Miten ihmeessä te jaksatte kun pitää laskea jokainen euro, että pärjää kuukauden kerrallaan? Tätä vuosia luvassa
Olen aika maassa kun asiani ovat nyt näin.
Täytyy laskea, että varmasti riittää rahat ruokaan ja elämiseen. Nytkin 6€ tilillä ja ensi viikko vielä täytyy elää. Sitten taas yritetään jotenkin pärjätä seuraava kuukausi yhtä ahdistavissa merkeissä.
Kiva lukea ja katsella kun niin monet tekee ihanaa ruokaa ja saa vielä salaattia kylkeen. Sekä ottavat matkakuvia tai sitten ruoka/kahvilakuvia.
Voi olla että näin egoistisena ihmisenä en kestä tätä jos tämä jatkuu vuosia tai edes vuottakaan.
Mistä te anmennatte voimaa?
Kommentit (291)
Kyllä se tästä kun korot pikkuhiljaa lähtevät vähän maltillisemmiksi.
Mutta jos asia on sinulla egosta kiinni, niin olisi parempi kehittää itseään ihmisenä. Elämä on parempaa kun ego ei ole tiellä.
Mihin ihmeeseen te käytätte ne kaikki rahanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea samaistua näihin "enää 6e tilillä" ulinoihin. Olen elänyt reilun vuoden asumistuella ja tt-tuella. Joka kuukausi jää vähintään muutama kymppi säästöön (luonnollisesti käteisenä). Ei mitään ongelmaa. Päinvastoin. Olen kiitollinen, että saan apua, kun sitä tarvitsen. Tuilla eläessä ei kuulukaan elää luksuselämää, mutta kyllä ne perusasioihin riittävät oikin hyvin.
Palkalla eläessä tilanne on toinen, rahat ei riitä edes perusasioihin.
Ihan samat kulut minulla olisi palkalla eläessäkin. Saisin vain käteen enemmän kuin 940€/kk. Jos sinä saat käteen tuota vähemmän, olet oikeutettu tukiin palkan lisäksi. Aika paljon suuremmallakin palkalla olet.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän mun palkan pakollisiin menoihin, kuten vastikkeeseen, lainanlyhennykseen, laskuihin ja perheen kuluihin. Mitään ei jää, eikä riitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea samaistua näihin "enää 6e tilillä" ulinoihin. Olen elänyt reilun vuoden asumistuella ja tt-tuella. Joka kuukausi jää vähintään muutama kymppi säästöön (luonnollisesti käteisenä). Ei mitään ongelmaa. Päinvastoin. Olen kiitollinen, että saan apua, kun sitä tarvitsen. Tuilla eläessä ei kuulukaan elää luksuselämää, mutta kyllä ne perusasioihin riittävät oikin hyvin.
Sulla palkka alle tonnin kuussa? Miksi et ole hakenut tukia? Entä miksi et osaa palkalla eläessä suhteuttaa menoja tuloihin?
t. eri
Tyttäreni on työtön yksinhuoltja todella tarkkan saa pienet laskea rahansa Koetan parhaani mukaan auttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän mun palkan pakollisiin menoihin, kuten vastikkeeseen, lainanlyhennykseen, laskuihin ja perheen kuluihin. Mitään ei jää, eikä riitäkään.
Siinä tapauksessa sulla on isoja ongelmia elämänhallinnasa. Kartoita alkuun eurolleen, mihin sitä rahaa menee oikeasti. 100% varmuudella löytyy karsittavaa. Peruselämisessä ei kovinkaan paljon laskuja tule ja kauppaostoksiakin voi fiksailla tuloihin sopivalle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kieltämättä joskus ärsyttää, kun olen kuitenkin ihan keskituloinen, mutta mies on työtön ja kustannukset nousevat koko ajan.
Nytkin olisi tehnyt viikonlopuksi mieli ostaa ihana kukkakimppu, minkä näin (5 euroa) tai pullo viiniä tai jotain herkkua. Mutta ei, lasken rahoja, jotta riittää makaronipusseihin ja jauhelihaan palkkapäivään saakka. Tämän siitä jokapäiväisestä töissä raatamisesta sitten saa.
Jaa, kukkakimppu vitosen, voit ihan yhtä hyvin repiä sen vitosen wessassa kun istut siellä juotuasi viiniä!
Ne ovat turhaa ylellisyyttä, johon sulla ei ole nyt varaa!
Punakynällä käyt nyt sitä elämää läpi.
Niin mä tein töissä ollessa ja laitoin rahaa säästöön.
Nyt kun olen pikku eläkkeellä, voin ostaa joskus jotain ylimääräistä!
Juu kyllä tiedän, että vitosen kukkakimppu on ylellisyyttä, mutta ei se poista sitä ärsytystä, että sitä ei voi koskaan ostaa. Töitä olen kuitenkin tehnyt jo yli 30 vuotta.
En usko hetkeäkään, että 30 vuotta työssä käynyt ei kykenisi koskaan ostamaan joskus viiden euron kukkakimppua.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on useamman satasen puhelin, pääsy nettiin, lämmin ja turvallinen koti ja saat joka päivä ruokaa. Sulla on myös vaatteita, huonekaluja, astioita jne. Eli sulla on merkittävästi parempi tilanne kuin sadoilla tuhansilla muilla. Vähän perspektiiviä elämään ja rahahuolista motivaatiota työnhakuun.
Lässynlää. Ei se auta mitään ajatella että jossain jollakin menee vielä huonommin.
Olen asettanu valmiit rajat sille mitkä hinnat millekkin on liian kallista. Silloin ei lopu raha jättää vaan välillä pois tiettyjä juttuja kokonaan vaikka vuosiksi muuttaen koko ruokavalion sisällön. Jos ei osaa muuntautua on orja ja vanki.
Vierailija kirjoitti:
Emmä laske euroja. Jokaista varsinkaan. Ostan sen mitä tarvitsen kuten tähänkin asti.
En tajua teitä, jotka valitatte. Ei kai se elämä nyt muutamasta eurosta voi olla kiinni.
Kyllä elämä voi olla muutamasta eurosta kiinni silloin kun on taloudellisesti tiukkaa. Lama-ajan ja köyhän lapsuuden eläneenä tiedän miltä tuntuu, kun ei ole rahaa välttämättömään. Jatkuva köyhyys ja pennin venyttäminen vie voimat ja pahimmillaan johtaa masentumiseen.
Nykyään on helppo elää, kun on varaa halutessa elämän pieniin nautintoihin (teatteri, herkut, kukat, kahvilat jne.). Oman hyvinvointini keskellä olen jo vuosia auttanut niitä läheisiä, joilla asiat eivät ole yhtä hyvin kuin minulla. Auttaessaan muita saa hyvän mielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta. Jos palkka ei riitä perusasioihin, elät ylivarojesi tai vaihoehtoisesti olisit oikeutettu tukiin. Minulla on palkka nettona noin 1600€ ja sillä elän oikein mukavasti. Elämä on valintoja.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin olet ottanut lainaa? Leipään ja maitoon vai asuntoon? Jos asuntoon, niin tasan tarkkaan kykenet ostamaan joskus 5 euron "luksusta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on useamman satasen puhelin, pääsy nettiin, lämmin ja turvallinen koti ja saat joka päivä ruokaa. Sulla on myös vaatteita, huonekaluja, astioita jne. Eli sulla on merkittävästi parempi tilanne kuin sadoilla tuhansilla muilla. Vähän perspektiiviä elämään ja rahahuolista motivaatiota työnhakuun.
Lässynlää. Ei se auta mitään ajatella että jossain jollakin menee vielä huonommin.
Sitten sun täytyy velloa omassa surkeudessasi. Sillähän sitä rahaa tilelle tulee, että ulvoo rahan puutetta päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kieltämättä joskus ärsyttää, kun olen kuitenkin ihan keskituloinen, mutta mies on työtön ja kustannukset nousevat koko ajan.
Nytkin olisi tehnyt viikonlopuksi mieli ostaa ihana kukkakimppu, minkä näin (5 euroa) tai pullo viiniä tai jotain herkkua. Mutta ei, lasken rahoja, jotta riittää makaronipusseihin ja jauhelihaan palkkapäivään saakka. Tämän siitä jokapäiväisestä töissä raatamisesta sitten saa.
Jaa, kukkakimppu vitosen, voit ihan yhtä hyvin repiä sen vitosen wessassa kun istut siellä juotuasi viiniä!
Ne ovat turhaa ylellisyyttä, johon sulla ei ole nyt varaa!
Punakynällä käyt nyt sitä elämää läpi.
Niin mä tein töissä ollessa ja laitoin rahaa säästöön.
Nyt kun olen pikku eläkkeellä, voin ostaa joskus jotain ylimääräis
On näitäkin. Ostellaan miljoonataloja velaksi ja sitten ihmetellään, kun ei raha riitä. Toiset nyt vaan ei ikinä opi käyttämään rahaa järkevästi.
Hae talousneuvontaan ap. Rahankäytössäsi on parantamisen varaa, jos joka kuukausi tuhlaat rahasi ennen aikojaan.
Eli marisette turhasta. Joko olisitte oikeutettuja tukiin tai sitten muuten vaan elätte yli varojenne. Mä olen ollut aina suht köyhä ja talous tiukilla ja silti elämäni on ollut melkoisen yltäkylläistä. Hyvin on varaa suklaaseen ja kukkakimppuihin silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi erottelet laskut ja perheen kulut? Ihanko vain hämätäksesi? Kellään ei ole mitään mystisiä "laskuja ja kuluja", paitsi jos shoppailee turhaa, mutta silloin ei pitäisi valittaa, ettei mihinkään ole varaa.
Jännä kun näissä ulinoissa ihmisillä on aina mystisiä laskuja, joihin kaikki raha menee. Normaalistihan esim. kerrostalossa asuvalla tulee laskuja vain vedestä, sähköstä, netistä/puhelimesta ja kotivakuutuksesta. Niihin ei satoja euroja kuukaudessa kulu.