Lukeeko puhelin ajatuksia?
Olen miettinyt ulko-oven maalausta. En mielestäni ole googletellut siihen liittyen mitään, mutta nyt tuli faceen maalimainos. Tuli kyllä mieleen, että kiersin toissapäivänä Prismassa maalihyllyjä, ostin maalarinteippiä, ja maalimainoksessa ollut maali on yhden työkaverin nimistä. Mutta silti.
Ja nurmikon laittamisen kohdalla melkein sama juttu. Mietin toissapäivänä, miten nurmikon saisi kasvamaan kun se on ollut kuivunut samasta kohtaa jo monta vuotta. No eikös juuri tullut tälle palstalle mainos siirtonurmesta 😮. Ja nuo molemmat jutut on tapahtuneet tässä muutaman päivän sisällä.
Kommentit (48)
Kysyin yksi päivä kassalla jogurttien eroista. Seuraavan päivän oli lehdessä artikkeli niiden lajien eroista. ;) Vaikka apua siitä artikkelista kyllä oli.
Puhuitko asiasta esim. puolisolle? Puhelimen mikki kuuntelee.
Oletko keskustellut maalaamisesta ja nurmikosta jonkun kanssa? Mulle on joskus tullut mainoksia asioista joista olen just puhunut. En ollut tehnyt mitään hakuja.
Niitä ihmisiä, jotka miettii samoja asioita, on niin paljon, että kyllä sen yritykset arvaavat ja ainahan mainos johonkin osuu kohdalle. Sitten tuntuu että uuu mun ajatuksia luetaan.
Vierailija kirjoitti:
En muistaakseni puhunut kummastakaan kellekään.
Puhelin kuuntelee keskusteluja ja google tekee profiilia kaikista hauista / kiinnostuksen kohteista.
Kyllä lukee pelkästään vain ajatuksia.
Kävin ostoskeskuksessa, puhelin oli autossa. Pihassa oli taxi jonka kyljessä Wanha Mestari -baarin mainos. Katselin sitä pitkään että vieläkö sekin baari on toiminnassa. Seuraavana päivänä selatessani facebookia puhelimella, tuli mainos Wanha Mestari.
Aamulla mietin aamupalalla pitäisikö viedä eräs kultakoru kullan ostajalle, kun en sitä koskaan käytä. Parin tunnin päästä avasin facebookin, jossa mainos: ostetaan kultaa. Puhelin ei ollut kädessäni kun mietin asiaa.
Näitä on toistunut niin usein, oikeastaan yhä tiuhemmin viime aikoina, että ensin poistin facebook profiilin ja sitten olen jättänyt koko älypuhelimen sivuun. Sillä eräs mainos tuli lähipiirini jäsenen henkilökohtaisesta asiasta ja se oli liikaa. En ole puhelinta ostaessani antanut lupaa ajatusteni lukemiseen. Tämä on rikos, ihmisoikeus loukkaus.
Jos tämä on totta, sittenhän älypuhelin voisi myös manipuloida aivojamme ja se on syy miksi meillä on aivosumua, masennusta?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yleisyysharha
"Yleisyysharha (myös käsitteillä esiintymisharha ja frekvenssi-illuusio), joka tunnetaan myös nimellä Baader-Meinhof-ilmiö, on kognitiivinen vinouma,jossa henkilö huomaa tietyn käsitteen, sanan tai asian esiintyvän näennäisesti useammin sen jälkeen, kun on ensimmäisen kerran kiinnittänyt siihen huomiota."
Täällä toinen keskustelu: Keskustelu - Miten voi olla mahdollista, että älypuhelin lukee ajatuksia? | Aihe vapaa | Vauva
Olen huomannut samaa. Asiasta jota olen itsekseni ajatellut, enkä tasan puhunut kenenkään kanssa tai tehnyt mitään hakuja, tulee yhtäkkiä feediin mainos tai juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mikin saa poissa asetuksista. Ainakin Googlelle ei kannata antaa oikeutta kuunnella mikkiä.
Kirjoitin joskus aiemmin ko asiasta. Mietin itsekseni, että yläkerran portaat pitäisi uusia. Myöh avasin puhelimen ja ensimmäiseksi pamahti mainos sisäportaista, joista en todellakaan ollut puhunut enkä googlaillut.🙄
Se on vain se mihin me kohdistetaan huomiota. Mainoksia on kaikista asioista koko ajan, mutta jos meillä ei ole mitään kiinnekohtaa siihen, niin mainokset menee meiltä kokonaan ohi. Sitten jos ajatuksissa on jo ollut joku asia, niin huomaat myös sen mainoksen ja muutkin siihen liittyvät jutut.
Esimerkkinä vaikka se, että en aikaisemmin tykännyt lapsista, enkä halunnut sellaista itselleni, mutta kun tapasin mieheni, niin vauvakuume iski. Sen jälkeen näin vauvoja ja raskaana olevia naisia joka paikassa. Niin ne aivot vain toimii.
Ei puhelin lue ajatuksiasi, mutta tietää ja tuntee sinut paremmin, kuin sinä itse.
Olet antanut apseille luvan seurata sitä sun tätä elämästäsi.
Maksukorttikin on osa laajaa stalkkaus systeemiä, jossa algoritmit "auttavat" sinua tarjoamalla yhteistyökumppaneiden tuotteita tai palveluita.
On kirjoituksia, että puhelimet salakuuntelevat ja tämä saattaa olla totta, niin hassuja yhteensattumia, joita ei voi selittää millän, kun toimittaja jolla ei ollut koiraa, puhui koirasta ja koiran ruuista ja alkoi saamaan koiranruoka ja tarvike mainoksia.
Ostin keltaisen auton, ennen niitä ei näkynyt missään. Nyt niitä näkyy kaikkialla. Eli sinäkin kiinnität nyt enemmän huomiota asiaan joka on sinulle ajankohtainen.
Maalaaminen ja puutarha ovat ajankohtaisia. Siksi puutarhajuttuja ei mainosteta tammikuussa.
Itse myös miettinyt tuota. Tuorein tapaus kun mietin erästä harvinaista sairautta, mahdollisuutta sairastus jne. En googletellut, aiheesta, ei ole ollut kirjoituksia, sitten ajattelin että eiköhän kohta ole juttua tästä ja niin, eiköhän just tästä sairaudesta ollut seuraavana päivänä kattava kuvaus. Totutetaanko meitä jo yleisesti telepatian tuloon? Yhtä hyvin minäkin olisin voinut lukea ajatukset, mistä sitten saa piankin tietoa.
Tavallaan. Se tietää, että ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita asiasta a, ovat todennäköisesti kiinnostuneita myös asioista b ja c, ja sillä tavalla ennustaa ajatuksiasi. Mutta ei se tietenkään niitä ajatuksiasi suoraan päästäsi pysty lukemaan, vaan sen puhelimen käytön ja linkitettyjen profiiliesi käytön kautta.