! Kuuluu hyviin käytöstapoihin kunnioittaa tilaisuuden luonnetta pukeutumalla siihen sopivasti. Arkisin pukeudutaan arkivaatteisiin (esim. ne farkut) ja juhlissa tai muissa erityistilanteissa pukeudutaan tilanteen edellyttämällä tavalla. Näkemällä vähän vaivaa oman pukeutumisen kanssa, osoittaa tilaisuuden järjestäjälle, että asia on tärkeä myös sinulle."
En ymmärrä tuota ajatusta, että kunnioitus tilaisuutta kohtaan osoitetaan näkemällä vaivaa. Pitäisikö minun kietoa piikkilankaa reiteni ympärille siskoni häihin, jotta osoitan mahdollisimman suurta kunnioitusta häntä ja juhlaansa kohtaan?
Joo, onneksi et oo mun sisko. Kuulostat yhden ystävän väitöskaronkkaan tulleelta vieraalta, joka oli pukeutunut verkkareihin, koska "näyttävät ihan samoilta kuin mustat suorat housut." Oman lähipiirini järjestämissä ns. virallisissa juhlissa on pukukoodi, jota vieraat myös noudattavat. Ihan tavallisia duunareita ollaan suurin osa, eikä silti ole koskaan ollut ongelmia pukukoodien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No todellakin on, mitä ihmettä nyt taas?! Kuuluu hyviin käytöstapoihin kunnioittaa tilaisuuden luonnetta pukeutumalla siihen sopivasti. Arkisin pukeudutaan arkivaatteisiin (esim. ne farkut) ja juhlissa tai muissa erityistilanteissa pukeudutaan tilanteen edellyttämällä tavalla. Näkemällä vähän vaivaa oman pukeutumisen kanssa, osoittaa tilaisuuden järjestäjälle, että asia on tärkeä myös sinulle."
En ymmärrä tuota ajatusta, että kunnioitus tilaisuutta kohtaan osoitetaan näkemällä vaivaa. Pitäisikö minun kietoa piikkilankaa reiteni ympärille siskoni häihin, jotta osoitan mahdollisimman suurta kunnioitusta häntä ja juhlaansa kohtaan?
Joo, onneksi et oo mun sisko. Kuulostat yhden ystävän väitöskaronkkaan tulleelta vieraalta, joka oli pukeutunut verkkareihin, koska "näyttävät ihan samoilta kuin mustat suorat housut." Oman lähipiirini järjestämissä ns. virallisis
Sitten kun vielä löytäisit perustelut tuolle koodille ja vaatimukselle kärsiä.
Mitä tekemistä sukupuolella tai sukuelimillä on sen kanssa otetaanko hattu pois vai ei?
Minä olen kohtelias ja käyttäydyn kaikkia kohtaan ystävällisesti. Hattua en enää kuitenkaan ota koskaan pois jos en halua. Se on osa asukokonaisuutta ja miksi kantelisin sitä kädessä kun paikka on päässä. Sukupuolivihamielinen aikansa elänyt sääntö jota ei voi enää oikeuttaa millään.
Minä en suostu menemään suihkuun. Tämä on osa sitä kokonaisuutta, joka minä olen.
Vierailija kirjoitti:
Olin hyvin yllättynyt, että tällaista idiotismia kuin pukeutumiseen puuttumista jossain vielä 2020-luvulla harrastetaan. Lakin päästä ottaminen ei ole mitään muuta kuin ulkokullattu tapa, johon voimme toki lapset ja nuoret edelleenkin pakottaa, jos niin sovimme, mutta ketä se palvelee?
Saisin halvauksen jos esimerkiksi arkun ääreen tultaisiin lippis päässä vainajaa kunnioittamaan. Ja näitä vastaavia riittää.
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostu menemään suihkuun. Tämä on osa sitä kokonaisuutta, joka minä olen.
Hajussahan se nenä 👃 kasvaa ja kanssa ihmiset pitää aromeistasi. Valintoja.
Ole se muutos, jonka haluat maailmassa nähdä -Gandhi
Enpä juurikaan perusta miehestä, joka ei ole tänään viisaampi kuin eilen. -Abraham Lincoln
Usein automarketin vessassa kusella ollessa pörähtää iso pieru ja vähäsen löysää ulostetta perässä.
Kiusallinen tilanne, mutta minkäs teet?
Sitten kun hotellin hississä tai jossain luontopolulla joku ulkomaalainen tervehtii (niin kuin ulkomailla onntapana) niin näiltähän tulee löysät housuun järkytyksestä eivätkä osaa vastata yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Säännöt eivät ole enää yhtä tiukat kuin ennen.
Ne eivät ole sääntöjä, vaan hyviä käytöstapoja, joita odotetaan kaikkien toteuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä sukupuolella tai sukuelimillä on sen kanssa otetaanko hattu pois vai ei?
Naisille hattu on sallittu juhlatilaisuuksissa, mutta villapipo tai lippis ei ole hattu.
Onhan se hyvä saada vinkkejä, miten osoittaa tuntemaansa hyväntahtoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöt eivät ole enää yhtä tiukat kuin ennen.
Ei oteta pipoa pois päästä edes kesähelteellä saunassa. Hei-sanan on korvannut vi##u jo aikaa sitten. Lahjoista ei kiitetä, ja lahjat ovat pelkästään rahaa.
Mikä oikeus esim sinulla pakottaa toinen ihminen tervehtimään? Oletko jotenkin minua ylempi arvoinen ihminen? Tai vanhusta pitää sääliä, kun hän on vanha? Pojilta saa vaatia lakin ottamista päästä, mutta tytöiltä ei?
Sinulle ei näköjään ole koskaan opetettu käytöstapoja, etkä taida haluta oppiakaan. Haluat olla ikuisesti se nolo tyyppi.
Päästetään ulos tulossa oleva ensin ovesta. Tämä on unohtunut ihan kaikilta nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Mää suostusin mutta on vaan varaa käydä kerran viikossa.
Mikään ei ole moukkamaisempaa kuin arvostella toisten huonoja tapoja.
Tapakulttuurin tarkoitus on tehdä elämästä miellyttävää kanssaihmisille. Tavat muuttuvat aikojen kuluessa.
"mitä eroa on mustilla farkuilla ja suorilla housuilla"
Mitä eroa niillä sitten on?