Miehen tehtävä perheessä?
Minulle on tullut sellainen asia eteen, etten enää tiedä omaa tehtävääni perheessä. En osallistu lasten harrastuksiin. Emme nuku vaimon kanssa yhdessä, emmekä ruokaile yhdessä, emme katso edes televisiota yhdessä. Toisin sanoen minä vaan maksan laskut, eikä vastineeksi ole oikein mitään. Mikä on oikeasti miehen paikka. Mikä on miehen tarkoitus perheessä muuta kuin toimia maksajana. Tietysti välitän perheestäni, mutta perhe-elämäni on pelkkää työtä ja päänsärkyä.
Kommentit (304)
No miksi et? Siis osallistu lasten tekemisiin ja harrastuksiin, tai kokkaa koko perheelle ja kata pöytä ja käske syömään?
Uskoisin että on sinusta itsestäsi kiinni, miten osallistut perhe-elämään. Järjestätkö aktiivisesti yhteistä tekemistä vaimon ja lasten kanssa? Miksi ette nuku ja ruokaile yhdessä, etkö voi vaikuttaa asiaan? Miksi ette katso televisiota yhdessä. Ota puheeksi vaimon kanssa ja miettikää yhteistä ajankäyttöä.
Miehen tarkoitus perheessä on toimia yhdessä toisten kanssa, viettää yhdessä vapaa-aikaa, keskustella ja olla toisillenne seurana. Tehkää yhdessä perheen suunnitelmat ja päätökset, huvitelkaa, matkustelkaa, kyläilkää yhdessä. Kyllä sinun kuuluisi saada perheestä myös iloa itsellesi eikä kokea sitä vain velvollisuutena. Muutoksen voit tehdä sinä itse.
Eli vaimo joutuu huolehtimaan kaikesta (koti ja lapset)? Onko hän kotirouva vai maksaako lisäksi kulujakin?
3 tehtävää, maksat, maksat, tai itket ja maksat.
Lopeta tuo ajattelu, että perheessä tai parisuhteessa olisi jotkin sukupuoleen sidotut roolit ja tehtävät.
"Toisin sanoen minä vaan maksan laskut, eikä vastineeksi ole oikein mitään."
Mutta ei sinun kuulukaan saada vastinetta. Sinä teit lapset, niin ne myös elätät. Ei se ole mikään uroteko, josta pitäisi saada kiitosta.
Minun täytyy sanoa kylläkin, että lasten harrastuksiin osallistuminen ja niiden seuraaminen on valtavan nautinnollista.
"Mikä on miehen tarkoitus perheessä muuta kuin toimia maksajana."
Jos et muuta keksi, maksajan roolikin on tosi hyvä. Jatka samaa rataa.
Jooh, kukaan ei voi osallistua perheen elämään toisen puolesta, kyllä sun on se ihan itse tehtävä. Ois kyllä mielenkiintoista kuulla mitähän vaimolla on tähän sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että on sinusta itsestäsi kiinni, miten osallistut perhe-elämään. Järjestätkö aktiivisesti yhteistä tekemistä vaimon ja lasten kanssa? Miksi ette nuku ja ruokaile yhdessä, etkö voi vaikuttaa asiaan? Miksi ette katso televisiota yhdessä. Ota puheeksi vaimon kanssa ja miettikää yhteistä ajankäyttöä.
Miehen tarkoitus perheessä on toimia yhdessä toisten kanssa, viettää yhdessä vapaa-aikaa, keskustella ja olla toisillenne seurana. Tehkää yhdessä perheen suunnitelmat ja päätökset, huvitelkaa, matkustelkaa, kyläilkää yhdessä. Kyllä sinun kuuluisi saada perheestä myös iloa itsellesi eikä kokea sitä vain velvollisuutena. Muutoksen voit tehdä sinä itse.
"Kyllä sinun kuuluisi saada perheestä myös iloa itsellesi eikä kokea sitä vain velvollisuutena."
On varmaan iso määrä ihmisiä, jotka eivät saa perheestä iloa. Velvollisuudet on kuitenkin hoidettava.
Turha lisätä ahdistusta sanomalla, että kaikki on vain itsestä kiinni.
Iloa tai ei niin vastuu on kannettava.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei sinun kuulukaan saada vastinetta. Sinä teit lapset, niin ne myös elätät. Ei se ole mikään uroteko, josta pitäisi saada kiitosta.
Minun täytyy sanoa kylläkin, että lasten harrastuksiin osallistuminen ja niiden seuraaminen on valtavan nautinnollista.
Totta kai JOKAISEN kuuluu saada kiitosta! Mikä ihmeen perhe se sellainen on, jossa ei kiitetä jossain muodossa. Vastinettakin kuuluu saada, totta kai... ei kai se niin mene, että yksi vain perheessä maksaa ja muut elää kiittämättöminä kuin pullopyllypossut. Kiitos on sana, joka EI maksa mitään, mutta antaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä sinun kuuluisi saada perheestä myös iloa itsellesi eikä kokea sitä vain velvollisuutena."
On varmaan iso määrä ihmisiä, jotka eivät saa perheestä iloa. Velvollisuudet on kuitenkin hoidettava.
Turha lisätä ahdistusta sanomalla, että kaikki on vain itsestä kiinni.
Juurikin niin, minulla ap:n kanssa samoja kokemuksia, paitsi, että minä hoidan kaikki lasten harrastukset, yli puolet kotitöistä ja ihan kohtuullisen kasan laskujakin. Ai mikä on niin...ei ole kyllä itsestä kiinni, kun keskustelun avaus näistä asioista pehmeälläkin aloituksella kääntyy haukuksi... siis minut haukutaan. Täytyy varmaan jatkaa samaa rataa, muutakaan ei voi, kun lapset eivät vielä aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
En minä niin siitä kiitoksesta sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta tätä tämänhetkistä isän roolia voisin hoitaa vaikka etätyönä ulkomailta. Ei me keskustellakaan. Jos vaimo sanoo jotakin ja minä kysyn että mitä, jos en saa täysin selvää, niin saan vaan kivahduksen ettei hän minulle mitään sanonut, vaan lapsille. En muista ihan tarkkaan monenko vuoden ajan olen selkä kipeänä aamuisin herännyt sohvalta. Kun lapset haluavat katsoa telkkaria, niin minä en edes saa levätä missään. jatkuva jomotus kaiken lisäksi. Vaimo on antanut lapsille luvan syödä olohuoneessa ja vaimo syö keittiössä. Kun vaimo on tehnyt ruokaa, niin minulle ei ole tehty, vaan minun on jotakin tehtävä itse. kaikki laskut kuitenkin maksan. Sen voin siis tosiaan tehdä myös jostakin muualta. Eikä minulla ole oikeastaan ketään kavereitakaan joiden kanssa voisi harrastaa jotakin rakentavaa. Kuppiloissa ei jaksa käydä. Möläytin vaimolleni että haluan muuttaa Kamloopsiin ja vaimo sekä lapsetkin olisivat kiinnostuneita muuttamaan kanssani. En tiedä mitähän siitäkin tulisi. On myös käynyt mielessä että hankkisi itselle vaan toisen asunnon jostakin jänkhältä. Normaalia perhe-elämää en tule ehkä enää koskaan elämään. Eikä ole mikään provo. Ja vaikkei kukaan usko, niin tässä yhteiskunnassakin on syytä.
T. Ap
Ihme uhriutumista. Miehille tulee oikeasti yllätyksenä että perhe-elämä koskee myös heitä? Joku marttyroi että tekee yli puolet kotitöistä. Se nyt on toki subjektiivinen näkemys. Ap:n vaimo tekee 100% kotitöistä ja kaiken muun päälle.
Sen tähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. mies ja vaimo yhdessä päättävät yhteisasioista.
Sillä mies on vaimon pää, niin kuin myös Kristus Jeesus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset(kunnioitus) niin kuin Herralle.
Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristus rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä... lapset tarvitsee turvallisuutta molemmalta isältä ja äidiltä.
Aamen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä niin siitä kiitoksesta sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta tätä tämänhetkistä isän roolia voisin hoitaa vaikka etätyönä ulkomailta. Ei me keskustellakaan. Jos vaimo sanoo jotakin ja minä kysyn että mitä, jos en saa täysin selvää, niin saan vaan kivahduksen ettei hän minulle mitään sanonut, vaan lapsille. En muista ihan tarkkaan monenko vuoden ajan olen se
Taitaa olla kaikille parempi niin. Vaimolla vähemmän siivottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä niin siitä kiitoksesta sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta tätä tämänhetkistä isän roolia voisin hoitaa vaikka etätyönä ulkomailta. Ei me keskustellakaan. Jos vaimo sanoo jotakin ja minä kysyn että mitä, jos en saa täysin selvää, niin saan vaan kivahduksen ettei hän minulle mitään sanonut, vaan lapsille. En muista ihan tarkkaan monenko vuoden ajan olen se
Jätkä ei eväänsä liikauta, kun vaimo ja lapset etääntyvät, valittaa vaan. Oma vikasi, jos sinua ei oteta huomioon, kun olet jättäytynyt kaikesta syrjään ja jättänyt kaiken vaimon harteille.
Vierailija kirjoitti:
Sen tähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. mies ja vaimo yhdessä päättävät yhteisasioista.
Sillä mies on vaimon pää, niin kuin myös Kristus Jeesus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset(kunnioitus) niin kuin Herralle.Miehet, rakastakaa vaimojanne, niin kuin Kristus rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä... lapset tarvitsee turvallisuutta molemmalta isältä ja äidiltä.
Aamen!
Naisenkin tulee luopua lapsuuden perheestänsä. Muuten ei tule yhtä lihaa. Vaimoille onkin tuo alamaisuus eli miehen kunnioitus tosi vaikea paikka tänä aikana. Kun avioliitossa puuttuu kunnioitus, puuttuu siitä kaikki.
Miksi et osallistu lastesi harrastuksiin?