Pikavippi muuttoon ja toimeentulotuki, lapsiperhe
Jouduin ottamaan pikavippiä muuttoon, Kela vaati muuttamaan halvempaan asuntoon. Sain tukea muuttoon 140 e, muuttomatka 12 km, lapset 6 ja 10 v. Minulla ei ole edes ajokorttia. Tuolla 140 eurolla olisi saanut jonkun auttmaan tunniksi, mikä ei riitä kun meillä oli 78 neliöien rivari ja paljon huonekaluja (kävin töissä vielä vuosi sitten). Meillä ei ole muuta tukiverkostoa kuin palvelutalossa asuva äitini, ei yhtään ketään. Jouduin ottamaan pikavipin muuttofirmaa varten, muutto oli 3 krs ilman hissiä olevaan taloon :/ Nyt on ongelma millä ihmeellä ostan ruokaa kun vippi pitää maksaa.. vai olisiko parempi menettää luottotiedot ja antaa mennä ulosottoon?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Miksei vippaajat vippaa itseltään? Säästää ensin pienissä erissä itselleen muutaman satasen puskurin ja vippaa sitten siitä puskurista ja maksaa korot itselleen ja oma talous kohenee eikä vippifirman.
ei saa säästää kun saa tt tukea. eikä ole ylimääräistä yhtään. tiedätkö millaista selvitymistä on yrittää elää kahden lapsen kanssa toimeentulotuella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa, kuinka kauan menee kun luottotiedot menettää? Minulla ei ole mitään menetettävää, lapset on pakko ruokkia mutta en omista yhtään mitään. Työpaikkaa tuskin on tiedossa pitkään aikaan oman terveydentilan vuoksi. Suoraan sanoen tekisi mieli ottaa vippiä tappiin asti ja jättää maksamatta, nehän vanhenee muutamass vuodessa. Ikinä ei tule kuitenkaan olemaan varaa ostaa omaa asuntoa tms joten ihan sama onko luottotietoja vai ei.
Siitä muistaakseni tuli haastemieheltä ilmoitus mihin mennessä pitää maksaa ennenkuin menee ulosottoon.
Vaikka menisi ulosottoon niin heti kun olet velan maksanut niin siitä kuukauden sisään tai kuukauden kuluttua maksuhäiriömerkintä poistuu ja sulla on taas puhtaat luottotiedot
Mutta ennen sitä sen kai pitää mennä perintään ja olla siellä jonkin aikaa perittävän ennenkuin menee haastemiehelle. Joku viisaampi tarkentaa jos olen väärässä mutta kuitenkin se summa kasvaa jos ei maksa. Toki sen maksun voi sopia myös eriin perintäfirman kanssa jos on tiukkaa.
80 neliön rivarin pitäisi kyllä olla ihmsioikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei vippaajat vippaa itseltään? Säästää ensin pienissä erissä itselleen muutaman satasen puskurin ja vippaa sitten siitä puskurista ja maksaa korot itselleen ja oma talous kohenee eikä vippifirman.
ei saa säästää kun saa tt tukea. eikä ole ylimääräistä yhtään. tiedätkö millaista selvitymistä on yrittää elää kahden lapsen kanssa toimeentulotuella?
Käteisenä voi säästää jos vaan pystyy säästämään. Paljos kuukaudessa saat kaiken kaikkiaan suunnilleen ? Toimeentulotuki+mitä lapsista saa ja sitten asumistuki varmaan ?
Vierailija kirjoitti:
Vaihda pikavippi pankin lainaan ja sovi sellaiset maksuerät, joista selviät. Sillä että antaa lainan mennä ulosottoon on kaikenlaisia seurauksia, joita ei välttämättä osaa tässä hetkessä ajatella järkevästi.
Ei pankit anna lainoja työttömille.
Lapsilla ei tietysti ole isää. Ja isävainajalla tai -vainajilla ei yhtään sukulaista, kaveria tai työtuttua ikinä missään.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko neuvotella muuttofirman kanssa, että maksat muuton useammassa erässä? - Tai hakea "oikeasta pankista" kulutusluottoa ylihintaisen pikavipin asemas? - Eikä lapsien 2. vanhempi ole elossa? - Eikö hän(kään) voisi auttaa?
Olekos joskus kokeillut hakea lainaa "oikeasta pankista" työttömänä toimeentulotukiasiakkaana?
Noita hyviä neuvoja tuntuu piisaavan.
Ikävä jossitella jälkikäteen, mutta jos joku muu on samassa tilanteessa, niin vinkkinä. Facebookin paikalliset ryhmät on täynnä lisärahaa haluavia nuoria ja vaikka toisia työttömiä. Mun 18v poika hoitaisi tuollaisen kaverinsa kanssa paljon halvemmalla. Sanotaan nyt vaikka esimerkiksi 100e molemmille = 200e. Olisi jäänyt 60e itse maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
80 neliön rivarin pitäisi kyllä olla ihmsioikeus.
Asuimme tässä jo kun olimme naimisissa muutimme tähän kun olin töissä, siksi asuimme tässä oli ihan ok neljälle. Muuten en ymmärrä ,mitä tarkoitat? Ongelmani on nyt pikavippi
t: ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteisenä voi säästää jos vaan pystyy säästämään. Paljos kuukaudessa saat kaiken kaikkiaan suunnilleen ? Toimeentulotuki+mitä lapsista saa ja sitten asumistuki varmaan ?
Sitä pohdin kun olen etävanhempi ja 2 lasta asuu mun luona vuoroviikot. Osa-aikatyössä olen ja saan asumis,työmarkkina ja toimeentulotukea palkan lisäksi.
Ennen leikkauksia sain käteen kaiken kaikkiaan nettona keskimäärin 1600+sitten kela maksoi 100€ sähköaskut. Vuokraan meni 210€ koska asumistuki 200€ ja asumistuen ja sähkölaskun jos lisää tuohon mitä sain kuukaudessa niin se vähän nostaa sitä summaa. Ulosotossa olen itse.
Sitä en vielä tiedä paljonko leikkaukset vaikuttaa kun nuo lomarahakin mitä tulee töistä vaikuttaa tukiin kun pidän viikon lomaa 4 kuukautena eli viikon olin viime kuussa,viikko tässä kuussa ja heinäkussa ja ja elokuussa viikko eli joskus syksyllä kun tilanne normalisoituu että saan palkkaa saman verran kuin ennen leikkauksia nii tiedän tarkalleen paljonko leikkaukset vaikuttaa.
Ja sitten mulla oli huhtikuu vapaakuukausi ulosotosta sekä tämä toukokuu niin sain palkkaa paljon enemmän kuin normaalisti jotka taas vaikuttaa ainakin ensi kuun tukiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki sisältää lapsilisän ja elarin, sitten saamme asumistuen 400 e kk ja peruspäivärahan368
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haitko jo harkinnanvaraista sodesta? Vai onko sielläkin ruuhkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että hän saa myös työmarkkinatukea. Ainakin pitäisi saada kun on varmasti työtön työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko neuvotella muuttofirman kanssa, että maksat muuton useammassa erässä? - Tai hakea "oikeasta pankista" kulutusluottoa ylihintaisen pikavipin asemas? - Eikä lapsien 2. vanhempi ole elossa? - Eikö hän(kään) voisi auttaa?
Sain sovittua maksun kahdessa erässä. Lasten isä maksaa elatusmaksua 320 e kk kahdesta ei suostu auttamaan tosiaankaan ja se otetaan tulona huomioon tt tuessa kuten lapsilisäkin. Eli vaikka maksaisi 500 e ei meidän tulot lisääntyisi. Ei muutenkaan halua lapsia edes viikonlopuiksi tms kun tulisi kuulemma kuluja ruuasta... näkee parin viikon välein ja käy uimassa tms lasten kanssa niin että annan eväät mukaan. Ei siitä sen enempää mutta olen pulassa toimeentulotuen takia.
Lapset huostaan.
Maksaa yhteiskunnalle 400 euroa vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki sisältää lapsilisän ja elarin, sitten saamme asumistuen 400 e kk ja peruspäivärahan368
Eli peruspäiväraha on syy sille miksi ei saa työmarkkinatukea mutta nehän on melkein sama asia . Ainoa ero että muiden taloudessa elävien tulot ei vaikuta peruspäivärahaan mutta työmarkkinatukeen vaikuttaa.
Paljonkos leikkaukset sulla vaikutti . Onko ero isokin? Mietin kun ennen leikkauksia oli puhetta että toimeentulotuki kompensoi leikkauksia lapsiperheille niin onko se nyt mennyt niin?
Laina on tuloa, velan maksu ei menoa. Ensi kerralla kannattaa olla fiksumpi.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa, kuinka kauan menee kun luottotiedot menettää? Minulla ei ole mitään menetettävää, lapset on pakko ruokkia mutta en omista yhtään mitään. Työpaikkaa tuskin on tiedossa pitkään aikaan oman terveydentilan vuoksi. Suoraan sanoen tekisi mieli ottaa vippiä tappiin asti ja jättää maksamatta, nehän vanhenee muutamass vuodessa. Ikinä ei tule kuitenkaan olemaan varaa ostaa omaa asuntoa tms joten ihan sama onko luottotietoja vai ei.
No riippuu, mitä velkaa on. Jos ei ole kulutusvelkoja, pärjää kyllä. Kyllä niitä velkoja joutuu sitten maksamaan kaikista tuloista, paitsi sen minimisosiaaliturvan verran saa pitää. Ei ne velat vanhene missään muutamassa vuodessa. Mulla kyllä vanhenee iso osa velasta muutamien vuosien päästä 15 vuoden kohdalla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuu, mitä velkaa on. Jos ei ole kulutusvelkoja, pärjää kyllä. Kyllä niitä velkoja joutuu sitten maksamaan kaikista tuloista, paitsi sen minimisosiaaliturvan verran saa pitää. Ei ne velat vanhene missään muutamassa vuodessa. Mulla kyllä vanhenee iso osa velasta muutamien vuosien päästä 15 vuoden kohdalla :)
Kannattaa maksaa jos ulosottoon menee eikä odottaa vanhenemista heti kun pystyy niin kuukauden päästä maksusta on taas puhtaat luottotiedot kuten täällä on jo sanottu.
Ei kai tässä muu auta kun ottaa lisää velkaa, ja jättää maksamatta osa. en ole koskaan ottanut kuin luottokorttivelkaa, tultiin toimeen hyvin ex miehen kanssa yhdessä. lohdutta että on paljon muitakin kenellä ei ole luottotietoja ja moni julkkis ja poliitikkokin jättää velat maksamatta. Olin itse lastenhoitaja päiväkodissa ja nyt tosiaan olin sairaslomalla ja nyt työtön työnhakija kun kela selvittää työkykyä. Entiseen työhön ei ole paluuta sitä tein 20 v alkaen.
T: ap
Siitä muistaakseni tuli haastemieheltä ilmoitus mihin mennessä pitää maksaa ennenkuin menee ulosottoon.
Vaikka menisi ulosottoon niin heti kun olet velan maksanut niin siitä kuukauden sisään tai kuukauden kuluttua maksuhäiriömerkintä poistuu ja sulla on taas puhtaat luottotiedot