Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te eläkeläiset tulette toimeen rahallisesti?

Vierailija
22.05.2024 |

Mulla eläke vaan 1450€ josta vuokraan 560€ ja maksan vielä lainoja joku 500€/kk ja sitten laskut ja ruoka ja bussikortti.....mulla siis vielä asuntolainaa edellisestä asunnosta joka menee myyntiin juuri. Asun yksin mutta tosi köyhä olen

Kommentit (162)

Vierailija
41/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kun saat asunnon myytyä, eikö sinulle jää sitten käyttöön enemmänkin? Vai myytkö tappuolla?

Vierailija
42/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pääosa eläkkeistä maksetaan nyt työssäkäyvien palkoista, vain viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista."

https://yle.fi/a/74-20058453

No joo, itsekin olen työssä ollessani maksanut palkastani silloin eläkkeellä olleiden eläkkeitä.

Vanha juttu tuo "me maksetaan teidän eläkkeet", jokainen vuorollaan.

Itse olin työelämässä sotealalla 40 vee, eläke on netto noin 1700 e/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa niin paljon kuin irti lähtee jos lähtee.

Vierailija
44/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Työeläkkeeni on pieni, mutta minulla on kaksi vapaaehtoista eläkettä, ja lisäksi teen töitä freelancerina ja sain juuri kaksi työskentelyapurahaa ja tekijänoikeuskorvauksia. Asumistukea en ole koskaan hakenut.

Näin erilaisia me eläkeläiset olemme.

Vastuullisella eläkeläisellä ei ole enää lainoja, joiden takaisinmaksuun menisi 500e/kk kuten ap:llä. Se on järkyttävän huonoa taloudenpitoa.

Vierailija
45/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pääosa eläkkeistä maksetaan nyt työssäkäyvien palkoista, vain viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista."

https://yle.fi/a/74-20058453

No joo, itsekin olen työssä ollessani maksanut palkastani silloin eläkkeellä olleiden eläkkeitä.

Vanha juttu tuo "me maksetaan teidän eläkkeet", jokainen vuorollaan.

Itse olin työelämässä sotealalla 40 vee, eläke on netto noin 1700 e/kk.

Osaatko lukea?

Ja ennen oli eläkeläisiä vähemmän ja eläkkeet pienempiä. 

Eläkkeitä maksetaan 35 miljardia. 

Jättisumma. 

Ansiosidonnaista maksettiin 1,9 miljardia ja siitä leikataan 300 euroa kuukaudessa. 

Vierailija
46/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin. Työeläkkeeni on pieni, mutta minulla on kaksi vapaaehtoista eläkettä, ja lisäksi teen töitä freelancerina ja sain juuri kaksi työskentelyapurahaa ja tekijänoikeuskorvauksia. Asumistukea en ole koskaan hakenut.

Näin erilaisia me eläkeläiset olemme.

Vastuullisella eläkeläisellä ei ole enää lainoja, joiden takaisinmaksuun menisi 500e/kk kuten ap:llä. Se on järkyttävän huonoa taloudenpitoa.

Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista. 

Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa. 

Vierailija
47/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta, 34 % Suomen kansasta. 

Vierailija
48/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti. Saan jonkun 1200€ yhteensä eläkettä ja asumistukea. Vuokra haukkaa 800€. 

Vierailija
49/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja nyt meiltä nuoremmilta sukupolvilta sekin leikataan. 

Vierailija
50/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä. Hyvin menee. Olen eläkeputkessa ansiosidonnaisella ja lisäksi aloitin osa-aikaisen varhaiseläkkeen. Enemmän rahaa käytössä kuin koskaan ennen.

Vierailija
51/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän eläkkeellä saa juuri ja juuri jukurtit ostettua, kunhan vaan tietäisi, mikä olisi hyvä?

Vaihda viiliin, niin pärjäät paremmin.

Vierailija
52/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuin maksamaan asunnon ennen eläkkeelle jäämistä ja kun olen aina elänyt säästäväisesti, pärjään riittävän hyvin. Eläkettä saan käteen reilut 1800 euroa kuukaudessa.

Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista. Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa. 

Ootko laskenut kuinka moneen ketjuun olet tämän tekstin kirjoittanut, itse asut varmaan sillan alla.

Vierailija
53/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käynyt vielä töissä ja 1800e nettopalkasta maksan asuntolainaa, opintolainaa ja kahden lapsen kuluja. Eläkkeellä ei näitä suurimpia menoja enää ole joten pitäisi pärjätä pienemmälläkin summalla.

Vierailija
54/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjätään, säästöön jää vielä eläkkeestäkin.

Vierailija
55/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeeni 1623 nettona.

Vuokraa 650eur,tonni jää muuhun.

Kyllä jää vielä ruokaankin rahaa ja kapakassakin käyn muutaman kerran viikossa kaljalla.

Vierailija
56/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka suuri osa näistä on ikänsä puolesta eläkkeellä?

Vierailija
57/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni osa. Loput ovat mt-eläkeläisiä.

Vierailija
58/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla 1,5 miljoonaa. 

Vierailija
59/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käynyt vielä töissä ja 1800e nettopalkasta maksan asuntolainaa, opintolainaa ja kahden lapsen kuluja. Eläkkeellä ei näitä suurimpia menoja enää ole joten pitäisi pärjätä pienemmälläkin summalla.

Varaudu kuitenkin siihen, että iskee vaivat ja sairaudet. Nyt jo kallista hoitaa. Mitenkähän tulevaisuudessa. 

Vierailija
60/162 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eläke on myös noin 1400/kk, mutta asun velattomassa omistusasunnossani ja vastike on alle 450 egeä vesineen, autopaikkoineen.

Kuluvana vuonna raha on ollut todella vähissä lähinnä vanhan auton huoltokulujen ja muutaman elämänlaatuhankinnan takia, mutta kaikki laskut olen ajallaan maksanut ja hyvin syönyt.

Ketjussa pelleilevä neljä tonnia tienaava eläkeläinen on mielikuvitushahmo persulasta. Keskieläke on tällä hetkellä alle 2000 egeä kuussa. Naisten eläkkeet tuota alemmat vanhempainvapaiden aiheuttaman tulokuopan takia.