Lapsettomat häät, joihin osan läheisten lapset on kutsuttu
Kesällä on yhden veljeni häät. Heillä ei ole lapsia ja haluavat pitää lapsettomat häät. Meitä on yhteensä viisi sisarusta, meillä neljällä muulla on lapsia, kaikki alaikäisiä vielä. Ja nyt kahden meistä sisaruksista lapset on kutsuttu, kahden ei. Ja muiden vieraiden ei. Onko tämä teidän muiden mielestä ok? Minun lapset kuuluu kutsuttujen joukkoon, mutta kahden siskoni lapset ei, ja he ovat aika pahoillaan asiasta. Ja minäkin heidän puolestaan. Olen kysellyt veljeltäni miksi on toiminut näin, mutta en saa mitään ymmärrettävää vastausta. Vähän tunnelma pilalla jo. Mp?
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosi omituiselta. Mielestäni häät ovat joko lapsettomat tai sellaiset että kaikkien läheisten kutsuttujen lapset ovat tervetulleita. Tuo vaikuttaa nyt vain epäkohteliaalta.
Siis sinusta olisi asiallista kutsua kaikkien läheisimpien lapset, muttei muiden lapsia? Minä taas en ymmärrä tuota ollenkaan.
No jotenkin ajattelen että pikkuserkun vaimon edellisen liiton lapsia ei välttämättä tarvitse kutsua.
Miehen serkku meni naimisiin ja paikalla oli lapsista ainoastaan morsiamen siskon lapset. Meillä ei ollut 2-vuotiaalle hoitopaikkaa viikonlopuksi. Häät olivat 600 km päässä kotoa. Jätettiin menemättä.
Serkku ei ole yhtä läheinen kuin sisarus. Morsiammen sisko on lisäksi voinut tehdä paljon töitä häiden järjestämisen kanssa, te olisitte vain menneet valmiiseen pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä vaivaa se, että ap:n veljen häitä on väitetty lapsettomiksi. Minusta kyseessä on silloin valehtelu eikä se, että kutsutaan ketä halutaan. Minä ainakin odotan lapsettomia häitä ihan eri tavalla kuin lapsihäitä, vaikka en alkoholia juokaan.
Asian olisi myös voinut ilmaista kirjoittamalla, että kutsu koskee vain mainittuja henkilöitä. Tällöin käy selväksi, että kaikkia perheenjäseniä ei haluta juhliin, mutta häät eivät silti välttämättä ole lapsettomat.Ehkä ne jotka tuovat lapset olivatkin erikseen kysyneet lupaa. Kun eivät saa lapsenvahtia. Näin meillä kävi. Pitäisikö korttiin siis kirjata, että Tervetuloa häihimme. Vietämme lapsettomia (paitsi jos jollakin on vaikea saada lapsenvahtia niin silloin toki voi mahdollisesti tuoda lapset muk
No lapseton on lapseton, en näe mitään syytä sanoa että häät ovat lapsettomat jos ne eivät sitä ole. Ei kai se mitään loukkaantumista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä vaivaa se, että ap:n veljen häitä on väitetty lapsettomiksi. Minusta kyseessä on silloin valehtelu eikä se, että kutsutaan ketä halutaan. Minä ainakin odotan lapsettomia häitä ihan eri tavalla kuin lapsihäitä, vaikka en alkoholia juokaan.
Asian olisi myös voinut ilmaista kirjoittamalla, että kutsu koskee vain mainittuja henkilöitä. Tällöin käy selväksi, että kaikkia perheenjäseniä ei haluta juhliin, mutta häät eivät silti välttämättä ole lapsettomat.Ehkä ne jotka tuovat lapset olivatkin erikseen kysyneet lupaa. Kun eivät saa lapsenvahtia. Näin meillä kävi. Pitäisikö korttiin siis kirjata, että Tervetuloa häihimme. Vietämme lapsettomia (paitsi jos jollakin on vaikea saada lapsenvahtia
.
Varmasti olivatkin lapsettomat siinä vaiheessa kun kutsut lähetettiin. Miten muuten ajattelit kaikille ilmaista, että älkää tuoko kersojanne vaikka täällä nyt yksi tai kaksi saattaa jaloissa pyöriä...
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian olisi myös voinut ilmaista kirjoittamalla, että kutsu koskee vain mainittuja henkilöitä. Tällöin käy selväksi, että kaikkia perheenjäseniä ei haluta juhliin, mutta häät eivät silti välttämättä ole lapsettomat.Ehkä ne jotka tuovat lapset olivatkin erikseen kysyneet lupaa. Kun eivät saa lapsenvahtia. Näin meillä kävi. Pitäisikö korttiin siis kirjata, että Tervetuloa häihimme. Vietämme lapsettomi
Todella törkeää, ei voi muuta sanoa. Mutta ei sinänsä yllättävää, tällä palstalla näkee kaikenlaista. Varmaan kuitenkin parempi jättää tämä keskustelu tähän, vaikka koukuttavaa onkin.
Kuulun facebookissa pariin hääryhmään ja siellä on kyllä tullut selväksi, että todella usein hääpari ei mieti yhtään kutsuttujen tunteita. Yleisin aloitus on tyyliä "Miten ilmaista kutsussa kohteliaasti *jokin erittäin törkeä järjestely*". Se mitä joskus jossain muussa av-ketjussa äimisteltiin, että osa vieraista kuuluu b-luokkaan ja kutsutaan vain iltajuhlaan, vaikuttaa olevan nykyään aivan tavanomaista. Samoin se että häät on lapsettomat mutta kuitenkin n. 30% vieraista on niin läheisiä että heidän lapset saa tulla. Joku kysyi myös, onko mitään kohteliasta tapaa peruuttaa jo lähetetty kutsu osalta vieraista koska on nyt päättänyt ettei haluakaan näitä paikalle vaikka mitään riitaa ei sinällään ole tullut. Kaiken maailman muovikrääsäkaasokosintalahjoihin törsätään mutta ei siihen että vieraat viihtyisi.
Todella huonoa käytöstä. Jätimme menemättä häihin joihin ei pieni lapsemme saanut tulla, mutta morsiamen sisarusten lapset kyllä saivat. Joko lapset tai ei lapsia, mutta ei lapsia aleta jaottelemaan hyvänen aika..
Vierailija kirjoitti:
Teidän ja tän toisen perheen lapset ovat siistejä, hiljaisia ja asiallisia. Muista lapsista ei voi olla varma, kuinka käyttäytyvät.
Oletko koskaan käynyt häissä? Valitettavasti siinä konktekstissa aikuisistakin puuttuu käytöstakuu 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosi omituiselta. Mielestäni häät ovat joko lapsettomat tai sellaiset että kaikkien läheisten kutsuttujen lapset ovat tervetulleita. Tuo vaikuttaa nyt vain epäkohteliaalta.
Saa kutsua ketä haluaa. Voisin ihan hyvin itsekin kutsua muutamat hyväkäytöksiset, lahjakkaat ja läheiset lapset, kun kaikki eivät kuitenkaan mahtuisi.
Epäkohteliasta ruveta kysymään, miksi jotkut on kutsuttu ja toiset ei.
No niin, nyt saatiin yksi perustelu, jota joku voisi käyttää. "Voisin ihan hyvin kutsua muutamat hyväkäytöksiset, _lahjakkaat_ jne." Ja sitten ihmetellään, millaisia elämänarvoja kenelläkin on..
No olen itse läheisissä suhteissa muutaman lahjakkaan lapsen kanssa, niin ehkä siksi kutsuisin nimenomaan heidät. Ei pelkkä lahjakkuus tietenkään takaisi automaattisesti kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Todella huonoa käytöstä. Jätimme menemättä häihin joihin ei pieni lapsemme saanut tulla, mutta morsiamen sisarusten lapset kyllä saivat. Joko lapset tai ei lapsia, mutta ei lapsia aleta jaottelemaan hyvänen aika..
Et ilmeisesti ole morsiamen etkä sulhasen sisko/veli? On ihan eri asia jos lähisuvun lapset kutsutaan ja vieraammat ei. Jos teidän pilttinne olisi kutsuttu niin silloin olisi pitänyt kutsua myös ne muut vieraammat lapset. Eli tottakai se raja pitää johonkin vetää ja mainitsemissasi häissä se on osattu hienosti tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti ole morsiamen etkä sulhasen sisko/veli? On ihan eri asia jos lähisuvun lapset kutsutaan ja vieraammat ei. Jos teidän pilttinne olisi kutsuttu niin silloin olisi pitänyt kutsua myös ne muut vieraammat lapset. Eli tottakai se raja pitää johonkin vetää ja mainitsemissasi häissä se on osattu hienosti tehdä.
Miksi sinne häihin olisi pakko mennä oli sisarus tai ei?
Ne kersat eivät ole hyvin kasvatettuja. Varmaan jostain wt-perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdin lukemaan kommentteja vasta nyt, yritän vastata muutamaan tässä samalla. Kaikkien lasten ikähaarukka on 5-15 vuotta, ikä ei selitä sitä ketkä on kutsuttu. Ja kaikkien meidän lapset on ihan tavallisia, ei adhd-tapauksia tai muita joista tulisi ongelmia. Myös me sisarukset ollaan ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, ei riidoissa kukaan keskenämme. Osa meistä on kyllä läheisempiä naimisiin menevän veljen kanssa kuin toiset, mutta ei ero niin valtava sentään ole että siksi ei kutsuttaisi. Ap
Oliko ne kutsut siis oikeasti muotoiltu näin:
Sinulle: Ap perheineen
Siskollesi: Sisko ilman lapsia
Vai voisiko kyseessä olla jopa väärinkäsitys tai erehdys? Kuoresta jäänyt vahingossa pois sana perheineen? Yleensähän kutsuun ei listata jokaista erikseen etenkään, jos kyseessä on lapsiperhe.
Jos tämä on totta, niin on kyllä kummallista. Näkisin, että syynä on joko se, että hääpari on sopinut esim. taloudellisista syistä, että kutsutaan häihin vain x määrä lapsia ja jako on vain tehty sitten sattumanvaraisesti, tai että syystä tai toisesta hääpari on halunnut häihin vain teidän lapset ja siskon lapsia ei.
Muistan esim. sellaisen hääparin aikoinaan, joista toisella oli iso perhe ja toisella pieni. He päättivät kutsua häihin saman määrän vieraita kummankin suvun puolelta, jolloin toisen puolen suvusta oli kutsuttu lapset, tädit jne, ja toisen puolelta sisarukset ilman lapsia eikä muita sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tarvitse mennä vaikka olisi sisarus. Vastasin hänelle, joka ihmetteli ettei juuri heidän lapsensa ollut kutsuttu, vaikka morsiamen sisarusten lapset oli. Koitin veistää hänelle eroa sisaruksen lapselle ja esim. kaverin lapselle.
Paitsi etten missään kohtaa sanonut, että häistä nauttii lähinnä pari itse. Tuollainen viesti on ihan oman mielikuvituksesi tuotetta ja pitkälti seurausta siitä, ettet selkeästikään ymmärrä lukemaasi.
"Häät harvoin ovat mitään kovin erityistä muille kuin hääparille ja ehkä ihan kaikkein läheisimmille."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinusta olisi asiallista kutsua kaikkien läheisimpien lapset, muttei muiden lapsia? Minä taas en ymmärrä tuota ollenkaan.
No jotenkin ajattelen että pikkuserkun vaimon edellisen liiton lapsia ei välttämättä tarvitse kutsua.
Miehen serkku meni naimisiin ja paikalla oli lapsista ainoastaan morsiamen siskon lapset. Meillä ei ollut 2-vuotiaalle hoitopaikkaa viikonlopuksi. Häät olivat 600 km päässä kotoa. Jätettiin menemättä.
Serkku ei ol
Tuota... juhlat on vähän sellaisia, että oletetaan kutsuttujen tulevan valmiiseen pöytään. Vielä en ole ollut häissä, joissa kutsussa on lista tavaroista, joita minun tulee juhlapaikalle tuoda, koska SAAN osallistua juhlaan. Ja jos joku ei halua minun häihinsä, niin hän ei kutsu minua, olimpa vauva tai vanhus. Tänäkin kesänä on muutama tuhat hääjuhlaa, joihin ei ole kutsuja tullut ja hyvä niin, en ole valittamassa, että minulle tuntemattomat menevät vihille, vaikka en ole paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä saat puhua omistasi ja minä en? Sinun maailmassasi lastenvahdin hankkiminen on hankalaa, minun ei. Miksi se häiritsee?
Koeta nyt hyvä lapsi tajuata, että en puhunut mistään minun maailmastani tai minun kokemuksistani. Puhuin yleisellä tasolla, koska toisin kuin sinä, osaan käydä keskustelua kääntämättä asiaa aina omaan napaan omiin piireihin. Ihan täällä samassa maailmassa me kaikki elämme, joten sen puoleen täysin turhaa vastakkainasettelua sinulta. Yrität nyt vain kestää sen, että kaikilla ei ole sama tilanne kuin sinulla. Kyllä se siitä.
Eikun sinä puhuit juuri omasta kokemuksestasi. Ei se ole mikään fakta etteivät ihmiset saa lapsenvahtia edes kuukausien varoajalla, se on sinun kokemuksesi.
Lopetahan jo. Täysin turhaa vänkää
Miksi minun kokemukseni on väärä ja sinun oikea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tarvitse mennä vaikka olisi sisarus. Vastasin hänelle, joka ihmetteli ettei juuri heidän lapsensa ollut kutsuttu, vaikka morsiamen sis
Todella töykeää päästää häihin sisarusten lapset ja kieltää esim ystävien lapset. Jäisin itsekin pois häistä ystävänä jolla lapsia. Eikö ihmisillä ole enää käytöstapoja?!
Me olimme juuri miehen kaverin häissä. Kavereista osan lapset oli kutsuttu. Meidän ei. En tajunnut edes ihmetellä asiaa. Oli kivat juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedät, että pitäisivät ensisijaisesti lapsettomat, niin miksette sisarusten kesken hanki vaikka yhteistä lastenvahtia ja jätä kaikkia lapsia samantien pois juhlista? Lapsilla on varmasti hauskaa keskenään sen aikaa. Eihän teidänkään ole pakko lapsia ottaa mukaan vaikka on kutsuttu.
Lastenvahdin voi myös ostaa sinne häiden lähelle, jolloin lapset saa mukaan autoon kun lähdette takaisin. Joku sukulainenkin voi suostua lastenvahdiksi, mutta ei ole kutsuttu häihin. Samalla kaikki sukulaislapset tapaavat toisensa.
Moniko vanhempi on valmis maksamaan 150 e/lapsi siitä, että näillä on häiden ajan hoitaja? Lauantai-illat on aika hintavia.
Kuinka moni hääpari on valmis maksamaan 50e/lapsi pitopalvelusta jne koska vieraat eivät raaski
Häät ovat usein kaukana kotipaikkakunnasta. En todellakaan jättänyt 2 vuotiasta hoitoon kolmeksi vuorokaudeksi. Muistaakseni muistimme hääparia 50 € summalla häämatkabudjettiin, jota kutsussa erikseen toivottiin. Toisaalta hääpari tietenkin säästi kahden aikuisen ja yhden 2 vuotiaan ruokatarjoilut eli jäivät voitolle... jeeeee 😑
Ei tuossa montaa poikkeusta ollut. Esim meidän häissä oli tasan yksi lapsi, tuo siskon 3v nepsylapsi, jolle on vaikeaa saada hoitajaa. Olisiko pitänyt sanoa siskolle, että sori älä tuu, minulle täysin 100% lapsettomat häät on niin tärkeät etten tee yhtään poikkeusta?
Jotenkin huvittavaa, että joku voisi nyt mielestäsi vetää johtopäätöksen, että valehtelimme haluavamme lapsettomat häät tai että joku loukkaantuisi että häissä oli parin tunnin ajan yksi lapsi, miksi minun Miisamaijani ei saanut tulla?!