Kokemuksia esivaihdevuosien hoidosta? 46 v. ja tuntuu että olen tulossa hulluksi!
Asiaa mutkistaa se, että hormonaalinen ehkäisy ei ole koskaan sopinut. Olen kärsinyt vuosia sen aiheuttamista kamalista oireista, joita kehotettiin vain sietämään, koska ne menisivät ohi kun vain sinnittelee. Eivät menneet. Viimeisimpänä kokeiluna oli ehkäisykapseli, jonka kanssa sinnittelin varmuuden vuoksi useamman vuoden ja sitten poistatin kun kuukautisvuodot olivat mahdottoman runsaita ja kierto muutenkin sekaisin. Silloin en ollut vielä esivahdevuosi-iässä. Kuukautiset ja fiilikset normalisoituivat parissa kuukaudessa kapselin poiston jälkeen.
Nyt kierto on ollut 1,5 vuotta tavallista lyhyempi ja pms-oireet paljon normaalia pahempia. Ne myös kestävät pidempään. Heti aamulla herätessä on tunne, että kaikki on pilalla, vaikka mitään syytä tunteeseen ei löydy. Lopunajan tunnelma jatkuu päivästä toiseen ilman että voin itse vaikuttaa asiaan mitenkään. Olen normaalisti myönteinen ja pienestä kiitollinen ihminen mutta nyt tuntuu siltä että kaikki on jatkuvasti pielessä. Elämässäni ei kuitenkaan mikään ole muuttunut huonompaan suuntaan. Pari kuukautta sitten työpaikallani tehtiin järjestelyjä jotka vaikuttavat ratkaisevasti minunkin työskentelyyni, ja työympäristö on nyt huomattavasti aiempaa kuormittavampi. Tällaisista tilanteista olen ennen selvinnyt ihan mukiinmenevästi, mutta nyt tilanne tuntuu aivan sietämättömältä ja siltä että joudun kohta jonnekin lataamoon.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia aiheesta. Onko tähän muita hoitokeinoja kuin hormonit? Onko paikalla muita joille hormoniehkäisy ei ole sopinut? Oletteko uskaltaneet kokeilla hormoneja esivaihdevuosiin ja onko niistä ollut apua?
Minulla on lisäksi vielä ADHD, jonka on ollut tähän asti hyvässä hoitotasapainossa, mutta nämä heittelevät fiilikset tekevät senkin tasapainon säilyttämisestä todella hankalaa.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Olen myös 46. Minulla on löytynyt yleisärsytykseen apu luontaistuotteista, ashwagandha lievittää sitä. Minulla suurin ongelma on ollut unettomuus eli syön joka ilta ashwagandha + melatoniini, niin saan nukuttua ja olen myös ihmeen tyyni. Ärsytys näkyi eniten töissä ja parisuhteessa. Myös paha PMS vaivasi minua pari vuotta sitten.
Ashwaganda on minulla kokeilematta. Luin että se voi lisätä ahdistusta, mistä syystä en ole uskaltanut kokeilla. Unettomuusongelmia ei ole ollut koskaan ennen, mutta nyt olen alkanut heräillä aamuyöllä joka yö, mikä mainitaan esivaihdevuosiin liittyvänä useammassa lähteessä.
Kiitos kommentista. Ehkäpä uskallan kokeilla tuota ensi hätään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos vuodat noin paljon, olet luultavasti pahastikin raudanpuutteinen. Raudanpuute aiheuttaa identtiset oireet, mitä myös esivaihdevuodet. Sinuna tarkistaisin rauta-arvot.
Pelkästään raudan korjaaminen normaaliksi voi lopettaa kaikki oireet (henkiset ja fyysiset).
Joo, raudan puutetta on ollut useamman kerran ja olen syönyt pari kertaa pitkän kuurin rautalisää. Varmaan voisin syödä taas yhden. Mutta eihän se lyhentyneeseen kk-kiertoon auta.
ap
Vierailija kirjoitti:
AP etsi hyvä gyne, joka voi auttaa.
Itse 53v ja vielä säännölliset menkat, omalla mutsilla menkat 60v asti. Kateellisena kuuntelen, kun osalla loppuu jo 40v korvilla.
Toki erilaiset vaivat ovat valitettavia. Toivottavasti saat pian apua.
Toisaalta limakalvojen kuivuminen altistaa virtsatietulehduksille. Vti on eri riesa.
Vierailija kirjoitti:
No siis, sulla on hormonit sekaisin, joten on aika hullua ajatella että hormoniton hoito jotenkin olisi voittajavalinta. En itsekään voi käyttää hormoniehkäisyä sivuvaikutusten vuoksi mutta se nimenomaan tarkoittaa että hormonitasapainon järkkyessä jotain niille tarttee tehdä.
Kyllä ihmisen hormonitasapainoon vaikuttaa miljoona muutakin asiaa kuin hormonihoidot. En ole sataprosenttisesti niitäkään vastaan, mutta jos on olemassa esim. tiettyjä ruokia jotka voivat auttaa, tai muita elämäntapamuutoksia, niin mieluiten aloittaisin niistä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaihdevuodet ovat menneet lähes itsestään ohi. Kuukautiset ovat tulleet 4 kertaa vuoden sisällä. Aina tuntuu yhtä pahalta mielialavaihtelut jne. Mietin, miten olen voinut kestää niitä joka kuukausi.
Ihanan rentoa, kun ei tarvii miettiä ehkäisyä, eikä suunnitella kylpyläreissuja menkkojen mukaan. Ikää 45 vuotta.
Eihän vaihdevuodet ole mitenkään ohi, jos kuukautiset vielä tulevat. Minulla on ehkä sama tilanne, tänä vuonna tullut vasta yhdet kuukautiset, viime vuonna tuli seitsemät. En koe, että tämä välttämättä vielä olisi tässä, vaikka voi toki ollakin. Tosin on sanottava, että viime vuonna oli yöhikoilua ja nyt se tuntuu loppuneen.
En nyt jaksanut lukea koko juttua, mutta miksi ihmeessä sanot esivaihdevuodet? Kyllä ne ihan oikeat alkavat monella jo tuossa iässä.
Mene hyvälle gynelle, kunnon asiantuntijalle naisten vaihdevuosista. Aivan taatusti löytyy ratkaisu.
Oireet on niin yksilöllisiö, että mikä autaa yhdelle voi pahentaa toisen oloa.
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut mitään elintavoistasi, nehän ne aina se mistä alotetaan.
Hyvä huomio. Olen hoitanut ruokavalion kuntoon useampi vuosi sitten. Joogaan lyhyesti joka aamu ja käyn kävelylenkeillä + harrastan hyötyliikuntaa. Olen melko aktiivinen päivittäin siihen nähden että teen istumatyötä. Rasittavaa liikuntaa en harrasta juuri ollenkaan, koska kehoni ei ole suostunut yhteistyöhön. En halua antaa periksi tässä asiassa, mutta itselle sopiva laji odottaa edelleen löytymistään.
Paino on normaali mutta viimeisen puolen vuoden aikana jonkin verran noussut (samalla kun oireet pahentuneet).
Nukun säännöllisen rytmin mukaan 8-9 tuntia yössä. Viimeisen kuukauden aikana olen alkanut herätä aamuyöllä, eli uni ei ole enää keskeytyksetöntä kuten ennen. Päihteitä en käytä, kahvia lukuunottamatta. Verenpaine ja veriarvot ok, paitsi raudan puutetta on välillä ollut. Viimeksi mittasivat vain hemoglobiinin ja se oli normaali.
ap
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksanut lukea koko juttua, mutta miksi ihmeessä sanot esivaihdevuodet? Kyllä ne ihan oikeat alkavat monella jo tuossa iässä.
Ohiksena, varmaan siksi, että hänellä vasta kierto lyhentyy, ja sen vaiheen ihan oikea nimitys on ESIvaihdevuodet. Ne oikeat vaihdevuodet ovat käsillä sitten, kun kierto pitkittyy ja muuttuu epäsäännölliseksi. Itselläni on nyt alkanut vaihdevuodet, kierto on ollut 28-108 päivää. Sitten, kun kuukautiset jäävät pois, on käsillä menopaussi. Tosin voi olla, että haen ennen sitä hormonikorvauslääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että tämä vaihe, jossa kk-kierto lyhentyy, määritellään esivaihdevuosiksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio on ratkaisu todella moneen ongelmaan, myös tähän.
No sitten vain kaikki parhaat vinkkisi kehiin!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaihdevuodet ovat menneet lähes itsestään ohi. Kuukautiset ovat tulleet 4 kertaa vuoden sisällä. Aina tuntuu yhtä pahalta mielialavaihtelut jne. Mietin, miten olen voinut kestää niitä joka kuukausi.
Ihanan rentoa, kun ei tarvii miettiä ehkäisyä, eikä suunnitella kylpyläreissuja menkkojen mukaan. Ikää 45 vuotta.Eihän vaihdevuodet ole mitenkään ohi, jos kuukautiset vielä tulevat. Minulla on ehkä sama tilanne, tänä vuonna tullut vasta yhdet kuukautiset, viime vuonna tuli seitsemät. En koe, että tämä välttämättä vielä olisi tässä, vaikka voi toki ollakin. Tosin on sanottava, että viime vuonna oli yöhikoilua ja nyt se tuntuu loppuneen.
Vaihdevuodet eli menopaussi katsotaan alkaneeksi silloin, kun viimeisistä kuukautisista on kulunut vuosi. Sitä ennen on kyseessä tosiaan esivaihdevuodet, jotka voivat kestää jopa 10 vuotta ja joillain enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Mene hyvälle gynelle, kunnon asiantuntijalle naisten vaihdevuosista. Aivan taatusti löytyy ratkaisu.
Oireet on niin yksilöllisiö, että mikä autaa yhdelle voi pahentaa toisen oloa.
Onko suosituksia kuka olisi hyvä gyne pk-seudulla? Mieluiten sellainen joka ymmärtäisi vielä neurokirjolaisuudesta seuraavien poikkeavuuksien päälle? Monet lääkkeet (ml. ne hormonit) toimivat minulla eri tavalla kuin valtaväestöllä, ja siitäkin syystä avun saaminen on usein työn ja tuskan ja monien epäonnistuneiden kokeilujen takana. Yksityisellä joudun todennäköisesti käymään niin monta kertaa että en pysty rahoittamaan niin montaa käyntiä. Paitsi jos löytyy sellainen lääkäri, jota ihan oikeasti kiinnostaa selvittää asioita ja auttaa eikä vain laskuttaa käynneistä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena, varmaan siksi, että hänellä vasta kierto lyhentyy, ja sen vaiheen ihan oikea nimitys on ESIvaihdevuodet. Ne oikeat vaihdevuodet ovat käsillä sitten, kun kierto pitkittyy ja muuttuu epäsäännölliseksi. Itselläni on nyt alkanut vaihdevuodet, kierto on ollut 28-108 päivää. Sitten, kun kuukautiset jäävät pois, on käsillä menopaussi. Tosin voi olla, että haen ennen sitä hormonikorvauslääkityksen.
Vaihdevuodet = menopaussi. Ei ole eri asia.
Itsellä ekaa kertaa pitempi (kuitenkin vain 3kk) tauko kuukautisissa ja vuosin todella koko kolmen kuukauden määrän yksien kuukautisten aikana. Yösiteet ei riittäneet kunnolla edes päivällä. Töissä kerran nousin jakkaralta lounaan jälkeen ja kunnon veriläntti oli jakkaralla. Pari tuntia olin sitten takamus märkänä töissä, kun piti huuhtoa vaatteista veret pois. Huh huh.
En voi käyttää estrogeenia enkä luontaistuotteita, joten toivon jatkossa pääseväni edes vähän helpommalla.
Aikaisemmin monta vuotta ollut välillä lyhyitä kiertoja ja useimmiten normaaleja. Mutta pms-hikoilu oli jossain vaiheessa ihan hirveää. Unettomuuttakin on, mutta sitä on toisaalta ollut ainakin 25 vuotta.
Tsemppiä, toivottavasti helpottaa suht nopeasti!
AP, yritä katsoa mihin aloihin gynet on erikoistuneet. Yleensä yksitysellä on lääkäreiden kuvaukset joissa näistä kerrotaan. Tyttäreni esim löysi nuorten vaivoihin erikoistuneen, kun oli ongelmia. Tai voit myös soittaa lääkäriasemalle ja kysyä sopivaa lääkäriä. Se ehdottomasti kannattaa.
T. 36
Vierailija kirjoitti:
Onko suosituksia kuka olisi hyvä gyne pk-seudulla?
ap
Merja Vainio, Mehiläisellä. Forumissa tais ottaa vastaan
Suosittelen lämpimästi!
Jokainen on erilainen, mulla loppui 40 vuotiaana, kahdet menkat tuli peräkkäin ja sillä hyvä. Kävin sitte labrassa ja lääkäri totesi asian. Nyt olen yli 60, ei ole ollut hikoilua (en hikoile muutenkaan ikinä) eikä mitään muutakaan oireita. Helokkiöljykapselit toimivat sukulaisella, hän lisäsi myös liikuntaa, käy metsässä kävelyllä ja uimassa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet = menopaussi. Ei ole eri asia.
Niin, menopaussi eli vaihdevuodet on se kun viimeisistä kuukautisista on vuosi. Esivaihdevuodet taas on eri asia, ja siitä keskustellaan tässä ketjussa. Englanniksi nämä ovat 'menopause' ja 'perimenopause'.
Et tainnut päästä koulustakaan läpi.