Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te eläkeläiset tulette toimeen rahallisesti?

Vierailija
22.05.2024 |

Mulla eläke vaan 1450€ josta vuokraan 560€ ja maksan vielä lainoja joku 500€/kk ja sitten laskut ja ruoka ja bussikortti.....mulla siis vielä asuntolainaa edellisestä asunnosta joka menee myyntiin juuri. Asun yksin mutta tosi köyhä olen

Kommentit (162)

Vierailija
21/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1650e jää käteen, säästöjä oli putkeen jäädessä riittävästi eikä ne ole vähentyneet, vaan kasvaneet. Liki 6v olin putkessa ennen eläkettä omasta halustani, ilmoittauduin vapaaehtoiseksi heti kun yt tuli ja ikää oli passelisti 57v tuolloin. Suosittelen kaikille joilla talous kunnossa

Tosi hyvä eläke. Kaupan alalla saa 1300 netto, kun tekee 30 h joka viikko vuorotöitä. Työtunteja ei saa enempää.

Vierailija
22/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisen pitää ostaa kodin siivous yksityiseltä yritykseltä, onhan se isompaan asuntoon kalliimpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin.Eläkkeeni 2135€ netto.Oli pitä työura.

Vierailija
24/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun osittainen vanhuuseläkkeeni on 1550 euroa ja päälle saan työttömyyskorvausta ja teen osa-aikatöitä. Hyvin tulen toimeen, lisäksi vuokraan kesämökkiäni muutamia viikkoja kesäisin.

Vierailija
25/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
26/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pääosa eläkkeistä maksetaan nyt työssäkäyvien palkoista, vain viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista."

https://yle.fi/a/74-20058453

Vierailija
27/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisen pitää ostaa kodin siivous yksityiseltä yritykseltä, onhan se isompaan asuntoon kalliimpi.

Kenellä on varaa sellaiseen?

Vierailija
28/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä on varaa sellaiseen?

🙋

Vierailija
29/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidin eläke 1300e, saa asumistukea maksimin, maksaa vuokraa 720e/kk plus sähkö ja vesi. Sitten vielä bussikortti, puhelinkulut, vakuutukset, lääkekuluja sen verran että maksukatto täyttyy aina jossain vaiheessa vuotta. Ei omista autoa, tekee perusruokaa itse, ei matkustele (koska ei halua) ja harrastukset on kerhoa, kirjastoa ja käsitöitä. Äiti on oikein tyytyväinen ja saa rahaa säästöönkin pahan päivän varalle, ja aina esim. antaa (väkisin) lapsenlapsille bensarahat kun käyvät kylässä. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Ei vuokra ole hänellä tuo mainitsemasi asumistuen jälkeen!

Ehkä 400€.

EN osta bussikorttia, ajan kertamaksuilla, lääkekattoa ei onneksi tule kun on vähän lääkkeitä. Melko ilmaisilla harrastuksilla mennään. Kerran vuodessa kotimaan reissu, en tykkää erityisemmin matksutelusta.

Ihan hyvin jää rahaa, ei valittamista.

Ai niin, soittelen whatsappilla, ilmaista.

Vierailija
30/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin pääosin? Moni eläkeläinen siivoaa ihan itse. 

Vierailija
31/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin pitää? Moni eläkeläinen siivoaa ihan itse. 

Vierailija
32/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin.Eläkkeeni 2135€ netto.Oli pitä työura.

Minulla melkein sama,eläke 2111e

Kyllä sillä tulee hyvin toimeen,asumiseen menee 500eur.

Vierailija
33/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos esim. saa aivoinfarktin niin joutuu ostamaan kodin siivouksen.

Suomessa ei ole kaupungeilla eikä kunnilla ilmais siivouspalveluita eli pitää siivota itse koti niin kauan kuin elää tai ostaa kodin siivous siivousyritykseltä. 

Omainen voi toki siivota ilmaiseksi, jos sellainen on. 

Vierailija
34/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole kaupungeilla eikä kunnilla ilmais siivouspalveluita eli pitää siivota itse koti niin kauan kuin elää tai ostaa kodin siivous siivousyritykseltä. 

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Ei Suomella olisi varaa siivota ilmaiseksi koteja. 

Vierailija
35/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoitaja käy 3-5 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla, antaa lääkkeet, auttaa pukemisessa ja aamupalaa. Maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. 

Lisäksi pitää ostaa tukipalvelut esim. kodin siivous, lämminruoka palvelut, kauppapalvelut, kylvetyspalvelu, turvapuhelinpalvelu. 

Helsingin kotihoidon nettisivuilta löytyy noita hintoja. 

Vierailija
36/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin maksamaan asunnon ennen eläkkeelle jäämistä ja kun olen aina elänyt säästäväisesti, pärjään riittävän hyvin. Eläkettä saan käteen reilut 1800 euroa kuukaudessa.

Vierailija
37/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuin maksamaan asunnon ennen eläkkeelle jäämistä ja kun olen aina elänyt säästäväisesti, pärjään riittävän hyvin. Eläkettä saan käteen reilut 1800 euroa kuukaudessa.

Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista. Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa. 

Vierailija
38/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieneläkkeellä ja lääkkeisiin joka kk noin 60e. Siihen lisäksi silmälaseja ja hampaita ja autokuluja. Eli just ja just perunaa ja porkkanaa syöden. Esim kuntosalien hinnat ovat pakottaneet unohtamaan ne, vaikka niistä olisi hyötyä. Uimaporukoihin ei voi mennä tulehdusherkkyyden vuoksi jne. Samoin kansalaisopistot (taide yms) maksaal liikaa.  Polvileikkausta pitkitän, kun ei ole varaa mennä. Aika rajoilla taloudellisesti kaiken aikaa. (Töissä kävin n 30+v).

Vierailija
39/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkkeellä ja nettotulot ovat 1668,00, asunnon vuokra ja vesimaksu 580 euroa/kk, sähkö n. 20 euroa/kk, puhelin ja netti 40 euroa/kk. Ruuasta ei ole tarvinnut tinkiä, ruokakauppaan menee kuukausittain n. 400 euroa (sisältää myös hygieniatuotteet). Olen hyväkuntoinen, harrastan liikuntaa ja syön terveellisesti eikä apteekkiostoksiin mene montaa kymppiä vuodessa. Muutama satanen jää kuukausittain säästöön ja jäisi varmasti enemmänkin jos en tuhlaisi sillä käyn viikottain joskus useammankin kerran kahvilassa ja joskus myös ravintolassa lounaalla,  ostan jonkun verran vaatteita enkä käy kaikkein halvimmalla kampaajalla. Olen uusinut eläkkeellä ollessa myös kodin sisustusta. Perintöjä minulta tuskin tulee jäämään, mutta eipä ole tarviskaan koska omia lapsia ei edes ole ja sukulaisten lapsia muistan eläessäni syntymäpäivinä ja jouluna. Järisyttävän iso terveydenhoitomeno saisi  talouteni vähäksi aikaa miinukselle ja saattaisin jopa velkaantua koska isoja säästöjä minulla ei ole, mutta yleisesti ottaen pärjään suhteellisen hyvin jos perusmenoni pysyvät näin vähäisinä.

Vierailija
40/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivoinfarktin voi saada ennen eläkeikääkin.

Ei  eläkeläiset ole mikään yhtenäinen ryhmä.