¤¤¤SYYSKUUN salaisuudet, vk 37¤¤¤
Kommentit (71)
huh, luluzu, kylläpä sua koetellaan! itsekin olen yrittänyt viimeiseen asti vältellä flunssaa, mutta joka aamu herään tukkoiseen oloon joten katsotaan koska paukahtaa tauti kunnolla päälle. hyvä että hammas saatiin kuitenkin fiksattua. joskus nekin voi kiusata pitkään paikkaamisesta huoliimatta.
mulla on yhtäkkiä jotenkin niin iso olo, että nyt ajatukset ovat todella kääntyneet raskauden ihanuudesta kohti synnytystä! vaikka aiemmin ajatus on hieman hirvittänyt, niin nyt huomaan jopa odottavani malttamattomana, että pääsen pian synnyttämään! :O
vauva venyttelee niin kovasti itseään, että kylkiin ja ihoon ja joka paikkaan sattuu, ja tuntuu että meitä alkaa olla yksi liikaa tässä kropassa. :D vaikka ihanaahan tämä yhdessä taivaltaminen on ollut... onko teille muuten tullut kertaakaan sellaista haikeaa ajatusta, että vauva synnyttyä se on "koko maailman omaisuutta" eikä enää "vain minun"?
lähtisinkö kaupungille vai möllöttäisinkö kotona... siinäpä pulma. mukavaa iltapäivää kaikille!
caligirl + ekavekara 37+5
Onnea Adalmiina pienen nyytin johdosta. Ja tietysti onnea myös muille jotka nyyttinsä ovat jo saaneet. Neuvolassa tuli käytyä. Kaikki fyysisesti suorastaan loistavasti. Terkkari ihmetteli mun matalaa verenpainetta ja pulssia, toisaalta tietää kyllä liikunnallisen taustani ja liikuntaa tulee edelleen harrastettua kunnon kävelylenkkien merkeissä lähes päivittäin. Painoa oli tullut 300g viikossa ja nyt siis noin 12kg. Henkisesti olo alkaa olla aika malttamaton. Todella haluaisi jo tosi toimiin. Nyt iltapäivällä on tullut muutama supistuksen oloinen kouristus vatsaan ( jihuu!! ), jotka menneet nopeasti ohi. voisiko tämä jo merkata jotain. NÄin se esikoisen synnytys alkoi aikoinaan. Iltapäivällä vähän supistuksia ja seuraavana yönä alkoi säännölliset supparit, jotka sitten kestivätkin yli 30 tuntia.
Miaealleko oli neuvolassa povattu viimeistä käyntiä. Minä ainakin tiedän, että mulla oli viimeinen neuvolakäynti ennen synytystä. Ensi viikolla siirryn äitipolin puolelle yliaikaiskontrolliin ja myöhemmin tarvittaessa käynnistyseen. Toivottavasti ei tarvitse niin pitkälle mennä.
Tänään onkin tullut jo siivottua ja silitettyä sekä lenkeiltyä. Nyt voiskin sitten rentoutua ja parin tunnin päästä hakemaan esikoista hoidosta.
Elohelmi ja Pirkko rv 40+3
hei vaan taas ja super isot kaikille nyyttinsä saaneille.!!!
Huomenna olisi mullakin neuvola ja jos näin rauhallista on niin myös menen neuvolaan enkä synnyttämään.Viime viikkoisen sairaala piipahduksen jälkeen tuntuu kuin tilani olis taantunut supistusten kohalla...
Vatsanahka on pinkeä kun mikä ja liikkeet todella tuntuu, että luulis kaverilla olevan melko ahdasta.Mä todella kuvittelin, että viime vikolla kun lääkäri sanoi kanavan lyhentyneen ja vauvan laskeutuneen niin on vaan päivien kysymys kun poitsu syntyy, mutta ei.Sen lisäksi kaikki sukulaiset soittelee, että vieläkö ollaan kotona, niin mitäs siinä...no kaikella on aikansa, jos sotain lohtua ni kyllä se joskus on tultava, mulla on 23 laskettu aika ja 24 kontrolli jos ei ole laskettuun aikaan tullut, mut en tie käynnisteleekö ne sit jo vai venaako 2 vkoa yli?
Mun pahin pelko on et se menee yli ja tulee joku supersyöksy synnytys...
Sain itselleni kotiin äitiysloman iloksi kannettavan niin menee aikakin paljon nopeammin..ja saa vaikka lueskella näitä juttuja ja kaikkea muutakin.Mä tosin en halua liikaa lukea synnytysjuttuja kun olen saanut psyykattua pelot pois.
Olipas mullakin omaa napaa roppakaupalla...
Iloisia hetkiä päivänjatkoon kaikille!
T:Anu Ja taavetti38&1
Miaea se taisi kysellä siitä mahan kipsivedoksesta. En tiedä miten Suomessa on, mutta täällä Saksassa voi ostaa ihan apteekista eri levyisiä kipsirullia. Siis tavallista rullalle käärittyä sidettä, jossa on kipsi jo itsessään mukana. Rulla kastellaan lämpimään veteen ja siitä vaan massun päällä kyljestä kylkeen vedellään kerroksia. Ihan kuin laittais kipsiä (tai muuta sidettä) käteen taikka jalkaan. Tärkeää on muistaa rasvata iho hyvin ennen kipsaamista. Muuten jää kipsi ikävästi ihokarvoihin kiinni ja se irrottaminen on ERITTÄIN kivuliasta. Me käytettiin tällä kertaa ihan sitä perus-Niveaa eli sinisestä pyöreästä purkista TODELLA paksu kerros mahaan ja rintoihin ja eikun kipsaamaan. Mies vaan totesi, että miksei me rasvailla sua useamminkin näin. Oli kuulema kovinkin eroottista ;O)
Mutta yksin ei toki kannata kipsaamista alottaa. Minä makasin sängyllä ja mies kipsasi. Kipsi kuivuu ja kovettuu aika nopeasti, jonka jälkeen vaan varovainen irrotus ja hieno kipsivedos on syntynyt. Täällä monet vielä maalaa sitten kuivuneen kipsin, mutta minä tykkään enemmän valkosesta. On kyllä hienon näköset massut makuuhuoneen lipaston päällä. Suunnitelmissa ois tehdä niistä lamput sängyn yläpuolelle.
Se kipsaamisesta. Mahaan kuuluu muuten ihan hyvää. Tänään oli taas lääkäri (neuvolaahan täällä ei ole) ja kaikki näytti normaalilta. Lapsivesi alkaa kuulema olla jo vähän vähentymään päin, joten pian vois lähtö tulla. Supistuksia ei vieläkään kuulu ei näy... Perjantaina taas tarkastukseen. Täällä joutuu yliaikasena joka toinen päivä käymään tarkastuksessa. Mites Suomessa on? Joudutteko ramppaamaan myös niin usein lääkärillä?
Nyt menen päiväunille, kun mummu vei tuon esikoisenki lepäilemään.
Vointeja kaikille!
Imppi 40+6
Adalmiinalle ihanat onnittelut pikusta!!! Ja varmaan saa jo heitellä onnitteluita nasulle ja wallerille :) Kumpiakahan heille on syntynyt...en muista onko ollut niillä tietoa etukäteen...!
Mieki sain vihdoin pakattua sellasen isyyspakkauksen...sitäköhän se vauva on oottanut, ettei oo viel ollut kaikki valmiina...pikkunen kiva yllärilaatikko ;)
Rinnanpäitä räpeltäessä tässä oon saanu muutaman kunnon supparin...muttaei ne vaan jatku...huomenissa kai siis se käynnistely. Mummu tulee tänään että on sitten toisia lapsosia hoitamassa ja huolehtimassa.
Ceciliahista ei oo kuulunu aikoihin.!...onkohan nyytti jo kainalossa??
Ootellessa...tuutski 39+1
Moi kaikille!
Takana hyvin nukuttua yö-eikä mitään merkkejä synnytyksen alkamisesta...plääh! En keksi tästä la:n ohittamisesta mitään muuta positiivista kuin, että sitä alkaa todella olemaan henkisesti valmis synnytykseen.
Joku puhui peloista ym. Täytyy sanoa, että konkarinakin (3.kerta) minua pelottaa. En pelkää niinkään kipua (koska se on vaan kipua), vaan sitä, että selviämme suht. terveinä ja vähintäänkin elossa. Vielä kuukausi sitten en pystynyt synnytystä juuri ajattelemaan, mutta vähitellen on ajatukset siirtyneet synnytykseen. Kun ei tässä muutakaan voi;) Pitää tehdä parhaansa. Onneksi ei tarvitse saunassa yksin synnyttää!
Voi, kun sais jo vauvan syllinsä!
Wilhelmiina 40+2
Täytyy vain ajatella positiivisesti ja todeta, että omistan hyvän yksiön keskivartalossani kun sieltä ei malta tulla pois... =)
Toisaalta alkaa nyt pelottaan kaikki asiat, kun täh'än asti olen ollut varsinainen viilipytty.. Ajattelen, että mitä jos vauva on kakkinut sinne veteensä ja juo sitä... Riittääkö lapsivesi... Miten synnytys käynnistetään..
Kaikki olis varmaan ollu niin paljon helpompaa, jos olis syntyny LA. Oon jo luopunu toivosta, että käynnistyis itestään, joten sitte huomenna soitetaan neuvolatädin kanssa synnärille, et miten tehdään. Voikohan siihen itse vaikuttaa, et millon käynnistetään???
Jos jollain kokemusta käynnistyksestä yliajalla niin valaiskaa kiitos ==/
Oman navan ympärillä näköjään liikutaan... sorry
Terv. Susanna ja "itsepäinen" jörrikkä masussa jo 41+3
Heippa naiset!
Kylmää syysaamua keski-Suomesta :). Minäkin se täällä vain odotan... ja odotan... Supistuksia tulee, oikein kunnon polttavaa kiristystä, ja voi jatkua tunnin, kauemminkin, mutta sitten loppuu. Vauva tulee kun ehtii.
Eilen oli neuvola. Hb 121, pissa ja paineet ok. Painoa tullut viikossa 950 grammaa. Karsee tankki alan jo olla, muuten ei kauheesti ole vaivoja, samat jutut tietysti kuin aiemminkin. Niskan vain onnistuin venäyttämään painavaa kassia nostellessa, ärsyttää kun ei löydä sitäkään vähää hyvää uniasentoa :(. Kuopus vehtaa meidän välissä ja potkaisee välillä Helvi- raukkaa päähän. Pakenin viime yönä alakerran sohvalle nukkumaan, kun en enää kestäny miehen ja kuopuksen yhteiskuorsausta...:D. Sytytin tuikun ja tuijottelin sitä. Ajattelin, että kohta nämä suht rauhalliset yöt taas loppuvat.
Just mietin tuossa, että onneksi en elä keskiajalla ja joudu saunassa synnyttämään. Ajatelkaa, joku kiukkuinen, hampaaton mummo lapsenpäästäjänä ( jos hyvin käy), kaikki muut synnytysoluista ihan kauheessa tuubassa...No niin, onkohan tullut Kaari Utrion kirjoja luettua liikaa lähiaikoina?!
Että samoja mietteitä täällä, kuin Wilhelmiinalla :D.
Torstain jatkoja kaikille. Vähiin käy, ennenkuin loppuu.
Perustrikoo ja Helvi 38+3
Kipsivaloksesta sen verran kun joku kyseli............
Eilen käväistiin lastentarvikkeessa ostamassa vauvan amme ja jalat, niin siellä näkyi hyllyssä olevan valmiita mahan "kipsauspakkauksia", joten luulen että niitä löytyy muistakin vastaavista liikkeistä. Itse ihastuin tauluun josta sojotti kipsistä tehty vauvan käsi ja jalka - ihan ihkuja.
Mulle ei vointiin oikeastaan mitään sen kummempaa. Aika vauhdissa oli kaveri koko viime yön, joten siellä vielä vissiin sisustaa eikä pois ajattele tulla. Synnytys välillä käväisee mielessä, mutta yritän sen ajattelua välttää koska mullakin joku alitajuinen pelko siitä että jotain pahaa sattuu..... Toisaalta olen aina luonteeltani sellanen että "maalaan piruja seinille."
Selidora 38+1
tsaukkis taas kaikille.Oli neuvola taas ja valtakunnassa kaikki hyvin.Väsyttää vain kun viime yönä supisteli pari tuntia oikein huolella, mutta sitten loppui taas kun ajattelin et nyt tais alkaa...pf oli33.5 joten keskikäyrillä mennään.Kaveri hermostu kun sydän ääniä otti ja sitä ennen paineli vatsan ympärystää, sykkeet nousi ja hikka tuki ja parit kunnon potkut antoi :D kyselin vähän et vaikuttaako tää nyt siltä et se vois pian tullakkin, mut eipä siellä tullut sen viisaampaa vastausta...no pakkohan sen nyt kohta on tulla joten kai tässä vaan jatketaan oleilua.
no semmosia tänään.Voimia kaikille!
T:Anu ja Taavetti 38&2
Anteeksi tympeä aloitukseni...! Suututtaa, tympäisee, ottaa pannuun ja väsyttää yhtä aikaa!!!
Viime yönä nukkumaan mennessäni alkoi supistelemaan 8-10min välein. Säännöllisesti supisteli 1½ tuntia. Mies alkoi jo hermoilemaan, että pitääkö sairaalaan lähteä. No minä rauhoittelin, että odottellaanpa nyt kuitenkin vielä.
Ja niinhän siinä kävi kuten pelkäsinkin.. Vajaan kahden tunnin supistelun jälkeen loppui supparit kuin seinään! Sitten pyörin pari tuntia levottomana sängyssä ennen kuin sain unen päästä kiinni. No nukuin sitten kaikkinensa ehkä kolme tuntia, ei sitten heräämisen jälkeen enää uni vaan tullut... Mikä pettymysten pettymys kun lähtö sairaalaan ei vielä tullutkaan!!
Ei pitäis odottaa niin kauheasti sitä vauvan syntymää, ettei pety niin pahasti sitten, kun synnytys ei luuloista huolimatta käynnistykään silloin kun uskoo sen niin tekevän! Mutta minkäpä sitä mahtaa, kun alkaa olla kärsimätön!!
Kaikki on muuten valtakunnassa hyvin, verenpaineet ovat vähän näyttäneet kohoamissuuntaa jo lähes kolmisen viikkoa. Paineet jää kuitenkin kotimittauksissa alle 130/90, pissa puhdas eikä turvotusta havaittavissa. Eli ei kuulemma vielä huolen aihetta. Seuraava neuvola maanantaina, sitten viikkoja jo 40+3. Äitipolille "pääsee" yliaikaiskontrolliin vasta rv 41+3, eikä sittenkään ole takeita, että käynnisteltäisiin, jos äidin ja vauvan vointi ok. Antavat kuulemma mennä yli 14 vrk. No maksimissaan tässä on siis kaksi viikkoa, kun nyytti sylissä!
Jokos Cec on käynyt nyytin hakemassa? Ei ole kuulunut koko viikkoon mitään...
ONNEA HIRVEÄN PALJON JO KAIKILLE VAUVAN SAANEILLE, Adalmiina, RaSiNa, Norah ym...!!! Perästä tullaan :-)
Nyt lähden lepäämään, jos vaikka uni tulisi! (Toivossa on hyvä elää...)
Pömppänä 39+6
Ihana ku ei sada!
Eilen käytiin ultrassa jossa siis tsekattiin et mitenpäin se vauva on. Ja olihan se oikein päin eli pää alhaalla. On vaan vielä niin korkealla et sen takia sydänäänetki sieltä kuuluu. Mutta oli kyllä helpottava uutinen.
En ny muista kuka se käynnistyksestä kyseli mut mulla esikoinen käynnistettiin ja hyvät muistot on jääny. Naikkarilla ainaki pääsee yliaikaiskontrolliin viikolla 41+5 ja silloin päätetään et milloin käynnistelläään. Mulla alettiin esikoista käynnistään 42+1 ja synty sitte 42+2 klo 00.59. Olihan se päivä semmosta odottelua kun mulla alkoi vasta puol kahdeksalta illalla tapahtumaan mut sitten kun alko niin tosissaan alko. Ei tarttenu enää mietiskellä et alkoikohan se synnytys. Uskon myös et ei tämäkään täältä luonnollisesti tule. Mulla on äitilläki kummatki synnytykset alkanu käynnistyksellä. En tiedä onko perintötekiöillä mitään vaikutusta, tuntuu vaan et minun kohdalla on.
Mutta eipä tässä ihmeempiä. Mulla on vieläkin kaikki laittamatta vauvalle valmiiksi, jotenki en usko et tämä on täältä tulossa vielä neljään viikkoon. Ajattelin kyllä et alan tässä pikkuhiljaa viikonloppuna pyykkäämään. Meil kyl kaikkea on ku toi esikoinen on vasta vuosi ja kolme kuukautta mut ne vaan löytyy vielä kellarista.
Hauskaa iltaa vaan kaikille, tänään alkaa muuten idols.
SaMa rv 38
Täällä Länsi-Suomessa on ollut kaunis päivä, asteita ei tosin paljon, mutta aurinkoa. Olen kuluttanut aikaa tekemällä rästihommia ja kunnostellut vanhaa peiliä, josta keksin tehdä sellaisen alustan tuikuille :D pitäähän syksyyn ja talveen varautua :D
Supparit ovat taas jääneet pois, vaikka eilen olin jumpassakin. Olin ihan varma, että yöllä voisi taas jotain olla, mutta ei. Tänään on alavatsassa ollut sitä menkkamaista kipua.
Kiitos Imppi ja Selidora vinkeistä, kävin katsastamassa lastentarvikkeen sivuilta, että siellä on myynnissä sellainen kipsivedos-kit ja mies saakin huomenna käydä sellaisen hakemassa töistä kotiin tullessaan :D eiköhän se ehditä vielä tekemään....
Kohta alkaa päivät tuntua toooosi pitkiltä, kun tekeminen loppuu. Onneksi viikonloppuna on mies kotona, niin kahdestaan saa ajan kulumaan! En uskalla yksin lähteä enää lenkillekään, kun ei tiedä mitä sattuu (jos tulee kovat kivut tms.)
Ei siis kummempia omaan napaan, toivottavasti sektiot ovat menneet hyvin ja jotkut syyskuulaisista laitoksella nyyttejä hakemassa :-)
Jatketaanhan odottelua...
Miaea ja masukki 38+3
Täällä vielä kärvistellään, mutta eihän LA olekaan vasta kun maanantaina. Suppareita tulee yksittäisiä silloin tällöin, ja luulen että limatulppaa irtosi eilen. Edellisillä kerroilla limatulpan jälkeen on mennyt pari päivää synnytyksen alkuun. Jotenkin mieli on vain rauhoittunut eikä enää jaksa stressata siitä synnytyksen alusta, ehkä osittain siksi että tajuaa että aika lähellähän se joka tapauksessa on. Maanantaina ultra äitipolilla josvauva ei ole tullut. Ja silloin varmasti sitten päätetään käynnistyksestäkin, vaikka en usko että siihen asti mennään.
Nyt meillä vielä molemmat vanhemmat tytöt kuumeessa, että oikeastaan ihan hyvä että vauva ei ole tullut vielä. Yritetään nyt ensin saada kaikki terveeksi.
Mutta semmoista täältä, nyt mansikkakeiton tekoon.
Nyla ja Peanut 39+4
Tänään oli siis viimeinen neuvola käynti. kaikki ok, mutta alapaine aika korkea 82, mutta huidella 60 kieppeillä. Kuuluu kuulemma asiaan kun ollaan jo ylikin menty. Täti soitti ajan synnärille maanantaiksi ja aamulla sitten kahdeksalta sinne. Kysyin sitten, että miten siitä sitten yleensä edetään, niin sanoi, että minun tapauksessa kun supisteluherkkyyttä on ja paikat valmiina, niin koitetaan kopeloimalla ensin ärsyttää ja sitten annataan vauhtia lääkkeillä. Joten ihan kivalta kuulosti, ku pelkona oli, että kun ei ole mitään vaivaa niin passittavat kotiin viikoksi odottamaan vielä... EI KIITOS...
Viimeiseksi kotikä'ynnistys konstiks sain ohjeen ottaa risiini öljyä..nam... Mulla ei mikrolak pysyny sisällä minuuttia kauempaa, joten tänään illalla sitten kokeillaan kaikkia konsteja avoimin mielin...
Harjotussuppareita tulee vähän väliä, mutta niistä ei kuitenkaan jaksa innostua kun on jo taas tuntenu niitä KUNNON suppareita (niita haluaa lisää =))
Nlatäti myös sanoi, että jos alkaa tuleen muutamakann kunnon suppari niin mennä synnärille ja jos loppuu niin sanoa, että kotiin en enää mee. Laittavat kuulemma tosi helposti kotiin pariks tunniks jos ei asu kaukana, ja eivät ymmärrä, että äitille se on tässä vaiheessa kamalaa kun sanotaa, että ei vielä!!!
Hormoni toiminta on aivan kamalaa nykyään.. Viime yön esikoinen oli mummulassa maalla yön ja kun heröäsin neljälta yöllä tuli aivan kamala ikävä ja aloin pillittämään niin vuolaasti, että mies luuli, että nyt on joku suurikin hätä... Aamulla ihmettelin silmät turvonneina, että mistä tuo johtu... Outoa.. Pakko laittaa hormonien piikkiin. Onko muilla nyt loppuaikana ollu outoja itkukohtauksia perus herkkyyden lisäks tietysti...?
Terv. Susanna 41+4 ja mahavauva, jolle täti sanoi tänään, että nyt pitäs tulla ulos jos haluaa vielä omaan aikaan tulla! (toivottavasti kuuli, ettei ollu nukkumassa =/)
En voi kun samaistua kun luin pömppänän tekstin, mulla nyt useamman kerran 1.2h kunnon suppareitaja sit kun aattelee et nyt vois alkaa vaikka reppua pakkailemaan niin siihen tyssää.Mulla on Vihlonut 3 päivää selkää niin että ei oikein mikään ole hyvä ja vähän muutenkin on ärtynyt olo.En tie mikä on mut kaippa se ärtymys on luonnollista.
Onko kellään kokemusta miten toimitaan kun tullaan vauvan kanssa kotiin ja nämä kodin lemmikkieläimet pitäs tutustuttaa vauvaan ja miten se on sujunut?Meillä on 1,2vuotias kiltti mutta hieman vilkas saksanpaimenkoira ja mä olen miettinyt mitenkähän se sopeutuu.Se on hirveesti minuun kiintynyt ja mietin vaan kuinkahan mustis on vai hyväksyykö se noin vaan??
Kuulin kyllä että pitäs ihan rauhassa antaa koiran nuuskia ja totutella niin se aika nopeasti vauvan hyväksyy.
kirjotelkaa jos teillä kokemusta asiasta.
Iloista päivän jatkoa kaikille!
T:Anu ja Taavetti 38&3 :)
Heippa kaikille :)
Anu tuossa koiran tutustuttamisesta vauvaan kyseli. Kaveriperheessä (samanrotuinen koira ) tekivät näin: Kun vauva oli syntynyt, isä toi koiralle kotiin haisteltavaksi jo ennen kotiutumista harson tms, jota oli sairaalassa pidetty vauvan ihoa vasten. Näin koira sai jo ennen kotiutumista totutella vauvan tuoksuun :). Heillä ei ilmennyt mitään ongelmia muutenkaan, koira tottui vauvaan pian ja otti perheenjäseneksi.
Ajattelin äkkiä kommentoida, nyt pitääkin syöksyä kuskaushommiin...
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Perustrikoo ja Helvi 38+4
Heippa,
tänään neuvolassa kyselin siitä vuodosta, jota täälläkin on mietitty että miten erottaa lapsivesitiputtelusta. Täti sanoi, että on ihan normaalia tässä vaiheessa, että valkovuoto on tosi runsasta ja vetistä. Monet luulevat sitä sen takia lapsivedeksi. Muutenkin kaikki alapään tuntemukset, vihlonnat ja säryt, ovat merkki kypsymisestä eli kohti synnytystä mennään. Jee!
Vauvan syke oli vahva ja vaihteleva (145-152), tosi hyvä tädin mielestä. Paineet noussu hiukan, 125/70 (mun mittapuussa korkeat, yleensä noin 100/50). Paino hipoo 80 rajaa, hui kauhistus! Lähtöpaino oli mulla 65kg, mutta täti lohdutteli että painosta ainakin pari kiloa on varmasti nestettä, vaikken kovin turvonneelta ulospäin näytäkään. Mites teillä muilla on tuon turvotuksen laita, pidättekö esim. sormuksia sormessa vielä?
Koira-asiaa: mäkin olen kuullut tuon saman neuvon, että etukäteen jotain haisteltavaa koiralle kotiin. Riippuu varmaan kovasti rodusta ja siitä, millaiseen arkeen koira on yleensä tottunut, mutta paimenkoirien kanssa ei kait pitäisi tulla vaikeuksia, ne ottavat niin nopeasti laumansa jäsenet omikseen. Meillä on kotona vähän pienempi paimenkoira, mua ei jännitä etteivätkö tulisi vauvan kanssa toimeen kun tuo karvaturrimme on niin äärettömän kiltti ja tottelevainen. Lähinnä surkuttelen sitä, etten ehdi harrastaa vähään aikaan koiran kanssa niin paljon kuin ennen. Sain myös hyvän neuvon mustasukkaisuuden välttämiseen: kun tulee vieraita, niin pyytää heitä ensin huomioimaan koiran ja sitten vasta tervehtimään vauvaa. Vauva jaksaa kyllä odottaa, mutta koira ei... :D
caligirl + hikkaava ekavekara, tänään alkaa 39.viikko!
Joskos taas sais aikaiseksi kuulumisia kertoilla, mutta ensiksi suuren suuret onnittelut marilille ja norahille prinsessojen johdosta ja rasinalle ja adalmiinallle pojanpalleroisista! Tulkaahan kuulumisia kertoileen miten arki lähtenyt rullaamaan!
Mulla oli keskiviikkona neuvola ja kaikki oli hyvin, maha vaan jatkaa kasvua ja sf-mitta oli 36, eikä tietoakaan pään kiinnittymisestä. Limatulppa tosin lähti jo viime viikolla, kun oli ronskimman puoleinen tutkimus tayssissa ja supistelikin hurjasti, mutta täällä siis vielä yhdessä koossa vaaputaan menemään. Olo on ollut ihan hyvä ja mieli pirteä, mutta riesana on tuo iskias:( yöllä, kun herää vessaan niin hyvä, että pääsee sängystä ylös saati se kävely on jotain helvettiä.
Susannap jutteli itkuherkkyydestä ja sama täällä, itku tulee mitä merkillisistä asioista ja välillä tuntuu, ettei tarvi siihen edes mitään syytä. Eilen esimerkiksi hain ekaluokkalaisen koulusta ja rupesin sitten autossa vetistelemään, kun tytöstä on tullut jo niin iso:)
Sitten oli juttua koirista ja niiden tutustumisesta vauvaan... Meillä homma toimi niin, että kun tulin vauvan kera kotiin niin samantein vauva turvakaukalossa lattialle ja koiruus pääsi rauhassa haistelemaan uutta laumanjäsentä. Meillä oli silloin rotikka joka olikin varsin viisas koira, eikä koskaan mitään ongelmia lasten kanssa. Nyt meillä on pieni, mutta sitäkin pippurisempi terrieri ja vähän tuleva jänskättää, että miten tuo herra reagoi vauvaan, kovin on tuokin mustasukkainen tapaus.
jaksamisia kaikille loppu metreille!
Kimaro ja Helmi 38+6
Aamulla kävin näyttäytymässä neuvolassa väsyneenä kuin mikä. Kaikki on hyvin, paino oli laskenut viime viikosta :D kerroin th:lle supistusepisodista ja hän oli sitä mieltä ettemme varmaan tapaa enää ensi viikolla..voisikohan asia olla niin?
Eilen illalla oli taas sellaista jomotusta tuolla alavatsalla ja synnärille voisin lähteä ihan tältä istumalta kiitos! Varmaan kaikilla muillakin on samanlainen fiilis. Väsymys on tänään aivan valtava, aamu alkoi taas sateella ja on masentavan harmaata :( on tämä kyllä jo sellaista ajan kuluttamista, että oksat pois.
Eilen oli viimeinen perhevalmennus aiheena lapsenhoito. Terkka, joka sen piti, on itse 3 lapsen äiti ja minusta oli mielenkiintoista kun hän kertoi hyviä vinkkejä ja muutenkin aika kokemuspohjalta. Ei siis ollut mitään puisevaa kirjatietoa!
Taidan tästä yrittää saada supistuksia aikaiseksi...toivotan niitä muillekin! Adalmiinalle onnittelut pikkun syntymästä!! Olen kyllä superkateellinen kaikille nyyttinsä saaneille!
Miaea ja masukki 38+2 - yhtenä pakettina mennään