Pikavippi muuttoon ja toimeentulotuki, lapsiperhe
Jouduin ottamaan pikavippiä muuttoon, Kela vaati muuttamaan halvempaan asuntoon. Sain tukea muuttoon 140 e, muuttomatka 12 km, lapset 6 ja 10 v. Minulla ei ole edes ajokorttia. Tuolla 140 eurolla olisi saanut jonkun auttmaan tunniksi, mikä ei riitä kun meillä oli 78 neliöien rivari ja paljon huonekaluja (kävin töissä vielä vuosi sitten). Meillä ei ole muuta tukiverkostoa kuin palvelutalossa asuva äitini, ei yhtään ketään. Jouduin ottamaan pikavipin muuttofirmaa varten, muutto oli 3 krs ilman hissiä olevaan taloon :/ Nyt on ongelma millä ihmeellä ostan ruokaa kun vippi pitää maksaa.. vai olisiko parempi menettää luottotiedot ja antaa mennä ulosottoon?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Voisitko neuvotella muuttofirman kanssa, että maksat muuton useammassa erässä? - Tai hakea "oikeasta pankista" kulutusluottoa ylihintaisen pikavipin asemas? - Eikä lapsien 2. vanhempi ole elossa? - Eikö hän(kään) voisi auttaa?
Niemeltä olis saanu 6kk korotonta ja kulutonta maksuaikaa. Ap on tehnyt kotiläksynsä huonosti, jos ei selvittänyt tätä ennen muuttoa.
Luottotiedottomana on entistä vaikeampaa saada vuokra-asuntoa ja velat vanhenee vasta 15 vuoden päästä. Siihen mennessä lapset on jo muuttaneet pois ja ap kärvistelee yksin ylikalliissa isossa perheasunnossa, eikä pysty saamaan itselleen halpaa yksiötä ilman luottotietoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tässä muu auta kun ottaa lisää velkaa, ja jättää maksamatta osa. en ole koskaan ottanut kuin luottokorttivelkaa, tultiin toimeen hyvin ex miehen kanssa yhdessä. lohdutta että on paljon muitakin kenellä ei ole luottotietoja ja moni julkkis ja poliitikkokin jättää velat maksamatta. Olin itse lastenhoitaja päiväkodissa ja nyt tosiaan olin sairaslomalla ja nyt työtön työnhakija kun kela selvittää työkykyä. Entiseen työhön ei ole paluuta sitä tein 20 v alkaen.
T: ap
Trollihan siellä kuitenkin vaan keksi tuollaisen velka-tarinan tällä kertaa. Mulla ei ole yhtään pikavippi, luottokortti tai vastaavaa velkaa :) Jokaikisen sellaisen velan ja laskun olen aina maksanut, kaiken lisäksi laskujen eräpäiviin mennessä. Yhtään sellaista velkaa en ole ikinä jättänyt maksamatta, joten meitä velkaantuneitakin on "moneen junaan." Kaikki ei sössi asioitaan esim. pikavipeillä.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa, kuinka kauan menee kun luottotiedot menettää? Minulla ei ole mitään menetettävää, lapset on pakko ruokkia mutta en omista yhtään mitään. Työpaikkaa tuskin on tiedossa pitkään aikaan oman terveydentilan vuoksi. Suoraan sanoen tekisi mieli ottaa vippiä tappiin asti ja jättää maksamatta, nehän vanhenee muutamass vuodessa. Ikinä ei tule kuitenkaan olemaan varaa ostaa omaa asuntoa tms joten ihan sama onko luottotietoja vai ei.
Ei se vipin ottaminen tappiin asti hyödytä rahallisesti muuta kuin sen että on hetken aikaa enemmän rahaa käytettävissä koska ne vipit vaikuttaa toimeentulotukeen.
Eli siinä ei voita mitään. Pitäisi olla joku tuttu jonka tilille vippirahat tulee ja tuttu antaa sitten ne rahat käteisenä jotta se hyödyttäisi.
Pyri maksaan pikavippi pois heti kun pystyt. Luottotietojen menetys hankaloittaa elämää ihan helevetisti, älä anna tilanteen johtaa sinne asti. Hae seurakunnalta apua, ruoka-apua jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80 neliön rivarin pitäisi kyllä olla ihmsioikeus.
Asuimme tässä jo kun olimme naimisissa muutimme tähän kun olin töissä, siksi asuimme tässä oli ihan ok neljälle. Muuten en ymmärrä ,mitä tarkoitat? Ongelmani on nyt pikavippi
t: ap
Pikavippi on pikemminkin seurausta ongelmista, ei varsinainen ongelma. Juurisyy tässä on joko elämänhallinnan puute tai heikko ongelmanratkaisukyky. Toki nyt tuo pikavippi on se päällimmäinen ongelma, mihin pitää löytää ratkaisu. (Ja kannattaa kysyä muilta vinkkejä, koska ratkaisun löytäminen ei tunnu olevan sinulla vahva laji.) Mutta jatkossa kannattaa laittaa paukkuja myös siihen, että kehittää elämänhallintaa ja omaa ongelmanratkaisukykyä.
Jatkuva rahastressi voi kyllä tehdä sen, ettei aivot toimi kunnolla, kun ovat sellaisessa paniikkimoodissa. Joten sen puolesta on ihan ymmärrettävää, että tuli nyt tällainen moka. Nyt pitäisi kuitenkin löytää keinot siihen, ettei enää toiste tee hätiköityjä päätöksiä paniikissa, vaan hengittää ensin syvään ja rauhallisesti, niin että rauhoittuu ja pystyy ajattelemaan järkevämmin. Saat paremman vastaanoton, jos tulet tuossa tilanteessa palstalle kysymään neuvoja. "Antakaa kiltit neuvoja, olen niin paniikissa, etten pysty ajattelemaan järkevästi!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa, kuinka kauan menee kun luottotiedot menettää? Minulla ei ole mitään menetettävää, lapset on pakko ruokkia mutta en omista yhtään mitään. Työpaikkaa tuskin on tiedossa pitkään aikaan oman terveydentilan vuoksi. Suoraan sanoen tekisi mieli ottaa vippiä tappiin asti ja jättää maksamatta, nehän vanhenee muutamass vuodessa. Ikinä ei tule kuitenkaan olemaan varaa ostaa omaa asuntoa tms joten ihan sama onko luottotietoja vai ei.
No riippuu, mitä velkaa on. Jos ei ole kulutusvelkoja, pärjää kyllä. Kyllä niitä velkoja joutuu sitten maksamaan kaikista tuloista, paitsi sen minimisosiaaliturvan verran saa pitää. Ei ne velat vanhene missään muutamassa vuodessa. Mulla kyllä vanhenee iso osa velasta muutamien vuosien päästä 15 vuoden kohdalla :)
Kannattaa maksaa jos ulosottoon menee eikä
Riippuu velan määrästä. Osa veloista on ulosotossa välillä vaan sen takia, ettei ne vanhene kesken vanhenemisajan eli ne pitää tietyin välein käyttää siellä. Velkojat ei ole halunneet multa maksuja eli mulla on ollut ihan sovitusti maksuvapaus. Velkoja on kieltäytynyt tekemästä maksusopimusta. Juuri ne ja samalla isoimmat velat vanhenee noin viiden vuoden päästä. Silti noita velkoja on lyhennetty ja lyhennetään aina, kun on ylimääräisiä tuloja. Kyllä minä olen monesti yrittänyt tehdä maksusopimusta velkaan, mutta velkoja ei ole halunnut tehdä, koska maksujen käsittelystä aiheutuvat kulut olisi lieneet olleet isommat kuin vähävaraiselta saatavat lyhennykset. Velkojalle näyttää koko ajan olleen ihan sama, maksanko velkaani, eikä ole minun vähistä varoista maksuja huolinut.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tässä muu auta kun ottaa lisää velkaa, ja jättää maksamatta osa. en ole koskaan ottanut kuin luottokorttivelkaa, tultiin toimeen hyvin ex miehen kanssa yhdessä. lohdutta että on paljon muitakin kenellä ei ole luottotietoja ja moni julkkis ja poliitikkokin jättää velat maksamatta. Olin itse lastenhoitaja päiväkodissa ja nyt tosiaan olin sairaslomalla ja nyt työtön työnhakija kun kela selvittää työkykyä. Entiseen työhön ei ole paluuta sitä tein 20 v alkaen.
T: ap
Miksi työttömällä ei leikkaa siellä päänupissa?
Vierailija kirjoitti:
Pyri maksaan pikavippi pois heti kun pystyt. Luottotietojen menetys hankaloittaa elämää ihan helevetisti, älä anna tilanteen johtaa sinne asti. Hae seurakunnalta apua, ruoka-apua jne.
Noinhan se yleensä on ja varsinkin, jos ihmiset jättää ns. normaali elämiseen liittyviä laskuja maksamatta. Itsellä on hyvät ja kohtuulliset velkojat niin ei ole tullut mitään ongelmia. Toisaalta mulla ei ole mitään pikivippi, luottokortti tai muitakaan kuluttamiseen liittyviä velkoja. Mulla on ollut velkoja, jotka ei halua periä velkoja tai on muutenkin mahdollisuus neuvotella velkojen maksusta. Olen ollut äärimmäisen onnekas.
Vierailija kirjoitti:
Vanhenevat muutamassa vuodessa? Ei kannata hoidella taloutta sillä tavalla. Voit olla ongelmissa vuosikausia ja elämän on hankalaa, jos ei ole luottotietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se yleensä on ja varsinkin, jos ihmiset jättää ns. normaali elämiseen liittyviä laskuja maksamatta. Itsellä on hyvät ja kohtuulliset velkojat niin ei ole tullut mitään ongelmia. Toisaalta mulla ei ole mitään pikivippi, luottokortti tai muitakaan kuluttamiseen liittyviä velkoja. Mulla on ollut velkoja, jotka ei halua periä velkoja tai on muutenkin mahdollisuus neuvotella velkojen maksusta. Olen ollut äärimmäisen onnekas.
Siis velkojia. Kaikki velkojat ei ole ahneita mulkk*ja. Toisaalta jos hoitaa asiansa hyvin, ei niistä veloista tai velkojista tule isompaa ongelmaa. Mutta jos velkaa on, pärjää, kun hoitaa asiansa velvollisuudentuntoisesti ja esim. maksaa kaikki laskut niin, ettei tule uusia velkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kait sä oot trolli?
? Kuinka paljon luulet perheasunnon muuton maksavan? Piti palkata 2 kantajaa ja maksaa 6 tunnin työstä muuttofirmalle!!!!
Sossun tuet ovat normaalisti minimaalisia. Siellä ei välitetä, jos joku on ilman kilttejä sukulaisia ja ystäviä. Tutulta kuulostaa.
Pikavippi?? Ei tullut mieleen pyytää sieltä muutto firmalta osamaksu mahdollisuutta? Esimerkiksi Niemi mainostaakin että 6kk maksuajalla saa ilman korkoja osarit sovittua heillä.
Toivon todella että trolli, eikä oikeasti ihmiset ole näin ymmärtämättömiä rahan käytön suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda pikavippi pankin lainaan ja sovi sellaiset maksuerät, joista selviät. Sillä että antaa lainan mennä ulosottoon on kaikenlaisia seurauksia, joita ei välttämättä osaa tässä hetkessä ajatella järkevästi.
Pankit eivät nykyään mielellään anna lainaa, jos jollakulla on jo ennestään huono taloudellinen tilanne. Tuttavani ei saanut luotollista korttia, koska pankin mielestä tulot olivat liian pienet,
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnalta saat ruokakasseja ja hetihän Kelakin herää, kun on lapsiperheestä kysymys. Teillä ei ole mitään hätää toisin kuin monella muulla.
Sitä voi kysyä. Mutta tässä maassa on tällä hetkellä paljon avun tarpeessa olevia.
Ei ne velat mihinkään vanhene. Hoidin äidin kuolinpesää ja siskon velkoja ulosottomiehen kanssa. Kyllä se velka oli melko vanhaa.
Ap on kyllä sopivasti työtön ja saamaton. Etsi tieto muuttofirma osamaksulla. Myös sosiaalihuollosta tai kelasta saa lainaa. En muista kumpi se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä muistaakseni tuli haastemieheltä ilmoitus mihin mennessä pitää maksaa ennenkuin menee ulosottoon.
Vaikka menisi ulosottoon niin heti kun olet velan maksanut niin siitä kuukauden sisään tai kuukauden kuluttua maksuhäiriömerkintä poistuu ja sulla on taas puhtaat luottotiedot
Jos laskun maksaminen viivästyy, siihen tulee päälle lisämaksuja. Joku myöhästymismaksu tms. On parempi maksaa ajoissa, jos pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnalta saat ruokakasseja ja hetihän Kelakin herää, kun on lapsiperheestä kysymys. Teillä ei ole mitään hätää toisin kuin monella muulla.
Sitä voi kysyä. Mutta tässä maassa on tällä hetkellä paljon avun tarpeessa olevia.
Kyllä niitä saa. Olen työtoiminnassa ja tiedän tämän. Pitkäaikaistyöttömiä yhdistää muutama asia saamattomuus, hitaus ja ongelmanratkaisukyky. Mitään ei tehdä vaikka aikaa olisi ja kaikki on niin hankalaa.
Ekana selvitetään reippaasti asia eikä vaan sanota ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda pikavippi pankin lainaan ja sovi sellaiset maksuerät, joista selviät. Sillä että antaa lainan mennä ulosottoon on kaikenlaisia seurauksia, joita ei välttämättä osaa tässä hetkessä ajatella järkevästi.
Pankit eivät nykyään mielellään anna lainaa, jos jollakulla on jo ennestään huono taloudellinen tilanne. Tuttavani ei saanut luotollista korttia, koska pankin mielestä tulot olivat liian pienet,
Jaa. Itse sain Hesburgerissa osa-aikaisena ollessani luottokortin 1000€ luottorajalla ilman mitään kummempia venkoiluita :D
Voi tietty olla että noissa pienissä nettotuloissa ollessa vaikuttaa paljon se onko säästöjä, omaisuutta tai velkoja taustalla. Itsellä oli ehkä joku 3000€ säästötilillä eikä ollenkaan velkoja, taikka niitä rahan arvoisia omistuksia. Kait se kuitenkin riitti pankille viestittämään että tällä jotakuinkin raha-asiat ovat hallussa vaikka pienillä pelimerkeillä meneekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vipin ottaminen tappiin asti hyödytä rahallisesti muuta kuin sen että on hetken aikaa enemmän rahaa käytettävissä koska ne vipit vaikuttaa toimeentulotukeen.
Eli siinä ei voita mitään. Pitäisi olla joku tuttu jonka tilille vippirahat tulee ja tuttu antaa sitten ne rahat käteisenä jotta se hyödyttäisi.
Kovin moni ei ole halukas sellaiseen järjestelyyn. Vippi olisi silloin sen tuttavan niskoilla.
No pikavippivelat kannattaa maksaa. Ihmisellä voi kyllä olla velkaa, kun vaan ei ole mitään pikavippivelkaa eikä muita ns. kuluttamiseen liittyviä velkoja. Opintoveloista, yritysveloista, asuntolainoista ja vastaavista ei tule ongelmia, mutta jos ihmisellä on jotain pikavippejä maksamatta, saattaa olla vaikeampaa.