Suomen työmarkkinoilla järkyttävää ikärasismia
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Katse kohti rekrytoivaa porrasta. Siellä aika nuorta porukkaa hommissa usein...
Kuka toimii portin vartijana haastatteluihin?
Yleensä rekryfirmat ja heidän algoritminsä. Siinä jää moni osaaja löytämättä, jopa nuoret vastavalmistuneet, jotka kuitenkin, onneksi, löytävät töitä helposti ulkomailta. Kummassakin tapauksessa Suomi heittää hukkaan näihin henkilöihin sijoitetut koulutukset jne.
Vierailija kirjoitti:
Boomerit ovat hitaita, eivätkä oikein nopeasti opi uutta nykyajan teknologia maailmassa.
Suotakoon se heille, ovat jo yli 75v.
Mielelläni palaisin kotimaahani, mutta se ei onnistu ennen kuin Suomessa on hallitus, joka saa työnanatjat palkkaamaan meitä keski-ikäisiä. Ulkomailta saa töitä vanhempikin, joten täällä on siihen saakka oltava. Suomi tuhlasi koulutuksen minuunkin, joten järkevää olisi yrittää pitää huolta siitä, että Suomessa on ihmisille työmahdollisuuksia siihen eläkeikään saakka, johon kaikkien halutaan töitä tekevän. Tai sitten sen eläkeiän voi samantien laskea 50 vuoteen ja lakata kiusaamasta ihmisiä, jotka ihan tosissaan haluavat töitä mutta eivät sitä ikänsä takia enää saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit ovat hitaita, eivätkä oikein nopeasti opi uutta nykyajan teknologia maailmassa.
Joo, ja silloin mentiin töihin jo yleensä 15-16 v. Eiköhän he ole oman osansa jo tehneet.
50-60 v ovat tänään vähintään jo X-sukupolvea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sannalle 4-kymppinen on jo boomeri. Harmi, että on muutaman vuoden päästä itse boomeri...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sannalle 4-kymppinen on jo boomeri. Harmi, että on muutaman vuoden päästä itse boomeri...
Minusta täällä Vauvassa moni on ihan samaa mieltä. Itsekkin kun olin nuori, niin jo 30+ vanhempani tuntuivat ikälopuilta ;-)
Tietojen päivitys olisi kuitenkin paikallaan kun käyttää eri termejä.
Itse asia on tärkeä, mutta lopettakaa nyt herran tähden käyttämästä sanaa "ikärasismi".
Ikä ei ole rotu.
Rasismi on rotusyrjintää: race (rotu), racism.
Tarkoitatte ikäSYRJINTÄÄ.
Vierailija kirjoitti:
"Boomereista" vain harvat ovat enää työelämässä, ovat sen verran iäkkäitä jo. Tässä ketjussa puhutaan 40-65-vuotiaista.
Vierailija kirjoitti:
Itse asia on tärkeä, mutta lopettakaa nyt herran tähden käyttämästä sanaa "ikärasismi".
Ikä ei ole rotu.
Kyllä tuota "ikärasismia" käsitteenä käytetään muissakin maissa, kuvaamaan syrjintää iän takia.
"Jos joku osakkaista jättää rahoitusvastikkeensa maksamatta, taloyhtiön lainaan liittyvät velvoitteet on kuitenkin hoidettava. Tällöin maksut kaatuvat muiden osakkaiden maksettaviksi siitä huolimatta, että olisi oman osuutensa jo maksanut."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä ei ole rotu.
Kyllä tuota "ikärasismia" käsitteenä käytetään muissakin maissa, kuvaamaan syrjintää iän takia.
Perustelu typerehtimiselle ei ole se, että muutkin typerehtivät. Ikä ei ole rotu.
Meillä on jo täysin oikea ja kuvaava sana ilmiölle ja se on syrjintä.
Tää on niin todellista. Pääsen usein aastatteluun hakemuksen perusteella, kun jätän syntymäajan pois hakemuksesta. Ihmettelen vaan, että eikö hälytyskllot haastattelijalla itsellään soita, kun lukevat cvstä kymmenien vuosien työkokemuksesta
No en ole koskaan mitään 3500 - 4500 palkkatoiveita laittanut mihinkään. Kylä nyt 50-vuotias ymmärtää että uudella alalla aloitetaan sieltä matalammasta päästä ellei sitten moniammatillisuutta katsota hyödyksi. Yrityksessä kannattaisi huomioida tämäkin etu mikä vanhemmilla starboilla on.
M60: mielestäni totuttua palkkatasoa vastaava pyyntö osoittaa luottamusta omaan osaamiseen ja arvoon, mutta se saattaa ollakin este päästä mihinkään.
Mutta kun se on vaan toive eli pohja neuvotteluille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja silloin mentiin töihin jo yleensä 15-16 v. Eiköhän he ole oman osansa jo tehneet.
50-60 v ovat tänään vähintään jo X-sukupolvea.
Täällä on kumma käsitys, että +70-vuotiaat olisivat muka menneet lapsina töihin. Monella tuon ikäisellä on korkeakoulututkinto ja ura esim. valtionhallinnossa, opettajina jne. Ja ovat jääneet nuorina todella koville eläkkeille. Kukaan ei valita niin paljon eläkeläisten raippaverosta kuin entinen virkamies, jonka eläke vieläpä suurelta osin maksetaan verovaroista (valtion eläkkeitä ei ole rahastoitu isolta osin). Ja jos valittaa raippaverosta niin tietää että eläke on sen 4000 euroa.
Jokainen voi laskea kuinka kalliiksi yhteiskunnalle tulee joku entinen rehtori tai yliopiston lehtori joka saa tuollaista eläkettä jonkun 30+ vuotta....
Syyttömiähän he ovat siihen, että isoja ikäluokkia suojeltiin eläkeuudistuksessa, mutta voisivat edes myöntää miten etuoikeutettuja ovat. Mutta ei, valitusta vaan miten HEITÄ on väärin kohdeltu kun elinaikakerroin leikkasi eläkettä 0,5 % .....
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin todellista. Pääsen usein aastatteluun hakemuksen perusteella, kun jätän syntymäajan pois hakemuksesta. Ihmettelen vaan, että eikö hälytyskllot haastattelijalla itsellään soita, kun lukevat cvstä kymmenien vuosien työkokemuksesta
Ikävä ettet ole päässyt haastattelua pidemmälle, vaikka viisaasti jätät syntymäajan mainitsematta. Tsemppiä sinulle edelleen!
Itse en koskaan laittanut syntymäaikaa hakemuksiini kun olin 40-57 v. Uudelleenkoulutukseni oli toisaalta suhteellisen myöhään hankittu, ja työkokemuksista jätin pois vanhimmat tapaukset.
Tällä tavalla pääsin aina haastatteluun. Sain myös melkein joka paikan jota hain, sillä alallani oli jonkin verran työvoimapulaa.
Mutta kerran minut syrjäytettiin ihan avoimesti ikäni takia. Haastattelija, suurinpiirtein ikäiseni naishenkilö, ehti jo kertoa että pääsen jatkohaastatteluun, jolloin saisin myös tavata työtiimin jäsenet. Hän etsi kanssani sopivia päiviä kalenterista ja lupasi ilmoittaa tarkemman ajankohdan.
Hän oli selvästi innoissaan ja kertoi että olen juuri heidän hakemansa henkilö. Hän jutusteli haastattelun lopussa vielä niitä näitä tiimistään, m m että haluavat nuorentaa tiimin keski-ikää, joka oli 47 v. Kerroin että se on juuri minun ikäni. Hän katsoi minua ja papereitani hämmentyneenä, sanoi sitten että 'ai niin, tässähän ei olekkaan syntymäaikaa', ja lisäsi sen papereihin. Hän kertoi että oli uskonut minua nuoremmaksi.
Seuraavana päivänä hän lähetti sähköpostia siitä että työpaikka oli annettu jollekkin toiselle.
Olisi ollut mielenkiintoista vetää tuo juttu vähän pidemmälle, periaattestakin, sillä en usko että kellään muulla hakijalla oli sekä tuohon työhön vaadittu koulutus että alan työkokemusta, sillä työnkuva oli melko erikoinen. En kuitekaan viitsinyt tehdä asialle mitään, kun sain toisen (paremman) työpaikan, jossa haastattelijat vain naureskelivat sille että olivat luulleet minua paljon nuoremmaksi kuin itseään, vaikka asia oli päinvastoin. Vitsailivat tästä myöhemminkin kun olin töissä siellä.
Suosittelen kaikkia jättäämään syntymäajan ja iän pois hakemuksesta. Joskus lähetin hakemukseni suoraan sähköpostilla, sen sijaan että olisin täyttänyt hakemuslomakkeen netissä, ja näin vältyin paljastamasta ikääni ja pääsin haastatteluun.
Tsemppiä kaikille!
Itse olen 66 v ja menin töihin 15 v, täytin 16 v myöhemmin samana vuonna. Näin teki usea muukin heti peruskoulun tai jatkokoulun jälkeen.
Ei siellä meidän kylässä, naapurikylissä ja lähipikkukaupungeissakaan monet opettajiksi tai virkamiehiksi käyneet, eivät edes ne jotka kävivät lukion. Opiskelu ei ollut ilmaista, perheillä ei ollut varaa lähettää lapsiaan kuin korkeintaan keskikouluun ja osan vielä lukioon. Mutta monet kävivät vain ilmaisen jatkokoulun, jossa ei esim opiskeltu kieliä ja josta ei päässyt lukioon.
En ymmärrä miten niitä valtion virkoja ja rehtorin paikkoja olisi edes riittänyt kaikille, jos jokainen olisi käynyt korkeakoulun, ja jäänyt Suomeen.
Suomesta muutti Ruotsiin 1950-1970 luvuilla n 400.000 henkeä, sillä Suomessa oli tuolloin kova työttömyys. Kylät tyhjenivät, kuten omani, eikä monikaan palannut takaisin. Ensimmäisen, toisen tai kolmannen polven suomalaisia arvioidaan nykyään asuvan Ruotsissa n 700 000 henkilöä.
Voin lohdutuksena kertoa että moni suomalainen saa kuitenkin koko eläkkeensä Ruotsista, kuten minä, sisareni ja yli puolet entisistä koulukavereistani, joten ei olla edelleenkään vaivaksi entiselle kotimaallemme, edes nyt eläkkeellä.
Itse kävin myöhemmin Ruotsissa sekä lukion että yliopiston, joten minustakin tuli lopulta "virkamies" ;-) Yksityiselle kuitenkin. Ja onneksi Ruotsissa ei ole samaa katkeruutta ikäisteni eläkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katse kohti rekrytoivaa porrasta. Siellä aika nuorta porukkaa hommissa usein...
Kuka toimii portin vartijana haastatteluihin?
Yleensä rekryfirmat ja heidän algoritminsä. Siinä jää moni osaaja löytämättä, jopa nuoret vastavalmistuneet, jotka kuitenkin, onneksi, löytävät töitä helposti ulkomailta. Kummassakin tapauksessa Suomi heittää hukkaan näihin henkilöihin sijoitetut koulutukset jne.
Rekryfirmat tekevät työn helpoksi itselleen karsimalla pois nuorimmat ja vanhimmat hakijat. Nämä ryhmät eivät sitten pääse edes haastatteluun, vaikka voisivat olla juuri parhaita työntekijöitä.
Vähän niin kuin Tinder. Algoritmien esittelemät tyypit eivät välttämättä ole paras matchi, eivätkä kaikki saa näkyvyyttä.
Ehdottaisin että kokeilee ottaa eri yrityksiin yhteyttä ihan itse, vaikkei sinne juuri nyt etsitä työntekijöitä. Lyhyt esittely itsestä, miksi haluaa yritykseen töihin ja CV. Vaikka sähköpostilla. Nimiä ja osoitteita löytyy yleensä netistä, yritysten verkkosivuilta tai entisistä ilmoituksista. Tein näin joskus ja yllätyksekseni pääsin useampaankin haastatteluun ja lopulta töihinkin.
Arvaan että olet melko nuori ja/tai et kovin hyvin perillä aikaisemmasta koulujärjestelmästä.
Suomen talous ja koulutustaso ovat ihan eri luokkaa nykyään kuin 1950-1977 välisenä aikana. Peruskoulukin tuli Suomeen asteittan vasta vuodesta 1972 alkaen, Turkuun 1976 ja Helsinkiin vasta 1977. Sitä ennen oli vanhempien varallisuudesta kiinni miten pitkälle pystyi kouluttautumaan.
Wiki: "Suomessa suuret ikäluokat syntyivät vuosina 19451950, jolloin syntyvyys oli paljon korkeampi kuin edellisinä ja seuraavina vuosina. Suomessa syntyvyyden nousu pian sodan jälkeen oli radikaalimpi kuin muissa maissa, mutta jäi lyhytaikaisemmaksi, kesti vain 5 vuotta.
Ovat siis nykyään 80-75 v.
Toisaalta, minulla on tuttuja jotka ovat 50-60 v. Heitä ei kutsuta edes haastatteluun, koulutuksella ja työhistorialla ei ole mitään väliä, ikä ratkaisee. Jos menettää työpaikan esim 50 v, voi yleensä sanoa hyvästit työelämälle.