Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te eläkeläiset tulette toimeen rahallisesti?

Vierailija
22.05.2024 |

Mulla eläke vaan 1450€ josta vuokraan 560€ ja maksan vielä lainoja joku 500€/kk ja sitten laskut ja ruoka ja bussikortti.....mulla siis vielä asuntolainaa edellisestä asunnosta joka menee myyntiin juuri. Asun yksin mutta tosi köyhä olen

Kommentit (162)

Vierailija
1/162 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti. Minulla eläke minimi.

Vierailija
2/162 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti, nettoeläke 1200/kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/162 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tullaan toimeen, kun on pienet asumiskulut, eri asia sitten kun tähän tulee putki- ja viemäri- ja sähkö- ja mitkälie muu remontti. Taitaa tulla lähtö, mahtaako mistään löytyä yhtä isoa lainalla, jonka pankki myöntäisi.

Vierailija
4/162 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän eläkkeellä saa juuri ja juuri jukurtit ostettua, kunhan vaan tietäisi, mikä olisi hyvä?

Vierailija
5/162 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehnosti, saan 1660 €/netto ja ikää vasta 45 vuotta, niin tässä iässä olisi paljon mihin sitä rahaa kuitenkin tarvitsee.

Vierailija
6/162 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin eläke 1300e, saa asumistukea maksimin, maksaa vuokraa 720e/kk plus sähkö ja vesi. Sitten vielä bussikortti, puhelinkulut, vakuutukset, lääkekuluja sen verran että maksukatto täyttyy aina jossain vaiheessa vuotta. Ei omista autoa, tekee perusruokaa itse, ei matkustele (koska ei halua) ja harrastukset on kerhoa, kirjastoa ja käsitöitä. Äiti on oikein tyytyväinen ja saa rahaa säästöönkin pahan päivän varalle, ja aina esim. antaa (väkisin) lapsenlapsille bensarahat kun käyvät kylässä. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Vierailija
7/162 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap hakenut eläkeläisten asumistukea?

Vierailija
8/162 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap:lla on kaksi asuntoa? Mikset myynyt omistusasuntoa ensin ja sitten vasta muuttanut vuokralle?

Vierailija
9/162 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollapa eläkeellä, silloin eläke oisi 1000 e nyt kärvistelen 800 egen ansiosidonnaisella, pärjään silti joten kuten.

Vierailija
10/162 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1650e jää käteen, säästöjä oli putkeen jäädessä riittävästi eikä ne ole vähentyneet, vaan kasvaneet. Liki 6v olin putkessa ennen eläkettä omasta halustani, ilmoittauduin vapaaehtoiseksi heti kun yt tuli ja ikää oli passelisti 57v tuolloin. Suosittelen kaikille joilla talous kunnossa

Vierailija
11/162 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap hakenut eläkeläisten asumistukea?

Saan sitä 33€/kk ja sen takia kahta asuntoa maksan kun erosin ja muutin pois. Yhteisasuminen erossa ei olisi ollut mahdollista

Ap

Vierailija
12/162 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sairaseläke on se varmaan pienin mahdollinen (noin 1100 e) mutta onneksi ei ole lainoja ja asun pienessä, halvassa yksiössä mutta kyllä lääkkeet ja hammashoita laittavat hikoilemaan melkein yhtä paljon kun Joulu ja lastenlasten syntymäpäivät sillä tottakai sitä haluaa heitä muistaa ja jotain lahjantapaista antaa.

Vierailija
13/162 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me suomalaiset eläkeläiset olemme yksinäisiä ja asumme valtavan suurissa asunnoissa tarpeeseen verrattuna.

Muualla maailmassa tullaan toimeen (usein anopilla on vanhetessaan tilaa asua jonkun lapsensa luona) vanhusten kanssa.

Tiedän kyllä kaksi eläkeläisnaista, joista toinen muutti alivuokralaiseksi toiselle isoksi jääneeseen asuntoon. Toisesta on seuraa ja turvaakin, ja rahallista apua vuokrasta.

Koskaan ei voi aloittaa  valmistautumista eläkkeellä elämiseen liian aikaisin. Pitäisi miettiä asunto, asuinpaikka palveluiden läheltä ym.

Töissä ollessa pitäisi myös säästää rahaa, koska eläke menee yleensä elämiseen, ja joitakin isompia  hankintojakin voi tarvita tehdä, jos vaikka jääkaappi menee rikki, niin kädestä suuhun eläjälle se on iso asia.

Vierailija
14/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidin eläke 1300e, saa asumistukea maksimin, maksaa vuokraa 720e/kk plus sähkö ja vesi. Sitten vielä bussikortti, puhelinkulut, vakuutukset, lääkekuluja sen verran että maksukatto täyttyy aina jossain vaiheessa vuotta. Ei omista autoa, tekee perusruokaa itse, ei matkustele (koska ei halua) ja harrastukset on kerhoa, kirjastoa ja käsitöitä. Äiti on oikein tyytyväinen ja saa rahaa säästöönkin pahan päivän varalle, ja aina esim. antaa (väkisin) lapsenlapsille bensarahat kun käyvät kylässä. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Mun äidillä oli samaa luokkaa, mutta vaihtoi asuntoon jossa oli 250e/kk pienempi vuokra.

Vierailija
15/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUonosti, pakko käydä töissäki jonkin verran.

Vierailija
16/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tulen toimeen, netto on 1370 euroa. Asun omassa talossa, jossa on tilaa todella paljon liikaa, mutta näillä asumisen kustannuksilla on edullisempaa asua näin kuin muuttaa. Yksiön vuokra on täällä noin 700, mutta nyt menee asumiseen 300 euroa kuussa. Moni ei tietenkään usko asiaa, mutta ole laskenut tarkkaan kustannukset. Mukana on sähkö, vesi- ja jätevesi, jätemaksut, kiinteistöverot ja vakuutukset sekä muutama motti halkoja. Kaikkia huoneita en lämmitä, niistä noin 10-15 asteen peruslämpö, jossa taas on hyvä säilyttää kukkia.

Ruokaan ei paljoa mene yhdeltä hengeltä ja onneksi ei ole kuin kaksi lääkettä. Tilanne voi tietysti muuttua, koska ikää alkaa olla jo paljon. Juuri nyt suurin menoerä ovat kesäkukat, mutta niistä on iloa moneksi kuukaudeksi ja osan kukista voi säilyttää myös talven yli.

Vierailija
17/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvin, kiitos kysymästä.

Vierailija
18/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen toimeen ihan mukavasti. Eläke 1270 EUR. Vuokra, kotivakuutus, vesi, sähkö ja puhelin noin 670 EUR. 600 eur riittää hyvin ruokaan,  vaatteisiin, lääkkeisiin,  harrastuksiini ja Kisun kuluihin. Suunnilleen noihin menee 200+30+50+35+100=415 eur. En matkustele, pienellä paikkakunnalla ei tarvitse bussikorttia, kun kaikki palvelut kävelymatkan päässä.

Vierailija
19/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidilläni 85v näyttää jäävät joka kuukausi tonni säästöön. Rahaa ei kulu mihinkään kun kotona vaan istuu

Vierailija
20/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvin kiitos. Minun bruttoeläkkeeni on 4.403 e/kk ja vaimolla bruttoeläke on 6.348 e/kk. Lisäksi meillä on säästöjä ja sijoituksia, joten eiköhän me jotenkuten pärjätä.