Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökin oma lähimetsä hakattiin ilmoittamatta.

Vierailija
19.05.2024 |

Tätähän se on.  Helsinkiläinen ostaa perseen kokoisen läntin ja kuvittelee omistavansa puoli valtakuntaa.

https://www.apu.fi/artikkelit/mokin-oma-lahimetsa-hakattiin-yllattaen-j…

Kommentit (332)

Vierailija
261/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä rahalla Luonnonvarakeskuksen pomon palkka maksetaan, ja kaikkien taiteilijoiden,  teattereiden, tieteilijöiden, jos metsätaloutta ei saisi enää harjoittaa? He eivät tee tuottavaa työtä, vaan heidät rahoitetaan vientituloilla. 

Lopetetaan vaan Suomessa  metsätalous, mutta vientitulojen katoamisen myötä se tarkoittaa elintason putoamista, apurahojen loppumista jne. 

Tai keksikää uusi Nokia! Ei täällä pärjätä toistemme paitoja pesemällä, vientiä tarvitaan.

Just oli juttua, että metsäteollisuus ei enää tuo Suomeen kuin 12,5 miljardia vuodessa. Nyt on käynyt niin, että kotimaiset start upit tuovat Suomeen jo enemmän tuloja. Eli tässä valossa olisi kannattavaa panostaa rahaa start upeihin ja vähemmän metsäteollisuuteen. 

Vierailija
262/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt jo edesmenneet metsänomistajat tekivät niin, että ensimmäinen myi meille rantatontin huvilaa varten, katselmus jne. Sen jälkeen hakkautti koko rantatontin puista tyhjäksi ja kaupantekohetkellä ostimme kiinteistön tietämättämme puhtaaksi hakattuna. Kun aloimme rakentamaan, niin huomasimme, että myös tienvarteen ulottuva tontti oli hakattu sileäksi. Huvila oli siis tulossa tieltä katsoen pellonlaitaan, ei mitään näkösuojaa. 

Tuo temppu on klassikko 😉

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla jokin laki, ettei voi kaadattaa kuin puolet.

Mikä laki voi estää omistajaa tekemään omaisuudellaan mitä haluaa? Olet sakea kommunisti!

Vierailija
264/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perin kesämökin. Olen useasti kysynyt naapurin maajussilta, voisiko hän myydä minulle metsää mökin ympäriltä, jotta saisin isomman tontin. Ei suostu. Sen sijaan parturoi kaikki puut tonttini ympäristöstä. Olisin maksanut paljon enemmän tontista, kuin mitä maajussi sai puista.

Ajattelee ehkä perillisiä, haluaa jättää niille maata eikä myydä sitä. Maata ei enää valmisteta.

Siltikin voi sen verran rajanaapureita arvostaa, että ei rajaa myöten tee aukkohakkuuta. Itse tekisin vain maltillisen harvennuksen loma-asuntojen läheisyydessä. Silloin ei ensimmäinen kesämyrsky kaada mökkiläisen puita.

Vierailija
265/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perin kesämökin. Olen useasti kysynyt naapurin maajussilta, voisiko hän myydä minulle metsää mökin ympäriltä, jotta saisin isomman tontin. Ei suostu. Sen sijaan parturoi kaikki puut tonttini ympäristöstä. Olisin maksanut paljon enemmän tontista, kuin mitä maajussi sai puista.

Ajattelee ehkä perillisiä, haluaa jättää niille maata eikä myydä sitä. Maata ei enää valmisteta.

Siltikin voi sen verran rajanaapureita arvostaa, että ei rajaa myöten tee aukkohakkuuta. Itse tekisin vain maltillisen harvennuksen loma-asuntojen läheisyydessä. Silloin ei ensimmäinen kesämyrsky kaada mökkiläisen puita.

No, ei se meidän vika ole, että kokoomus teki potkulain ja leikkasi ansiosidonnaisen. Metsä maantasalle.

Vierailija
266/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajanaapuri voi omalle tontilleen istuttaa vaikka koivurivin siihen rajalla. Vai mitä? 

267/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin tuon mökkiläisen surun. Metsät ovat ihania, niihin voi tavallaan rakastua. Hakattu metsä on surullinen näky.

Vierailija
268/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omistaisin metsää, tarjoaisin metsääni rajoittuvien mökkitonttien omistajille mahdollisuuden ostaa lisämaata tonttien ympärille ennen mahdollisia hakkuita. Ihmettelen miksi tämä ei ole yleinen käytäntö. 

Järeä vanha metsä vähintään 20 000€/ha + lohkomiskulut. Ostajat harvassa.

Aina voi neuvotella. Minun rajanaapuri, metsänomistaja, oli halukas myymään isopuustoista, rantaan ulottuvaa metsäänsä. Sille kun ei ollut rakennusoikeutta. Hän teki siihen ensin maltillisen harvennuksen, säästi mäntyjä kun pyysin, eikä tietenkään kynnetty metsäpohjaa. Tehtiin sitten kaupat ja molemmat olimme tyytyväisiä.

Vierailija
269/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajanaapuri voi omalle tontilleen istuttaa vaikka koivurivin siihen rajalla. Vai mitä? 

Miten se koivurivi suojaa kun ensimmäinen myrsky puhaltaa avohakkuun suunnasta?

Olen metsänomistaja ja se ei ole mikään este normaalille ajattelulle ja käytökselle. Naapurisopu ei ole koskaan pahasta.

Vierailija
270/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta metsää lainarahalla, maksa siitä vaikka 100 000 €. Mieti jätätkö 10 000 € edestä puita pystyyn sympatiasta mökkiläistä kohtaan? Karkea esimerkki, mutta todellisuutta. Toki mökkiläisen kanssa yhteistyössä voi suunnitella säästöpuuryhmiä yms. mitä sertifiointi vaatii jättämään.

Vierailija
271/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo metsien täydelliset hakkuut tuntuvat pahalta, oli missä hyvänsä. Kestää kymmeniä vuosia ennenkuin metsä kasvaa takaisin.

Kaupunkilaisen tietämättömyyttä. Hakkuupaikalle istutetaan ensi vuonna taimet ja 10 vuoden kuluttua siinä on miehen korkuiset kuuset/männyt ja kolmen metrin koivikkoa. 

= Maalaisen tunteettomuutta ja kylmyyttä. 

Ei tullut yllätyksenä. 

Vierailija
272/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa metsää saa kaataa, olisit ostanut suuremman tontin.

Nuukuus iski vai rahattomuus.

Vierailija
273/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin inhoan metsänomistajana tuollaista täystuhoa. Mutta kyllä vtuttaa kun tollanen kermaäässi stadilainen parkuu TOISEN omaisuuden perään. 

Lohdukkeena sanoisin että silmä tottuu nopeasti. Kohta sitä edellistä metsää ei muistakaan. Kohta vadelmat rehottavat ja puskevat ihania marjojaan. Koivut versovat nopeasti ja luovat vehreyttä. Ja ne koivut tulee vaikka metsä olisi aiemmin ollut kangasmetsä. 🤣

Vierailija
274/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo jota kommentoit, ja olen samaa mieltä tuosta harvennuksesta. Ja naapurisopu on sekin tärkeä asia, kyllä sen takia kannattaa vähän tinkiä hakkuutuloista.

Vierailija
275/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vedettiin myös täällä lähistöllä. Metsä toimi näköesteenä ja suojana isolta tieltä tulevalta mökältä, noh ei toimi enää. Nyt autot näkyy suoraan siitä, pölyä lentää ja meteli on jatkuvaa. En tajunnut mikä pointti. 

Mikset ostanut itsellesi sitä metsää?

Vierailija
276/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hakkautin pienen aukon, sen uudelleen istuttaminen maksaa taimineen ja töineen 9500 euroa. Pääomaveroa hakkuutuloista menee 30-34 %. Eli kyllä yhteiskunta hyötyy tästä huomattavasti.

Vierailija
277/332 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä rahalla Luonnonvarakeskuksen pomon palkka maksetaan, ja kaikkien taiteilijoiden,  teattereiden, tieteilijöiden, jos metsätaloutta ei saisi enää harjoittaa? He eivät tee tuottavaa työtä, vaan heidät rahoitetaan vientituloilla. 

Lopetetaan vaan Suomessa  metsätalous, mutta vientitulojen katoamisen myötä se tarkoittaa elintason putoamista, apurahojen loppumista jne. 

Tai keksikää uusi Nokia! Ei täällä pärjätä toistemme paitoja pesemällä, vientiä tarvitaan.

Just oli juttua, että metsäteollisuus ei enää tuo Suomeen kuin 12,5 miljardia vuodessa. Nyt on käynyt niin, että kotimaiset start upit tuovat Suomeen jo enemmän tuloja. Eli tässä valossa olisi kannattavaa panostaa rahaa start upeihin ja vähemmän metsäteollisuuteen. 

Entäs muovin käytön vähentäminen? Pakkausmateriaalit verkkokaupoissa jne. Jostain se muovin korvaaja täytyy löytää.

Suomen metsäteollisuuden tulevaisuus ei olisikaan mahdollisesti sellunkeitossa vaan pakkausmateriaalien teossa.

Vierailija
278/332 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs muovin käytön vähentäminen? Pakkausmateriaalit verkkokaupoissa jne. Jostain se muovin korvaaja täytyy löytää.

Suomen metsäteollisuuden tulevaisuus ei olisikaan mahdollisesti sellunkeitossa vaan pakkausmateriaalien teossa.

Pakkausmateriaali kannattanee tuottaa lähellä pakatun tavaran lähetyspistettä.

Paketteja lähetetään Suomeen, eikä Suomesta.

Vierailija
279/332 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin aina ajatellut , että mökkitontin osto on riskaabelia,  jos  ei omaa metsää tarpeeksi ympärillä.

Vierailija
280/332 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että vain 12, 5 Miljardia? 

Käsitätkö millainen summa rahaa tuo on, vai oletko niin kuin muutkin viherpösilöt, ettet tiedä mikä on miljoonan ja miljardin ero?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan