Minulle tarjottiin töitä, mutta työsopimuksesta neuvoteltaessa työnantaja ilmoitti palkan olevan aiemmin ilmoitettua matalampi
Ilmoitettiin myös ettei töiden aloittaminen sovittuna päivänä olekaan mahdollista, vaikka siitä oli vaihdettu viestejä, samoin kuin palkkauksesta. Työnantaja vetoaa aiemman laskelman olleen virheellinen perustellessaan matalampaa palkkausta. Näiden ilmoitusten jälkeen työnantaja ei ole vielä ollut uudelleen yhteydessä.
Mietin miten pitäisi toimia yllättävästä tilanteessa. Pitäisikö vain antaa olla ja todeta ettei enää ole paikasta kiinnostunut? Huolestuttaa tämän säätämisen takia mitä muita yllätyksiä voi tulla siinä vaiheessa, kun työt vihdoin alkaisivat.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työtön, niin ilmeisesti velvollisuus on ottaa ties mitä paskaa niskaan. Työllisenä työpaikanvaihtajana paremmassa asemassa.
En ole työtön. Siksi mietinkin pitäisikö viheltää suosiolla peli poikki, kun prosessi etenee niin omituisesti. Työpaikka kuulosti alkuun tosi hyvältä, mutta nämä yllätykset ovat saaneet minut varpailleen.
Viheltäisin pelin poikki. Olen itsekin tehnyt niin. Luvataan ensin yhtä. Kun pitäisi työsopimuksen kohdista sopia, niin sitten onkin jo ihan toista.
Yhteen paikkaan yrittäjä houkutteli heti haastattelun jälkeen suullisella sopimuksella. En ole niin epäselvää settiä kuullut ennen kuin tää tyyppi sössötti.
En luvannut aloittaa, enkä mennyt.
Mietin myös, että jättämällä tällaisen työpaikan välistä voi säästyä myöhemmin isoilta harmeilta.
No eipä se vakuuta, kun työnantajan mieli muuttuu tämän tästä.
Sitä on tiedossa sitten jatkossakin, jos se toteaa, että tätä työntekijää voikin hyppyyttää miten vain jo alkumetreillä.
Ilmoita palkkaavan tahon pomolle, että jätät rekrytointiprosessin kesken jatkuvien epäselvyyksien vuoksi.
Jos työnantaja ei osaa laskea palkkaa nyt niin ei se osaa sitä jatkossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita palkkaavan tahon pomolle, että jätät rekrytointiprosessin kesken jatkuvien epäselvyyksien vuoksi.
Hyvä pointti. Kiitos siitä.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää osaavan laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää osaavan laskea.
Osuvaa. Oi tätä paikallisen sopimisen riemua.
Aiemmin oli ajatus, että työt alkaisivat ennen kuin henkilöstö jää kesälomille, jotta työhön ehdittäisiin kunnolla perehdyttää. Nyt työsopimusta ei vielä ole, joten en voi irtisanoutua. Vaikuttaa pahasti siltä, että töiden aloitus siirtyisi lomien jälkeiseen aikaan. Prosessin pitkittyminen tuntuu todella ikävältä, kun mitään ei voi tilanteessa tehdä.
Kiitos kaikille kommentoijille. Olen nyt miettinyt viikonlopun läpi asiaa. Ajattelin alkuviikosta ilmoittaa vetäytymisestä. Pääsee viettämään kesää paremmalla mielellä, kun ei ole keskeneräistä hakuprosessia taustalla kuormittamassa.
Kyselin työpaikkatarjouksen antaneelta siivousfirmalta tietoa, milloin voin tulla allekirjoittamaan työsopimuksen. Sanoivat että ekana työpäivänä. No, selvä. Menin töihin sovittuun aikaan ja oltiin antamassa työvaatteita kouraan. Huomautin etten ole siellä töissä, koska työsopimusta ei ole tehty. Yritti sanoa että ei huomannut tulostaa sitä ja päivän työt pitäisi aloittaa, no eipä siinä, kerroin että haluan allekirjoittaa sopparin ja odottelin sitten että tämä henkilö kävi tulostamassa sen. Ja luin huolella läpi. Mihinkään ei ole kiire ennen kuin on nimi paperissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää osaavan laskea.
Osuvaa. Oi tätä paikallisen sopimisen riemua.
Mikään tässä ei liity paikalliseen sopimiseen. Typerä kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Kyselin työpaikkatarjouksen antaneelta siivousfirmalta tietoa, milloin voin tulla allekirjoittamaan työsopimuksen. Sanoivat että ekana työpäivänä. No, selvä. Menin töihin sovittuun aikaan ja oltiin antamassa työvaatteita kouraan. Huomautin etten ole siellä töissä, koska työsopimusta ei ole tehty. Yritti sanoa että ei huomannut tulostaa sitä ja päivän työt pitäisi aloittaa, no eipä siinä, kerroin että haluan allekirjoittaa sopparin ja odottelin sitten että tämä henkilö kävi tulostamassa sen. Ja luin huolella läpi. Mihinkään ei ole kiire ennen kuin on nimi paperissa.
Mikset vaatinut työsopimuksen tekemistä ennen kuin työt alkavat? Olitko työttömänä?
Työnantaja on aivan paniiikissa kun ilmoitin että otan loparit. Sanoin sille että olen 2 vuotta tehnyt aivan liian pienellä palkalla töitä. Minun palkka ollut 1450 euroa ja pitäisi saada 750 euroa ainakin lisää ja kerroin siitä suoraan pomolle ja kerroin viime perjantaina että viikon kuluessa otan loparit jos palkka ei nouse. Olen tuurannut useita työntekijöitä jotka muka on sairaana mutta ei ole oikeesti ja kerroin siitäkin. Nyt se tänäänkin oli aivan paniikissa soitteli monta puhelua että voiko työntekijä muka noin vaan erota. Olen vetänyt kahta projektia ja pitäisi aloittaa uusi pian josta firma tienaa paljon mutta sitä ei kukaan muu pysty tekee. Saa nähdä mitä parin päivän päästä sanovat mutta perjantai on minun viimeinen työpäivä jos en saa lisää palkkaa.
Nuorena kerran kävi noin, että lopullinen palkka oli paljon huonompi kuin alkuun luvattu. Olin tiukassa tilanteessa, kun olin jo muuttanut paikkakuntaa uuden työn vuoksi. Otin työn vastaan uusilla ehdoilla, kun en osannut pitää puoliani eikä ollut muuta tarjolla. Olin vain muutaman kuukauden tuolla töissä ja lähdin heti koko paikkakunnalta, kun vaihtoehto löytyi. Pelkästään takkiin tuli taloudellisesti muuttoineen kaikkineen. Ehkä ainoa hyöty oli se, että työssä olevana oli helpompi vaihtaa työpaikkaa kuin jos olisin hylännyt ko. paikan heti alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena kerran kävi noin, että lopullinen palkka oli paljon huonompi kuin alkuun luvattu. Olin tiukassa tilanteessa, kun olin jo muuttanut paikkakuntaa uuden työn vuoksi. Otin työn vastaan uusilla ehdoilla, kun en osannut pitää puoliani eikä ollut muuta tarjolla. Olin vain muutaman kuukauden tuolla töissä ja lähdin heti koko paikkakunnalta, kun vaihtoehto löytyi. Pelkästään takkiin tuli taloudellisesti muuttoineen kaikkineen. Ehkä ainoa hyöty oli se, että työssä olevana oli helpompi vaihtaa työpaikkaa kuin jos olisin hylännyt ko. paikan heti alkuunsa.
Onpa ollut kurja tilanne. Toisaalta hyvä, että pian löytyi uusi työ tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin oli ajatus, että työt alkaisivat ennen kuin henkilöstö jää kesälomille, jotta työhön ehdittäisiin kunnolla perehdyttää. Nyt työsopimusta ei vielä ole, joten en voi irtisanoutua. Vaikuttaa pahasti siltä, että töiden aloitus siirtyisi lomien jälkeiseen aikaan. Prosessin pitkittyminen tuntuu todella ikävältä, kun mitään ei voi tilanteessa tehdä.
Kun työsopimusta ei vielä ole, silloin et myöskään ole vielä sitoutunut mihinkään sellaiseen velvoitteeseen, jota työnantaja voisi väittää sinun rikkovan sillä, että vihellät pelin poikki ja päätät yksinkertaisesti olla aloittamattakaan kyseisessä työpaikassa. Ei ole mitään sellaista, mistä sinun tarvitsisi irtisanoutua tai mistä edes voisit irtisanoutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työsopimusta ei vielä ole, silloin et myöskään ole vielä sitoutunut mihinkään sellaiseen velvoitteeseen, jota työnantaja voisi väittää sinun rikkovan sillä, että vihellät pelin poikki ja päätät yksinkertaisesti olla aloittamattakaan kyseisessä työpaikassa. Ei ole mitään sellaista, mistä sinun tarvitsisi irtisanoutua tai mistä edes voisit irtisanoutua.
Aiemmin oli ajatuksena rtisanoutua nykyisestä työpaikasta aloittaakseni uudet työt. En tehnyt sitä, koska kirjallinen työsopimus uuteen paikkaan puuttuu. Se sovittu aloituspäiväkin ehti jo mennä ohi, kun sopimusta ei saatuaan tehtyä ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ravintola kyseinen työpaikka?
Ei ole. Kyse on julkisen sektorin työpaikasta.
Byrokratiaa? Tai testi voi olla parempi mutta kalliimpi tekijä tiedossa, mutta jos suostut halvemmalla. Julkisella on kyllä yleensä määrätyt palkat.
Työnhakijalle on kyllä vaikka mitä vaatimuksia, mutta työnantajat eivät saa edes ilmoitusten tietoja oikein. Äänestän jaloillani, jos selviää myöhemmin, etteivät tiedot vastaa tarjolla olevaa paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kiellettyä hakea muuta kun ei ole sopimusta, eikä sen jälkeenkään.
Viheltäisin pelin poikki. Olen itsekin tehnyt niin. Luvataan ensin yhtä. Kun pitäisi työsopimuksen kohdista sopia, niin sitten onkin jo ihan toista.
Yhteen paikkaan yrittäjä houkutteli heti haastattelun jälkeen suullisella sopimuksella. En ole niin epäselvää settiä kuullut ennen kuin tää tyyppi sössötti.
En luvannut aloittaa, enkä mennyt.