Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te eläkeläiset tulette toimeen rahallisesti?

Vierailija
22.05.2024 |

Mulla eläke vaan 1450€ josta vuokraan 560€ ja maksan vielä lainoja joku 500€/kk ja sitten laskut ja ruoka ja bussikortti.....mulla siis vielä asuntolainaa edellisestä asunnosta joka menee myyntiin juuri. Asun yksin mutta tosi köyhä olen

Kommentit (162)

Vierailija
61/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja nyt meiltä nuoremmilta sukupolvilta sekin leikataan. 

Ei kannattane äänestellä leikkaaajapuolueita jatkossa. Äänestä demareita/ vasemmistoliittoa/, vihreitä, jotka on aina ajaneet oikeudenmukaisempaa tulonjakoa ja kohtuullista verotusta, jossa rikkaimmat maksavat enemmän kuin köyhät. Nyt on menty päinvastaiseen suuntaan nostamalla alv:tä, joka kolhii suhteellisesti ja absoluuttisesti koviten kaikkein köyhimpiä ja on regressiivinen vero. Se alkaa 1.1.2025 ja nähdään jälleen uusi laman syventymissyöksy, kun kulutus lakkaa poislukien halvin mahdollinen ruoka. Ei terveellisin 

Vierailija
62/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvin kiitos. Minun bruttoeläkkeeni on 4.403 e/kk ja vaimolla bruttoeläke on 6.348 e/kk. Lisäksi meillä on säästöjä ja sijoituksia, joten eiköhän me jotenkuten pärjätä.

Juuri tälläiseen tilanteeseen pitäisi jokaisen pyrkiä.

En käsitä niitä, jotka valittavat, että tuet eläkkeellä on pieniä.

Jokainen on ihan tasan tarkkaan tiennyt, miten suuri/pieni eläke tulee olemaan.

Ja tällöin siihen pystyy varautumaan säästämällä ja sijoittamalla.

Lisäksi kyllä luulisi eläkeläisen asuvan velattomassa omistusasunnossa, kyllä sillä on ollut aikaa maksaa asuntolainat pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke 2225€ netto. Kaksion hoitovastike 189€ +sähkö, vesi ja muut elämisen kulut. Lääkemenot ainakin vielä todella pienet (ikä 72v) Asunnon putkiremontti maksettu. En oikeen koskaan ole osannut "tuhlata", senkään jälkeen kun erosin vaikka nyt olisi kyllä mahdolistakin kun elän ns. itselleni.  Säästöön jää 700-1000€/ kk.

Vierailija
64/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käynyt vielä töissä ja 1800e nettopalkasta maksan asuntolainaa, opintolainaa ja kahden lapsen kuluja. Eläkkeellä ei näitä suurimpia menoja enää ole joten pitäisi pärjätä pienemmälläkin summalla.

Ja eläkeläiset saavat alennuksia mm. liikennevälineissä.

Vierailija
65/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvin kiitos. Minun bruttoeläkkeeni on 4.403 e/kk ja vaimolla bruttoeläke on 6.348 e/kk. Lisäksi meillä on säästöjä ja sijoituksia, joten eiköhän me jotenkuten pärjätä.

Miksi teidänlaisenne haluaa tuoda esiin ökyeläkkeitä tänne ja varallisuutta? Mietin, millainen persoona on taustalla? 

Vierailija
66/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuin maksamaan asunnon ennen eläkkeelle jäämistä ja kun olen aina elänyt säästäväisesti, pärjään riittävän hyvin. Eläkettä saan käteen reilut 1800 euroa kuukaudessa.

Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista. Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa. 

Ootko laskenut kuinka moneen ketjuun olet tämän tekstin kirjoittanut, itse asut varmaan sillan alla.

Niin, koska te ette ymmärrä mitään. 

Hallitus heikentää irtisanomissuojaa myös valtion ja kaupungin työntekijöillä. 

Ette te omistusasuntoon mitään tukia saa vaan menetätte sen 30 vuoden työnteon jälkeen.

Eläkkeitä kyllä maksetaan 35 miljardia. 

Tulossa on karut ajat. 

Vierailija
67/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta, 34 % Suomen kansasta. 

Kuinka suuri osa näistä on ikänsä puolesta eläkkeellä?

Miljoona neljäsataa tuhatta on vanhuuseläkkeellä. 

Vierailija
68/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos joku osakkaista jättää rahoitusvastikkeensa maksamatta, taloyhtiön lainaan liittyvät velvoitteet on kuitenkin hoidettava. Tällöin maksut kaatuvat muiden osakkaiden maksettaviksi siitä huolimatta, että olisi oman osuutensa jo maksanut."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009335165.html

Vierailija
69/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teidänlaisenne haluaa tuoda esiin ökyeläkkeitä tänne ja varallisuutta? Mietin, millainen persoona on taustalla? 

Persoona on minä, minä, minä. Ja vain minä. 

Vierailija
70/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei uskalla ostaa kerrostalo-osaketta kun hallitus leikkaa nuoremmilta sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset ja ihmiset ei pysty maksamaan yhtiölainojaan ja vastikkeitaan.

Työt on suurimmaksi osaksi osa-aikatyötä ja pätkätyötä ja kaikilla on velkaa.

400 000 ihmistä Suomessa tekee osa-aikatyötä + pätkätyöläiset. 

Vierailija
71/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidin eläke 1300e, saa asumistukea maksimin, maksaa vuokraa 720e/kk plus sähkö ja vesi. Sitten vielä bussikortti, puhelinkulut, vakuutukset, lääkekuluja sen verran että maksukatto täyttyy aina jossain vaiheessa vuotta. Ei omista autoa, tekee perusruokaa itse, ei matkustele (koska ei halua) ja harrastukset on kerhoa, kirjastoa ja käsitöitä. Äiti on oikein tyytyväinen ja saa rahaa säästöönkin pahan päivän varalle, ja aina esim. antaa (väkisin) lapsenlapsille bensarahat kun käyvät kylässä. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Moni kuitenkin haluaa elää ja maksaa myös kalliita lääkkeitä ja sairaala maksuja. Yhdellä tutulla on puoliproteesi(?) josta hajoaa aina joku osa. Korjaus saattaa olla 509€. Se maksaa koko ajan hammaslääkärille osamaksuja. 

On olemassa nuoria eläkeläisistä ,joilla on lapsia. Sillä eläkkeellä ja lapsilisillä ne lapsetkin on maksettava. 

Vierailija
72/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuin maksamaan asunnon ennen eläkkeelle jäämistä ja kun olen aina elänyt säästäväisesti, pärjään riittävän hyvin. Eläkettä saan käteen reilut 1800 euroa kuukaudessa.

Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista. Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa. 

Ootko laskenut kuinka moneen ketjuun olet tämän tekstin kirjoittanut, itse asut varmaan sillan alla.

Niin, koska te ette ymmärrä mitään. 

Hallitus heikentää irtisanomissuojaa myös valtion ja kaupungin työntekijöillä. 

Ette te omistusasuntoon mitään tukia saa vaan menetätte sen 30 vuoden ty

Jankuti jankuti.

Vierailija
73/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä jokin tuloraja, jonka jälkeen ei voi osallistua enää keskusteluun. Saako näihin siis vastata vain sellaiset, joilla on niukat tulot tai saavat tulojen lisäksi tukia?

Vastasin vain kysymykseen ja halusin tuoda esille senkin tosiasian, ettei kaikilla eläkeläisillä ole vaikeaa.

Vierailija
74/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äidin eläke 1300e, saa asumistukea maksimin, maksaa vuokraa 720e/kk plus sähkö ja vesi. Sitten vielä bussikortti, puhelinkulut, vakuutukset, lääkekuluja sen verran että maksukatto täyttyy aina jossain vaiheessa vuotta. Ei omista autoa, tekee perusruokaa itse, ei matkustele (koska ei halua) ja harrastukset on kerhoa, kirjastoa ja käsitöitä. Äiti on oikein tyytyväinen ja saa rahaa säästöönkin pahan päivän varalle, ja aina esim. antaa (väkisin) lapsenlapsille bensarahat kun käyvät kylässä. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Moni kuitenkin haluaa elää ja maksaa myös kalliita lääkkeitä ja sairaala maksuja. Yhdellä tutulla on puoliproteesi(?) josta hajoaa aina joku osa. Korjaus saattaa olla 509€. Se maksaa koko ajan hammaslääkärille osamaksuja. 

On olemassa nuoria eläkeläisistä ,joilla on lapsia.

Myös työttömillä on lapsia. Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta eli se on 595 netto kuukaudessa. 

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Hallitus heikentää irtisanomissuojaa vakituisilla myös valtion ja kaupungin työntekijöillä. 

Vierailija
75/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yle : Irtisanominen on kohta todella helppoa."

https://yle.fi/a/74-20081928

Vierailija
76/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkkeellä ja säästöjä 300000€ jotenkuten pärjään.

Vierailija
77/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alle 50 henkeä työllistäviltä yrityksiltä ja organisaatioilta poistuisi työsopimuslakiin perustuva takaisinottovelvollisuus. Vanhaa työntekijää ei enää tarvitsisi ottaa uudestaan palkkalistoille samoihin tai samankaltaisiin tehtäviin, vaikka yrityksen taloudellinen tilanne kohenisi nopeasti irtisanomisen jälkeen.

Työntekijät ovat ikuisella koeajalla. "

https://www.pam.fi/artikkelit/hallitusohjelma-nakertaa-tyontekijan-turv…

Vierailija
78/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siedettävästi pärjää kun on tarkka.  Harkitsen kauan mitä hankin, osamaksulla maksettu.  Fiksuja he jotka jo nuorina ovat alkaneet säästää.

Vierailija
79/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisten aikuisia lapsia voi kohta irtisanoa helposti. 

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. 

Vierailija
80/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on työmarkkinatuella työkokeilussa kaupoissa tavaroita hyllyttämässä, kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa jne. 

https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset

Eli työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä.