Vaari jakaa taas kesärahaa lastenlapsille todistuksen mukaan
Kaikki lastenlapset yläasteiässä.
Keskiarvo vähintään 9.0: 750 Euroa
Keskiarvo 8.0-8.9: 400 Euroa
Keskiarvo alle 8.0: 150 Euroa
Ilmoitti lapsille taulukon jo viime kesänä. Ollut itse aina yrittäjä ja siksi uskoo tälläiseen palkitsemiseen. Onko reilua teistä tämä?
Kommentit (706)
Vierailija kirjoitti:
Mistä tähän tulee tuo monien paheksuma sisarusten tai serkusten välinen kilpailu? Jos nyt oikein ymmärsin, niin vaari antaa summan perustuen nuoren omaan keskiarvoon eikä siihen, millainen keskiarvo on verrattuna sisarukseen tai serkkuun. Eli yhden menestys ei ole toiselta pois, vaan jos vaikka kaikki saa yli 9 ka:n, niin jokainen saa 750 €. Mitä kilpailua siinä on?
Pikemminkin toi systeemi voisi musta kannustaa yhteistyöhön, jos nuorilla on läheiset välit. Että jos yhdessä opiskellaan ja tsempataan toinen toista, niin saadaan kaikki hyvät rahat johonkin kivaan kesätekemiseen.
No kyse on kateudesta, itseltä ei ole pois mutta toiselle ei soisi.
Minä tuon ikäisenä olisin sisuuntunut ja opiskellut enemmän. Aikuisena olisin nauranut rahanahneuttani mutta ollut tosi tyytyväinen hyvistä numeroista, koska ne todella tulevat tarpeeseen. Ellei sitten haaveile siivoojan urasta.
Vierailija kirjoitti:
Jees, tsempit kaikille ketjun i n c e leille. Varmaan raskasta kun ei ole ulkonäköä, geimiä eikä edes hyvää huumorintajua. Pakko yrittää päteä jollain kouluarvosanoilla ja hyväpalkkaisilla nörttiammateilla :D Sori, mut silti häviätte edelleen kaikille, koska se mikä teissä on vialla, on teidän katkeruudelta haiseva sisus jota ei voi korjata. Sori siitä.
Kiitos tästä psykologisesti kypsästä ja empatiakykyä osoittavasta argumentista.
Vierailija kirjoitti:
Jees, tsempit kaikille ketjun i n c e leille. Varmaan raskasta kun ei ole ulkonäköä, geimiä eikä edes hyvää huumorintajua. Pakko yrittää päteä jollain kouluarvosanoilla ja hyväpalkkaisilla nörttiammateilla :D Sori, mut silti häviätte edelleen kaikille, koska se mikä teissä on vialla, on teidän katkeruudelta haiseva sisus jota ei voi korjata. Sori siitä.
Koko keskustelu koskee sitä mahdollisuutta, että joku randomvaari antaa lapsenlapsilleen koulumenestykseen perustuvan rahalahjan. Ihan peräti masennusta voi siitä seurata ja ainakin se on tosi epäreilua. Mutta onhan toi sen verran absurdia, että kyseessä tosiaan lienee jonkin lajin huumori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin huono metodi. Tuolla tuhotaan lapsen oma sisäinen motivaatio. Kannattaa tutustua professori Carol Dweckin mindset-psykologiaan.
Tuhoutuuko sinun sisäinen motivaatio jos teet työsi paremmin ja sinulle maksetaan siitä enemmän palkkaa? Minulla ei vielä tähän mennessä ole käynyt niin van nämä ruokkivat toinen toistaan. Onhan niitä monenlaisia teorioita, paljon vaikuttaa myös se mihin uskoo.
Jos vaikka tutustuisit siihen teoriaan.
Jos on pitkälle opiskellut, niin luulisi sen olevan tuttu.
Mistä ne vammaiset tähän koko ajan revitään? Jutussa kaikkien ka oli kasi tai yli, ei ne mitään vammaisia ole.
Toisaalta JOS joku olisi oppimisvaikeuksinen, hän tarvitsisi eniten sitä motivointia.
On ainakin reilumpaa kuin oman isoisäni systeemi, jossa rahaa sai yksittäisen aineen numeroista (kympistä 5 mk, ysistä 3 mk, muista ei mitään). Itse iltatähtenä olin alakoulussa, ja minulla oli selvästi vähemmän kouluaineita kuin vanhemmilla sisaruksillani ja serkuilla. Vaikka keskiarvoni oli aina koko katraan paras, jouduin tyytymään hiluihin, kun yläkoulu- ja lukioikäiset siskot ja serkut juhlivat.
Vierailija kirjoitti:
Tunkekaa se lukihäiriö nyt jo hanuriinne, puhuttiin normaaleista lapsista.
Ja jos äiti varastaisi osan lapsen itse ansaitusta rahasta ja jakaisi sen suosikki lapselleen ihan mutulla, varmasti se rikkoisi lasten välit. Ja opettaisi, ettei kannata opiskella, joku vie välistä kuitenkin.
Tai sitten menisi välit äitiin, varkaus ei helpolla unohdu. Vaikka tuskin tuollaiseen äitiin kukaan haluaisi pitää välejä muutenkaan.
Olipa ikävä kommentti. Mielestäsi ihminen on epänormaali, jos hänellä on lukihäiriö?
Kyseessä on aika yleinen ominaisuus. Löytyy mm. Ruotsin kuninkaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunkekaa se lukihäiriö nyt jo hanuriinne, puhuttiin normaaleista lapsista.
Ja jos äiti varastaisi osan lapsen itse ansaitusta rahasta ja jakaisi sen suosikki lapselleen ihan mutulla, varmasti se rikkoisi lasten välit. Ja opettaisi, ettei kannata opiskella, joku vie välistä kuitenkin.
Tai sitten menisi välit äitiin, varkaus ei helpolla unohdu. Vaikka tuskin tuollaiseen äitiin kukaan haluaisi pitää välejä muutenkaan.
Olipa ikävä kommentti. Mielestäsi ihminen on epänormaali, jos hänellä on lukihäiriö?
Kyseessä on aika yleinen ominaisuus. Löytyy mm. Ruotsin kuninkaalta.
Juu, no ilmankos hän ei ole ikinä miltään ruudinkeksijältä vaikuttanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä psykologisesti kypsästä ja empatiakykyä osoittavasta argumentista.
Mulla riittää empatiaa vain sellaisille jotka edes yrittää olla empaattisia muita kohtaan. Myös teidän säälittävän katteeton ylimielisyys saa kaiken empatian karisemaan. Ja putkinäköinen maailmankuva.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on geimi?
t. hyväpalkkainen nörtti
Vierailija kirjoitti:
Tässä viestissä haiskahtaa jonkinasteinen kateus. Ettet vain olisi oman kouluaikasi viettänyt helmeilevää omppuviiniä siemaillen, ja j.ännäpoikien kanssa kuherrellen? Ja arvatenkaan isoisä ei ollut elämässäsi ylipäätään läsnä. Puhumattakaan, että olisit voinut uneksiakaan satojen eurojen rahalahjoista.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, mikä lasten burnout? Ei sellaista ole normaaleilla lapsilla. Eikö se äsken vielä ollut niin ettei lapset muka edes välitä rahasta, miten siis systeemi missä kaikkia kuitenkin palkitaan yhtäkkiä tekee jonkun burnoutin?
Toivottavasti sulla ei ole lapsia, reppanoista kasvatetaan alisuoriutujia arkajalkoja. Mitä niille lapsille tapahtuu, kun selviää miten kovasti opiskelupaikoista kilpaillaan? Vai onko tarkoitus että lapset jää äidin kanssa kotisohvalle huutamaan suurempia tukia, ettei vaan rasitu?
Se, jos sinun älyllinen kyvykkyys ei riitä asioita ymmärtämään psykologisella tasolla, ei tarkoita, etteivätkö muiden riitä. Toisin kuten ap:n vaari, minä en alkaa sitä sinulta vaatimaan, koska lähtökohtasi ovat erilaiset kuin minun. Sinua ei auta ymmärtämään ja pääsemään samalle tasolle, vaikka antaisin sinulle 100e. Vai auttaisiko? Normaaleilla lapsilla, jotka siis kasvatetaan terveellä tavalla, ei ole burn outin kaltaisia oireita, koska heitä ei vaadita jatkuvasti ylittämään oman älykkyytensä mahdollistamaa rajaa. Lapsi kannattaa kasvattaa hyväksymään itsensä ja tekemään parhaansa, se riittää. Silloin yksilöstä kasvaa terveen itsetunnon omaava aikuinen. Jos/kun se ei riitä miljoonien luomiseen, hän on silti onnellinen. Vai väittääkö teistä joku, että kaikki voivat olla miljoonia tienaava johtaja? Jos näin kuvittelette, teillä on elämän realiteetit täysin hukassa. On otettava huomioon ja tunnustettava yksilön realiteetit ja kasvattaa hänet siltä pohjalta, terveellä itsetunnolla varustetuksi yksilöksi. Viittaat jonkun toisen kommentoijan tekstiin "eikö se äsken vielä ollut niin, ettet lapset edes välitä rahasta" Olen viittaamasi kirjoittajan kanssa samaa mieltä, lähtökohta on, että lapsi ei rahasta välitä. Mutta miksi silti monet lapset sellaisia ovat? Te kasvatatte hänet sellaiseksi! Te kasvatatte hänet kilpailemaan rahasta, tavaroista ja vertaamaan itseään jatkuvasti muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä viestissä haiskahtaa jonkinasteinen kateus. Ettet vain olisi oman kouluaikasi viettänyt helmeilevää omppuviiniä siemaillen, ja j.ännäpoikien kanssa kuherrellen? Ja arvatenkaan isoisä ei ollut elämässäsi ylipäätään läsnä. Puhumattakaan, että olisit voinut uneksiakaan satojen eurojen rahalahjoista.
No jos sua noin paljon kiinnostaa, niin olin vuosiluokkani priimus, luokan suosituin ja kaunein, myös taideaineista sateli palkintoja. Erittäin hyvät ja lämpimät välit isovanhempiin, keskiluokkainen koti jossa ei minkäänlaista puutetta. En silti koskaan oppinut halveksimaan niitä joilla ei käynyt yhtä hyvä tuuri geenilotossa ja siksi äänestän vasemmistoa ja vastustan kaltaisiasi kylmiä ihmisiä täällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sua noin paljon kiinnostaa, niin olin vuosiluokkani priimus, luokan suosituin ja kaunein, myös taideaineista sateli palkintoja.
Unohdit korostaa, että oliti myös vaatimattomin!
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On surullista, jos kouluarvosanat ovat arvostuksen mittari.
Todella kapea-alaista.
Eihäntossa siitä ole kyse vaan että saa hieman palkitsemista hyvästä suorituksesta.
Saako lapsi palkitsemista silloin, kun hän menestyy taideharrastuksessa tai urheilukilpailuissa? Palkitaanko lasta, jos hän tekee ahkerasti kotitöitä tai osallistuu vapaaehtoistyöhön/yleishyödylliseen toimintaan? Saako lapsi palkinnon, jos hän on on erityisen avulias ja kannustava sisaruksiaan ja kavereitaan kohtaan tai huolehtii vastuullisesti lemmikistä?
Vai ovatko kouluarvosanat ainoa asia, mistä palkitaan?
Vai pitääkö ylipäänsä mistään palkita?
Tavallisista kotitöistäkö pitäisi jotenkin palkita? Siitä, että laittaa paitansa
Tällä logiikalla koulunkäymispalkinto on jo se, että hleensäkään pääsee kouluun. 😂
Ja silti se ei noin toimi länsimaissa. Ei täällä osata olla kiitollisia pakkohommista. Vain köyhissä maissa koulu on palkinto.
Saahan lapset todistuksen, jossa kunkin aineen numero. Toinen palkinto!
Tehdystä työstä saadaan palkka/palkinto. Se on työntekemisen perussääntöjä.
Hyväntekeväisyystyöstä saadaan hyvä mieli palkaksi.
Mä palkitsen itsenikin kotitöistä, miksen lapsianikin? Olisi mälsää vaan siivota. Siistissä kodissa kuuluu syödä hyvin ja nauttia leivoskahvit. Milloin mitäkin.
Hyvä palkinto ravitsee mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sua noin paljon kiinnostaa, niin olin vuosiluokkani priimus, luokan suosituin j
No faktat on faktoja ja vastasin rehellisesti kun kysyttiin ja epäiltiin ihan päinvastaista. Toki kauneus on subjektiivista ja perustin tuon siihen mitä olen kuullut koulukavereita luokkakokouksissa.
Tämä on itseasiassa reilumpi kuin stipendi, koska stipendeissä yleensä vain paras tai muutama paras saa palkinnon ja oppilaita joudutaan vertaamaan toisiinsa. (Tosin meillä oli aikanaan lukiossa ruotsinstipendi, jonka sai kaikki vähintään E:n kirjoittaneet.)