Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuosien painonkertyminen - mikä auttoi?!

Vierailija
21.05.2024 |

Kaipailisin kokemuksia niiltä, joilla hormonitoiminnan heittely alkoi kerryttää turvotusta/painoa holtittomasti.

Epäilen erinäisistä terveyssyistä johtuen, että tämä voi olla yksi syy. Paino nousee/heittelee jopa 4-5 kg viikkoon! Syön ihan oikeasti jo lähtökohtaisesti terveellisesti, paljon kasviksia, ja maltillisesti HH. En ole ikinä pitänyt makeasta, ja annokset on pieniä/normaaleita. En siis kaipaa mitään lautasmallin ravitsemusohjeita, paitsi jos joku on saanut vaikka erilaisesta ateriarytmistä/paastosta apua.

Ongelma on nyt siis tosiaan ihan älytön nesteen kertyminen, ja erityisesti kuukautisten aikaan paino saattaa pamahtaa useita kiloja ylös. Olen ihan onneton tän kanssa. Aina ennen ollut hoikka :(

Kommentit (129)

Vierailija
1/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi kun jätin pois karkit ja pullat lähes kokonaan ja lisäsin reilusti marjojen syöntiä, enimmäkseen puolukkaa. Muuten syön normaalisti ja jopa paljon, myös hiilareita.

Vierailija
2/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on jos se kestää vain muutaman päivän? Ok ymmärrän että olo voi olla tukala mutta kyllä itse ainakin kestän sen kun tiedän että kyseessä on ohimenevä ilmiö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi kun jätin pois karkit ja pullat lähes kokonaan ja lisäsin reilusti marjojen syöntiä, enimmäkseen puolukkaa. Muuten syön normaalisti ja jopa paljon, myös hiilareita.

Kiitos vastauksesta. Mä vaan en syö ollenkaan karkkia, enkä pullaakaan kuin ehkä kerran kahdessa kk yhden :(

Ainoa mitä voin kokeilla lisätä, on tuo puolukka. Onkohan siinä jotain, mikä vaikuttaisi aineenvaihduntaan?

Vierailija
4/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on jos se kestää vain muutaman päivän? Ok ymmärrän että olo voi olla tukala mutta kyllä itse ainakin kestän sen kun tiedän että kyseessä on ohimenevä ilmiö. 

Ei se ole ohimenevää. Olen saanut 10 kg lisää, pysyvää painoa parissa vuodessa, mikä on PALJON minun kokoiselle, ja siihen päälle tuo kolmen kilon kk turvotus. Ja nousujohteista on. En tajua, mikä homman nimi. Masentaa ja v ituttaa.

Vierailija
5/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta mättäminen. Mulla ainakin auttoi.

Vierailija
6/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Mä vaan en syö ollenkaan karkkia, enkä pullaakaan kuin ehkä kerran kahdessa kk yhden :(

Ainoa mitä voin kokeilla lisätä, on tuo puolukka. Onkohan siinä jotain, mikä vaikuttaisi aineenvaihduntaan?

Paastopäivä 24 - 36 tuntia kerran viikossa. Toimi minulla aineenvaihduntaan.

Vierailija
7/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs muuta sokerista tai höttöhiilareita? Mutta tosiaan jos on ohimenevää niin minkäs teet, itselläni on alkanut kanssa samanlainen nesteen kertyminen kuukautisten aikaan. Mielestäni ennen ei ole ollut tai ainakaan en ole huomioinut asiaa.

Vierailija
8/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että kaloreita ja varsinkin sokereita tulee juomista. Itse jätin pois tuoremehut ja sillä lähti kolmisen kiloa pois. Jatkuva sokeritankkaaminen vaikuttaa aineenvaihduntaa, ehkä se on monen ikiläskinkin ongelma. Kannattaa kartottaa oma ruokavalio ja tarkastaa ne sokerimäärät.

Vierailija
9/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ohimenevää. Olen saanut 10 kg lisää, pysyvää painoa parissa vuodessa, mikä on PALJON minun kokoiselle, ja siihen päälle tuo kolmen kilon kk turvotus. Ja nousujohteista on. En tajua, mikä homman nimi. Masentaa ja v ituttaa.

Kirjoitit että paino heittelee niin oletettiin että paino vaihtelee.

Vierailija
10/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolukka on kotimainen superfood. Lue googlesta miten auttaa rasva-aineenvaihduntaan.

Vierailija
11/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla lienee koko ajan esivaihdevuodet päällä, kunnes iskevät ne varsinaiset vaihdevuodet. 

Vierailija
12/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa. Mulla paino on noussut 15 kg parissa vuodessa, vaikka ruokavalio on pysynyt samana ja liikkumisen määrä. En syö herkkuja ollenkaan, jouluna vain vähän. Olen ollut jo 10 vuotta vhh-ruokavaliolla. Yllä mainittuja puolukoitakin syön, ei ne auta painoa alas. Ulkoilen päivittäin pitkiä kävelyitä. Painon nousu täytyy johtua hormoneista. 

Vierailija
13/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seli seli, naisen elämä on täynnä pirun huonoja tekosyitä.

N48

Vierailija
14/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole kuullutkaan sellaisesta? No aina löytyy syitä lihomiseen:)

Oma paino nousi hilkun yli normaalin vasta 5v vv loppumisen jälkeen lääkityksen takia. Nyt 60+ sitä on tuskaa laihduttaa mutta alaspäin menossa

Vierailija
15/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitko sä yhtään, mitä kirjoitin. Eilen söin aamiaiseksi yhden aamukahvin, desin munakasta, 1 siivun pekonia, 6 kurkkuviipaletta ja noin 0,5 ltr vettä.

Myöhäiseksi lounaaksi tonnikalasalaatin ja vettä.

Illalla ei tehnyt enää ruokaa mieli, join teetä.

Tänään en ole laittanut suuhuni kuin kupillisen kahvia.

Vierailija
16/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs muuta sokerista tai höttöhiilareita? Mutta tosiaan jos on ohimenevää niin minkäs teet, itselläni on alkanut kanssa samanlainen nesteen kertyminen kuukautisten aikaan. Mielestäni ennen ei ole ollut tai ainakaan en ole huomioinut asiaa.

Yleensä luetaan aloitus ennen kuin aletaan kysellä tyhmiä.

Vierailija
17/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seli seli, naisen elämä on täynnä pirun huonoja tekosyitä.

N48

Yleispätevänä pidetään sitä että -koska miehet- 

Vierailija
18/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syö. En jotenkin vaan pidä mistään kovin tärkkelyspitoisesta, esim. vaalea pasta tai leipä. Leipää en esimerkiksi syö juuri ollenkaan.

Tämä olotila on vaan ihan karmea, kun tuntuu, että mikään ei pala enää. Ja turvotus on välillä jotain ihan hirveää, ettei edes peilistä kestä katsoa.

Vierailija
19/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa auttaa. Mulla paino on noussut 15 kg parissa vuodessa, vaikka ruokavalio on pysynyt samana ja liikkumisen määrä. En syö herkkuja ollenkaan, jouluna vain vähän. Olen ollut jo 10 vuotta vhh-ruokavaliolla. Yllä mainittuja puolukoitakin syön, ei ne auta painoa alas. Ulkoilen päivittäin pitkiä kävelyitä. Painon nousu täytyy johtua hormoneista. 

Kokeile paastopäivä. Mulla lähtee aina sillä ne ylimääräiset kilot pois. Yleensä aloitan tosin jo siinä vaiheessa kun on tullut pari kiloa ylimääräistä. Nyt on päässyt kertymään jo 5-10 kiloa kun en ole vitsinyt tehdä asialle mitään. Myös itse olen syönyt ja liikkunut niin kuin ennenkin mutta silti pari kiloa lisää tulee vuoteen. Outoa tässä on tosin se että ne tulee aina tiettyyn aikaan vuodesta ja muuten paino pysyy samana.

Vierailija
20/129 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko sä yhtään, mitä kirjoitin. Eilen söin aamiaiseksi yhden aamukahvin, desin munakasta, 1 siivun pekonia, 6 kurkkuviipaletta ja noin 0,5 ltr vettä.

Myöhäiseksi lounaaksi tonnikalasalaatin ja vettä.

Illalla ei tehnyt enää ruokaa mieli, join teetä.

Tänään en ole laittanut suuhuni kuin kupillisen kahvia.

Entäs se edeltävä viikko :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä