Jos myyn televisioni pois ja saan siitä 170e, niin pitääkö se ilmoittaa kelaan kun hakee perustoimeentulotukea? Jotkut sanoo et pitää
Jotenkin tuntuu oudolta et toi pitäis ilmoittaa, miten mä sit ostan uuden sängyn jos ilmotan?
Pitääkös se ilmottaa? Onko petos jos ei ilmota?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Eikös silloin ole aika varaton jos joutuu myymään vaikkapa telkkarin että saa ostettua sängyn rikki menneen tilalle? Toisaalta voiko sossusta pyytää ylimääräistä rahaa uuteen sänkyyn jolloin ei tarvii myydä telkkaria?
Voit kokeilla anoa rahaa siihen sänkyyn, minulla ei ole kokemusta toimeentulotukiasiakkuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä ilmoittaa, jos ilmoitat niin vähentävät tuesta.
tai esität myyntikuitin tavarasta ja uuden ostoksen tositteen, selvitys mikä on ollut toiminnan tarve menettelylle. eli korostat ei ulkopuolista ns, tuloa. tarvehankinta ja tarveharkinta jonka olen tehnyt päätyessäni tähän. tarpeen priorisointi. tai sitten myyt käteisellä maksun vastaan. tosiasiassa jokin järki on oltava. myyhän monet kirpputorillakin roinaansa. ei lahja,eikä verotuksellista tuloa. ei kyse edes bisneksestä ,vakituisista tuloista. mieti nyt kummin teet.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittamatta jättäminen on petos, eli rikos. Enintään kaksi vuotta vankeutta.
älä viitsi toista kiusta,,
Vierailija kirjoitti:
Jos lähetän kaverini tilille 50e, ja sitten kaverini lähettää saman 50e minulle sen jälkeen...Onko kumpikaan tienannut mitään? Ei, mutta Kelan mukaan molemmat ovat tienanneet 50e.
Jos toistamme samaa tuhat kertaa, niin Kelan mielestä molemmat ovat tienanneet 50 000e ja se evää perustoimeentulotuen molemmilta 85 kuukaudeksi.
Miksi kukaan tekisi tuollaista?
Kun otat rahan käteisenä ,voit huoletta olla ilmoittamatta mihinkään asiasta.Jos otat tilille rahan ilmoitat,onkivat tili tietosi ja vähentävät kyseisen summan seraavan kuun toimeentulotuesta.Sama koskee tilille tulevat syntymäpäivä rahat,joulurahoja unohtamatta tai veronpalautuksia,veikkausvoitot ymm Lasketan tulona ja vähentään tuki rahoistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KAIKKI tulot pitää ilmoittaa. Muuten syyllistyy petokseen.
Höpöhöpö, ei ketään kiinnosta.
Kyllä minua ainakin itse itseni elättävänä veronmaksajana kiinostaa.
no en olisi kade,jos köyhä joutuu moisia miettimään,tv vaihto vuoteeseen. patjakin on terveyskysymys ja perusasia ihmisarvolle. joku oli kade kun köyhä sai täällä 20e kirpputorilta. pienillä rahoilla miettiä miten selviää. varakkampi myy todella kodinkonetta saadakseen vuoteen tai patjan. sinuna hyvätloisena en kehtais naamaa avata. mee pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KAIKKI tulot pitää ilmoittaa. Muuten syyllistyy petokseen.
Tuskinpa vain rikosnimike on petos. Petoksen määritelmään kuuluu se, että "rikoksen uhrille koituu taloudellista vahinkoa". Jos myyt omilla rahoilla ostamasi tavaran rahapulassasi nuo rahat eivät kuulu valtiolle. Ilmoittaa tuosta ei silti ehkä kannata koska käsittelijät käyttävät usein päätöksissään mielivaltaa.
Kelalle koituu taloudellista vahinkoa kun maksavat toimeentulotukea mihin et olisi oikeutettu koska sait telkkarin myynnistä rahaa jonka olisit voinut käyttää elämiseesi toimeentulotuen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Käteistä ei tarvitse ilmoitella yhtään mihinkään.
Ja sitten ihmetelään, miksi maan talous on kuralla, kun venkuloille maksetaan tukia turhaan 😡
Aikuinen ihminen, etkä osaa mitään päätöksiä tehdä elämässäs. Häpeäisit.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinne tartte nykyään toimittaa tiliotteita?
Ainakin ennen oli niin, että kaikki tilille tuleva raha katsottiin tuloksi. Eli jos vaikka lainasit kaverilta kympin niin se vähennettiin toimeentulotuesta, eikä auttanut selittää, että se oli laina.
Tee kaupat käteisellä.
Alle viidenkympin tuloja ei vähennetä. Ja kyllä auttaa selittää yli viidenkympin laina, jos sen pystyy perustelemaan hyvin.
Tosin minä aloitin ottamalla Kelaan yhteyttä ja selitin miksi tarvitsen isohkon lainan, ja että miten lainaa sitten lyhennän. Tein vielä erillisen selvityksen Kelaan jälkikäteen. Lainatut rahat viipyivät tililläni noin kolme tuntia. Ei mitään ongelmia.
Jälkikäteen selittely tuskin olisi toiminut noin joustavasti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinne tartte nykyään toimittaa tiliotteita?
Ainakin ennen oli niin, että kaikki tilille tuleva raha katsottiin tuloksi. Eli jos vaikka lainasit kaverilta kympin niin se vähennettiin toimeentulotuesta, eikä auttanut selittää, että se oli laina.
Tee kaupat käteisellä.
velkakirja ja molempien sopijaosapuolten tiliotteet, siinä näkyvät siirrot. myös takaisinmaksu päiväy. kun antaa selvityksen kattavasti kela ymmärtää. selvitys lainan tarpeesta ja maksiaikataulu.
Otat maksun käteisenä etkä kerro asioistasi kenellekään, ne eivät kuulu muille.
Kuka maksaa vanhasta telkkarista 170 euroa. Ei edes Kela usko. Eli myyt jotain muuta, jonka laitat säälitelkkarin nimiin.
Vierailija kirjoitti:
Otat maksun käteisenä etkä kerro asioistasi kenellekään, ne eivät kuulu muille.
Kyllä ne raha-asiat kuuluu, jos on hattu kourassa kerjuulla!
kUKAAn ei maksa romusta 170 eikä senttiäkään. Itse joudut kierätyksestä maksamaan. Viet sen pimeällä raskakatokseeb ja sossu maksaa jätefirmalle
Vierailija kirjoitti:
Jos lähetän kaverini tilille 50e, ja sitten kaverini lähettää saman 50e minulle sen jälkeen...Onko kumpikaan tienannut mitään? Ei, mutta Kelan mukaan molemmat ovat tienanneet 50e.
Jos toistamme samaa tuhat kertaa, niin Kelan mielestä molemmat ovat tienanneet 50 000e ja se evää perustoimeentulotuen molemmilta 85 kuukaudeksi.
tavallaan noin,mutta absurdia. Jos tosiasiallisesti velkakirja, tosittee siitä, tosite tiliotteesta molemmilta, antava ja saaja. maksusuunnitelma. kun se toteutunut siitä tositteet vastaavasti. perustelut miksi lainalle oli tarve. vrt kuin joutisit hakemaan tarveharkinnaista,nythän itse pyrit suoriutumaan perusturvastasi maksaen, se ei valtiolle lisämenoja kuten tarveharkinta.
Vierailija kirjoitti:
kUKAAn ei maksa romusta 170 eikä senttiäkään. Itse joudut kierätyksestä maksamaan. Viet sen pimeällä raskakatokseeb ja sossu maksaa jätefirmalle
Ei sossu maksa jätefirmalle mitään, vaan se menee taloyhtiön piikkiin.
Kokoomuslainen täällä, ei minusta moraalin puolesta tarvii ilmoittaa. Jos menetät telkkarin ja saat rahat niin sehän on sulle plusmiinus nolla. Kela voi olla eri mieltä toki.