Uutta työpaikkaa ei vain löydy!
Muita samassa tilanteessa? Teen asiantuntijatyötä, kokemusta on kymmenisen vuotta, koulutuksena kohtuullisen laajat mahdollisuudet tarjoava ktm. Haluan vaihtaa työtä, koska nykyisessä työyhteisössä on paljon negatiivisia puolia, jopa kiusaamista, joka ei onneksi kohdistu minuun, mutta silti en halua pysyä tällaisessa työpaikassa.
Olen hakenut n. vuoden uutta paikkaa, lähetettyjä hakemuksia on kymmeniä. Yhteen haastatteluun olen päässyt, enkä saanut sitä paikkaa. En ole päässyt haastatteluihin edes sellaisiin töihin jotka vastaavat täysin osaamistani! Verkostoja minulla on valitettavasti aika rajoitetusti, eli nykyisen työpaikan sisällä. Ei siis ole sellaisia naruja joita voisin vedellä työn löytääkseni.
Tällaistako tämä oikeasti nykyään on? Käytät vuosia opiskeluun, kerrytät kokemusta, ja silti työstä toiseen vaihtaminen on käytännössä mahdotonta?? Toivoni on jo mennyt.
Kommentit (62)
Et kerro, millainen KTM olet ja mitä osaamista sinulla on. Meillä on paljon "tusina KTM:iä", jotka ovat jollain markkinointi/johtaminen/HR-tutkinnolla. Heillä onkin kilpailua loputtomasti. Matemaattisimmille ja erityisesti ohjelmointitaitoisille KTM:lle on töitä. Keksi miten erotut ja hae myös firmoihin muutoinkin kuin avoimiin paikkoihin.
Nyt kannattaa ottaa työ vastaan. Työn vastaanottaminen kannattaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Et kerro, millainen KTM olet ja mitä osaamista sinulla on. Meillä on paljon "tusina KTM:iä", jotka ovat jollain markkinointi/johtaminen/HR-tutkinnolla. Heillä onkin kilpailua loputtomasti. Matemaattisimmille ja erityisesti ohjelmointitaitoisille KTM:lle on töitä. Keksi miten erotut ja hae myös firmoihin muutoinkin kuin avoimiin paikkoihin.
Tämä kommentti herättää vain lisäkysymyksiä minussa. Miten voisin erottautua? Olen hyvä siinä mitä teen, ja hyvä tyyppikin. Meitä kaltaisiani vaan on liikaa. Ei jokainen voi erottautua jollain täysin tajunnanräjäyttävällä tavalla. Eihän sen pitäisi niin mennä, että vain se huipuin 1 % porukasta saa töitä.
Olen kyllä kehittänyt itseäni, mm. kielitaitoa ja it-taitoja kohentamalla. Ei se mihinkään riitä. Uuteen tutkintoon ei riitä kapasiteetti, paitsi ehkä jos joudun kokonaan työttömäksi...
Ja miten haetaan niitä piilotöitä. Minulla ei tosiaan ole suhteita joita voisin hyödyntää, ja olen kuullut, että avoimet hakemukset menevät käytännössä aina suoraan roskiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti herättää vain lisäkysymyksiä minussa. Miten voisin erottautua? Olen hyvä siinä mitä teen, ja hyvä tyyppikin. Meitä kaltaisiani vaan on liikaa. Ei jokainen voi erottautua jollain täysin tajunnanräjäyttävällä tavalla. Eihän sen pitäisi niin mennä, että vain se huipuin 1 % porukasta saa töitä.
Olen kyllä kehittänyt itseäni, mm. kielitaitoa ja it-taitoja kohentamalla. Ei se mihinkään riitä. Uuteen tutkintoon ei riitä kapasiteetti, paitsi ehkä jos joudun kokonaan työttömäksi...
Ja miten haetaan
Vastausta ei ole siihen miten erottautua. Olen sitä kysellyt työnhaku valmentajilta sun muilta, vastausta ei ole. Joskus mietin että kirjoittelen jonkun ihan mielikuvituksellisen tarinan tms. Tuskin sekään enää auttaa koska hakemukset käy läpi AI ja poimii keywordit sieltä. Eli oikea vastaus on keksiä mitä hakusanoja ne käyttää ja latoa hakemus täyteen niitä hakusanoja.
Oothan hakenut paikkoja myös oman alan ulkopuolelta? Kaupan ala, Posti jne.?
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta voin sanoa että olen hakenut enkä ole kelvannut noihin paikkoihin edes nuorena opiskelijana. :D :D :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten haetaan
Pari pointtia jatkoksi...
Jos AP lähtisi erikoistumaan vaikkapa lääketeollisuuteen ja hankkisi esim. lääketeknikon paperit amiksesta, niin samalla kun AP:n "henkilöbrändi" muuttuu ehkä mielenkiintoisemmaksi, AP:n mahdollisuudet kuitenkin kapenevat, kun ei niitä lääkefirmoja kovin montaa ole. No, parhaassa tapauksessa joku lääkefirmoista innostuu lääketeknikko-KTM:stä, mutta huonommassa tilanteessa AP:n ekstrapanostus jää pelkäksi muistoksi omaan todistusmappiin eli hukkaan.
Toisekseen, itsensä kehittäminen voi kääntyä myös itseä vastaan. Esim. minun oli helpompi saada perus toimistoduuni AMK-papereilla kuin maisterina. Viime aikoina "hävisin" monta kertaa tradenomille, ja jouduin mm. selittelemään sitoutumiskykyäni, kun minulla on monta potentiaalista ammattia...minähän voisin joku päivä yhtäkkiä haluta vaihtaa roolia, apua! Ken pystyy, kannattaa harkita joidenkin tutkintojen / työkokemusten jättämistä pois CV:stä. Vanhat parrat neuvoivat, että joskus jopa aukko voi näyttää paremmalta kuin liian korkea tutkinto.
Terveessä tilanteessa korkeakoulutettujen ja korkeakoulutetuille sopivien työpaikkojen määrä olisi sopivassa suhteessa, ja mahdolliset "erikoistaidot" opeteltaisiin kyseisen työn ohessa, oikeat taidot oikeaan tarpeeseen.
eri
Vierailija kirjoitti:
En, koska en ole työtön. Työttömänä hakisin mitä tahansa, ja luulen että pääsisinkin ainakin siivoamaan tutun yrityksen kautta. Tässä on kuitenkin nyt kyse siitä että asiantuntijatyötä tekevä korkeakoulutettu ei pysty vaihtamaan toiseen samantasoiseen tehtävään.
(Alan suhteen siis en ole tarkka, voin tehdä koulutustasoani vastaavaa työtä millä tahansa alalla. Minulla kyllä oli aiemmin haaveita alaan liittyen, mutta ne olen kauan sitten hylännyt.)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Juu, sellasta se on, ja Purra huutelee että menkää töihin.
Ihmiset eivät tajua, että sinne töihin vain mennään. Ei mitään hakemuksia, vaan marssii kylmästi mieleiseen paikkaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista se nykyään on.
Jos pääset alkukarsinnasta (satoja hakijoita - yksi paikka) jatkoon niin edessä on:
- kuukausien projekti
- useita haastatteluja
- kallonkutistaja ja kykytestit
- tehtäviä
Ja silti saatat jäädä 10 parhaan joukkoon kun yksi valitaan
Ja työvoimatoimisto tulkitsee tämä epäaktiivisuudeksi ja lykkää palkkioksi pienen karenssin.
Feel you ap. Minä hain kaksi vuotta toimeenpanevalta tasolta asiantuntijatyötehtävään ennen kuin tärppäsi. Kouluttaudun tässä samalla lisää ja sitten haen taas jossain vaiheessa ylemmäs johtotehtäviin. Ja samalla yritän myös verkostoitua parhaani mukaan. (En ole mikään suupaltti ihminen eikä verkostoituminen ole minulle helppoa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekryfirmojen haastattelijat ovat vähäisellä työ- ja elämänkokemuksella varustettuja jolloin paikansaaminen on arpapeliä ja paras hakija saa paikan vain hyvin harvoin.
Se "paras" hakija ei kuitenkaan välttämättä ole se, jolla on paras kokemus jne. Asiaan vaikuttaa paljon muitakin asioita ja kyse on kokonaisuudesta.
Kunhan on riittävän hyvä ja riittävän miellyttävän näköinen, pitää vähän ajatella sitä henkistä viihtyvyyttä työpaikalla ja juhlissa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista se nykyään on.
Jos pääset alkukarsinnasta (satoja hakijoita - yksi paikka) jatkoon niin edessä on:
- kuukausien projekti
- useita haastatteluja
- kallonkutistaja ja kykytestit
- tehtäviä
Ja silti saatat jäädä 10 parhaan joukkoon kun yksi valitaan
Av mammat hakee aina paikkoihin, joissa on satoja muita hakijoita. Omissa hauissa (kun olen itse hakenut tai rekrytoinut) hakijoita on yleensä 20 - 30. Tällöinkin lähes aina osa kärkikanditaateista vetää hakemuksen pois - varsinkin työttömät hakijoista aina joku työllistyy ennen haastatteluja.
Millä alalla nää tämmöset paikat on, joihin on vain muutama kymmenen hakijaa? Minä kun hain viimeksi, niin hakijoita oli 400. Tu
Ja aina iloinen ja todella hyvän näköinen ja lapseton ja omistat vähintään 2 autoa.
Vierailija kirjoitti:
Sorry, mm. sitä seksikästä data-analytiikkaa opetetaan jo maakuntatradenomeille (mm. XAMK Tradenomi (AMK), data-analytiikka), ja tämän päivän Hesarikin sanoo, että: "Suomen koodaripula katosi hetkessä: Työvoimapula koskee enää harvoja ja valittuja. Kaikkia tarjoilijoita ja ict-ammattilaisia ei enää revitä töihin."
Tekoälyllä voi ehkä vielä ratsastaa, jos on nopea.
Ei ole oikeasti tämmöistä. Tämä on leikisti tämmöistä.
Työnhausta on tehty melkoinen agilityrata ja se käy myös toisesta työstä. Olen itsekin samassa tilanteessa kuin ap ja täyspäivätyön ohella illat rustailen hakemuksia, etsin piilotyöpaikkoja Linkedinin avulla ja opiskelen. Viimeeksi työnhaussa nykyiseen paikkaan meni parisen vuotta ja nyt olen viime kesästä asti etsinyt uutta työtä.
Olen lähettänyt tänä aikana n. 40 hakemusta, joista yli puolesta ei ole kuulunut mitään sen automaattikiitosviestin jälkeen (ehkä paikat ovat edelleen haussa?). Videohakemuksia oli kaksi, haastatteluun olen päässyt viisi kertaa ja testeissä ollut kolme kertaa. Edelleen olen työnhaussa. Kaikkein hirveintä on sinnitellä nykyisessä työssä, koska motivaatio on täysin nollassa huonon johtamisen takia. Nyt kesän lomailen ja aloitan sitten syksyllä taas, koska pää meinaa hajota kun aina tulee sitten lopulta kiitos, mutta ei kiitos -viesti.
Vierailija kirjoitti:
Työnhausta on tehty melkoinen agilityrata ja se käy myös toisesta työstä. Olen itsekin samassa tilanteessa kuin ap ja täyspäivätyön ohella illat rustailen hakemuksia, etsin piilotyöpaikkoja Linkedinin avulla ja opiskelen. Viimeeksi työnhaussa nykyiseen paikkaan meni parisen vuotta ja nyt olen viime kesästä asti etsinyt uutta työtä.
Olen lähettänyt tänä aikana n. 40 hakemusta, joista yli puolesta ei ole kuulunut mitään sen automaattikiitosviestin jälkeen (ehkä paikat ovat edelleen haussa?). Videohakemuksia oli kaksi, haastatteluun olen päässyt viisi kertaa ja testeissä ollut kolme kertaa. Edelleen olen työnhaussa. Kaikkein hirveintä on sinnitellä nykyisessä työssä, koska motivaatio on täysin nollassa huonon johtamisen takia. Nyt kesän lomailen ja aloitan sitten syksyllä taas, koska pää meinaa hajota kun aina tulee sitten lopulta kiitos, mutta ei kiitos -viesti.
Kovasti tsemppiä sinulle! Onneksi on tosiaan kesä edessä. Mutta tunnistan erittäin hyvin tuon, miten raskasta on kitkutella huonossa työpaikassa. Samaan aikaan pitää olla kiitollinen siitä että palkkaa edes saa jostain, mutta kyllä se ottaa mielenterveyden päälle kun joutuu viettämään sen 8h päivässä ikävien tyyppien parissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten haetaan
Miten paljon olet kehittänyt IT-taitoja? Osaatko esimerkiksi Excelissä käyttää matriisikaavoja ja dynaamisia matriisikaavoja? Mielestäni tuon tason Excel-osaamisen pitäisi olla vähimmäistaso KTM:lle. Mieluummin vielä pitäisi osata ohjelmoida Pythonia tai VBA:ta Exceliin.
Piilotyöpaikkoja: Pyri verkostoitumaan omalla alallasi, käy erilaisissa seminaareissa ja messuilla. Jos tämä ei ole mahdollista niin seuraa uutisia; mitkä firmat alallasi kasvavat ja kenties ostavat kilpailijoita? Sellaissa on tarvetta usein lisätyövoimalle. Mieti, voitko laajentaa osaamistasi johonkin uuteen suuntaan, vaikkapa jonkun uuden säätelyn, standardin tai vastaavan opiskelulla. Esimerkiksi ESG on nyt kaikkien huulilla ja siihen liittyvä osaaminen on kysyttyä.
Työhakemuksen mukana kannattaa lähettää työnäytteitä; kerää vaikkapa omaan alaasi liittyvää avointa dataa ja tee siitä analyysejä ja liitä ne mukaan hakemukseen. Niin minä olen saanut töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorry, mm. sitä seksikästä data-analytiikkaa opetetaan jo maakuntatradenomeille (mm. XAMK Tradenomi (AMK), data-analytiikka), ja tämän päivän Hesarikin sanoo, että: "Suomen koodaripula katosi hetkessä: Työvoimapula koskee enää harvoja ja valittuja. Kaikkia tarjoilijoita ja ict-ammattilaisia ei enää revitä töihin."
Tekoälyllä voi ehkä vielä ratsastaa, jos on nopea.
Tiedän, että data-analytiikkaa opetetaan kaikkialla, mutta se ei ole oikeaa data-analytiikkaa. Siinä opetetaan lähinnä tekemään visuaalisesti näyttäviä raportteja PowerBI:llä ja siinä kaikki. Oikea data-analyytikko kykenee koodaamaan erilaisia ennustemalleja, automatisoimaan analytiikkaa yms. Se vaatii matematiikan opintoja yliopistosta.
Data-analyytikko ei ole varsinainen koodari, vaan analyytikko. Ne ovat ihan eri asioita. Ei kaikki työt, joissa tarvitsee osata ohjelmoida, ole koodarin töitä.
T: Data-analyytikko
Mä hain paikkaa joka oli kuin mulle tehty ja olin varma että saan sen. Siellä oli 2 hakijaa, minkä ja toinen tyyppi. Se toinen tyyppi sai sen paikan. Koska oli ollut siellä aikaisemminkin töissä.