Uutta työpaikkaa ei vain löydy!
Muita samassa tilanteessa? Teen asiantuntijatyötä, kokemusta on kymmenisen vuotta, koulutuksena kohtuullisen laajat mahdollisuudet tarjoava ktm. Haluan vaihtaa työtä, koska nykyisessä työyhteisössä on paljon negatiivisia puolia, jopa kiusaamista, joka ei onneksi kohdistu minuun, mutta silti en halua pysyä tällaisessa työpaikassa.
Olen hakenut n. vuoden uutta paikkaa, lähetettyjä hakemuksia on kymmeniä. Yhteen haastatteluun olen päässyt, enkä saanut sitä paikkaa. En ole päässyt haastatteluihin edes sellaisiin töihin jotka vastaavat täysin osaamistani! Verkostoja minulla on valitettavasti aika rajoitetusti, eli nykyisen työpaikan sisällä. Ei siis ole sellaisia naruja joita voisin vedellä työn löytääkseni.
Tällaistako tämä oikeasti nykyään on? Käytät vuosia opiskeluun, kerrytät kokemusta, ja silti työstä toiseen vaihtaminen on käytännössä mahdotonta?? Toivoni on jo mennyt.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kerro, millainen KTM olet ja mitä osaamista sinulla on. Meillä on paljon "tusina KTM:iä", jotka ovat jollain markkinointi/johtaminen/HR-tutkinnolla. Heillä onkin kilpailua loputtomasti. Matemaattisimmille ja erityisesti ohjelmointitaitoisille KTM:lle on töitä. Keksi miten erotut ja hae myös firmoihin muutoinkin kuin avoimiin paikkoihin.
Sorry, mm. sitä seksikästä data-analytiikkaa opetetaan jo maakuntatradenomeille (mm. XAMK Tradenomi (AMK), data-analytiikka), ja tämän päivän Hesarikin sanoo, että: "Suomen koodaripula katosi hetkessä: Työvoimapula koskee enää harvoja ja valittuja. Kaikkia tarjoilijoita ja ict-ammattilaisia ei enää revitä töihin."
Tekoälyllä voi ehkä vielä ratsastaa, jos on nopea.
Tiedän, että data-analytiikkaa opetetaan kaikkialla, mutta se ei ole oikeaa data-analy
Arvostetaanko sitä suoraan yliopistosta saatua teoriaosaamista, jotta pääsee heti hyviin hommiin, vai onko uusi data-analyytikko kilpailemassa ensimmäisestä oman alan paikasta niiden kymmenten-satojen Power BI -tradenomien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kerro, millainen KTM olet ja mitä osaamista sinulla on. Meillä on paljon "tusina KTM:iä", jotka ovat jollain markkinointi/johtaminen/HR-tutkinnolla. Heillä onkin kilpailua loputtomasti. Matemaattisimmille ja erityisesti ohjelmointitaitoisille KTM:lle on töitä. Keksi miten erotut ja hae myös firmoihin muutoinkin kuin avoimiin paikkoihin.
Sorry, mm. sitä seksikästä data-analytiikkaa opetetaan jo maakuntatradenomeille (mm. XAMK Tradenomi (AMK), data-analytiikka), ja tämän päivän Hesarikin sanoo, että: "Suomen koodaripula katosi hetkessä: Työvoimapula koskee enää harvoja ja valittuja. Kaikkia tarjoilijoita ja ict-ammattilaisia ei enää revitä töihin."
Tekoälyllä voi ehkä vielä ratsastaa, jos on nopea.
Tiedän, että data-analytiikkaa ope
Tämä riippuu ihan täysin paikasta, mistä puhutaan. Sain ensimmäisen oman alan paikkani, kun liitin työpaikkahakemuksen liitteeksi Tilastokeskukselta haettua dataa ko. alaan liittyen ja tein niiden perusteella pari sivua pitkän analyysin, jossa oli visualisointeja, ennusteita, virherajoja ja ihan perustekstiäkin joukossa. Olin siellä pari vuotta ja ohessa tein vapaa-ajalla erilaisia analytiikkahankkeita, kuten ShinyAppin, joka laski ja visualisoi eri F1-kausien MM-sarjan pisteet eri pistesysteemeillä (siis pystyit valitsemaan esimerkiksi kauden 2010 ja laskemaan sen kauden tulokset uusiksi kauden1995 pistemallilla). Esittelin näitä sitten seuraavan työpaikan haussa.
Nyt on menossa kolmas oman alani paikka ja tässä olen ollut jo 4 vuotta. Tähän taasen pääsin ilman uusia työnäytteitä, papereilla ja edeltävillä työnäytteillä. Nyt olen sivutoimisesti perehtynyt tietoturvaan ja laajentanut osaamistani tietoturvaan liittyvään analytiikkaan.
43, tuo kaikki kuulostaa hirveän hienolta ja taitosi juuri sellaisilta joille on kysyntää. Valitettavasti kaikilla meistä ei ole kykyä omaksua noin haastavia taitoja :( Ja jos olisi, ei sinulla olisi enää niin helppoa tuo työnhaku, eli muista olla tyytyväinen että kykysi ja taipumuksesi ovat hieman harvinaisempia, ja myös kysyttyjä.
Sulla on sentään työpaikka. Ole tyytyväinen, kyllä sä sen uuden vielä löydät. KIVEMPI hakea uutta kun on työpaikka ja palkka. Itse ollut 9kk ilman duunia, samanlainen as.tuntijan työ. 75 hakemusta ja 15 haastattelua, aina jäänyt kärkisijoille mutta se ei riitä. On rahat loppu, hermot kireellä ja koko elämä sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista se nykyään on.
Jos pääset alkukarsinnasta (satoja hakijoita - yksi paikka) jatkoon niin edessä on:
- kuukausien projekti
- useita haastatteluja
- kallonkutistaja ja kykytestit
- tehtäviä
Ja silti saatat jäädä 10 parhaan joukkoon kun yksi valitaan
Av mammat hakee aina paikkoihin, joissa on satoja muita hakijoita. Omissa hauissa (kun olen itse hakenut tai rekrytoinut) hakijoita on yleensä 20 - 30. Tällöinkin lähes aina osa kärkikanditaateista vetää hakemuksen pois - varsinkin työttömät hakijoista aina joku työllistyy ennen haastatteluja.
Ja AV:lla aina jollakin / jonkun työpaikalla on työvoimapula, mutta ei tietenkään voi kertoa, mikä ala. Sen jälkeen voidaan miettiä, onko "vika" alassa (esim. maanmittaus-geologi-luonnonvaratutkij
Kas kun näiltä satojen hakijoiden työpaikoilta ei vaadita mitään evidenssiä. Toki näin voi varmaan käydä, jos pätevyysvaatimukset on hyvin laveat, mutta ei näin oikeasti käy kovin usein.
Jos huomasit (et tietenkään, kun olet pelkkä jankkaaja), niin en puhunut mitään työvoimapulasta. Ihan julkishallinnossa ollaan ja rekryt menee meillä maaliin. Sanoinpahan vain, ettei noita satoja hakijoita ole näkynyt kun palstamammojen inttämisessä. Tämän päälle tulee se, että jos neljä kutsutaan haastatteluun, niin käytännössä aina se yksi peruu - koska on saanut jo työtä. Nämä on käytännössä aina työttömiä työnhakijoita - töissä olevat tulevat kyllä haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Rekryfirmojen haastattelijat ovat vähäisellä työ- ja elämänkokemuksella varustettuja jolloin paikansaaminen on arpapeliä ja paras hakija saa paikan vain hyvin harvoin.
Heh heh. Lopulta tietenkin on subjektiivista, kuka tai mikä on paras hakija. Paltan superosaajien ei kuitenkaan ehkä kannattaisi dissata niitä, jotka töitä kuitenkin saavat.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on sentään työpaikka. Ole tyytyväinen, kyllä sä sen uuden vielä löydät. KIVEMPI hakea uutta kun on työpaikka ja palkka. Itse ollut 9kk ilman duunia, samanlainen as.tuntijan työ. 75 hakemusta ja 15 haastattelua, aina jäänyt kärkisijoille mutta se ei riitä. On rahat loppu, hermot kireellä ja koko elämä sekaisin.
Yritän tietenkin pysyä kiitollisena palkanmaksajasta. Olen vain sitä mieltä, että asioiden ei pitäisi mennä näin. Ei siinä ole järkeä, että työssä olevien on näin vaikea vaihtaa työtä, ja työttömien on niin vaikea löytää töitä ylipäätään. Yhteiskunnassa on jotain pielessä, kun tilanne on tällainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista se nykyään on.
Jos pääset alkukarsinnasta (satoja hakijoita - yksi paikka) jatkoon niin edessä on:
- kuukausien projekti
- useita haastatteluja
- tehtäviä
Av mammat hakee aina paikkoihin, joissa on satoja muita hakijoita. Omissa hauissa (kun olen itse hakenut tai rekrytoinut) hakijoita on yleensä 20 - 30. Tällöinkin lähes aina osa kärkikanditaateista vetää hakemuksen pois - varsinkin työttömät hakijoista aina joku työllistyy ennen haastatteluja.
Ja AV:lla aina jollakin / jonkun työpaikalla on työvoimapula, mutta ei tietenkään voi kertoa, mikä ala. Sen jälkeen voidaan miettiä, onko "vika"
Jaa minä hain juuri hyvinvointialueelle johonkin kehittämissihteerijuttuun, oli 109 hakijaa. Kokemukseni on yhtä aito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista se nykyään on.
- kuukausien projekti
- useita haastatteluja
- tehtäviä
Ei kuule auta vaikka olisi vain 2 hakijaa, jos se toinen valitaan. Näin on mulle käynyt parikin kertaa.
Tietenkin. Tämä on täysin selvä asia - mutta av mammojen mukaanhan tollaisia paikkoja ei ole.
Toisaalta on aika hyvin, jos paikka kiinnostaa vain kahta ja molemmat on aidosti päteviä. Toki sekin on mahdollista.
"Olen törmännyt sellaiseen, että enää ei yksi maisterintutkinto riitä, vaan niitä pitää nykyisin olla kaksi ja lisäksi kandi kolmannelta alalta. Tai tohtorin tutkinto ja lisänä amk-tutkinto joltain muulta alalta, muuten ei voi erottua edukseen"
Hassua, että näiltä tyypeltä ei koskaan vaadita mitään todisteita. Menee läpi tuosta vain.
Todella haluaisin nähdä sen tapikan, mihin vaaditaan tohtori + AMK, mutta tätähän ei saa kysyä.
Vierailija kirjoitti:
"Olen törmännyt sellaiseen, että enää ei yksi maisterintutkinto riitä, vaan niitä pitää nykyisin olla kaksi ja lisäksi kandi kolmannelta alalta. Tai tohtorin tutkinto ja lisänä amk-tutkinto joltain muulta alalta, muuten ei voi erottua edukseen"
Hassua, että näiltä tyypeltä ei koskaan vaadita mitään todisteita. Menee läpi tuosta vain.
Todella haluaisin nähdä sen tapikan, mihin vaaditaan tohtori + AMK, mutta tätähän ei saa kysyä.
No nyt olen kanssasi samaa mieltä, en minäkään usko tuollaisiin vaatimuksiin. Todennäköisesti joku tuplatohtori+AMK on ollut pinteessä ja tarvinnut työpaikkaa, johon on ollut ylikoulutettu. On saanut jotenkin työnantajan ylipuhuttua, että haluaa todella päästä töihin.
Sitten joku sivustaseuraaja luulee, että "äää siihen työhön huolitaan vain tuplatohtori+AMK".
Ylikoulutetutkin tarvitsee leipänsä...
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa ottaa työ vastaan. Työn vastaanottaminen kannattaa nyt.
Ja myös lukutaito kannattaa olla kun vastaa ketjuun.
Menkää töihin! menkää töihin!
t. Purra
Olen samassa tilanteessa - oikeasti viestisi olisi voinut olla mun kirjoittama. Nyt täytyy tosin sanoa, että ehkä vähän valoa tunnelin päässä alkaa näkyä. Olen tässä keväällä saanut pari haastattelua edes, kun vielä viime vuonna mikään hakemukseni ei johtanut mihinkään paitsi kiitos-mutta-ei-kiitos-viesteihin. Se kyllä syö! Ja tosiaan se tunne on inhottava, että on huonon työpaikan vankina eikä ulospääsyä tunnu olevan, kun eläminen pitää kuitenkin jollain maksaa.
Nyt musta tuntuu, että työpaikkailmoitusten määrä ainakin olisi vähän kasvanut, ainakin mitä tulee itselle relevantteihin hakuihin. Et ehkä tää tästä vielä...
"Kas kun näiltä satojen hakijoiden työpaikoilta ei vaadita mitään evidenssiä. Toki näin voi varmaan käydä, jos pätevyysvaatimukset on hyvin laveat, mutta ei näin oikeasti käy kovin usein.
Jos huomasit (et tietenkään, kun olet pelkkä jankkaaja), niin en puhunut mitään työvoimapulasta. Ihan julkishallinnossa ollaan ja rekryt menee meillä maaliin. Sanoinpahan vain, ettei noita satoja hakijoita ole näkynyt kun palstamammojen inttämisessä. Tämän päälle tulee se, että jos neljä kutsutaan haastatteluun, niin käytännössä aina se yksi peruu - koska on saanut jo työtä. Nämä on käytännössä aina työttömiä työnhakijoita - töissä olevat tulevat kyllä haastatteluun. "
Tekisi mieli näin ohiksena sanoa että haista p****, mutta enpä sittenkään sano. Olen hakenut nyt töitä kohta 8kk ja tehnyt satoja hakemuksia. Pienin määrä, minkä työnantaja on hylkäyssähköpostissaan ilmoittanut, on 40 hakijaa, yleensä paikkaa hakeneiden määräksi ilmoitetaan 80 - 200 hakijaa. Toki kaikki eivät ilmoita (mitään), ja voisin kuvitella että ne, joiden hakijamäärät ovat pienemmät, eivät ilmoita niitä.
Ja mitähän outoa siinä on, että työtön hakija, joka on ehtinyt saada jo muualta töitä, peruu haastattelun ja työpaikan vaihtajat taas tulevat haastatteluun? Eiköhän tuo ole ihan loogista. Jo siitä, että työtön on onnistunut saamaan kutsun haastatteluun, voi päätellä että kyseinen työtön on haluttu myös muidenkin työnantajien taholta.
Kolmanneksi, anteeksi vaan, mutta jos julkishallinnossa oleva käyttää ilmaisua "rekrytoinnit menevät meillä maaliin", niin kyllä mulla herää kysymys että mihin helkkarin maaliin?!!? Kuulostaa paremminkin joltain oman elämänsä sarasvuo-wannabe talouslokilta. Mutta nämähän ne porskuttaa. Ei tarvitse ihmetellä miksi tämän maan tuottavuus ja kasvu on nollaluokkaa.
Jos ei ole verkostoitunut eikä ole oikeasti kovaa osaamista, niin kymmenillä hakemuksilla ei ole kovin todennäköistä päästä mihinkään. Tarvitaan satoja hakemuksia. Niitä on onneksi helppo tehdä nettihakemusten aikakaudella.
Töitä kyllä on.
Uskokaa jo, parasta opetella kieliä ja yrittää ulkomaille. Tämä ei tästä muutu. Suomesta puuttuu monimuotoisuus ja looginen ajattelu. Asiat tehdään kuin on aina tehty itsepäisellä metodilla. Ei vaan nähdä miten ne voisi tehdä toisin. Naapurimaissa on kulttuuria ja tarjontaa, täällä ei mitään. Muualla työkulttuurikin on erilaista.
Hanttihommiin pääset
Asiantuntijat korvaantuu hiljalleen tekoälyn tuella
Vastaan nyt ilman lainausta kun tämä sivusto ei taaskaan anna tehdä niitä oikein... eli numerolle 39: matriisikaavat onnistuvat oikein hyvin, näitä olen aina työssäni käyttänyt. Koodaaminen sen sijaan ei suju, vaikka jonkun peruskurssin olen käynytkin. Opiskelin aivan erilaista pääainetta, joten koulussakaan ei tullut koodaamista opittua.
Mitä tulee yritysostoihin, niin minulla on siitä päinvastainen kokemus: oma työnantajani ostaa ajoittain pienempiä yrityksiä, ja siitä seuraa aina vain vähentämisen tarvetta (tai ainakin halua, jos ei tarvetta). Ostettavan yrityksen johdolle ehkä kehitetään jatkoa ajatellen uudet tehtävät, mutta tosiaan oma kokemukseni laajenemisesta on enemmänkin negatiivinen sen suhteen, että työpaikkoja syntyisi... epäilemättä tämä on osa sitä ilmiötä, jossa työvoimaa vähennetään säästämisen nimissä, vaikkei ehkä kannattaisi.
Ap