Suomen työmarkkinoilla järkyttävää ikärasismia
Kommentit (142)
Kävinpä Cittarissa ja kassalla oli uusi myyjä, arvioisin että iältään noin 60. Ja eikös S-ryhmäkin palkkaa mielellään keski-ikäisiä. Itse aattelen näin että onhan asiakkaissakin keski-ikäisiä ja jopa 90 vuotiaita. Miks henkilökunnan pitäis olla nuorta.
EK on jakomielitautisten laitos. Puheet ja teot työvoimapolitiikasta on täysin päinvastaisia. Työuria pitää pidentää, mutta vanhimmat potkitaan ensitilassa pihalle. Tarvitsemme mmuuttoa työvoimapulaan, mutta emme palkkaa mmuuttajia ja samalla avoimien, OIKEIDEN työpaikkojen määrä vähenee koko ajan...ja tätä rataa. Tosi uskottavaa puhetta, ja varsinkin kun kaikki faktat näyttää toista kuin ne puheet.
Esim meillä töissä kuulee aika usein puhuttavan siitä että tuohon ja tuohon hommaan voitaisiin palkata joku nuori opintojen loppuvaiheessa oleva tai vastavalmistunut.
Koskaan en ole kuullut kenenkään sanovan että hei, tässähän olisi hyvä homma jollekin jolla on hyvät ja laajat perustiedot alasta ja pari vuotta aikaa eläkkeellejääntiin
Tätä voisi työpaikoilla jotenkin edistää tai tuoda esille.Eli että moneen tarpeeseen seniorityöntekijä voi olla täydellinen ratkaisu.
Lisäksi monesti on sellaisia töitä joihin ei ihan kannata palkata täysiaikaista, mutta esim 3pv viikko voisi olla riittävä työmäärä että homma tulisi hoidettua. No tälläinenhän olisi täydellinen jollekulle joka haluaa alkaa nostamaan osa-aikaeläkettä ja työskennellä osapäiväisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kävinpä Cittarissa ja kassalla oli uusi myyjä, arvioisin että iältään noin 60. Ja eikös S-ryhmäkin palkkaa mielellään keski-ikäisiä. Itse aattelen näin että onhan asiakkaissakin keski-ikäisiä ja jopa 90 vuotiaita. Miks henkilökunnan pitäis olla nuorta.
Kun on dippainssin koulutus ja ura täynnä johtotehtäviä, ei sittarin kassailut kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on dippainssin koulutus ja ura täynnä johtotehtäviä, ei sittarin kassailut kiinnosta
Sama. Ja ainakin meillä on paikallisessa chittarissa kaikki surkeilla tunneilla. En kaipaa pennosia ja kassatyö ei nyt vain tunnu houkuttelevan mielenkiintoiselta.
Cittareissa ja Toksmanneissa näkee joskus myös näitä 60 vuotiaita työharjoittelijoita. Kyllä paistaa naamasta, että on intoa täynnä melkein eläkeläinen joka sinne käsketään karenssin uhalla.
Tuon ikäisistä moni on aloittanut harjoittelemaan sitä työtä esim. maatalon töissä, vaikka mansikkamaalla konttaten, noin kymmenen vanhoina. Eikä silloinkaan ollut vaihtoehtoa. Selkään tuli jos vastusteli.
mielestäni yli 60, siis niille jotka haluavat, pitäisi vieläkin suoda jonkinlainen välitila, missä odottaa eläkettä. Ilman, että joutuu olemaan näiden kuntakokeilujen ivattavana.
Sain juuri äskettäin erittäin epäkohteliasta ja osaamatonta palvelua nuorelta myyjältä. Ilmeisesti ikäni ja sukupuoleni ärsytti häntä. En aio tehdä hänen kanssaan sopimusta tulevassa tapaamisessa.
Muutenkin olen lopettanut ostamisen ja hankinnat Suomessa. Shoppailen ostokseni työ ja lomamatkoilla ulkomailla. Poikkeuksena liikkeet joissa tiedän saavani palvelua vanhemmilta myyjiltä.
gentleman55
Joka on Japanissa ollut taksin kyydissä tietää että Japanissa on maailman kohteliaimmat ja turvallisimmat taksikuskit. He ovat kaikki harmaapäisiä herrasmiehiä.
Lol kun kaikenmaailman kyykytyshommat tulee työttömyysturvaan.. 50 heitetään pihalle säästösyistä, ne pääsee kyykkäämään ja tekemään temppuja saadakseen edes pennin rahaa. :D
Kannattaa tosisaan säästää ja aika helkutin kovaa vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
EK on jakomielitautisten laitos. Puheet ja teot työvoimapolitiikasta on täysin päinvastaisia. Työuria pitää pidentää, mutta vanhimmat potkitaan ensitilassa pihalle. Tarvitsemme mmuuttoa työvoimapulaan, mutta emme palkkaa mmuuttajia ja samalla avoimien, OIKEIDEN työpaikkojen määrä vähenee koko ajan...ja tätä rataa. Tosi uskottavaa puhetta, ja varsinkin kun kaikki faktat näyttää toista kuin ne puheet.
Työuria pitää pidentää jotta ei pääse eläkkeelle. Jos tulee työvelvoite perusturvaan, tulevaisuudessa liian vanhoja palkallisiksi voi pistää hommiin 20 vuodeksi ilmaiseksi. :D
Maahaanmuuttoa tarvitaan jotta voidaan polkea palkkoja ja työehtoja kunhan paikallinen sopiminen tulee. Kun on 1000 hakijaa yhteen paikkaan, työnantajalla on aika hyvä sanelu... öh neuvotteluasema. :DDDD
Yritin kerran ostaa kodinkonetta Megantista. Myyjä oli aivan karmea nuori bimbo. Hänellä ei ollut mitään halua asiakaspalveluun Kaikki tieti poiti rutistaa kuin vastentahtoisesta sitruunasta. Ensin hän ei tuntunut ymmärtävän mitä halusimme ja sitten ei ei tuntunut tietävän koneista mitään. Kauppoja ei tietenkään tullut sen ketjun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Yritin kerran ostaa kodinkonetta Megantista. Myyjä oli aivan karmea nuori bimbo. Hänellä ei ollut mitään halua asiakaspalveluun Kaikki tieti poiti rutistaa kuin vastentahtoisesta sitruunasta. Ensin hän ei tuntunut ymmärtävän mitä halusimme ja sitten ei ei tuntunut tietävän koneista mitään. Kauppoja ei tietenkään tullut sen ketjun kanssa.
Minä kierrän nuoret pimut kaukaa kaupoilla. Jos paikalla ei ole aikuisia täti- tai setä-myyjiä vaihdan liikettä.
t. Setä-Mies
Vierailija kirjoitti:
Esim meillä töissä kuulee aika usein puhuttavan siitä että tuohon ja tuohon hommaan voitaisiin palkata joku nuori opintojen loppuvaiheessa oleva tai vastavalmistunut.
Koskaan en ole kuullut kenenkään sanovan että hei, tässähän olisi hyvä homma jollekin jolla on hyvät ja laajat perustiedot alasta ja pari vuotta aikaa eläkkeellejääntiin
Tätä voisi työpaikoilla jotenkin edistää tai tuoda esille.Eli että moneen tarpeeseen seniorityöntekijä voi olla täydellinen ratkaisu.
Lisäksi monesti on sellaisia töitä joihin ei ihan kannata palkata täysiaikaista, mutta esim 3pv viikko voisi olla riittävä työmäärä että homma tulisi hoidettua. No tälläinenhän olisi täydellinen jollekulle joka haluaa alkaa nostamaan osa-aikaeläkettä ja työskennellä osapäiväisesti.
Niinkuin tossa jutussa oli ei nuoret palkkaa vanhempia. Ja itse olen välillä törmännyt itse vanhempiin työntekijöihin jotka korostaa tarvetta nuorten palkkaamiseen koska niillä on lapsia ja maantapa on että työnytekijät valitaan sukulaisuussuhteella, lapset menee etusijalle sitten rekrytoinnissa.
Siis tänne pitäisi saada tekijä, kohta ollaan burn outissa kaikki ja 3 nuorta onkin jo palkattu, eka ei vain tehnyt mitään paitsi tuijottelia puhelinta ja katoili aina jonnekin, seuraava oli joka toisen viikon muka sairaana eikä oikein mikään mennyt perille ja sitten saatiin järkevä ja osaava niin se oli reilu 2 kuukautta ja löysi kuulemma paremman paikan.
Nyt ollaan yritetty puhua, että ottakaan nyt joku vähän vanhempi, joka tajuu jotain, eikä heti juokse karkuun.
Osa rekrytoijista ei ymmärrä edes, mihin ovat rekrytoimassa ja onko hakijasta tehtävään.
Jos hakemuksia läpikäy rekrytoiva esimies joka ymmärtää mitä ollaan hakemassa, onnistutaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tää yhtä helkkaria. En koe itseäni väsyneeksi tai kelkasta pudonneeksi, koko ajan opiskelen ja tälläkin hetkellä opiskelen tutkintoa eli uutta tutkintoa tortun päälle. Ok, en pärjää varmaan hyllyttämisessä nuorelle jannulle, mutta missä muualla sitä nopeutta sitten tarvitaan kun sitkeys on tullut tilalle.
Olen keski-ikäinen ja harrastan liikuntaa ja nuoremmat jannut ei varmasti pärjää fyysisesti. Nuuskaa ja energiajuomaa imuroimalla ei lihakset kasva.
Kokeneille Suomalaisille ammattilaisille on kysyntää Ruotsissa ja ansiotaso korkeampi kuin Suomessa.
Ruotsissa tehdään kymmenien miljardien investointeja.
Monessa paikassa olen saanut huonoa palvelua (neuvotaan väärin tms.) johtuen ilmeisesti henkilön kokemattomuudesta. Pliis palkatkaa kokeneempia!
Työnhakijat paljastavat karvaat kokemuksensa "Kun rekrytoija on nimeltään Emmi, Ida, Jere, Oliver..."
Ikäsyrjintä rehottaa työelämässä, IS:n lukijat paljastavat.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010444238.html
Kun nuori insinööri Emmi, Ida, Jere, Oliver tekee työssään virheen en korjaa elleivät osaa kysyä. Työpsykologi moitti johtamistyyliäni liiasta ohjaamisesta joten muutin sen. Niin minäkin aikoinani jouduin omat virheeni maksamaan kun olin nuori eikä neuvoja ollut. Antaa puolestani vahingon kiertää. Kyllä firmalla on varaa korjata.
Kyllä osa pääsee. Oikein kuule soitellaan ja otetaan riemusta kiljuen. Sanovat että kaipaavat kypsiä ihmisiä.