Lapsettomat häät, joihin osan läheisten lapset on kutsuttu
Kesällä on yhden veljeni häät. Heillä ei ole lapsia ja haluavat pitää lapsettomat häät. Meitä on yhteensä viisi sisarusta, meillä neljällä muulla on lapsia, kaikki alaikäisiä vielä. Ja nyt kahden meistä sisaruksista lapset on kutsuttu, kahden ei. Ja muiden vieraiden ei. Onko tämä teidän muiden mielestä ok? Minun lapset kuuluu kutsuttujen joukkoon, mutta kahden siskoni lapset ei, ja he ovat aika pahoillaan asiasta. Ja minäkin heidän puolestaan. Olen kysellyt veljeltäni miksi on toiminut näin, mutta en saa mitään ymmärrettävää vastausta. Vähän tunnelma pilalla jo. Mp?
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsia ei kutsuttu, koska halusivat, että minä ja mieheni saadaan kerrankin "omaa aikaa". Harmi vaan, että häissä oli myös kaikki ne ystävät ja sukulaiset, joilta ois voinut saada lastenhoitoapua. Mies jäi kotiin hoitamaan lapsia ja minä menin "lapsettomiin" häihin yksin. Yllätyin, kun siellä olikin kaikki tuttava- ja sukulaisperheet lapsineen.
Hääpari ihmetteli miksei mieheni päässyt juhliin. Taaperoa, vauvaa ja eskaria ei voinut jättää kotiinkaan keskenään ja tosiaan kutsussa erikseen luki, että pitää tulla ilman lapsia. Juhlavieraat taas kyselivät miksi tulin yksin ja siinä sitten koitin vastata jotenkin niin etten nolaisi hääparia hääpäivänään... lähdin kotiin heti, kun se oli mahdollista.
Jotenkin hassu ajatus, että häissä oleminen olisi omaa aikaa. Siellähän nimenomaan on tupa täynnä ihmisiä, pukukoodi sekä toisten määrittelemät puitteet. P
Hassua on sekin, jos joku muu päättää, että tarvitaan "omaa aikaa". Ei kaikki kärsi ja kärvistele perhearkeaan. Olisi ollut kiva ottaa ihan peruskiltit lapset häihin mukaan varsinkin,kun siellä olisi ollut niitä pikkuserkkuja ym. joita harvemmin näkee (eli seuraa muista lapsista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsia ei kutsuttu, koska halusivat, että minä ja mieheni saadaan kerrankin "omaa aikaa". Harmi vaan, että häissä oli myös kaikki ne ystävät ja sukulaiset, joilta ois voinut saada lastenhoitoapua. Mies jäi kotiin hoitamaan lapsia ja minä menin "lapsettomiin" häihin yksin. Yllätyin, kun siellä olikin kaikki tuttava- ja sukulaisperheet lapsineen.
Hääpari ihmetteli miksei mieheni päässyt juhliin. Taaperoa, vauvaa ja eskaria ei voinut jättää kotiinkaan keskenään ja tosiaan kutsussa erikseen luki, että pitää tulla ilman lapsia. Juhlavieraat taas kyselivät miksi tulin yksin ja siinä sitten koitin vastata jotenkin niin etten nolaisi hääparia hääpäivänään... lähdin kotiin heti, kun se oli mahdollista.
Jotenkin hassu ajatus, että häissä oleminen olisi omaa aikaa. Siellähän nimenomaan on tupa täynnä ihmisiä,
Samaa mieltä. Mietin myös sitä että monesti häät ovat pitkän etäisyyden päässä, ja siinä matkan varrella olisi ollut nähtävyyksiä joihin olisi voinut lapsia viedä. Sitten jos käy ilmi että häissä olikin muita lapsia, harmittaa että käyttää rajallisen lapsivapaan ajan semmoiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako lasten iät?
10 v voisi olla ok ikä. itku-raivarit ei kivaa kuultavaa ja sitä lasten rauhoittelua sisään ulos tiloista,hyssyttelyä. ruokailun siisteys jne.
Meillä oli häissämme kutsuttuna 15 lasta. Omia lapsia ei tuossa vaiheessa vielä ollut. Ei ollut minkäänlaisia ongelmia. Ei huutoa, ei sotkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä muka voi olla pätevä syy jättää osa lähisuvun lapsista kutsumatta? En keksi yhtään. Jos joku lapsista on kovin villi, niin kyllä hänetkin pitää kutsua jos muutkin saa kutsun, vanhemmille pitää vain sanoa etukäteen että lapsi on vietävä pihalle rauhoittumaan jos alkaa riehua.
Veljelläni on lapsi, mutta veljenikään ei tapaa häntä kuin valvotusti silloin tällöin. Osaatko keksiä, miksi en kutsuisi tuota lasta häihini? En ole tavannut häntä tai hänen äitiään koskaan, jos se auttaa hahmottamaan asiaa.
t. addiktiveljestään kertonut
Tuo lapsi ei kuulosta veljesi perheenjäseneltä. Ap:n tilanne on ihan eri.
Eihän tuossa mistään perheenjäsenistä puhuttukaan. Puhuttin lähisuvun lapsista.
Olisi mielenkiintoista tietää kohdistuuko nämä rajaukset yleensä sulhasen sukuun. Osa morsiammista muuttuu lähinnä hirviöiksi suunnitellessaan ylitäydellisiä häitä. Sulhanen on lähinnä statisti.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosi omituiselta. Mielestäni häät ovat joko lapsettomat tai sellaiset että kaikkien läheisten kutsuttujen lapset ovat tervetulleita. Tuo vaikuttaa nyt vain epäkohteliaalta.
Saa kutsua ketä haluaa. Voisin ihan hyvin itsekin kutsua muutamat hyväkäytöksiset, lahjakkaat ja läheiset lapset, kun kaikki eivät kuitenkaan mahtuisi.
Epäkohteliasta ruveta kysymään, miksi jotkut on kutsuttu ja toiset ei.
Minusta valehtelu on epäkohteliasta.
Harva haluaa rehellistä vastausta tyyliin "me halusimme kutsua näin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosi omituiselta. Mielestäni häät ovat joko lapsettomat tai sellaiset että kaikkien läheisten kutsuttujen lapset ovat tervetulleita. Tuo vaikuttaa nyt vain epäkohteliaalta.
Saa kutsua ketä haluaa. Voisin ihan hyvin itsekin kutsua muutamat hyväkäytöksiset, lahjakkaat ja läheiset lapset, kun kaikki eivät kuitenkaan mahtuisi.
Ai? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hassu ajatus, että häissä oleminen olisi omaa aikaa. Siellähän nimenomaan on tupa täynnä ihmisiä,
Lapsena aina ihmettelin, miksi aikuiset olettavat lasten viihtyvän keskenään siksi, että he ovat lapsia. Miksi piti mennä tuntemattoman lauman mukana pitkin pihaa ja jos ei mennyt, niin joku tuntematon täti tuli kysymään, että miksi et leiki mukana. Ei siinä sopinut sanoa, että en pidä villeistä/huutavista/tönivistä lapsista.
Omien lasten ei tarvitse olla vieraiden lasten kanssa juhlissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai? Miksi?
Siis miksi halusimme näin? Eikö sinulle tuo vastaus riitä? Mitä siitä puuttuu? Juuri tuollainen inttäminen on tuskastuttavaa, koska selkeä vastaus ei riitä, sille halutaan perustelut ja perustelujen perustelut. Eihän alttarillakaan kysytä, että perustele, miksi haluat juuri tämän puolison, ei riitä, että haluat juuri hänet vierellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai? Miksi?
Siis miksi halusimme näin? Eikö sinulle tuo vastaus
Ymmärsin kommenttisi niin että sinusta harva haluaa rehellisen vastauksen. Mistä sinulle on sellainen vaikutelma syntynyt? Ei tarvitse kiivastua, täällä keskusteleminen on ihan vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hassu ajatus, että häissä oleminen olisi omaa aikaa
Varmaankin siksi, että useimmat lapset viihtyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilaisia lapsia? Omillani aina hävetti esim ravintolassa kun veljen lapset ei osanneet käyttäytyä. Veljen lapset 5-8v nuorempia, mutta käytös ei muuttunut kasvaessa vaan esim 12v saattoi saada vielä vaikka mitkä huutoraivarit ja penkissä jaksettiin istua 2 minuuttia. Kuka sellaisia haluaa mihinkään häihin, hautajaisiin tai edes perheen kanssa ravintolaan?
Jätitkö silti kutsumatta?
Onneksi ei ole ollut tilaisuuksia mihin olisi pitänyt miettiä kutsuuko vai ei. Yhteiset perhepäivälliset on harvinaisia mutta toki ovat olleet melkoista tuskaa koko näiden lapsuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ha
Tämä ei pidä paikkaansa. Ei aikuisetkaan samantien ystävysty tuntemattomien kanssa, miksi lapset ystävystyisivät?
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä vaivaa se, että ap:n veljen häitä on väitetty lapsettomiksi. Minusta kyseessä on silloin valehtelu eikä se, että kutsutaan ketä halutaan. Minä ainakin odotan lapsettomia häitä ihan eri tavalla kuin lapsihäitä, vaikka en alkoholia juokaan.
Asian olisi myös voinut ilmaista kirjoittamalla, että kutsu koskee vain mainittuja henkilöitä. Tällöin käy selväksi, että kaikkia perheenjäseniä ei haluta juhliin, mutta häät eivät silti välttämättä ole lapsettomat.
Ei tarvitse erikseen mainita, että "kutsu koskee vain mainittuja henkilöitä", koska kutsutut kyllä lukevat kuoressa. Paitsi tietysti jos kutsuja haluaa korostaa kutsun saajan älynlahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä vaivaa se, että ap:n veljen häitä on väitetty lapsettomiksi. Minusta kyseessä on silloin valehtelu eikä se, että kutsutaan ketä halutaan. Minä ainakin odotan lapsettomia häitä ihan eri tavalla kuin lapsihäitä, vaikka en alkoholia juokaan.
Asian olisi myös voinut ilmaista kirjoittamalla, että kutsu koskee vain mainittuja henkilöitä. Tällöin käy selväksi, että kaikkia perheenjäseniä ei haluta juhliin, mutta häät eivät silti välttämättä ole lapsettomat.
Ehkä ne jotka tuovat lapset olivatkin erikseen kysyneet lupaa. Kun eivät saa lapsenvahtia. Näin meillä kävi. Pitäisikö korttiin siis kirjata, että Tervetuloa häihimme. Vietämme lapsettomia (paitsi jos jollakin on vaikea saada lapsenvahtia niin silloin toki voi mahdollisesti tuoda lapset mukana jos ei ole mitään muuta vaihtoehtoa koska haluamme silti että tulette paikalle) häitä!
Tai vietämme lapsettomia (paitsi siskoni lapset koska heillä ei ole samanlaisia lastenhoitomahdollisuuksia kuin muilla ja yksi lapsi on nepsy eli ei voi jättää ihan kenen tahansa hoitoon niin saavat nyt sitten tuoda mukanaan kun ei ole muita vaihtoehtoja) häitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin ettet pidä häistä, kun luettelit asioita häistä jotka ilmeisesti olet kokenut ja vielä negatiivisena. Anteeksi sekaannus.
Kannattaa opetella lukemaan niin ei tule tuollaisia ajatusvirheitä. Sinulle kuitenkin jopa ratakiskosta vääntäen selitettiin tämäkin asia. Ja silti halusit tulkita asian niin, että pääset räksyttämään ja käyttämään lempisanaasi norsunvttu
Olet ymmärtänyt totaalisen väärin mutta en jaksa jauhaa enempää. Sanoit itse että häistä nauttii lähinnä pari itse ja messevät ne eivät ole. Olen toista mieltä, ja siitäkös suutuit.
Ihanaa, ettet jaksa enää jauhaa, me muut ei jakseta myöskään enää lukea tätä teidän jauhamista.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse erikseen mainita, että "kutsu koskee vain mainittuja henkilöitä", koska kutsutut kyllä lukevat kuoressa. Paitsi tietysti jos kutsuja haluaa korostaa kutsun saajan älynlahjoja.
Suhtaudun viestintään noudattamalla Murphyn lakia. Kannattaa mainita erikseen. Niin moni kuvittelee että kutsu on tarkoitettu myös lapsille, vaikkei heitä siinä mainittaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedät, että pitäisivät ensisijaisesti lapsettomat, niin miksette sisarusten kesken hanki vaikka yhteistä lastenvahtia ja jätä kaikkia lapsia samantien pois juhlista? Lapsilla on varmasti hauskaa keskenään sen aikaa. Eihän teidänkään ole pakko lapsia ottaa mukaan vaikka on kutsuttu.
Lastenvahdin voi myös ostaa sinne häiden lähelle, jolloin lapset saa mukaan autoon kun lähdette takaisin. Joku sukulainenkin voi suostua lastenvahdiksi, mutta ei ole kutsuttu häihin. Samalla kaikki sukulaislapset tapaavat toisensa.
Moniko vanhempi on valmis maksamaan 150 e/lapsi siitä, että näillä on häiden ajan hoitaja? Lauantai-illat on aika hintavia.
Kuinka moni hääpari on valmis maksamaan 50e/l
Juuri näin - en kutsuisi laumaa lapsia, koska en haluaisi heistä maksaa. Ja kyllä monessa pitopalvelussa 7-15v maksaa lapsen hinnan, eli 50% aikuiden hinnasta. Hääruokailussa se summa on helposti 50 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian olisi myös voinut ilmaista kirjoittamalla, että kutsu koskee vain mainittuja henkilöitä. Tällöin käy selväksi, että kaikkia perheenjäseniä ei haluta juhliin, mutta häät eivät silti välttämättä ole lapsettomat.Ehkä ne jotka tuovat lapset olivatkin erikseen kysyneet lupaa. Kun eivät saa lapsenvahtia. Näin meillä kävi. Pitäisikö korttiin siis kirjata, että Tervetuloa häihimme. Vietämme lapsettomia (paitsi jos jollakin on vaikea saada lapsenvahtia niin silloin toki voi mahdollisesti tuoda lapset mukana jos ei ole mitään muuta vaihtoehtoa koska haluamme silti että tulette paikalle) häitä!
<
Mikä pointti sitten on edes pitää lapsettomia häitä tai väittää haluavansa sellaiset, jos siihen on monta poikkeusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, nyt saatiin yksi perustelu, jota joku voisi käyttää. "Voisin ihan hyvin kutsua muutamat hyväkäytöksiset, _lahjakkaat_ jne." Ja sitten ihmetellään, millaisia elämänarvoja kenelläkin on..