Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia esivaihdevuosien hoidosta? 46 v. ja tuntuu että olen tulossa hulluksi!

Vierailija
25.05.2024 |

Asiaa mutkistaa se, että hormonaalinen ehkäisy ei ole koskaan sopinut. Olen kärsinyt vuosia sen aiheuttamista kamalista oireista, joita kehotettiin vain sietämään, koska ne menisivät ohi kun vain sinnittelee. Eivät menneet. Viimeisimpänä kokeiluna oli ehkäisykapseli, jonka kanssa sinnittelin varmuuden vuoksi useamman vuoden ja sitten poistatin kun kuukautisvuodot olivat mahdottoman runsaita ja kierto muutenkin sekaisin. Silloin en ollut vielä esivahdevuosi-iässä. Kuukautiset ja fiilikset normalisoituivat parissa kuukaudessa kapselin poiston jälkeen.

Nyt kierto on ollut 1,5 vuotta tavallista lyhyempi ja pms-oireet paljon normaalia pahempia. Ne myös kestävät pidempään. Heti aamulla herätessä on tunne, että kaikki on pilalla, vaikka mitään syytä tunteeseen ei löydy. Lopunajan tunnelma jatkuu päivästä toiseen ilman että voin itse vaikuttaa asiaan mitenkään. Olen normaalisti myönteinen ja pienestä kiitollinen ihminen mutta nyt tuntuu siltä että kaikki on jatkuvasti pielessä. Elämässäni ei kuitenkaan mikään ole muuttunut huonompaan suuntaan. Pari kuukautta sitten työpaikallani tehtiin järjestelyjä jotka vaikuttavat ratkaisevasti minunkin työskentelyyni, ja työympäristö on nyt huomattavasti aiempaa kuormittavampi. Tällaisista tilanteista olen ennen selvinnyt ihan mukiinmenevästi, mutta nyt tilanne tuntuu aivan sietämättömältä ja siltä että joudun kohta jonnekin lataamoon.

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia aiheesta. Onko tähän muita hoitokeinoja kuin hormonit? Onko paikalla muita joille hormoniehkäisy ei ole sopinut? Oletteko uskaltaneet kokeilla hormoneja esivaihdevuosiin ja onko niistä ollut apua?

Minulla on lisäksi vielä ADHD, jonka on ollut tähän asti hyvässä hoitotasapainossa, mutta nämä heittelevät fiilikset tekevät senkin tasapainon säilyttämisestä todella hankalaa.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli matala ferritiini ja lyhyt kierto (23 pv.). Kun sain korjattua raudanpuutteen hyväksyttävälle tasolle, kierto palasi normaaliin n. 28 - 30 pv. Vielä on kuitenkin tekemistä, että päästään lähemmäs sataa tuon ferritiinin kanssa! 

Vierailija
42/61 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hormonaalinen ehkäisy mullekaan sopinut, mutta estrogeenihoito on sopinut hyvin. 

Älä etukäteen torppaa sitä, vaan kerro tilanteesi ja pelkosi gynekologille; hän on se asiantuntija. 

Adhd-naisilla oireet pahenevat estrogeenin puutoksen vuoksi. Sitä on usein ennestään liian vähän. Näin olen lukenut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt sua lohduta, muuta itse olen selvinnyt ihan hyvin. Tieto auttaa. Elämää tämä vain on.

Vierailija
44/61 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lääkkeetön adhd, lisänä kilpirauhasen vajaatoiminta. Ikää nyt 45. Kierto ollut lyhyt 42-vuotiaasta, hankalat oireet (aamuyön heräily, yöhikoilu) vaivanneet nyt 2 v. Vuoden sinnittelin salvialla ja valeriaanalla, jotka ovat vieläkin apuna, doxepinit olen jättänyt pois. Zoelyjä söin vuoden, vaihdettiin juuri raskaiden läpäisyvuotojen vuoksi mirenaan ja estrogeenigeeliin, vaihto niin tuore etten osaa vielä sanoa muuta kuin että tiputtelee.

Pahin olotila, siis se kun tekee yhtä aikaa mieli nauraa, itkeä ja huutaa raivosta, on kuitenkin mennyt ohi, luojan kiitos. Ehdin saada yhden paniikkikohtauksen, toki ruuhkabussissa. Kilpirauhanen löi liikatoiminnalle ja sen lääkitystä on laskettu. Edelleenkään en muista juuri mitään enkä saa keskityttyä juuri mihinkään, mutta nyt tämä on minulle normaalilla tasolla eikä invalidisoivaa. Olisin unenpuutteesta työkyvytön ilman korvausta. Saa nähdä kuinka tämän kanssa menee. Elintavat on ollut pakko rukata terveellisiksi; kofeiini, sokeri ja alkoholi pahentavat lämpöhäiriöitä. Kaksi jälkimmäistä eivät ole ongelma, kahvista en ole kyennyt irtautumaan.

Vierailija
45/61 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jokainen on yksilö : Mene lääkäriin!

Vierailija
46/61 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska jokainen on yksilö : Mene lääkäriin!

Olen totta kai menossa lääkäriin. Tuolla aiemmin olen kertonut miksi lääkärissä käyminen ei ole kohdallani aina niin suoraviivaista kuin voisi kuvitella.

Olen saanut yleensä julkiselta puolelta parempaa hoitoa kuin yksityiseltä, koska yksityisiä ei ole kiinnostanut selvittää neurologisen poikkeavuuden vaikutusta kokonaisuuteen. Naisten ADHD on muutenkin heikosti tutkittu aihe ja erityisesti se miten se ilmenee muilla elämänalueilla. Tiedetään että vaikutuksia on lähes kaikkeen, mutta minkälaisia vaikutuksia ja miten niitä hoidetaan - näissä on paljon puutteita. Lähimmällä terveysasemallani työskentelee paljon nuoria, vasta erikoistumassa olevia lääkäreitä, joilla on tuoreet tiedot alalta ja motivaatio auttamiseen korkealla. Valitettavasti siellä vain tuntuu olevan tiukat rajat erikoislääkärin lähetteen antamiselle. Ilmeisesti kahdella aiemmalla kerralla tilanteeni ei ole ollut vielä riittävän paha - tai sitten julkisella ei haluta ollenkaan hoitaa esivaihdevuosia? Vaikea sanoa, mutta kyllä kannattaisi hoitaa koska huomattava osa kärsii selvästi alentuneesta työkyvystä useita vuosia. Yritän nyt kolmannen kerran saada yleislääkäriltä lähetteen gynelle ja jos ei vieläkään onnistu niin sitten pitänee raapia kokoon budjettia yksityislääkärikäyntiä varten.

Kiitokset tähän mennessä kokemuksiaan kertoneille. Olen saanut jo joitakin kokeilemisen arvoisia lisäravinneideoita ja aion taas yrittää lisätä viikkoihini edes jonkin verran rasittavaa liikuntaa. Luen mielelläni lisää kommentteja samassa tilanteessa olleilta!

ap

Vierailija
47/61 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap! Mulla oli samaan aikaan alhainen ferritiini ja hemoglobiini sekä näitä hormonioireita. Joku oli kirjoittanut, että raudan puute aiheuttaa identtisiä oireita vaihdevuosien kanssa ja ehkä sekin oli mulla myös oireiden syy. Sain rautakuurin ja pillerit ja ne auttoi erittäin hyvin vaikka nuorena pillerit ei sopineet ollenkaan. En ole varma onko mulla add tai adhd, ei ole diagnosoitu mutta ehkä. Kilpirauhasen vajaatoiminta on ja siihen hyvä hoitotasapaino.

Pillereiden jälkeen sain rakkaan elämäni ja normaalin luonteeni takaisin. Sitä ennen oli noin 6kk ja ylikin puhdasta helvettiä, ihan kuin tyrmäystippoja olisi lasiin laitettu. Olin aivan voimaton ja sekava. Oireita oli paljon enemmän kuin mitä tässä edes kirjoitin. Kaikki menivät ohi n. 12 tai 13 vk lääkkeen syönnin jälkeen. 

https://www.vauva.fi/keskustelu/3821878/e-pillereita-laakkeeksi-vaihdev…

Vierailija
48/61 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 47 v ja myös neurokirjolainen ja oli noita samoja juttuja: lyhentynyt kierto ja runsaaksi muuttuneet kuukautiset sekä väsymys.

Kahvi piti jättää kokonaan pois - jos juon yhdenkin kupin päivän aikana, herään aamuyöllä. Aito Salvia -tiiviste auttoi muistiongelmiin, nimimuisti oli käynyt niin huonoksi, että jouduin koko ajan kiusallisiin tilanteisiin.

Vilkas seksielämä on luomukeino estrogeenitasojen nostoon, se auttoi pitkään pitämään mielialan hyvänä. Kun minulta leikattiin myooma, pääsin noista hurjista vuodoista. Mutta kk-kierto alkoi pidentyä uudelleen, se on kai yleistä ennen kuin loppuvat kokonaan. Ja samalla tuli selkäongelmia ja limakalvojen kuivuutta, niin taivuin ottamaan pienen hormonilisän (geeli ihon kautta). Ainakin aineenvaihdunta lähti käyntiin niin, että paleleminen loppui.

Osa väsymystä on varmaankin 2-tyypin diabetesta kohti vievät muutokset (rasvaa kertyy vyötärölle, vaikka olen muuten hoikka), joten toiv tämä kehitys nyt hormonilisällä pysähtyi.

Vierailija
49/61 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän kohta 46. Hoitona kuntosali 3 - 4 x vko ja kävelylenkit 2 - 3 krt vko + yhdistelmäehkäisypillerit, brintellix mielialalääke 10 mg ja mirtazapin 3,25 mg uneen. Voin oikein hyvin, ehkäpä jopa elämäni kunnossa.

Vierailija
50/61 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän kohta 46. Hoitona kuntosali 3 - 4 x vko ja kävelylenkit 2 - 3 krt vko + yhdistelmäehkäisypillerit, brintellix mielialalääke 10 mg ja mirtazapin 3,25 mg uneen. Voin oikein hyvin, ehkäpä jopa elämäni kunnossa.

Mihin mielialalääke? Esivaihtarioireisiin? Miksei korvaushoitoa?

Vierailija
51/61 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin kesällä 49. Mirena ollut jo vuosikymmeniä käytössä. Nyt ihan pienessä hetkessä tullut ahdistus, masennut, v*tutus, unettomuus, hikoilu, nivelkivut ym. Pikachatti Dokport nettilääkärille (maksoi 79€), joka oireiden perusteella määräsi Estrogel geelin kolmeksi kuukaudeksi kokeiluun ja sitten gynelle tarkistukselle.

Voin sanoa, että kannatti. Sain elämäni takaisin muutamassa päivässä!

Vierailija
52/61 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin mielialalääke? Esivaihtarioireisiin? Miksei korvaushoitoa?

Yhdistelmäehkäisypillereissä on suunnilleen sama määrä estrogeenia kuin korvaushoidossa. Mielialalääkkeen aloitin puoli vuotta sitten liittyen lapsen vakavaan sairastumiseen. Arvelen, että sopii muutenkin tukemaan mielialaa tässä iässä.

Vierailija
53/61 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa on minullakin. Paitsi etten tiedä ovatko nämä vaihtarioireita vai ovatko hormonit muuten sekaisin. Luomuna kaikki meni hyvin, mutta oireet alkoivat Mirena-kierukan jälkeen. Kierukka veti mielen aivan mustaksi ja lopulta poistatin koko härvelin nopeasti. Olo parani paljon, mutta lievät mielialan vaihtelut, öiset heräämiset ja rajut vuodot jäivät. Nyt kierukka on ollut poissa jo vuoden enkä edelleenkään ole sama ihminen kuin ennen. Vuotoväli kuitenkin jo hieman pidentynyt ja rauta-arvot ovat ok. 

Oikeastaan pahin ongelma on stressiherkkyys. Kun olen lomalla, voin aika hyvin. Mutta pienikin stressi aiheuttaa nykyään öistä heräilyä. Unettomuus taas vaikuttaa muuten mielialaan. Toisaalta silloin kun nukun, olen taas melko iloinen entisenlainen itseni. Mutta joku terävyys ja itsevarmuus katosi silti kierukan myötä. En nauti enää asioista samalla tapaa kuin ennen. 

Gyne ehdotti uutta hormonikuuria tai psyykelääkitystä. Psyykelääkitystä en halua, koska niissä on rajut haittavaikutukset eikä hormonikuuriin haluaisi enää kierukkarumban jälkeen koskea. Väsyttävää masennuslääkitystä olen kyllä miniannoksella kokeillut, mutta ei siitäkään ollut pidempää apua. Tosin ei kyllä merkittäviä haittojakaan, joten suosittelen, jos jollekin sopii. 

Yritän nyt vaan välttää stressiä ja karsia kalenteria, koska siitä tuntuu olevan isoin apu. Kalaöljy tuntuu piristävän ja kauranversouutetta saatan ottaa, jos herään yöllä. Sen avulla olen usein onnistunut nukahtamaan uudestaan, mutta ehkä nämäkin ovat pelkkää plasebovaikutusta. Toisaalta mitä väliä. Koen pärjääväni nyt, mutta en tiedä pärjäisinkö hormonihoidolla, johon kuitenkin pitää yhdistää tuo keltarauhashormoni, joka ei minulle tunnu sopivan edes lievämmässä muodossa. 

Vierailija
54/61 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin käydä gynellä juttulemassa vaihdevuosista, mutta sain vain käteeni pinkan lääke-esitteitä. No mikäs siinä, varmaan ihan toimivia nappeja. Mutta ihmetytti vain, että tämäkö on eriskoislääkäreiden tietämys naisten vaihdevuosista. Mitään niistä ei oikeastaan osattu kertoa, vain pelkkää lääke-esittelyä. 

Vierailija
55/61 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kertonut mitään elintavoistasi, nehän ne aina se mistä alotetaan.

Hyvä huomio. Olen hoitanut ruokavalion kuntoon useampi vuosi sitten. Joogaan lyhyesti joka aamu ja käyn kävelylenkeillä + harrastan hyötyliikuntaa. Olen melko aktiivinen päivittäin siihen nähden että teen istumatyötä. Rasittavaa liikuntaa en harrasta juuri ollenkaan, koska kehoni ei ole suostunut yhteistyöhön. En halua antaa periksi tässä asiassa, mutta itselle sopiva laji odottaa edelleen löytymistään.

Paino on normaali mutta viimeisen puolen vuoden aikana jonkin verran noussut (samalla kun oireet pahentuneet).

Nukun säännöllisen rytmin mukaan 8-9 tuntia yössä. Viimeisen kuukauden aikana olen alkanut herätä aamuyöllä, eli uni ei ole enää keskeytyksetöntä kuten ennen. Päihteitä en käytä, kahvia lukuunottamatta. Verenpaine ja veriarvot ok, paitsi raudan puutetta on välillä ollut.

Jos nukut yhteensä 8-9 tuntia, niin sen pitäisi riittää. Sillä ei merkitystä heräätkö kerran yön aikana, mikäli onnistut pääsemään uudestaan uneen. Ihmiselle on aivan luonnollista herätä jossain vaiheessa yöllä ja moni herää koko elämänsä ajan. Oli vaihdevuosia tai ei. Eri asia, jos heräilet koko ajan tai et pääse enää uudestaan uneen. 8-tuntinen katkeamaton yöuni tuli vain uudeksi normaaliksi tämän tehoyhteiskunnan myötä. Meidän pitää nukkuakin mahdollisimman tehokkaasti, koska aikaa siihen on rajallinen määrä. Tämä tietysti luo paineita nukkumiseen, etenkin kuin lehdistä voi vielä päälle lukea kauhuotsikoita unettomuudesta. Unettomuus on nykyään kansansairaus enkä ihmettele miksi. 

Vierailija
56/61 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonihoidoilla saadaan yleensä mieli tasattua ja yöunet palautettua. Mutta jos olet ehkäisyn aikana kärsinyt haluttomuudesta tai tunteiden latistumisesta, nämä saattavat tulla myös hormonikorvaushoidon myötä. 

Vaikeaa myös tietää kärsitkö edes estrogeenin puutteesta. Suomessa ei hormonitasoja juuri mittailla ja lääkityksen määrääminen on aina hakuammuntaa. Moni sinun ikäinen kärsii progesteronin puutteesta. Vasta myöhemmin alkaa estrogeenin puute oireilla. 

Yhtä kaikki. Hormonit heittelevät tuossa iässä. Hormonikorvaushoito pistää oman hormonituotannon tauolle ja saat hormonisi lääkkeistä ja silloin se on ainakin tasaista. Oikeaa ja väärää ratkaisua ei ole. Kuulostele itseäsi ja mieti mikä on sinulle tärkeää. Vaikeissa oireissa suosittelen korvaushoitoa. 

Vierailija
57/61 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta sen alussa oli puhetta Zoely- ja Qlaira-pillereistä, joiden hormonit ovat luonnollisempia. Noin gyneni sen minullekin selitti ja niitä käytetään ehkäisyn lisäksi vaihdevuosioireiden hoitoon. Itselleni tuli kaikista "tavallisista" pillereistä migreeni, noista kahdesta ei.

Vierailija
58/61 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli ekana raudanpuute mieleen. Jos on runsas vuoto, niin voisi hyvinkin pahentaa tilannetta. Raudanpuutteeseen kuuluu juuri alakulo ja ärtymys kymmenien muiden oireiden rinnalla.

Vierailija
59/61 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vaihdevuodet kokonaan ohi, kun menkkoja ei tule enää? Vai onko jotain muita oireita vielä? 

Kaikki naiset läpi sama jutut.  Kun menkat loppuu se on hämmentävää koska niihin on tottunut. Yksi vaihe elämässä jää taakse. Jälleen. Mutta nopeasti tottuu sitten ettei tarvi juosta tamponeja hakemaan. Ne loppu menkat voi olla voimakkaat. Runsaat. Sitten ne hiki läähätys kohtaukset kyllä jatkuu vielä. Siihen voi liittyä kilpirauhasen vajaa toimintaa ja kylmä aaltoja. Estrogeenin puute aiheuttaa outoa oloa joten korvaushoito on hyvä .  Etsi oikeasti kokenut ja oikean koulutuksen saanut naislääkäri. Varokaa kultakoru varkaita ne ottaa ihan ranteesta niitä. Sormista.  Ulkomailta näitä tulvii tänne.  Rosvoja. Älä mene nuorelle lääkärille kokemus puuttuu. 

Vierailija
60/61 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy gynekologin luona, hän osaa neuvoa sinulle sopivia keinoja hallita esivaihdevuosia.