Työharjoittelijana oleminen on ihan pas****kaa! N
Aloitin innoissani työharjoittelun. Kyselin ja kuuntelin ja pyrin olemaan aktiivinen.
Jostain syystä ohjaajani tuntui heti alusta inhoavat minua, vaikka en nähnyt mitään syytä siihen.
Ensinnäkin minua kohdeltiin eri tavalla kuin muita työntekijöitä. Aluksi en saanut edes pitää taukoa vaikka sellainen minulle olisi kuulunut.
Kaikki ikävimmät hommat lankesi minun vastuulle ja jos työpaikalla oli hiljaista osa ohjaajista saattoivat lähteä aikaisemmin kotiin ja jäljellä olivat sitten loppuajan. Itse en kertaakaan päässyt aiemmin kotiin.
Lisäksi minulla on polvessa vanha, krooninen vamma, joka välillä särkee sietämätöntä kipua jos on huono päivä. Ohjaajani suuttui kun olin välillä muutaman minuutin istumassa ja yritin kohottaa polvea että turvotus polvessa helpottaisi. Tästä ohjaaja uhkasi että jos polvi haittaa työtä, niin en pääse harjoittelusta läpi. Ja siis kyseessä oli muutaman minuutin kestävä istuminen. Samaan aikaan työpaikalla oli tullut tuuraaja joka oli urheillessa loukannut polvensa ja hän istui koko iltapäivän katoksen alla ja kukaan ei puuttunut tämän tuuraajan käytökseen. Eli minulle oltiin paljon vaativaisempia kuin muille työntekijöille.
Ohjaajani oli myös piiloagressiivinen ja saattoi suuttua ihan pienistäkin asioista minulle. Koko ajan minulla oli tunne, että ohjaaja inhosi minua jota pyrki peittämään koko ajan.
Ohjaajani ei myöskään koskaan sanonut mitään positiivista mutta heti sanoi kyllä negatiiviset palautteet. Samaan aikaan muut hoitajat, kuten tuuraajat kehuivat ohjaustaitojani ym. Eli muilta sain paljon positiivista palautetta mutta en ohjaajaltani, mikä oli outoa.
Olin tarkka, että olin paikalla aina harjoittelussa 10 minuuttia aikaisemmin ja en ole kertaakaan ollut poissa harjoittelusta.
Ja kyseessä oli siis leikkipuisto ohjaaja harjoittelija, jossa ollaan lasten kanssa leikkipuistossa usein ulkona ja vahditaan lapsia ja heidän turvallisuutta siellä.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä joku Helsingin leikkipuistoista? Itse olen ollut kans ja on vain huonoja kokemuksia!
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitushan on vain yhden ihmisen kokemus asiasta,todellisuus voi olla ihan toinen.
Miksi vähättelet kiusaamista? Se on henkistä väkivaltaa, toisen lyttäämistä.
En vähättele mitään, mutta aloitus on vain toisen osapuolen näkemys asiasta,aina tarvitaan myös vastapuolen näkemys niin voidaan rakentaa kokonais kuvaa tilanteesta paremmin.
Missä koulutetaan leikkikenttäohjaajia?
80-luvulla kesätöissä kaupungin leikkikentillä olivat lähinnä vähintään 18 -vuotiaat kesätyöntekijät esim. abit.
Vierailija kirjoitti:
Jos on Helsingin leikkipuisto ja kyseessä N-kirjaimella alkava naisohjaaja, niin tiedän kenestä puhut. Oon varma että sillä on jonkun asteinen persoonallisuushäiriö.
Tuon tietää joku puolet Helsingissä tavalla tai toisella varhaiskasvatuksen kanssa tekemisissä olevat kun tuolla tehdään niin paljon harjoitteluita, ja muutenkin varmasti sana kyllä kiirii kun harjoittelija kertoo kavereilleen ja perheelleen ym. kokemuksestaan. En ole itse kokenut kyseisen henkilön "hellää huomaa" mutta juttuja olen kyllä kuullut
Vierailija kirjoitti:
Aloitushan on vain yhden ihmisen kokemus asiasta,todellisuus voi olla ihan toinen.
Sinun todellisuutesi taitaa olla aika mielenkiintoista koettavaa.
Kivempaa ois nostaa tukia ja sometella. Niinku Ruotsissaki o tehnyt jo kauan.
Vaihda paikkaa heti.
Oikeasti ota opettajaasi yhteyttä, sinun ei tarvitse kärsiä, sinulle ei makseta edes palkkaa! Työssäoppijoita sekö harjoittelijoita ei arvosteta. Ota heti yhteys opettajaan ja kerro hänelle kaikki, ei ne asiat miksikään muutu. Sano opettajalle, että jos nyt on jo tuollaista, ei se tiedä hyvää!
Itse olen tehnyt sen virheen, että sinnittelyt näissä karseissakin paikoissa, kun ei halua luovuttaa ja haluaa tehdä työnsä hyvin sekä saada hyvät arviot, no olinpa hölmö. En tietenkään saanut, ku veemäistä porukkaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kannustavista viesteistä. Ja siis outoa oli että sain erittäin hyvää palautetta aina keikkatyöläisiltä eli tuuraajista. Sanottiin että olin hyvä ohjaamaan lapsia ja että olen mukava ja aktiivinen tarttumaan toimeen.
Toisessa harjoittelupaikassa opettaja sanoi ettei voi uskoa, että olen vasta harjoittelija ja sanoi, että palkkaisi minut heti siltä istumalta jos se olisi hänen päätettävissään.
Nähtävästi osa työpaikoista on sitten sellaisia että harjoittelijoita kyykytetään ja heihin suhtaudutaan huonosti.
Itse pidin mölyt mahassa, kun pelkäsin, että jos sanon jotain palautetta niin en pääse arvioinnista läpi.
Voit antaa hänestä palautetta arviointisi jälkeen sekä opettajalle että harjoittelupaikan esimiehelle. Kannattaisi, ihan vain seuraavia harjoittelijoitakin varten.
Vierailija kirjoitti:
Joku syyhän tuolle on oltava?,ehkä olet vain niin vastenmielinen että et sitä vain itse tajua.
Tässä olisi malliesimerkki. Näin epämiellyttäviä tyyppejä on monessa paikassa ohjaamassa opiskelijoita ja harjoittelijoita. "Olet niin vastenmielinen että sinua on pakko kiusata"- tyypit jatkavat peruskoulusta työelämään ja av:lle. Miksi?
Pidä itse huoli, että pääset tauolle. Älä odota siihen lupaa, vaan ilmoitat pitäväsi tauon. Anna palautetta ohjaajasta, hän ei saa kommentoida eikä arvailla vaivojasi, ne ovat yksityisasia. Myös sinä voit antaa palautetta harjoittelupäivien aikana, opiskelijan ei tarvitse vain kuunnella. Saat sanoa eriävän katsantosi, jos ohjaaja on mielestäsi väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on Helsingin leikkipuisto ja kyseessä N-kirjaimella alkava naisohjaaja, niin tiedän kenestä puhut. Oon varma että sillä on jonkun asteinen persoonallisuushäiriö.
Tuon tietää joku puolet Helsingissä tavalla tai toisella varhaiskasvatuksen kanssa tekemisissä olevat kun tuolla tehdään niin paljon harjoitteluita, ja muutenkin varmasti sana kyllä kiirii kun harjoittelija kertoo kavereilleen ja perheelleen ym. kokemuksestaan. En ole itse kokenut kyseisen henkilön "hellää huomaa" mutta juttuja olen kyllä kuullut
Joo, itse kun menin ekan kerran tohon leikkipuistoon töihin, niin hän oli oikein liioittelevan ystävällinen ja sitten sanoikin yhtäkkiä että "onneksi tulit tänne kun toi (toinen tekijä) on niin huono ja laiska!". Olin jo silloin että öhh mitä. Kun tuli lomilta, kierteli ympäri pihaa nokka pystyssä sanoen "mulla oli niin ihana loma, ei ollut yhtään ikävä teitä tai tänne!" sellainen ilkikurinen virne naamalla. Siis nämä nyt oli vain "lieviä" esimerkkejä häneltä. Kommentoi myös erään isomman työntekijän painoa piikikkäästi. Sen aikuiskavereita tuli välillä kesällä sinne puistoon ja ne tuijottelivat mua ja yhtä toista sijaista tosi kylmäävästi. Mitähän tämä N oli kertoillut heille..
Hanki polvesi tueksi joku kevyt ortoosi, hyödyt siitä muulloinkin kuin työharjottelussa, vähentää kipua.
Työpaikallasi on avointa henkilöön (sinuun) kohdistuvaa syrjintää ja epätasavertaista käytöstä, jos siihen ei ala tulla muutosta aikalailla saman tien, ja kun (oletettavasti) tilanne jatkuu samanlaisena ja pahenee, anna kirjallinen nootti ja perusteltu palaute ja lopeta siihen nojaten harjoittelu. Sama palaute myös oppilaitokseen/TEpalveluihin yms.
Jos olet opiskelija, kannattaa myös ammattiliiton opiskelijajäsenenä viedä asia eteenpäin liitossa.
Perseily ei kuulu luontoisetuna työelämään.