Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet ja vaativa työ ilman hormonikorvaushoitoa

Vierailija
19.05.2024 |

Nyt ne vaihdevuosioireet sitten alkoivat: kuumat aallot, huono uni, itkuisuus, ajatukset eivät pysy kasassa. Hormonikorvaushoitoa en voi käyttää tavallista suuremman rintasyöpäriskin takia.

Miten jaksaa ja pärjätä miesvaltaisessa yritysmaailmassa, jossa pitää ratkaista monimutkaisia ongelmia ja olla skarppina 110% ja hyvät hermot?

Olen vain haamu entisestä itsestäni...

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko jutellut lääkärin kanssa?

Vierailija
2/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa neuvoa, itsekin samassa veneessä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko jutellut lääkärin kanssa?

Aika lääkärille on muutaman viikon päästä.

Vierailija
4/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voit tutustua itseensä vielä paremmin, opetella uudestaan tunteiden hallintaa jne., että selviät kaikista triggereistä. Syö terveellisesti, liiku ja muista levätä tarpeeksi päivittäin, että palaudut.

Helpommalla varmaan kuitenkin pääset jos löytäisit itsellesi sopivan lääkityksen.

Vierailija
5/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitto, tuhannesti tsemppiä. Täällä säädetään hormonikorvauksen kanssakin, koska oireet ovat niin pahoja. Hienoa tämä naisen elo. 😐

Vierailija
6/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio, liikunta ja lepo. 

Vierailija
7/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ruokia kannattaisi välttää? Syön jo nyt terveellisesti: paljon kasviksia ja kuituja, hiilarit minimissä. Kahvia juon tosin 2-3 kuppia päivässä, koska pää niin sekaisin väsymyksestä. Liikuntaa harrastan myös ja paino normaali. 

Vierailija
8/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, viimeistään vaihdevuosien aikana kannattaa aloittaa säännöllinen liikunta. 

Vierailija
9/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtu pois ja pelkkä estrogeeni. 👍🏻

Vierailija
10/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile vartin iltajoogaa. Se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti kehoon ja mieleen, koska ne ovat kokonaisuus. Toinen on hiilihydraattien vähentäminen, ei siis kokonaan poisjättäminen, mutta vähentäminen. Liiat hiilarit saattaa alkaa tässä viidenkympin iässä jo vaikuttaa hormoneihin huonolla tavalla, vaikkei ylipainoa olisikaan.

Mulla on jonkin verran yöheräilyjä, mutta ei ylipainoa tai kuumia aaltoja. Yöuni on olennaisen tärkeä jaksamisen kannalta, olen kääntänyt kaikki kivet, että saan nukuttua riittävästi. Jooga on siinä tärkein, lisäksi syön melatoniinia, koska iän lisääntyessä käpyrauhanen kalkkeutuu, eikä tuota sitä tarpeeksi. Tähän valmisteeseen on lisätty myös valeriaanaa, sitruunamelissaa ja kärsimyskukkauutetta. Ne rauhoittavat mieltä ja kehoa. Syön joka ilta myös iltamagnesiumia, sekin rentouttaa lihaksia.

Vaikka hormoneja ei voisikaan käyttää, kuten en minäkään, paljon voi kuitenkin tehdä oman hyvinvoinnin lisäämiseksi. Tsemppiä!😊

Vierailija
11/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ruokia kannattaisi välttää? Syön jo nyt terveellisesti: paljon kasviksia ja kuituja, hiilarit minimissä. Kahvia juon tosin 2-3 kuppia päivässä, koska pää niin sekaisin väsymyksestä. Liikuntaa harrastan myös ja paino normaali. 

Transrasvat, sokeri, gluteeni, alkoholi, keinotekoiset makeutusaineet, mausteinen ruoka ja mahdolliset henkilökohtaiset allergiat. Sinulla saattaa olla myös piileviä ruoka-aineherkkyyksiä, jotka ilmenevät ensimmäistä kertaa vasta vaihdevuosissa. 

Vierailija
12/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut jonkin verran apua öihin valeriaanasta (sedonium) ja salviasta, jonka keitän iltateeksi. 

Vierailija
13/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda helpompaan työhön naisvaltaiselle alalle.

Vierailija
14/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä korkeampi rintasyöpäriski ap kohdallasi tarkoittaa? Koska 8% naisista saa rintasyövän elinaikanansa, ei pari tapausta lähisuvussa ole välttämättä muuta kuin sattumaa.

Vierailija
15/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtu pois ja pelkkä estrogeeni. 👍🏻

Onko keltarauhashormonista jotain haittaa? 

Vierailija
16/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia juon tosin 2-3 kuppia päivässä, koska pää niin sekaisin väsymyksestä. 

Olet opettanut aivosi huonoille tavoille. Jos esim aamulla juot aina aivot alkavat vaatia kahvia. Aamut ja kahvit kuuluvat nyt aivojen mielestä erottamattomasti yhteen. Tällaisesta huonosta tavasta on onneksi helppo oppia pois varsinkin, jos yöt ei ole kovin laadukkaita. 

Vierailija
17/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transrasvat, sokeri, gluteeni, alkoholi, keinotekoiset makeutusaineet, mausteinen ruoka ja mahdolliset henkilökohtaiset allergiat. Sinulla saattaa olla myös piileviä ruoka-aineherkkyyksiä, jotka ilmenevät ensimmäistä kertaa vasta vaihdevuosissa. 

Tuossa listassasi saattaa olla perää. Eilen söin itselleni poikkeuksellisen iltaruoan: vehnäpohjaisen mausteisen pizzan ja keinotekoisesti makeutetun juoman. Oli tosi huono yö...yleensä siis en syö vehnää suuria määriä enkä juo limuja.

Vierailija
18/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole käyttänyt mitään hormonikorvaushoitoja ja olen vaihdevuosissa ja vaativassa työssä. Mutta, mulla ei kyllä vaihdevuodet ole vaikuttaneet millään tapaa suorituskykyyn töissä. Hyvä tuuri siis kai, kun mulle on ihan vieraita esim. kuumat aallot, mielialavaihtelut ja sellaiset. Ainoa oire on ollut vuotovälien ja -määrien vaihtelu kunnes menkat sitten loppui. Jotenkin perinnöllistä tän täytyy olla, koska mulla ei ainakaan koskaan ole ollut hyvät elintavat, ja olen lihavakin, ei voi ylpeillä että omilla elintavoilla saavuttanut helpot vaihdevuodet...

Vierailija
19/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä korkeampi rintasyöpäriski ap kohdallasi tarkoittaa? Koska 8% naisista saa rintasyövän elinaikanansa, ei pari tapausta lähisuvussa ole välttämättä muuta kuin sattumaa.

En mene yksityiskohtiin, mutta riski on niin suuri, että hormonikorvaushoito ei lääkärin mukaan olen kohdallani ollenkaan mahdollinen.

Vierailija
20/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole käyttänyt mitään hormonikorvaushoitoja ja olen vaihdevuosissa ja vaativassa työssä. Mutta, mulla ei kyllä vaihdevuodet ole vaikuttaneet millään tapaa suorituskykyyn töissä. Hyvä tuuri siis kai, kun mulle on ihan vieraita esim. kuumat aallot, mielialavaihtelut ja sellaiset. Ainoa oire on ollut vuotovälien ja -määrien vaihtelu kunnes menkat sitten loppui. Jotenkin perinnöllistä tän täytyy olla, koska mulla ei ainakaan koskaan ole ollut hyvät elintavat, ja olen lihavakin, ei voi ylpeillä että omilla elintavoilla saavuttanut helpot vaihdevuodet...

Lisään vielä, että nukun nykyisin vain 3-5 tuntia yössä tosin, mutta ei se mulla haittaa mitään, koska olen silti koko päivän energinen ja pirteä, eikä keskittymisongelmiakaan ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän