Eikö äiti saisi katsoakaan puhelintaan jos työntää vaunuja?
Olin nukuttamassa vauvaa ulkona läheisellä ulkoilualueella ja kuulin tietysti äänistä että vauva on vielä hereillä, mutta koska tiesin vauvan todennäköisesti nukahtavat ihan koska tahansa en tietenkään tehnyt mitään, vaan selailin puhelinta samalla kun kävelin pientä ympyrää ihan hiljaista vauhtia. Kohdalle ilmestyi vanhempi pariskunta joka alkoi motkottaa minulle siitä, että siinä on äiti vaan puhelimella eikä edes vastaa lapsen itkuun. Itku ei ollut mitään huutoitkua, vaan satunnaista kitinää. Syliinkö olisi pitänyt se nukahtavat lapsi ottaa ja alkaa puhua tälle?
Kommentit (174)
Te kännykän näplääjät ootte tosi sairasta porukkaa, aina puhelin näpeissä. Mutta teillähän ei olekaan muuta elämää.
Uskallan väittää, että ap osaa tulkita vauvansa ääntelyä paremmin kuin random vanha pariskunta. Ja paremmin kuin kukaan meistä täällä pelkän kertomuksen perusteella. Enkä ymmärrä näitä vanhuksia, jotka kehtaavat tulla läksyttämään vierasta äitiä omien tulkintojensa perusteella.
Meillä on naapurissa perhe, jossa on ehkä 2kk ja 2v lapset. He olivat tulossa yksi päivä puistosta ja vauva huusi kurkku suorana. Äiti yritti päästä lasten kanssa mahdollisimman nopeasti kotiin. Matkaa ehkä 200-300m. Eiköhän siihen pysähtynyt joku mummeli valittamaan, että sillä vauvalla on nyt nälkä ja se pitää syöttää. Oikeasti vain hidasti näiden pääsyä kotiin.
Itsekin tosin sain osani tästä, kun lapseni oli pieni. Hän kastui vahingossa leikkipuiston lähellä olevassa ojassa. Matkaa kotiin oli 2km eikä bussiyhteyksiä. Lähdimme kotiin, koska lapsi paleli. Matkalla lapsella tuli todella kylmä vaikka kuinka yritin olla nopea. Hän huusi rattaissa täysillä ja halusi koko ajan syliin. Sylissä pitäminen kuitenkin hidasti matkaa, joten laitoin lopulta lapsen rattaisiin ja yritin selittää 1,5-vuotiaalle, että näin pääsemme nopeammin kotiin. Eiköhän vastaan tullut mummeli, joka alkoi haukkua ja sättiä minua ja viivästytti matkaamme. En kyllä jäänyt pitkäksi aikaa kuuntelemaan, koska halusin kotiin, että sain lapsen lämpimäksi.
Hahah, ennen mm. luettiin lehtiö kun työnnettiin lastenrattaita. Esimerkiksi äitipuoleni teki näin 90-luvulla.
Minä ainakin aion jatkossakin vilkaista karttasovellusta puhelimesta kun siltä tuntuu. Boomerit ei minua määräile, eivät ymmärrä mitä kaikkea puhelimella voi tehdä.
Onko sinulla edes lapsi? Vai yksin nytkin on kopassaan tuijottamassa seinää, tv?Kun sinä tänne kirjoitat,Tärkein on tämä sivu,some vai lapsi?
Joka päivä näkee tilanteita, joissa lastenrattaita työntävä puhelimen tuijottaja meinaa työntää ne lastenrattaan pyörän alle tai punaisia valoja päin autotielle ym.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset ei ymmärrä että puhelimella tehdään nykyään muutakin kuin katsotaan tiktokkeja. Tiktok on vaan ainoa sana josta he on kuulleet. Ei he ymmärrä, että puhelimella luetaan sähköpostit, katsotaan viestit, varataan neuvola-ajat, hoidetaan kirjasto-asioita, käydään pankissa ja maksetaan laskuja jne.
Juujuu, nämä selitykset on niin moneen kertaan kuultu. Uskoo, ken tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on nukuttamassa lasta, niin miksei sille voisi ennemmin vaikka laulaa? Mitä siellä puhelimessa on niin tärkeää, että se on tärkeämpää kuin oma lapsi?
Minä ainakin hyräilen, koska hyväily toimii ja laulu ei, lapselle ja olen samaan aikaan puhelimella. Eihän ne sulje pois toisiaan mitenkään. Ihan varmasti lapselle voi laulaa unilaulua samaan aikaan kun on puhelimella.
Laittakaa ne puhelimet pois!! Keksitte vaan tekosyitä puhelinriippuvuudellenne ,jota on raivostuttavaa seurata sivusta.
Teidän pitää havainnoida ympäristöänne eikä liimata naamaa puhelimeen.
Ihme yleistämistä! Kyllä minä havainnoin ympäristöä, keskityn lapsiini jne., VAIKKA saatan joskus vilkaista puhelimeen! Taitaa toisten puhelimet olla sinulle tekosyy keksiä jotain väkisin väännettyä urputuksen aihetta.
Kontrollin tarve on valtava, mitä tulee äitiyteen. Aikuinen ihminen päättää itse, mihin katseensa ja ajatuksensa kohdistaa. Keskittäkää vaatimuksenne itseenne.
Nämä eläkeläiset harrastivat myös sitä, että jättivät lapsen huomiotta, kun tekivät kotiaskareitaan. Lapset vaan kulki siinä sivussa eikä niille oltu erityisen läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Te kännykän näplääjät ootte tosi sairasta porukkaa, aina puhelin näpeissä. Mutta teillähän ei olekaan muuta elämää.
Mitähän sinä mahdat tehdä näin heti aamusta?
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä näkee tilanteita, joissa lastenrattaita työntävä puhelimen tuijottaja meinaa työntää ne lastenrattaan pyörän alle tai punaisia valoja päin autotielle ym.
Missä tällaisia tilanteita näkee? Lenkkeilen paljon sekä juosten että koiran kanssa enkä ole koskaan nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tällaisia tilanteita näkee? Lenkkeilen paljon sekä juosten että koiran kanssa enkä ole koskaan nähnyt.
Toisten tekemisten kyttääjät elävät mielikuvitusmaailmassa, jossa kaikenlaista saattaisi voida tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
MISSÄ? Päivittäin liikun Helsingissä, enkä ole koskaan nähnyt mitään tällaista.
Lapsuudessani 60-luvulla lapset vahti noita vauvoja. Itsekin viisivuotiaana jäin kotiin pikkusiskon kanssa, kun kotirouvaäitini halusi mennä marttoihin tai osallistua kunnallispolitiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin aion jatkossakin vilkaista karttasovellusta puhelimesta kun siltä tuntuu. Boomerit ei minua määräile, eivät ymmärrä mitä kaikkea puhelimella voi tehdä.
No sillähän voi tehdä vaikka mitä ja sehän on täynnä sovelluksia. Kai otat ankjahuulikuvia ym. paskaa ja laitat Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sillähän voi tehdä vaikka mitä ja sehän on täynnä sovelluksia. Kai otat ankjahuulikuvia ym. paskaa ja laitat Suomeen?
Miksi ei laittaisi? Ite trollaat vauvapalstalla. Melko säälittävä tapaus...
Tuolla ikäluokalla on vain ihan hirveä tarve nalkuttaa puhelimesta. Meillä nalkuttajan hampaissa en ole minä vaan esiteini-ikäinen lapseni. Yksi sukulaistäti jaksaa aina nalkuttaa, jos lapsi käyttää puhelinta yhtään mihinkään. Eikä oikeasti ymmärrä, että tuo ikäluokka sopii kaiken viesteillä eikä soittamalla. Meillä on tiukat säännöt sille, ettei puhelinta räplätä muuten vaan, jos ollaan kylässä tai joku on meillä. Mutta joskus pitää sopia asioista (harrastuskimppakyydit, lukupiiri kokeeseen, koska harjoitellaan kevätjuhlaesitystä) juuri sillä hetkellä. Pelkkä viestiin vastaaminen saa tässä sukulaistädissä aikaan hirveän nalkutuksen. Oikeasti pelkkä puhelimen vilkaiseminen esim. katsoakseen kelloa, saa tämän aikaiseksi.
Miksi pitäisi katsoa puhelinta? Ja koko ajan, eikö muka ole tärkeämpää ja mielenkiintoisempaa katsottavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään ole nähnyt kun näpläät puhelinta.
Hah, vanhusten itse ollessa vanhempia kuoli vuosittain valtava määrä lapsia kun ei vahdittu tai välitetty. Turvavöiden tulemisen jälkeenkin moni ajeli ihan tietoisesti vanhoilla ritsoilla lapset ilman turvavöitä koska eihän lapset nyt mitään väitä tarvitse. Ja jos sattuu niin aina voi tehdä uuden lapsen. Samalla logiikalla jopa alla kouluikäiset lapset lähetettiin keskenään tai vähän isompien kanssa uimaan.
Vanhusten omassa vanhemmuudessa oli myös ihan tavallista, että kotona vanhempia ei saanut häiritä ja kunnioitus oli pelonsekaista. Esimerkiksi lehteä lukevaa, telkkaria katsovaa jne. vanhempaa ei saanut häiritä vaikka lapsella olisi ollut asiaa, koska lasten asiat ne joutaa aina odottamaan eivätkä lasten asiat ole mitään tärkeitä, ajateltiin silloin.