¤¤¤SYYSKUUN salaisuudet, vk 37¤¤¤
Kommentit (71)
mä olen kans ajatellut että pitää lopettaa tuo synnytyksen odottaminen kun se ei sieltä varmasti pois tule kun synnytykseen lähtö on koko ajan mielessä.. olen kyllä ollut ihan varma että tämä syntyy ennen laskettua aikaa kun kaikki muutkin ovat tulleet ennen pois mutta alan pikku hiljaa luopua toivosta...
perjantaina oli neuvola eikä siellä ollut mitään erikoista,sf mitta oli vähän laskenut. ja taas oli eri neuvola täti,varmaan jo viides eri.. ihan rasittavaa ollu ku aina saanu samoja juttuja kertoa..tämän viikon perjantaina olis sitten taas neuvola,pitää sitten taas kirjoitella kuulumisia jos ei ennen sitä tule lähtö :)
eilen iski hirveä siivousbuumi,mies sanoi että taitaa meidän äiti lähteä alkuviikosta synnyttämään :) toivossa on hyvä elää .)
hansu ja tasan 39
Mä en ole vielä edes osannut alkaa odottaa synnytystä, mutta nyt on sitten varmaan pakko alkaa asennoitumaan toisin. Ikävä kyllä mahan kasvu on mulla pysähtynyt ja ensi viikon to (18.9) on seuraava aika kättärille, jolloin ilmeisesti puhutaan käynnistyksestä. Nyyh! Olen aika suruissani, huoli on kova kun vauva on pieni ja pelkäänkin että jotain on pahasti pielessä! (Moinen huoli on ollut lähes alkuraskaudesta lähtien, mutta nyt se on täysin aktivoitunut...) Neuvolan th vaan lohdutteli, etten voi tehdä mitään asiantilaa muuttaakseni, eli turha murehtia, mutta ainahan se on helppo sanoa!
Muuten energiaa on ollut taas pitkästä aikaa hieman enemmän, alkaa flunssa helpottaa pikkuhiljaa (on kyllä aikakin kun antibiootit loppuu huomenna ja kaksi viikkoa ollaan oltu ihan kanttuvei!)
Muuten täällä kaikki ok. Toivotaan suppareita niille jotka niitä haluaa ja terveitä vauvoja kaikille!
t. Sanelma 37+1
Ja ihan hyvä niin, ei vielä tarvitsekaan. Lepo teki tehtävänsä ja viikonlopun reissusta selvittiin kunnialla. Nyt on sit reissut reissattu ja torstaina tulee 38 viikkoa täyteen. Tällä viikolla alan sitten laittaa huushollia kuntoon eli riehun itseni väsyksiin vaatehuonetta siivotessa,makuuhuonetta laittaessa ym.
Sillä asenteella mennään, että vauva syntyy sitten kun on valmis. Eipä tässä paljon auta hötkyillä sen suhteen suuntaan eikä toiseen. Tosin sillä hötkyilyllä ja pinnan palamisella saa kyllä supistuksia aikaan, hmmm..... On tässä joutunut lehmänhermot kasvattamaan, kun esikoinen osaa kiristää äidin pinnaa aika taitavasti *argh*
Donna 37+4
Täällä tuntuu energiaa edelleen riittävän, kummallisen pirteänä tänäänkin heräsin ja eiku touhuamaan... Pyykit pyörii, olen tiskannut ja silittänyt ja puuhastellut muutenkin kovasti. Kaikki kovasti kehottaa lepäämään ja keräämään voimia keskiviikon sektiota ajatellen mutta mitäs kun ei vaan pysty olla puuhastelematta...?! :D
Samaa settiä muuten edelleen, illalla muutama tiukka supistus jotka lähti rauhallisella hengityksellä pois. Vauva heiluu ja hyörii samaan tahtiin kuin ennenkin, keskittyen puskemiseen ja koviin potkuihin. Äipällä alkaa olla kylki kohtalaisen turtana :D No mutta keskiviikkona hän saa jatkaa melskaamistaan sitten ulkomaailmassa!
Viime yönä syntyi tuttavaperheeseen poika, eli syyskuun lapset tuntuu olevan poikavoittoista porukkaa. 3600 ja 51cm, punatukkainen pikkumies kuulemma. Tarkempia tietoja en ole vielä kuullut mutta kaikki oli kai aika hienosti mennyt. Totesinkin että no keskiviikkona sitten tavataan kun me lähdetään lapsensaantiin samaan sairaalaan!
Kai se on mentävä touhuilemaan tass jotain, vai malttaisko sitä hetkiseksi istahtaa paikalleen... Huomenna viime hetken kuulumisia ennen keskiviikon sektiota!
Nasu_ 38+5 ...ja hyvin potkii taas näköjään...!
Meillä oli aktiivinen viikonloppu, eilen oli 2 tuttavaperhettä lapsineen kylässä ja koko viikonloppu hurahti leipomisen ja siivoamisen merkeissä..ihme kyllä, olo on tuntunut tänään energisemmältä kuin aikoihin. Olin tunnin kävelyllä koiran kanssa eikä tunnu missään! Onkohan tämä nyt hyvä vai huono asia...?
Onko muuten kellään ollut huonoa oloa viime aikoina? Mulla on sellainen outo, "piilevä" kuvotusolo kellon ympäri. Pystyn kyllä silti syömään ja olemaan muutenkin normaalisti, mutta ihmeellinen ällötys väijyy koko ajan taustalla.
Katsottiin eilen miehen kanssa neuvolasta lainaksi saatu synnytysvideo, ja itku pääsi molemmilta. Tuntuu, että hormonitoiminta on muutenkin kiihtynyt loppua kohden, itku on aika herkässä.
Nasu, en ikinä pystyis olemaan paikoillani minäkään jos tietäisin että vauva on tulossa 2 päivän kuluttua! Tsemppiä sulle keskiviikkoon!
Ja muillekin, positiivisia ajatuksia ja supistuksia (niille jotka niitä kaipaavat)
caligirl + ekavekara 37+3
Kirjoitin äsken viestin, mutta se hävisi. Ei tää makuuasennossa kirjoittaminen ole aina kovin helppoa :-/
Sanelma: Toivottavasti masun kasvun pysähtymisestä huolimatta vauva kasvaa edes jonkin verran. Mullahan maha otti "pyrähdyksen" viikkojen 37-38 aikana. Silloin tuli 4 cm lisää. Tänään neuvolassa mitta oli taas 1 cm pienempi eli mitta on nyt 31 cm -ei todellakaan iso ottaen huomioon, että huomenna on laskettu aika. Edelliseltä lapselta mitta oli synnytystä ennen 36 cm eli on aika vaikea olla ihan cool ja huoleton. On kai jotenkin alitajunnassa sellainen ajatus, että "mitä isompi vauva, sen terveempi". Vaikka ei se aina mene niin.
Mulle on suositeltu tänään kahteen otteeseen risiiniöljyn juomista, kun olen valitellut oloani? Onko kellään siitä kokemuksia?
Wilhelmiina, 39+6
Kovasti onnea kaikille viime viikolla nyyttinsä noutaneille!
Ihanaa, että Arkamamman synnytys sujui hyvin ja arkikin alkanut kirjoituksen mukaan loistavasti!
Omaa napaa.. Eilen illalla vauva rupesi jotenkin pyörimään niin että vihloi koko alapäätä julmetusti. Tänään sitten hikka tuntui korkealla oikealla ja jalat tuolla alempana vasemmalla. Tähän asti vauva on ollut koko ajan selkä vasemmalla ja jalat oikealla kyljessä tai ylhäällä. Nyt hieman huolestuttaa, että miten päin ollaan. Eikai nyt enään tässä vaiheessa olisi volttia heittänyt?! En saa millää tunnusteltua, että miten päin se on. Tuntuu, että joka kohdassa on selkää, päätä tai pyllyä tai sitten jotain raajaa. En osaa edes sanoa tällä hetkellä, että tuntuuko käsi vai jalka! Neuvolakin vasta perjantaina, joten odotella täytyy...
Kukahan se oli (anteeksi huono nikimuisti) kun puhui tuosta lapsiveden vähäisyydestä? Kertoisitko, miten se todettiin ja miltä vatsa tuntuu? Mua hieman huolestuttaa oma tilanteeni, kun edellisessä raskaudessa oli koko ajan normaalisti lapsivettä, mutta sitten kun vedet menivät, niin sitä ei oikeasti tullut kovinkaan paljon. Pikkuisen vain valutteli, eikä synnytyksessäkään mitenkään puhennut, kuten muistan esikoisen synnytyksestä.
Saas nähdä, kuinka monta pikkuista nyyttiä tällä viikolla syntyy. Jokohan alkaisi tyttöjäkin tulemaan? =)
Mulla on välillä niin tuskaista, kun istun koulussa ja yritän keskittyä opiskeluun ja sitten ajatukset vaan jotenkin koko ajan kohdistuvat mahaan ja tulevaan synnytykseen.. Piti viellä "vanhoilla päivillä" lähteä opiskelemaan uutta alaa, eikä näin ollen oikein voi olla poissa.....
Tsemppiä kaikille ja toivotaan paljon supistuksia!
mamaj 37+3
En viime viikolla kirjootellut, kun olin viime keskiviikko/torstai yön tarkkailussa sairaalassa.
Ke ilapäivän oli supistuksi tasaisesti ja kipeitä, illalla mentiin näyttäytymään, kätilö antoi lääkärin määräyksestä Bricanyl pistoksen joka auttaisi supistusten kanssa tai ei. No meillä auttoi niin että ne loppu kun seinään. Poitsu siis jatkaa kasvamista. Aamulla lääkäri tutki ja sanoi, että voin palata kotia oottelemaan, mutta vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt lähtöasetelmiin, että ens kerralla ei sitten estellä...
No viikonloppu meni oikeastaan siinä että oli vähän niinkun valmiina jos kohta pitää lähteä, mutta ei ole tällä nyt aikomusta tulla sittenkään...
Kyllä siel tosin jotain tapahtuu, koska armottomasti vihloo ja supistukset on kun niitä tulee niin tosi napakoita...
Huomenna on 38 vkoa täys joten kai se tulee kun siltä tuntuu, mutta alkaa vähän oleen kypsä jo....
Tosin noita kolotuksia ja närästyksiä jos ei lasketa ni vointi on erinomainen.
iloista päivän jatkoa kaikille!
T:Anu Ja Taavetti 37+6
Otsikosta ehkä arvaa, että täällä on äiti pienestä tyttärestään kovasti onnellinen.
"Onni" syntyi to 4.9. illalla, ja tänään pääsimme kotiin.
Alkutaival meni teho-osastolla hapetusarvojen ollessa hieman matalat.
Nyt kaikki on hyvin, ja saan pitää pientä prinsessaa lähellä <3
Synnytys meni hyvin, ei tullut repeämiä tms.
Neitokaisen mitat; 3,715kg 50cm (tismalleen sama kuin vanhempi isovelunsa, tosin neiti syntyi viikkoa aiemmin 38+2 ja isoveikka 39+5..)
Umpirakastunut Marili ja "Onni" 4vrk
Aloitan valittamalla: Olen kyllästynyt syömiseen ja vaappumiseen. Minulla on aivan pohjaton ruokahalu (kyllä, herkutkin maistuvat) ja kävely tekee kipeää. Kävin tänään n. 4 km:n pikkulenkillä ja repi molemmilta puolilta alavatsaa ja supisteli sekä vatsan että selän puolelta. Loppui kun seinään, kun istuin alas :(
Eilen olimme mökillä kantamassa polttopuita, enkä saanut oikein supistuksia aikaiseksi, lähinnä vain kyljet väsyivät. Hyvä juttu on se, että jalkasäryt ovat häipyneet ainakin toistaiseksi :D ehkä runsas hyötyliikunta on avittanut siinä.
Kaikki siivousprojektit on saatu päätökseen ja huomaan keksiväni jatkuvasti uutta näperrettävää! Ymmärrän kyllä Nasua, ettet pysy paikallasi sektiota odotellessa. Minä olen ainakin sellainen "ikiliikkuja", ihan malttamaton siis. Ajattelin tässä vielä kunnostaa yhden peilin, joka on kirpparilöytö. En oikein malta enää lukea kirjojakaan, vaan pysyn mieluummin liikkeessä.
Onnea Marilille "Onnista"! Kyllä niitä tyttöjä varmaan alkaa pikkuhiljaa tupsahtelemaan....
Huominen nla-aika peruuntui, menenkin keskiviikkona heti aamusta. Huomenna viimeinen perhevalmennus, aiheena lapsenhoito. Saas nähdä onko kaikki tutut naamat koolla vai joko jossain perheessä elellään vauvantahtisesti ;-)
Toivottavasti kaikki vauvan saaneet ovat päässeet kotiutumaan nyyttien kanssa ja voitte hyvin! Täältäkin toivon supistuksia kaikille, jotka niitä kaipaavat ja onnea sektioihin!
Miaea ja masukki tasan 38
Tänään kävin neuvolassa ja th pudotti pommin. Vauva voi olla perätilassa. Aiko laittaa lähetteen naikkarille ultraan. Aikasemmin on kyl vauva ollu pää alaspäin mut viimeaikoinoina on kovasti mahassa möyrynny ja liikkeet tuntunutki jotenki erilaisilta. Ja nyt siis sydänäänet kuului ylämahasta joten sen perusteella epäili perätilaa. Alko kyllä ajatus kauhistuttamaan, en kyllä halua synnyttää perätilassa olevaa vauvaa mutta toisaalta asiaa on vielä turha miettiä ku ei nyt vielä varmaksi tiedä. Positiivista tässä on se, että samalla saadaan arvio vauvan koosta ja jospa nyt näkyis sukupuolikin. Mehän oltais se haluttu tietää mutta rakenneultrassa ei pystyny varmaksi sanomaan, jospa hän nyt jo näyttäis paikkansa. Mutta se ei tosiaan ole se pääasia, synnytyksessähän se viimeistään selviää. Nyt vaan odotellaan että soittaisivat ajan milloin päästään siellä ultrassa käymään. Täytyy olla miettimättä asiaa liiaksi ettei tule paniikki päälle. Muuten neuvolakuulumisia sen verran et sf mitta oli 35 ja painoa tullu nyt melekin 10 kiloa. Turvotustakin on alkanu jaloissa näkymään. Hiukan voi tietenkin vaikuttaa toi viikonlopun pitsan ja sipsin syönti, meni viikonloppu herkuttelun puolelle.
Mutta nyt ei tule enää muute mieleen, ajatukset on jo tulevassa ultrassa.
SaMa rv 37+4
Onnea ja ihania vauvantuhinoita toivottelen!
=)
Omaa napaa: Olen joutunut ravaamaan parin päivän välein äippäpolilla maksa- ja sappiarvojen takia. Vähän näyttivät tänään olevan laskemaan päin ja vauva voi mainiosti, mutta tilannetta tarkkaillaan. Viikkoon en ole saanut nukuttua kovan kutinan takia, nuo sappiarvot kun aiheuttavat kutinaa iholla =( Tänään lääkäri myös epäili, että olisi lapsivettä hieman vähänlaisesti, ylihuomenna menen uudelleen ultraan tarkistuttamaan tilannetta. Mukavaa, että näin loppuvaiheessa pitävät huolta ja seuraavat mun ja vauvan vointia. Neuvolassa en ole käynyt pariin viikkoon, kun tuolla polilla otetaan verenpaineet ja pissat yms. Hieman oli muuten verenpaine kohollaan, olisiko merkki lähestyvästä synnytyksestä? Osaako kukaan sanoa?
Supistuksia on ollut viime päivinä vähän enemmän kuin aikaisemmin, varsinkin iltaisin. Niitä lisää!
Kovin on taas harmaata säätä, ei kai auta kuin ruveta siivoamaan tms, jotta saisi aikansa kulumaan.
Miisu1 39+3
Onnea pikkuneitosen äidille ja koko perheelle :).
Oma napa -katsaus:
Mullakin on taustalla häälyvä kummallinen ällö olo. Mistäköhän johtunee.. Kolmelta edelliseltä kerralta en tämmöistä muista! Välillä supistelee oikein mukavasti, seuraava neuvola keskiviikkona. Helvin liikkeet muistuttaa nykyisin enemmänkin tai chi- tyyppistä venyttelyä rymyämisen sijaan, alkaa varmaan ahtaus vaivata :).
Aika kuluu onneksi nopeasti, kun kuskailen tyttöjä harrastuksiin ja teen ruokaostoksia syvällä Prisman syövereissä... Harmittaa, kun koko raskauden aikainen melkein jokailtainen saunominen on jäänyt, ei vaan jotenkin tunnukaan enää mukavalta se kuumuus :(. Peittoja pöllytettiin sentään pitkästä aikaa taas eilen, ihan tässä mielikin virkistyy! (Kauhean riidan jälkeen tosin, taitaa pinna hiukan jo molemmilla kiristyä :D)
Nyt ulkoilutan imuria vähän aikaa keskilattialla, kun kaikki lapset on hajaantuneet ulos leikkimään... Mukavaa alkuviikkoa kaikille!
Perustrikoo ja Helvi 38 tasan
Aikaisin lauantai aamuna meille syntyi ihana ja suloinen poika vauva. Synnytys oli nopea alle neljä tuntia ja sujui omalla painolla ja ilokaasulla. Kotiutuminen oli myös nopeaa eli eilen illalla tultiin jo kotiin. Maito on ruvennut nousemaan joka johtuu siitä että vauva imee tosi tiheään. Nytkin alkaa taas vaatia huikkaa.
Onnea kaikille muillekin nyyttinsä saaneille ja jännityksellä odotellaan muillekin omia vauvoja syliin.
T:RasiNa ja poika (3640g ja 49 cm, syntyi viikolla 38+5)
Marilille iihanat onnittelut prinsessasta!!! Ja rasinalle pikkuprinssistä!!! Hö...ja taas niin kade olo...!!!
Kaippa ne vaavit ei oo koskaan sinne mahaan jäääneet...nyt vaan tuntuu itestä vähä siltä.
mamaj: mulla sitä vettä kai liian vähän, kun viimeviikolla jo koitettiin käynnistää. mutta niin vain koko viikonloppu meni ilman suppareita...vaikka mitä yritettiin;)) mieletön limatulppa sentään irtos. Masu on tosi kireän tuntuinen ja kaikki sanoo että tosi pieni, joo vaikuttaa itsestäki aika pieneltä, ja nyt nuo vauvanliikkeet on alkaneet tuntumaan jopa aika kipeältä.(mulla oli lääknla viikolla 36ja siellä huomasivat veden vähyyden ultralla,siitä asti sitte seurattu....parinpäivän välein kontrollia...plääh.)
Tänään kävin taas äitipolilla ja lääkäri totesi ettei vesi oo sentään vähentyny (joku arvo 4,6) elikkäs keskiviikkona taas sydänkäyrään että tiedetänvauvan jakselevan hyvin ja torstaina ehkä taas käynnistys... aikas rasittavaa ku mieski luuli jo viimeviikolla pääsevänsä isyyslomalle....;) hohhoijaa.
semmosia...nyt taas jotaki touhuamaan että unohtais vähäksi aikaa tämän oooooottamisen...
tuutski ja pikkuruinen 38+6
Nasun kanssa eletään samalla aikataululla, keskiviikkona sektioon! Tänään oli oikein pireteä päivä, siivoilin taloa ja laitoin paikkoja kuntoon. Huomenna ei tartte kuin imuroida ja pestä lattiat ja olen valmis lähtemään sairaalaan. Kumma juttu tämä "kaikki pitää saada kuntoon" ; eihän se vauva välitä onko pakkasessa pullaa ja pölyt pyyhitty ; )
Vaikka kovasti on keskiviikkoa odotettu, niin silti jännittää. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Meillä kaikilla.
ONNEA jo lapsen saaneille, teitä on jo aika monta.. perästä täällä tullaan. Toivottelen kaikille inhimmillisiä supistuksia, siedettäviä sektioita ja suloisia vauvoja ; )
Waller
Ensinnäkin onnea Marilille ja Rasinalle vauva-uutisista. Olipa kiva, kun tuli tyttökin muuten niin poikavoittoiseen joukkoon.
Mulla on aivan epätoivoinen olo. Täytyy varmaan lopettaa palstan lukeminen ;o) Mieskin on jo sitä mieltä. Todella tuntuu, että kaikki saavat vauvansa ennen La:ta. Mahtavatkohan Susannap ja Imppi vielä kokonaisina touhuta, vai oletteko jo vihdoin pääseet nyyttiä hakemaan. Tänäänkin tein 1.5h tehokkaan kävelylenkin, ja tasan yhden supparin sai aikaan. Onpa sekin yksi enemmän kun tähän asti. Pitäisi varmaan asennoitua, että syyskuun loppupuolelle menee.
Saunottukin on viime viikkoina varmaan yhtä paljon kun koko kesänä :o) Kumma kyllä, mää olen ennen ollut huono saunoja, mutta nyt pystyn olemaan paljon paremmin saunassa.
Suppareita kaikille niitä toivoville.
Elohelmi ja Pirkko rv 40+1
Onnea kaikille vauvautuneille tasapuolisesti!
Nyt tulee pelkkää omaa napaa, kun päähän ei muuta mahdu :) Tytöt syntyi sektiolla 1.9. A2880g, 46cm ja B2428g, 28cm. Perjantaina kotiuduttiin ja arki pyörii ihan täysin vauvojen ehdoilla. Ruokailut 3 tunnin välein ympäri vuorokauden kunnes päästään kolmeen kiloon. Joskus ehtii tunninkin nukkua ennen kuin pitää aloittaa "ruokintakierros"...
Jaksuja odottajille!
Norah81 ja tuplat 1 viikon vanhat jo :)
Mukava kuulla, että ootte jo kotiutuneetkin! Kovasti jakselemisia kahden kanssa!!! Johan alkoi tytöt ottaa poikavaltaa kiinni ku norah "toi" kerralla niiitä kaksi ;)
täälä sitä vaan pitää pörrätä ku ei muutakaan kiinnosta....mut ny taas saunaan!!!
mukavia pimeitä iltoja mammat ja tuoreet äidit!!
-tuutski
Viikonloppu tuli ja meni, ja kasassa ollaan edelleen. Muutamia supistuksia pitkin viikonloppua kyllä oli, mutta ei mitään sen ihmeempiä. Toisaalta ei ole vielä limatulppaakaan näkynyt joten olen yrittänyt lopettaa sen synnytyksen alun odottamisen. Huomasin viikonloppuna että aamuisin meni parisen tuntia vain murjottamiseen, kun herätessä tajusi että raskaana ollaan edelleen. Vauva tulee kun on tullakseen, ja positiivisesti ajatellen enää viikko niin ainakin tiedetään milloin käynnistetään. :D
Vauva on kyllä nyt parisen päivää ollut tosi rauhallinen, verrattuna aikaisempaan käytökseen, mutta kai silläkin reppanalla alkaa tila loppumaan.
Mutta semmoista täällä,huomenissa neuvola, tulen sitten taas kirjoitteleen.
Nyla ja Peanut 39 tasan