Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

¤¤¤SYYSKUUN salaisuudet, vk 37¤¤¤

08.09.2008 |

Uusi viikko, uusi pino

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut kaikille vauvansa jo saaneille!

Maanantaina neuvolantäti oli sitä mieltä, että mun maha on lopettanut kasvunsa, kun ei viikossa ollut muuttunut mitat mihinkään (no ei ne oo muuttuneet enää kuukauteen, itse asiassa) eli torstaina kättärillä mietitään sitten käynnistämistä! Tunteet reistailee ja ailahtelee laidasta toiseen, toisaalta ihanaa saada se vauva kerrankin syliin ilman yliaikaisuutta, mutta toisaalta pelottaa, jos vauvassa onkin jotain vikaa, kun ei kasva (tai olenko minä tehnyt jotain väärin?) Jännää särkyä tuntuu välillä mahassa, sitä on vaikea kuvailla, mut ei ole kuitenkaan supistuksia, mitähän lie. Supiastuksia toki tulee välillä, mut ei ole kivuliaita.

Meillä oli dobermanni esikoisen syntyessä ja silloin mies toi ensin vauvan hajuja kotiin ja kun itse kotiuduin, huomioin ensin koiraa kunnolla herkuilla ja hellitellen ja sitten koira sai haistella vauvan. Hyvin sujui.

t, sanelma 37+5

Vierailija
62/71 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelen, että mies tulisi pelaamasta ja päästäisiin kipsivedoksen kimppuun :D

Omaan masuun ei mitään uutta. Aamuisin olen tosi väsynyt ja ne onkin venyneet helposti puoli yhteentoista-yhteentoista. Muuten olen kyllä suht energinen, iltaisin ei uni tule helpolla silmään ja öisin on taas ongelmia lonkkien kanssa. Kohtu painaa varmaan johonkin hermoon tai verisuoneen ja lonkat on koetuksella öisin :(

Mulla on ollut itkuherkkyyttä jo monta viikkoa. Kyyneleet nousee silmiin kun lukee tai näkee jotain liikuttavaa. Välillä ihmettelee, että onko sitä tulossa hulluksi, kun ihan ihmeelliset asiat saa vetistelemään. Pitäisi vaan muistaa syyttää hormoneja...

Täällä on ollut paljon puhetta lemmikeistä ja niiden reagoinnista uuteen perheenjäseneen. Olen kanssa kuullut, että on hyvä tuoda vauvan riepu/vaate lemmikille haisteltavaksi. Meillä on 3 kissaa ja ajattelin kokeilla niille samaa. En ole oikeastaan huolissani muusta kuin että ovat uteliaita ja tunkevat vauvan pinnikseen. Sänky on kyllä ollut meidän makkarissa jo kuukauden päivät ihan sitä varten, että kissat saa ihmetellä (ei siis tietenkään sisäpuolelta). Tietysti sen huomioarvoa lisää vauva huomattavasti...

Menkkakipua on ollut taas on-off koko päivän ja vatsa toimii ihmeen vilkkaasti. Voisiko tämä olla ennakko-oire? Noh, se selvinnee viikonlopun aikana :D

Rentouttavaa viikonloppua kaikille! Eiköhän täältä joku lähde synnärille pian...

Miaea ja masukki (joka myös kärsii alinomaan hikasta) 38+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olevinaan päivällä tänne jo vastasin, vaan ei sitä vastausta täältä löytynytkään..

Tosiaan, varmaan tuo vauvan ja koiran tutustelu on hyvä tehdä sen koiran temperamentin mukaan. Meidän koirat on aina olleet sellaisia lössyköitä, niin mitään kotiintulo-seremonioitakaan ei ole tarvittu, vaan olen vain tullut vauvan kanssa kotiin ja koirat on saaneet rauhassa tulokasta haistella. Hyväntuulisen uteliaita ovat koirat kyllä olleet noissa tilanteissa.

Tämän nykyisen koiran kanssakaan en odota mitään kummempaa showta, koskapa on hyvin ystävällinen ja avoin luonne, joskin tosin vielä melko pentumainen ja aika vilkas.

Enemmän mua jänskättää kissojen suhtautuminen vauvaan, siitä kun ei ole mitään kokemusta. Tuo että tuodaan sairaalasta jotain vauvantuoksuista otuksille haisteltavaksi on varmasti ihan hyvä idea, mutta olisiko muita vinkkejä kissoja ja vauvaa ajatellen?

Niin, täällä ollaan tosiaan vielä yhtenä kappaleena, mutta maanantaina olen menossa äitipolille juttelemaan käynnistyksestä. Olin viime vkl osastolla, kun iho kutisi ja maksa- ja sappiarvothan ne oli ihan päin p-settä. Maanantaina arvot olikin jo vähän tasaantuneet, mutta hepatoosia silti epäillään ja siitä syystä tuo käynnistys sitten.

Muuten kaikki on ok, vauva liikkuu, hemppari oli noussut ja niin... ne sokerit.. ne hyppelee myös aivan miten sattuu ja välillä tuntuu että mulla menee usko niiden kanssa, kun pitäis jotenkin saada ne tasaantumaan ennen synnytystä.

Paino oli taas vähän pudonnut huippulukemista ja nyt on siis +5kg lähtöpainosta.

Oikein paljon onnea vielä teille jotka olette jo vauvan syliin saaneet ja malttia meille jotka vielä odotamme. =) Mun äiti sanois että "Elä sie hättäile. Kaikki ajallaan."

tittamarianne + papu 38+2

Vierailija
64/71 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen taisin kirjoittaa pitkät rivit keskiviikon neuvolasta, mutta ei sitten ilmeisesti päätyneet pinoon ne jutut. No keskiviikon neuvolassa terkka sai mut rauhottumaan tiputtelun suhteen ja oli sitä mietä että ens keskiviikon ultraan voi hyvin odotella jos vauva liikkuu jne... no tänään aamulla tuli taas pöksyyn ehkä pari ruokalusikallista ihan kirkasta nestettä ja nyt ei enää hermo kestäny vaan odotin miehen töistä ja mentiin tayssiin. Veri, sydänäänet,pissat kaikki ok mutta lääkäri totesi ultrassa että lapsivettä ei oikeesti ole ollenkaan. Yhtään länttiä ei kuulemma näkyny. Aika ronskein ottein kyllä tutki nyt että saattaapa jo illan ja yön aukana supistukset voimistua. Aamulla kahdeksan aikaan mennään viimeistään tayssiin taas ja synnytys käynnistetään. Parille sormelle oli kuulemma paikat auki. Jotenkin oon hämillään tästä asiasta nyt. Itkettää ja pelottaa. Vauvalla ei kulemma hätää ole mutta koska on jo valmis ja infektioriskit kasvaa..... laitoin saunan päälle ja katselen vielä sairaalakassin sisällön. Ei kai tässä sitten muuta voi kun koittaa nukkua. Se hyvä puoli tässä on että pääsee "töihin" ikäänkuin virka aikaan ja sai rauhassa jutella esikoisen kanssa että nyt se vauva viimein koputti ja sitä huomenna isin kanssa lähdetään sairaalaan synnyttämään. Poika pääsee parhaan kaverinsa luokse hoitoon.

Tsemppiä ja voimia kaikille teille! Katotaan miten tämän akan käy. Mitenkäs sitä tunnistaa jos muitakin tuttuja sinne tayssiin tulee? Laitetaanko kukat yökkärin rinnukseen:)

t. maatuska

Vierailija
65/71 |
12.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatuskamammalle tsemppiä huomiselle, kohta sinullakin jo nyytti sylissä. Kateellisena haikailen tässä oman nyytin perään.

Minäkin kirjoitin päivällä mutta sekään ei koskaan päässyt palstalle asti. Ehkä hyvä niin, koska oli todellinen valitusvirsi. Yöt on tosi risaisia. Valvottua tulee se pari tuntia per yö. Viime yönäkin lonkkia ja jalkoja särki kovasti. Tuntuu, että kaikkia muita paikkoja särkee, mutta mahassa ei supparin supparia.

Ehkä itselläkin sitten jotakin valmistautumista synnytykseen on tapahtumassa, koska tuota menkkamaista jomotusta on ollut jo 2 - 3 viikkoa. Toivottavasti se on saanut jotain aikaan. Kovasti olisin jo ensi yönä valmis lähtemään, mutta eipä paranisi odotella liikoja. On tässä kuitenkin sen verran monta kertaa jo joutunut pettymään.

Koitetaan jaksaa, kohta kuitenkin meillä kaikilla jo nyytit sylissä

Elohelmi ja Pirkko (joka taitaa olla ostanut aikaisemman vuokrayksiönsä omistusasunnoksi) rv 40 + 5

Vierailija
66/71 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vähän omaa napaa:

Melkein koko viime yön supisteli kymmenen minuutin välein. Ei mitenkään kauhean kipeesti, mutta kuitenkin. Supistukset hiipui yhden maissa ja sit nukahdin pariksi tunniksi. Supistukset alkoi uudelleen 03 aikaan ja kesti aamuun. Nyt ei sitten mitään tuntemuksia :-( Onkohan mitään toivoa, että lähtis kuitenkin taas vauhtiin? Aika turhauttavaa. Olin niiiiin valmis lähtemään synnärille tosi toimiin. Nyt pitäis kai yrittää nukkua ja kerätä voimia.

Tsemppiä maatuskamamma!

Wilhelmiina 40+4

Vierailija
67/71 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla puoli viiden aikoihin alkoi supistelemaan, kunnon suppareita, mutta tuli aika harvakseltaan. Nyt tässä aamun aikana kyllä laimentuneet, vieläkin supistelee mutta ei niin kovin. Myöskin rusehtavaa vuotoa tuli aamulla hitusen ja nyt äskettäin kunnon lima. Ilmeisesti limatulppa? Kertokaa viisammat, kun esikoisesta ei sellaista ollenkaan tullut. Nyt vaan sormet ja varpaat ristiin, että supistukset alkaisi kovenemaan ja säännöllistymään. Oisin niin mielelläni tänään synnyttänyt. Tänään nimittäin sattuu olemaan pappan merkkipäivä ja esikoinen aikoinaan syntyi toisen pappan merkkipäivänä. Mutta taitaapi tulla turhan kiire tälle päivälle.

Elohelmi ja Pirkko 40 + 6

Vierailija
68/71 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervepä terve kaikille! Taisi Elohelmelle tulla lähtö...? Kyllähän se limatulpan irtoaminen sitä enteilee :D

Maatuskamammalle tsemppiä käynnistykseen, varmaan ihana tunne kun tietää koska vauva syntyy (siis suurinpiirtein)!

Täällä ollaan yhes koos varmaan vielä pitkään. Ei supistuksen supistusta ole tuntunut sen öisen episodin jälkeen, vaikka muita oireita on ollutkin havaittavissa.

Tänään olin miehen kanssa kuntosalilla, tein käsipainoilla ja poljin kuntopyörää. Masukki tykkää liikunnasta, hermostuu heti kun istun alas taukoa pitämään. Olen jo alustavasti katsellut pikkulapsille sopivia "liikuntavälineitä", koska luulen, että tulevat tarpeen. Ainakin sellaisen ihanan kengurupallon tyyppisen hepan aion hankkia, kehittää lapsen motoriikkaa.

Kohta lähden ulos touhuamaan, ettei mene sisällä möllöttämiseksi tämä päivä. Eilen oli illalla pitkästä aikaa pientä päänsärkyä, mutta johtui varmaan ulkoilun puutteesta.

Ainiin, masun kipsivedoksesta tuli superupea! Se on nyt saunan lauteella kuivumassa. Ajattelin, että siihen voisi maalata sormiväreillä sitten myöhemmin vauvan käden- ja jalanjälkiä :D voi tulla aika veikeä!

Jospa vaihdan vaatetta ja lähden etsimään ruokahalua ulkosalta! Mukavaa viikonloppua ja toivottavasti moni lähtee jo tositoimiin!!!

Miaea ja sportti-masukki 38+5 - eikä jälkeäkään erottumisesta

Vierailija
69/71 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limatuulpan irtoaminen saattaa merkitä, että synnytys lähestyy pian. Meidän edellinen vauva syntyi alle vuorokauden kuluessa limatulpan irtoamisesta. Tuota tilannetta mäkin odotan!

Toivottavasti päästään pian synnyttämään!

Wilhelmiina 40+4

Vierailija
70/71 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko päivän ollut suppareita, välillä todella kovia minuutin kestäviä. Tai sitten tulee useampi lyhyempi perä jälkeen. Taitaa olla tosiaan meilläkin vauva kohta, toivottavasti ainakin. Epäsäännöllisyys tekee suppareista vaikeita arvioida. Välillä tulee 5 minsan välein, välillä 15. Taidan kyllä käydä sairaalassa katsastamassa tilanteen vielä ennen yötä, koska matka lyhyt. Sitten ainakin tietää missä mennään.

Elohelmi ja Pirkko, jotka toivovat lisää kovia suppareita

Vierailija
71/71 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin perjantaina kirjoittelin stoorit, mutta eipä tullut perille.

Koirista vielä vähän juttua.

Meillä mies on molemmilla aikaisemmilla kerroilla tuonut rievut koirien haisteltavaksi. Hyvin ovat koirat vauvat vastaanottaneet, kun ovat saaneet rauhassa haistella ja tutustua. Nyt meillä on nuori paimenkoira kotona, jonka touhuista en osaa sanoa mitään. Toisaalta, uskon, että ottaa vauvan hyvin vastaan. On ainakin muihin vauvoihin suhtaunut leppoisasti ja käynyt vähän lipaisemassa. Se jännittää, että rupeeko se vauvaa vahtimaan. Uskon, että muut koirat ottavat vauvan vastaan rauhallisesti. Tehdään varmaan taas niin, että mies tuo vauvan sisälle ja itse tervehdin koiria ulkona. Kun pahin häsellys on ohi, niin koirat saavat vauvaa haistaa. Sen jälkeen elämä palautuu "normaaliksi". Ei häselletä, ei touhuta, vaan ollaan niinkuin ollaan ennenkin oltu. Meillä koirat eivät saa huomiota kuin vain silloin, kun kutsumme ne luokse saamaan rapsutuksia tms. Uskon tämän helpottavan arkea vauvankin kanssa. Harrastamme kuitenkin koiriemme kanssa lähes päivittäin, joten omaa aikaa nekin saavat. Se on tärkeätä.

Sitten omaa napaa.. Neuvolassa tuli perjantaina käytyä. Terkka oli sitä mieltä, että vauva on rt:ssä ja alhaalla ja kiinnittyneenä, mutta ei osannut muuten sanoa, miten päin. Vauva heitti jonkunmoista volttia reilu viikko sitten ja nyt hikka tuntuu milloin mistäkin ja tuntuu, että raajoja on joka puolella mahaa. Samoin maha on levinnyt. Edessä on edelleen, mutta muodoltaan leveämpi. Lapsiveden määrästä ei osannut sanoa tarkemmin. Oli kuitenkin terkan mielestä tarpeeksi.

Varasin huomiselle ajan vyöhyketerapeutille ja ruvetaan käynnistelemään. Toivottavasti tepsii yhtä hyvin kuin kuopuksen kanssa. =) Lääkkeelliseen käynnistykseen en enää halua. Mikään kiire tässä ei vielä ole, mutta hyvä aloittaa ajoissa, niin paikat kypsyvät ehkä paremmin.

Onnea kaikille pikkuisista prinsseistä ja prinsessoista! Ja toivotaan paljon supisteluja!!

Itselläni ei ole koskaan limatulppa lähtenyt (ainakaan näkyvästi), joten jännä lukea, kuinka muilla se lähtee. Siitähän voi mennä jopa 10 päivää, kunnes synnytys käynnistyy...

mamaj 38+2