Suomen työmarkkinoilla järkyttävää ikärasismia
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poistaa ikäsidonnaisuudet työttömyystuista syksyllä eli 58-vuotiaana irtisanottu saa leikattua ansiosidonnaista 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. Jotta pääsee takaisin leikatulle ansiosidonnaiselle pitää kilpailla nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista.
Työkkärin ei enää tarvitse hommata 58 - vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.
Tämä.
Kun samaa työpaikkaa hakee 30 vuotias ja 60 vuotias, kumpi otetaan? Ja sitten kun ilman omaa syytään jää työttömäksi ja sen jälkeen pitkäaikaistyöttömäksi, tämä hallitus iskee lisää raippaa selkään; ansiosidonnainen pienenee, sitten toimeentulotuelle. Siellä sitten kysellään kuukausittaiset menot ennen kuin pikkusumma kilahtaa tilille.
Elä
Työkkäri voisi jakaa 50 täyttäneille työnhakijoille 3m pätkät nylon-narua.
Itsemurha ON ratkaisu, vaikka muuta kliseisesti väitetään.
Olen 61-vuotias ja tähän asti ole saanut aina töitä, vaikka olen joutunut vaihtamaan työpaikkaa. On varmaan vähän myös alasta kiinni. Joillakin aloilla ei ikä ole rasite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän positiivisia esimerkkejä vierailemaan työpaikoille kertomaan omista kokemuksistaan. Esim. Niinistö teki töitä 75-vuotiaaksi, ja Stubbin isä peräti 88-vuotiaaksi asti. Eihän 55 ole noihin lukuihin verrattuna vielä mitään.
Eivät kiinteistönhuoltohommissa, eivätkä 11 euron tuntipalkalla. Yrittäjissä olen tavannut yli kahdeksankymppisiä.
Minä voisin olla esimerkki, kun pitkän, värikkään ja erittäin pätkittäisen työuran päätteeksi sain vakituisen valtion viran vielä yli kuusikymppisensä. En sitten käynytkään ihan turhaan kouluja ja suorittanut maisterintutkintoa yli nelikymppisenä.
Eihän kukaan saa kokoaikatyöstä alle 2600€ kuussa?
Näin kyseli joku poliitikko taannoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poistaa ikäsidonnaisuudet työttömyystuista syksyllä eli 58-vuotiaana irtisanottu saa leikattua ansiosidonnaista 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. Jotta pääsee takaisin leikatulle ansiosidonnaiselle pitää kilpailla nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista.
Työkkärin ei enää tarvitse hommata 58 - vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.
Tämä.
Kun samaa työpaikkaa hakee 30 vuotias ja 60 vuotias, kumpi otetaan? Ja sitten kun ilman omaa syytään jää työttömäksi ja sen jälkeen pitkäaikaistyöttömäksi, tämä hallitus iskee lisää raippaa selkään; ansiosidonnainen pienenee, sitten toimeentulotuelle. Siellä sitten kysellään kuukausittaiset menot ennen kuin pikkusumma kilahtaa tilille.
Elä
Oppositio ja hallituksen omantunnon omaavat hereille! Eikö tämän lakihankkeen vielä voisi pysäyttää ja estää? Leikatkaa mieluimmn yritystuista ja tunnin junasta kuin ikääntyneiltä työttömiltä toimeentulo.
Vierailija kirjoitti:
Olen 61-vuotias ja tähän asti ole saanut aina töitä, vaikka olen joutunut vaihtamaan työpaikkaa. On varmaan vähän myös alasta kiinni. Joillakin aloilla ei ikä ole rasite.
Mutta kohta saa pelätä riittäkö pätkistä sen vertaa, että pysyy välit ansiosidonnaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän positiivisia esimerkkejä vierailemaan työpaikoille kertomaan omista kokemuksistaan. Esim. Niinistö teki töitä 75-vuotiaaksi, ja Stubbin isä peräti 88-vuotiaaksi asti. Eihän 55 ole noihin lukuihin verrattuna vielä mitään.
Eivät kiinteistönhuoltohommissa, eivätkä 11 euron tuntipalkalla. Yrittäjissä olen tavannut yli kahdeksankymppisiä.
Minä voisin olla esimerkki, kun pitkän, värikkään ja erittäin pätkittäisen työuran päätteeksi sain vakituisen valtion viran vielä yli kuusikymppisensä. En sitten käynytkään ihan turhaan kouluja ja suorittanut maisterintutkintoa yli nelikymppisenä.
Eihän kukaan saa kokoaikatyöstä alle 2600€ kuussa?
Näin kyseli joku poliitikko taannoin.
11€/h 37,5h/vk tekee 1650€/kk ilman lomapalkkaa yms lisiä.
Tämä on todellisuutta monella alalla, eikä kokemus paljon tuota nosta.
Suuressa osassa asuomea työssä käyminen vaatii myös oman auton, jolla ajoa 50-100km/päivä.
Tästä voitte päätellä, mistä kumpuaa sähköautoraivo ja autoilunnkustannusten nostoon kohdistuva purnaus.
Niille 500-1000€ romuille on käyttäjäkuntansa. Halpojen autojen siivoaminen pois tiestöä rumentamasta lopettaa työssäkäynnin suurelta osalta kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Boomerit ovat hitaita, eivätkä oikein nopeasti opi uutta nykyajan teknologia maailmassa.
Tekonologiamaailma on yhdyssana ja boomerit on olleet eläkkeellä jo hyvän aikaa. Ehkä jotkut 50-60 - l taitteessa syntyneet myöhäisboomerit sinnittelee vielä töissä.
Yli 50-vuotiaan, koko ikänsä töitä tehneen, ei todellakaan pitäisi saada "aloituspalkkaa" yhtään mistään paikasta. Työkokemusta mistä tahansa pitää arvostaa, ja toisaalta sen puuttuminen voi olla taas nuorelle este saada ensimmäistä työpaikkaa.
Työnantajat tuntuvat menevän aina siitä, missä palkkakulu on halvin. Kaikki muu mitä väitetään, on kukkupuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta on puhuttu jo kymmeniä vuosia ja sitten joku idiootti keksii että nostetaan eläkeikä 70-vuoteen. Millä elää ne viimeiset 20 vuotta ennen eläkeikää, kun mihinkään ei pääse töihin.
Ei millään kun 590e korvauskin poistetaan. Oli uutinen viimeviikolla että valmistelussa.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta on puhuttu jo kymmeniä vuosia ja sitten joku idiootti keksii että nostetaan eläkeikä 70-vuoteen. Millä elää ne viimeiset 20 vuotta ennen eläkeikää, kun mihinkään ei pääse töihin.
Jännä sattuma että nämä samat eläkeyhtiöt jotka on ajaneet eläkeiän korotusta varjellakseen satojen miljardien sijoittelua, vaatii työperäistä muuttoa. Niin että varmasti pysyy suomalaiset kortistossa. Kortistoon kun joutuu ei sitten eläkekään kerry.
Mua ei ikärasisimi haittaa. Täytän 59 v enkä edes aio hakea mihinkään töihin. Työkkärivirkailija soitti vain kysyäkseen miten menee. Vastasin että mulla on tällä hetkellä noidannuoli selässä. Syön vahvaa kipulääkettä. Siihen loppui työn tyrkyttäminen. Tehkööt nuoremmat nyt töitä. Eivät kuulemma tee.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ikärasisimi haittaa. Täytän 59 v enkä edes aio hakea mihinkään töihin. Työkkärivirkailija soitti vain kysyäkseen miten menee. Vastasin että mulla on tällä hetkellä noidannuoli selässä. Syön vahvaa kipulääkettä. Siihen loppui työn tyrkyttäminen. Tehkööt nuoremmat nyt töitä. Eivät kuulemma tee.
Suunnilleen sama ikä. Pitkäöaikaistyötön, kun ei haastatteluihin enää pääse. Kunto on toki hyvä, miksei kun en juo enkä polta ja liikun paljon.
Voisihan sitä ajanvietteeksi jatkaa aikanaan työkiireiden vuoksi kesken jäänyttä tohtorinväitöstä, mutta olena aika varma, ettei rekryfirman Aleksit, Jennit sun muut <30v hakemuskäsittelijät päästä yhtään sen enmpää haastatteluihin kuin ennenkään.
Yli 60-vuotiaille työttömille tarjotaan te-toimistosta työkokeilua. Eli 9 e päivä.
Kuinkahan paljon Satonen on käyttänyt näitä työkokeilijoita firmoissaan? Jos on nuuka niin tällä säästää paljon.
Vierailija kirjoitti:
Yli 60-vuotiaille työttömille tarjotaan te-toimistosta työkokeilua. Eli 9 e päivä.
Itse suhtaudun tähän huolettomasti niin, että jos pitää töissä olla, eikä asianmukaista palkkaa makseta, sattuu ja tapahtuu vahinkoa joka kuukausi ainakin saamatta jääneen kk-palkan verran, hövelisti toki hiukan ylikin.
65 ja eläkkeellä, ja töitä tarjotaan enemmän kuin pystyn ottamaan vastaan. Olen joutunut sanomaan että antakaa nuoremmille. Ikärasismi toimii joillakin aloilla toiseen suuntaan.
"Boomerit ovat hitaita, eivätkä oikein nopeasti opi uutta nykyajan teknologia maailmassa. "
Toisaalta, nehän sen automaation ovat kehittäneet, nykynuori pääsee kärryille jos sitä saa käytettyä kännykällä.
Homma on niin, että kun 30v+ esihenkilö valkkaa työntekijöitä, hän ottaa siihen sellaisia kun sattuu haluamaan. Se on sitten aivan se ja sama, mitä 55+ osaa tai mihin kykenee, jos ei satu esihenkilön suunnitelmiin ja omaan urapolkuun sopimaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit ovat hitaita, eivätkä oikein nopeasti opi uutta nykyajan teknologia maailmassa.
Tekonologiamaailma on yhdyssana ja boomerit on olleet eläkkeellä jo hyvän aikaa. Ehkä jotkut 50-60 - l taitteessa syntyneet myöhäisboomerit sinnittelee vielä töissä.
50-60 -lukujen taitteessa syntyneet eivät ole edes myöhäisboomereita. Ikäluokat olivat silloin pieniä.