Miehen huutaminen ahdistaa
Olen koko lapsuuteni kärsinyt narsisti-isästä jonka ainoa tapa kommunikoida oli huutaminen. Olen kuullut koko elämän ajan huutamista sekä haukkumista, jonka vuoksi olen herkkä äänen korottamiselle sekä huutamiselle olisi kohdistettu minuun tai ei. Mies ei koskaan huuda minulle, mutta pelatessaan pelejä hänellä kuumenee tunteet todella helposti ja alkaa huutamaan ja raivoamaan mikäli joku menee pelissä pieleen. Tämä huuto koostuu pelkistä kirosanoista ja olen todella kovaäänistä. Emme voi pitää parvekkeen ovia auki näin kesäsisin koska ahdistaa mitä naapurit ajattelee (asumme kerrostalossa).
Tiedän että hänen karjuminen ei millään tavalla kohdistu minuun vaan peliin, mutta huudon kuuleminen saa itseni niin herkille ja tekisi mieli itkeä. Mies ei kuuntele sillä saa tehdä omassa kodissa mitä haluaa ja on aivan normaalia toimintaa. Onhan se niin, mutta tämä johtaa siihen ettei minulle jää vaihtoehtoa kuin lähteä pois kotoa kunnes hän on lopettanut pelaamisen.
Tuntuu ettei kenelläkään muulla ole ollut tälläistä ongelmaa enkä tiedä mitä tekisin. Olen yrittänyt vain siedättää itseäni ja pitää vaimentavia kuulosuojaimia mutta mikään ei vain auta, kun aijemmat kokemukset tulevat mieleen.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kerrostalossamme parikymppinen mies, joka huusi ja kiroili pelatessaan niin, että kuului useamman kerroksen päähän. Asiasta huomautettiin useaan kertaan, mutta ei välittänyt. Naapuriin muutti uudet asukkaat, joille agressiivinen huuto, kiroilu ja "tapan sut" kuulosti niin pelottavalta, että soittivat poliisit. Poliisi oli sanonut tälle nuorelle miehelle, että naapurit eivät voi tietää, onko kyse pelaamisesta vai kenties väkivaltatilanteesta. Eipä kuulunut huutoa enää tämän jälkeen.
Miten joku voi edes olla niin tyhmä ihan oikeasti, että huutaa pelatessaan kerrostalossa..näitä pelihuutajia tuntuu riittävän. Huutavat vaikka keskellä yötä. Ei järki kauheasti päätä pakota.
Minäminä-sukupolvi
Ongelmahan on selvä, asutte kerrostalossa. Muuttakaa kartanoon johon voi tehdä äänieristetyn pelihuoneen.
Myös minä suosittelen tuota fretinmetsästystä. Yhdessä tekeminen yhdistää.
Of topic, mutta minulla on ystävä, joka nauraa aina todella kovaan ääneen ja silleen erikoisesti, että se herättää aina huomiota ja minua nolostuttaa. Onko ok kieltää kaveria nauramasta niin hersyvästi ainakin julkisilla paikoilla ettei minun tarvitse hävetä? Onko ongelma se kaverin nauru vai minun häpeäminen?
Vierailija kirjoitti:
Of topic, mutta minulla on ystävä, joka nauraa aina todella kovaan ääneen ja silleen erikoisesti, että se herättää aina huomiota ja minua nolostuttaa. Onko ok kieltää kaveria nauramasta niin hersyvästi ainakin julkisilla paikoilla ettei minun tarvitse hävetä? Onko ongelma se kaverin nauru vai minun häpeäminen?
Miten se on sun häpeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"on aivan normaalia toimintaa"
No ei kyllä ole. Miksi sinun pitäisi kuunnella omassa kodissasi tuota?
Minun pitää omassa asunnossani kuunnella kun naapuri äänekkäästi tepastelee omassaan ja puuhastelee muutakin varsin äänekkäästi ja se on ihan normaalia useimpien mielestä.
Käveleminen on normaalia. Huutaminen ja kiroilu ei.
Paitsi tietenkin lapsen huutaminen. Joidenkin mekastus vaan on parempaa kuin toisten.
Luin, ett' englannin kuninkaallisten lapsille on yksi ehdoton kielto; huutaa ei saa. Jos pieni lapsi kykenee tähän, kuinka ei aikuinen mies?!
Minusta ei ole normaalia toimintaa raivota pelille. Ei myöskään ole kunnioittavaa miehen sivuuttaa sinun tunteitasi vetoamalla siihen, että saa kodissaan tehdä mitä haluaa. Se on sinunkin kotisi ja kotona pitäisi tuntea olonsa turvalliseksi ja rauhalliseksi. Jätä tuommoinen miesvauva. Joo tiedän että se on vaikeaa, mutta tiedän myös että huomaisit sen olevan loistava päätös.
Ihanko itse teit diagnoosin että isä on narsisti ? Ei kylvetä sanaa jota ei edes ymmärrä.
Mies toimii tietoisesti tavalla, joka aiheuttaa sinulle turvattoman olon. Hän ei ole hyvä mies, eikä hän rakasta sinua. Olet pelkkä kämppis ja hän on vain kiinnostunut itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin naapurit arvostavat jos nauraa räkättää tolkuttoman kovaa kerrostalossa jatkuvasti
Vierailija kirjoitti:
Mies toimii tietoisesti tavalla, joka aiheuttaa sinulle turvattoman olon. Hän ei ole hyvä mies, eikä hän rakasta sinua. Olet pelkkä kämppis ja hän on vain kiinnostunut itsestään.
Jokainen nainen ansaitsee turvallisen tilan. Älä siis ota miestä. Hän voi kävellä kovaäänisesti, piereskellä, korottaa ääntään, rattiraivota, ryypätä ja pahimmillaan jopa pettää. Riski naisen turvallisuudelle :)
Pelaava keski-ikäinen muija täällä, terve. Ensiksi niille, jotka sanovat että pelaaminen on lapsille, eikä aikuisille, eivät kyllä tiedä peleistä yhtään mitään. Monien pelien sisältö on sen verran aikuispitoista, ettei moni sovellu alle 15-vee.
Tässä on juuri tullut keskusteltua pelimaailmassa näistä aggrotyypeistä, mutta se onkin ihan toinen asia.
Toki sitä pitää höyryt päästää ulos, mutta pelille räyhääminen on erittäin huono tekosyy ja väärä tapa kanavoida aggressiivisuutta. Jos toi on ainoa tapa mitä osaa, niin ehkä kannattaa mennä vaikka autoon huutamaan. Taikka hankkia fyysinen harrastus.
Ensisijassa kuitenkin pitäisi huomioida kumppanin toiveet. Olen itsekin vastaavanlaisesta taustasta kotoisin, joten ymmärrän täysin miltä tuntuu. Ehkä kannattaisi kuvata videopätkä karjumistilanteesta, menisikö viesti sitten perille?
Vierailija kirjoitti:
Ihanko itse teit diagnoosin että isä on narsisti ? Ei kylvetä sanaa jota ei edes ymmärrä.
Narsistisanaa käytetään nykyään melko heppoisin kriteerein monessakin yhteydessä, mutta kyllä sen yleensä tietää jos lähisukulainen on sitä oikeasti. Siis kun ihmisen kanssa asuu saman katon alla vuosikaudet. Ei siinä lääkärin diagnoosia tarvita. Narsistit eivät usein edes pyri ja/tai osaa peitellä narsismiaan kuin erikoistilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisette tunteitanne eri tavalla. Mikä tässä tekee toisen tavasta väärän? Pitäisikö toisen muuttaa koko persoonansa, että toinen ei ahdistuisi, kun lopulta se ahdistus on kuitenkin vaan toisen pään sisällä.
Huutamisen lopettaminen ei minusta ole koko persoonan muuttamista, aikamoinen olkiukko. Sitä paitsi parisuhteeseen kuuluu myös toisesta huolehtiminen ja omien tapojen ja käytöksen sopeuttaminen parisuhteen tarpeisiin, ei mikään parisuhde ole tuolle immuuni. Jos tyttöystäväni kertoisi että ahdistuu huutamisestani, huutaminen loppuisi sillä sekunnilla -- tuo ei minusta ole mikään kohtuuton pyyntö.
Ihanaa kuin kirjoitat noin <3 Minä olen ollut pitkään naimisissa minulle huutavan, kiroilevan ja nimittelevän ihmisen kanssa. Olen tässä vuosien varrella ja erityisesti vuoden sisään pyytänyt, että lopettaisi tuon huonon käytöksensä. Ei ole lopettanut ja on huutanut päin naamaa, ettei aio lopettaa, koska ei aio olla ainut joka muuttuu. Parisuhdeterapiassa ollaan käyty puolisen vuotta. Pieni toivonkipinä minussa aina välillä herää, mutta viime viikonloppukin taas vahvisti sen, mitä täällä on tapahtunut enemmän ja vähemmän 10 vuotta. Suunnittelen eroa, vaikka pelkään kovasti. Pelkään eroa ja sen jälkeistä aikaa, ja pelkään myöskin jäämistä. On vain huonoja vaihtoehtoja. Lähteminen on varmaankin se parempi ratkaisu. Ihmettelen, miksi kumppanini pitää tärkeämpänä asianaan minulle huutamista ja sanallista väkivaltaa, kuin oman aviolittonsa jatkumista. Uskomatonta. Ehkä hän haluaa eroon minusta. Kumma vain, että tuntuu pitävän kuitenkin kynsin hampain kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttääkö oikein rumia sanoja huutaessaaan? Voitko pintaa esimerkkejä.
Meillä mies käytti rumaa kieltä ja piereskeli esileikin omaisesti naapuriportaassa asuvan naisen edessä, ennen kuin menivät harrastamaan seksiä pyykkitupaan.
Uuuh, kostun jo ajatuksestakin. Haisihan samalla hieltä ja vanhalta viinalta?
Ei haissut, vaan haisi tuoreelta alkoholilta ja ilmaiselta etupyypyyltä tultuaan yllätetyksi pyykkituvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisette tunteitanne eri tavalla. Mikä tässä tekee toisen tavasta väärän? Pitäisikö toisen muuttaa koko persoonansa, että toinen ei ahdistuisi, kun lopulta se ahdistus on kuitenkin vaan toisen pään sisällä.
Huutamisen lopettaminen ei minusta ole koko persoonan muuttamista, aikamoinen olkiukko. Sitä paitsi parisuhteeseen kuuluu myös toisesta huolehtiminen ja omien tapojen ja käytöksen sopeuttaminen parisuhteen tarpeisiin, ei mikään parisuhde ole tuolle immuuni. Jos tyttöystäväni kertoisi että ahdistuu huutamisestani, huutaminen loppuisi sillä sekunnilla -- tuo ei minusta ole mikään kohtuuton pyyntö.
hei nössö. sinulla on tuossa kirjoitusvirhe: "jos tyttöystäväni kertoisi" tilalla piti lukea "jos mielikuvitustyttöystäväni kertoisi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap on rasittava erityisherkkä. ei parisuhdeainesta.
Kenen mielestä pelatessaan karjuva ja kiroileva on millään lailla parisuhdeainesta?
ap:lle se on ainakin kelvannut. eli jotain jännyyden merkkejä siinä on ollut jo ensitreffeillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on miehillä vaikeaa kun yrittää pariutua lumihiutaleiden kanssa.
erityisherkän lumihiutaleen kanssa eläminen on pelkkää tuskaa
Miten joku voi edes olla niin tyhmä ihan oikeasti, että huutaa pelatessaan kerrostalossa..näitä pelihuutajia tuntuu riittävän. Huutavat vaikka keskellä yötä. Ei järki kauheasti päätä pakota.