Suomen työmarkkinoilla järkyttävää ikärasismia
Kommentit (142)
Kadotettu sukupolvi (1883-1900)
Suurin sukupolvi (1901-1927)
Hiljainen sukupolvi (1928-1945)
Suuret ikäluokat (1946-1960 (1964))
X-sukupolvi (1961 (1965)-1979 (1980)) Suomessa on usein katsottu, että tähän sukupolveen kuuluvat vuosina 19611979 syntyneet, mutta esimerkiksi Yhdysvalloissa X-sukupolven edustajat ovat syntyneet vuosina 19651980
Xenniaalit (mikrosukupolvi, 70-80-luvun vaihde)
Milleniaalit tai Y-sukupolvi (1981-1996)
Z-sukupolvi (1997-2012)
Alfa-sukupolvi (2013->
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 60-vuotiaille työttömille tarjotaan te-toimistosta työkokeilua. Eli 9 e päivä.
Itse suhtaudun tähän huolettomasti niin, että jos pitää töissä olla, eikä asianmukaista palkkaa makseta, sattuu ja tapahtuu vahinkoa joka kuukausi ainakin saamatta jääneen kk-palkan verran, hövelisti toki hiukan ylikin.
Kuntien ns. pajoille yli 60 normaali ihminen on matalalla roikkuva hedelmä. Pajalta soitetaan kerran viikossa ja ahdistellaan sinne seisomaan. Kai ne meinaa, että tämän ikäinen on arjalais-luterilainen ja ainakin käyttäytyy kunnolla. Saattaapi vielä tehdä jotain puuhastelua ja ainakin ojentaa nuorempia lusmuja. Tuossapa olisikin ideaa, että alkaisi tehdä hiljaa sabotaasia.
Olen niiltä kysellyt, että mitä uutta sellainen pajatoiminta minulle antaisi. Sellaista, joka johtaisi oikeisiin töihin oikealla palkalla. Tai millä tavalla se jämäköittäisi entistä osaamistani. Eivät edes tajua sarkasmiani, tai kyynisyyttäni.
Vielä eivät ole vastanneet, vänkäävät vaan.
Eniten niitä risoo, etten saa mitään muuta tukea, sen verran olen ollut jämäkkä, että tili ei ole tyhjä.
En tiedä, jos haen OVE:a onko kiukku sieltä päin sitten hä yhtä pontevaa.
No onhan tää yhtä helkkaria. En koe itseäni väsyneeksi tai kelkasta pudonneeksi, koko ajan opiskelen ja tälläkin hetkellä opiskelen tutkintoa eli uutta tutkintoa tortun päälle. Ok, en pärjää varmaan hyllyttämisessä nuorelle jannulle, mutta missä muualla sitä nopeutta sitten tarvitaan kun sitkeys on tullut tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 60-vuotiaille työttömille tarjotaan te-toimistosta työkokeilua. Eli 9 e päivä.
Itse suhtaudun tähän huolettomasti niin, että jos pitää töissä olla, eikä asianmukaista palkkaa makseta, sattuu ja tapahtuu vahinkoa joka kuukausi ainakin saamatta jääneen kk-palkan verran, hövelisti toki hiukan ylikin.
Kuntien ns. pajoille yli 60 normaali ihminen on matalalla roikkuva hedelmä. Pajalta soitetaan kerran viikossa ja ahdistellaan sinne seisomaan. Kai ne meinaa, että tämän ikäinen on arjalais-luterilainen ja ainakin käyttäytyy kunnolla. Saattaapi vielä tehdä jotain puuhastelua ja ainakin ojentaa nuorempia lusmuja. Tuossapa olisikin ideaa, että alkaisi tehdä hiljaa sabotaasia.
Olen niiltä kysellyt, että mitä uutta sellainen pajatoiminta minulle antaisi. Sellaista, joka johtaisi oikeisiin töihin o
"Olen niiltä kysellyt, että mitä uutta sellainen pajatoiminta minulle antaisi. Sellaista, joka johtaisi oikeisiin töihin oikealla palkalla."
- Saat verkostoja ja kontakteja. Eli käytännössä verkostoidut ilmaisen työn teettäjien ja muiden työttömien kanssa. Kuinka hyödyllistä sitten käytännössä on...
Mulla ainakin on verkostoja vaikka muille jakaa. Yksi kavereista oli pressaehdokkaana, että taitaapi pajalaisilla olla muunlaisia verkostoja.
Jos totta puhutaan, niin ei minulla ole enää mitään hirmuista hinkua työmarkkinoille, nuoremmille soisin työni.
Minusta rekryihmisillä on asenneongelma vanhempia työnhakijoita kohtaan. Itse olen sivusta seurannut kun meille etsitään harjoittelijoita ja määräaikaisia, niin aikuisia alanvaihtajia ei edes harkita vaan otetaan mieluummin vaikka täysin kokematon 20 v. kuin uutta ammattia aloitteleva 40-50 v. Nuorilla on kuulemma niin paljon energiaa ja ovat niin näppäriä tietokoneiden kanssa. Pyörittelen aina silmiä näille perusteluille, ihan niin kuin nuo olisi ikäsidonnaisia. Kyllä kaikenikäisissä on näppärää porukkaa ja Tiktokin ja Jodelin käyttö ei korreloi sen kanssa että henkilö osaisi käyttää meidän ohjelmistoja ilman perehdytystä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin on verkostoja vaikka muille jakaa. Yksi kavereista oli pressaehdokkaana, että taitaapi pajalaisilla olla muunlaisia verkostoja.
Jos totta puhutaan, niin ei minulla ole enää mitään hirmuista hinkua työmarkkinoille, nuoremmille soisin työni.
No jos on pajalaisilla verkostoja, eipä niistä ainakaan työnsaannissa ole ollut hyötyä, jos sinne pajalle kerran on joutunut.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tää yhtä helkkaria. En koe itseäni väsyneeksi tai kelkasta pudonneeksi, koko ajan opiskelen ja tälläkin hetkellä opiskelen tutkintoa eli uutta tutkintoa tortun päälle. Ok, en pärjää varmaan hyllyttämisessä nuorelle jannulle, mutta missä muualla sitä nopeutta sitten tarvitaan kun sitkeys on tullut tilalle.
Et taida nyt ymmärtää. Ne palkkaavat esihenkilöt eivät HALUA sinua sinne, ihan sama mitä osaat tai mihin pystyt.
Olen itse 50 vuotias, ja toiminut esimiestehtävissä rekrytointiin osallistuen viimeiset 15v. Yritän avata tähän hieman myös rekrytoivan esimiehen näkökulmaa.
Etupäässä olen ollut rekrytoimassa korkeasti koulutettuja asiantuntijoita teknisellä alalla.
Olen miettinyt tätä ikäsyrjintä asiaa paljon. Osassa tapauksia on varmasti kyse rekrytoijan osaamattomuudesta tai suoranaisesta syrjinnästä, mutta monessa tapauksessa myös hakija voi katsoa peiliin jos kukaan ei vakuutu hänen tarjoamistaan osaamisesta.
Turhan moni varttuneempi hakija tuntuu luottavan liikaa aikaisempiin meriitteihinsä, ja sen sijaan että tuotaisiin omaa tuoretta osaamista ja ajatuksia esille niin viitataan vain 15-20 vuotta vanhoihin saavutuksiin ikäänkuin asia olisi sillä selvä. Turhan usein kuultu lause on että: minähän olen tehnyt tuota jo vuonna 1998 Nokialla joten on tuttua. Sitten ollaan hiljaa ja odotetaan seuraavaa kysymystä.
Nuorempi hakija saattaa jättää paremman mielikuvan vaikka hän ei olisi ikinä tehnyt kyseistä asiaa, mutta hän vastaa kuitenkin ainakin siitä näkökulmasta että miten hän lähtisi asiaa ratkomaan ja opettelemaan.
Tämän päivän työelämässä (ainakin omalla alallani) on tosi iso merkitys sillä, että pystyy omaksumaan uutta, opettelemaan ja toimimaan erilaisissa rooleissa. Kun hakijoita pisteytetään niin valitettavasti moni seniorimpi hakija jää juuri tässä uuden oppimiseen, työtapojen joustavuuteen ja eri tilanteissa eri rooleissa toimimisessa helposti nuorempien hakijoiden jalkoihin.
Vanhoilla saavutuksilla ratsastamisessa on myös se ongelma, että yleensä työnantajaa kiinnostaa eniten se, mitä hakija on tehnyt viimeiset 3-5 vuotta. Monesti vanhemmilla hakijoilla ne viimeiset vuodet ovat olleet enemmän tai vähemmän sivuraiteella oloa, mutta silti saatetaan nyt hakea eturivin positiota. Työnantajan näkökulmasta vuosikymmeniä vanhat näytöt tarkoittavat sitä että näyttöjä ei ole.
Tämä puolestaan luo toisen ongelman, eli sen että kun työnantaja tekee rekrytointipäätöstä niin hän yleensä miettii myös sitä että miten henkilön ura voisi yrityksessä kehittyä ja voisiko hän muutaman vuoden kuluttua kasvaa johonkin isompiin saappaisiin. Eli katsotaan ennen kaikkea eteenpäin.
Tässäkin vertailussa joku nuorempi uraohjus näyttää helposti houkuttevammalta kuin henkilö jonka ura näyttää olevan enemmän lasku- kuin noususuunnassa, ja jonka eläkeikäkin alkaa jo siintämään horisontissa. Harvoin ollaan palkkaamassa jäähdyttelijöitä vaan mielummin haetaan kiihdyttelijöitä.
Viimeisenä haasteena on se, että moni yli 50 vuotias hakee töitä pakon edessä, eli ollaan irtisanomisuhan alla tai jo työttöminä. Tämän ei pitäisi vaikuttaa valintaan, mutta valitettavasti se niin kuitenkin tekee, ja vertailukohtana on usein se 10-20v nuorempi henkilö joka on nyt kilpailijan leivissä mutta haluaisi vaihtaa työpaikkaa koska nykyisessä on tullut katto vastaan etenemisessä, kokee ettei saa tarpeeksi haasteita tai ei opi tarpeeksi uutta.
Oma vinkkini vanhemmille työnhakijoille on että keskittykää osaamisenne ja työhistorianne kuvauksessa viimeiseen viiteen ja seuraavan kahteen vuoteen Älkää käyttäkö aikaa vanhojen muisteluun vaan kuvatkaa miten osaamisenne hyödyttäisi tätä firmaa nyt ja tulevaisuudessa.
Ja missään nimessä älkää aloittako sanomalla että: Kiva kun tälläinen kehäraakkikin sai kutsun haastatteluun Tämäkin on joskus kuultu vanhemman hakijan suusta.
Luottakaa itseenne ja osaamiseenne. Pyytäkää jotain nuorenpaa sukulaista tai kolleegaa sparraamaan teitä haastattelua varten.
Minä niin mieleeläni haluaisin jo jäähdytellä. Jää nähtäväksi mitä meille yli 60 vuotta täyttäneille vuodevaihteen jälkeen tapahtuu. Eikös ne normi palkkatukiratkaisut jotenkin mene jäihin? Sit jää meitä 55+ palkkatukilaisia, jotka pistetään ties mihin pajoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on pajalaisilla verkostoja, eipä niistä ainakaan työnsaannissa ole ollut hyötyä, jos sinne pajalle kerran on joutunut.
Sinne voi joutua, vaikka olis verkostoja. Jos ikä on yli 61, niin ei niissä omissa verkostoissakaan ole ehkä ketään sellaista, joka haluaisi palkata. Toisaalta, tulee mölyä, jos mennään hyvä veli meiningillä työsuhteeseen. Sitten ollaan työttöminä ja joudutaan pajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne voi joutua, vaikka olis verkostoja. Jos ikä on yli 61, niin ei niissä omissa verkostoissakaan ole ehkä ketään sellaista, joka haluaisi palkata. Toisaalta, tulee mölyä, jos mennään hyvä veli meiningillä työsuhteeseen. Sitten ollaan työttöminä ja joudutaan pajalle.
"Sinne voi joutua, vaikka olis verkostoja"
Pointti nimenomaan on, että niistä ei siis ole ollut työnhaussa mitään hyötyä. Ja kun puhutaan työpajan palveluista, kysymys on nimenomaan siitä, onko niistä työnsaannin kannalta hyötyä.
Työpajan palvelut muuten ovat normaalille työpaikan puutteen takia työttömälle aivan yhtä tyhjän kanssa, alistava kyykytystä ja ilmiselvää v*ttuilua. Sinne joudutaan, koska "muuta ei ole" ja koska kunta säästää pitkäaiakistyöttömästä aiheutuvista ns. sakkomaksuissa. Lain mukaanhan näihin ei saisi edes ohjata ketään normaalisti työkykyistä, mutta kunnat säästötarpeissaan ohjaavat silti.
Mitäs jonkun työttömän ihmisarvo ja ilmaiseksi teetettävät orjatyöt heitä kiinnostaisivat. Törkein tapaus on Ylivieskasta tältä keväälträ, jossa kunnanjohataja haastoi AVIn oikeruteen, koska AVI ei suostunut siihen, että palveluihin ohjataan sinne kuulumatonta väkeä.
Vierailija kirjoitti:
"Meille palkattaisiin mielellään 55-vuotias töihin, mutta varsinkin ammatin vaihtajalla on ylisuuri palkkavaade. Yli 20 vuoden työkokemus pankissa tarkoittaa kiinteistöhuollossa 0 vuoden työkokemusta, jolloin lähtöpaikka on 11 euroa tunnilta, kertoo yrittäjä Etelä-Suomesta. "
Vanhempi saapumiserä, haaste on heitetty...kestääkö perse lähteä nollasta?
Kestää. Asuntolaina maksettu, muksut tulevat toimeen jo omillaan, maailmaa on nähty jo tarpeeksi eli 11 euron tuntipalkka riittäisi hyvin ja motivoisi huomattavasti enemmän kuin ilman töitä roikkuminen.
Suomessa 40 vuotias on jo liian vanha. Siinä teille ikärasismia.
Mielestäni asiaa ei ratkaise se että syyllistetään rekrytoijia ja syytetään ties mistä rasismista ja syrjinnästä.
Se nyt vaan on fakta, että kuuttakymmentä lähestyvä ja työuraansa lopetteleva työntekijä ei ole yleensä yhtä houkutteleva rekryttävä kuin samasta pestistä kilpaileva intoa ja uusia ideoita pursuava nelikymppinen.
Ehdotukseni on, että selvitettäisiin miten voisi toimia järjestelmä, jossa 55v täyttäneen työntekijän työllistävä yritys saisi jonkun taloudellisen edun jos sitoutuvat työllistämään henkilön eläkkeelle jäämiseen asti. Tämä voisi toimia esim niin, että tietty osa henkilön tuloverosta (esim 33%) siirrettäisiin erilliseen rahastoon kasvamaan korkoa, ja jos työsuhde päättyy suunnitellusti eläköitymiseen niin työntekijä ja työnantaja jakaisivat tämän summan. Jos henkilön työsuhde purettaisiin yrityksen toimesta niin työntekijä saisi puolet omasta osuudestaan, mutta yritys ei saisi mitään.
Tämö pienentäisi hieman ikääntyvien työntekijöiden verokertymää, mutta saattaisi silti olla halvempaa kuin että ovat työttömiä.
Rahaston rakenne saisi aikaan myös sen, että mitä iäkkäämpi työntekijä niin sitä isompi potti rahastoon olisi kertynyt ja näin ollen erityisesti lähellä eläkeikää olevien irtisanominen muuttuisi kalliimmaksi.
Ihmiselle se, mikä osaamistasolla ja omaksumiskyvllä hänelle kuuluu. Kaikki muu on väärin. Piste.
"kestääkö perse lähteä nollasta?
Ei edes pidä / tarvitse niin kauan kuin talossa on yksikin itseä huonompi paremmalla paikalla
Ongelmana on se, että monella vanhemmalla työnhakijalla osaaminen ja palkkavaatimus eivät kohtaa. Pyydetään palkkaa tuplasti tai triplasti kolmekymppiseen nähden, mutta osaaminen ei ole kaksi tai kolme kertaa parempaa, vaan samalla tasolla tai jopa huonompaa.
Osa ei osaa päivittää älypuhelinta tai tunne näppäinoikoteitä puhumattakaan kehittyneistä Excelin ominaisuuksista tai mistään muustakaan. Silti palkkaa pitäisi saada paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on se, että monella vanhemmalla työnhakijalla osaaminen ja palkkavaatimus eivät kohtaa. Pyydetään palkkaa tuplasti tai triplasti kolmekymppiseen nähden, mutta osaaminen ei ole kaksi tai kolme kertaa parempaa, vaan samalla tasolla tai jopa huonompaa.
Osa ei osaa päivittää älypuhelinta tai tunne näppäinoikoteitä puhumattakaan kehittyneistä Excelin ominaisuuksista tai mistään muustakaan. Silti palkkaa pitäisi saada paljon.
Ongelma on se, että näin oletetaan, mutta oikeasti ei viitsitä ottaa edes selvää siitä osaamisen tasosta, vaan heitetään hakemus roskikseen saman tien.
Kuinkas monen puhelimen päivittämisen tai excelin kehittyneemmän osaamisen tason olet oikeasti tarkistanut?
Kun kerran viisi ja kuusikymppiset eivät kelpaa työmarkkinoille ja kaikki työllistymistä auttavat käytännöt puretaan niin olisiko aivan mahdoton ajatus antaa ikääntyneiden eli esimerkiksi 58v täyttäneiden tehdä kevytyrittäjänä töitä ilman että menettää vähäisen työttömyyskorvauksensa. Ei ole kaikille mahdollista tietenkään ja edelleen suurin osa haluaa palkkatyöhön. Mutta en näe miksei tämä voisi olla yksi vaihtoehto. Kuulun itse kohderyhmään ja voisin hyvin kerätä lisätuloja eri lähteistä jos ei olisi pelkoa työttömyyskorvausten menettämisestä.