Vaari jakaa taas kesärahaa lastenlapsille todistuksen mukaan
Kaikki lastenlapset yläasteiässä.
Keskiarvo vähintään 9.0: 750 Euroa
Keskiarvo 8.0-8.9: 400 Euroa
Keskiarvo alle 8.0: 150 Euroa
Ilmoitti lapsille taulukon jo viime kesänä. Ollut itse aina yrittäjä ja siksi uskoo tälläiseen palkitsemiseen. Onko reilua teistä tämä?
Kommentit (706)
Vierailija kirjoitti:
Eipä tullut itselle kouluaikoina mieleenkään, että siitä olisi tarvinnut erikseen maksaa, että viitsin hoitaa kouluni kunnolla. Jos jotain joskus tarvitsin, niin vanhemmat kyllä sitten kustansivat. Tajusin ihan ilman "vaarin" rahojakin, että omaan tulevaisuuteen kannattaa panostaa. Mitään kateutta mulla ei tätä ap:n vaaria ja hänen lapsenlapsiaan kohtaan ole, minulla oli hyvät, rakastavat isovanhemmat, eikä koskaan puutetta mistään.
Tuskin nuokaan lapset sitä mitenkään tarvitsee, mutta vaari haluaa maksaa. Voisi sitä vanhus rahojaan paljon huonomminkin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikealle kympin oppilaalle ne todistuksen kympit, yo-kirjoitusten laudaturit ja avautuvat yliopiston ovet ovat itsessään se suurin palkinto, ei siinä vaarin lahjontaa tarvita, kun on itsellä suunta selvillä ja halu pärjätä elämässä. Vaarin lahjontaa tarvitsevilla nousee tie pystyyn jossain vaiheessa, kun aitoa motivaatiota ei ole.
Ei nouse. Yläkoulussa taitaa olla se 10 lukuainetta, joista keskiarvo lasketaan. Jos näistä edes muutama menee huonosti, ei pääse eliittilukioon. Yo-kirjoituksissa kuitenkin riittää, että osaa 5-6 ainetta hyvin ja yliopistossa rajaus on vielä voimakkaampi.
Missasit pointin täysin. Kyse oli niistä, joita opiskelu kiinnostaa tasan niin kauan, kuin vaari maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi olisi laatia tuollainen taulukko, mutta niin, että lasten keskiarvojen keskiarvo tuo kaikille saman palkkion. Se loisi tiimifiilistä ja kannustaisi auttamaan sisaruksia, kun siitä hyötyisi sitten itsekin paremman palkkion muodossa. Yhteiskunnassa on jo ihan tarpeeksi kilpailua ja individualismia.
Paitsi sitten vihattaisiin sitä joka ei olekkaan niin fiksu kuin muut.
No ei normaalit lapset vihaisi sisarustaan tuosta syystä, ainakaan jos aikuiset auttaisi asian pohtimisessa ja käsittelyssä. Tulisi myös hyvä oppiläksy siitä, että kaikilla on omat vahvuudet ja heikkoudet eikä kaikki olla klooneja ja siksi tarvitaan toisiamme eri asioissa.
Juuri niin. Miksi se vaari sitten arvostaa yhden lapsen vahvuuksia rahallisesti, mutta toisen ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille sama summa. Aiheuttaa lapsissa suorittamista ja tunteen, että on eriarvoinen. Ei kaikki ole menossa yliopistoon, ja kyllä niitä putkimiehiäkin tarvitaan. Amispohjalla voi tehdä paremman uran nykyään kun joillakin yliopistokoulutuksilla.
Miksi ei saisi palkita siitä jos joku on tehnyt enemmän töitä koulun eteen kuin toinen? Amikseenkin saa mennä hyvälläkin todistuksella.
Koulunumerot eivät välttämättä kerro siitä, että olisi tehnyt enemmän töitä koulun eteen. Toiset ovat ensinnäkin älykkäämpiä ja lahjakkaampia kuin toiset ja geenien vaikutus on siinä suuri, siis asia johon lapsi ei voi itse vaikuttaa. Lisäksi voi olla nepsy-ongelmaa, adhd, erilaisia oppimisvaikeuksia yms., joihin lapsi itse ei myöskään voi itse vaikuttaa. Myös vanhempien tuki ja oma tausta ja asenne koulunkäyntiin ja elämään yleensä voi eri perheissä olla aivan erilainen. Lisäksi toisissa kouluissa hyviä numeroita annetaan paljon kitsaammin kuin toisissa kouluissa. Pikkukoulussa oppiminen on yleensä helpompaa kuin isossa koulussa ja ryhmässä, jossa hiljainen ja arempi voi jäädä jalkoihin. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pazka systeemi. Ei ole kaikille mahdollista saada hyvää keskiarvoa. Kaikille sama summa 100-200e.
Vaari ei ehkä ole motivoitunut antamaan rajaa "ilmaiseksi". Tuo raha, jota vaari nyt antaa, on palkinto eikä automaatti.
Sehän antaa 150e tyhjästä.
Minä kympin tyttönä (veljeni oli seiskan oppilas) sain aina saman kuin velikin ja minusta se oli oikein. En edes kyseenalaistanut sitä. Muu olisi tuottanut skismaa välillemme. Mielestäni tämä opetti minua myös nöyryyteen, en alkanut kuvitella itsestäni liikoja. Veljeni oli parempi esimerkiksi urheilussa, joten joku koulukeskiarvo ei edes kerro mitään ihmisen hyvyydestä tai huonoudesta. Olemme kaikki erilaisia ja yhtä arvokkaita.
Jos olisin tuon vaarin lapsi niin ottaisin omat lapset vierailun jälkeen kokoukseen jossa jakaisimme rahat uudelleen sen mukaan miten ahkerasti kukakin on yrittänyt ja kuinka hyvä sisarus on ollut muille. Toki ohjaamalla keskustelua päättyisimme siihen, että rahat jaetaan tasan, ellei joku nyt olisi selkeästi ollut tahallisesti lusmu ja ilkeä muille.
Odottaako vaari myös lapsilta palveluja kun rahaa antaa? Antaako lapset läheisyyttä vaarille sellaista jota makuuhuoneessa tapana antaa.
Kokoomuslaiset opettavat lapsilleen, että raha ratkaisee.
Kun ei vanhemmista ole mihinkään, kasvattaminen jää vaarille. Oikein tekee.
On teillä anteliasta. Meillä ukki antaa yleensä 20€. Synttärilahja voi olla kympin. Joululahjoja ei harrasta. Monta lapsenlasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä isoisälle kaikkien lastenlasten pitäisi olla samanarvoisia. Koululaitoksen ja työelämän tehtävä on sitten luokitella.
Sanoisin että mun lapsille kaikille sama raha, tai sitten ei ole tänne mitään asiaa.
Papalla on varmaan hyvä tarkoitus, mutta tässä kohtaa ei nyt toimi. Lapset ajattelee että se rakastaa tota kympin oppilasta enemmän. Huono juttu.
Ehkä ne lapsetkin voi pisteyttää tän papan toiminnan suhteessa muiden isovanhempien vastaavaan.
Kyllä yläasteikäinen jo ymmärtää, ettei tässä papan rakkaudesta ole kysymys, joten ei ollenkaan huono juttu. Tämähän on hyvä kun lapsi voi asettaa tavoitteen, mitä summaa tavoittelee.
Vaari tarkoittaa hyvää mutta taulukon rahamäärät voisivat olla vähän lähempänä toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikealle kympin oppilaalle ne todistuksen kympit, yo-kirjoitusten laudaturit ja avautuvat yliopiston ovet ovat itsessään se suurin palkinto, ei siinä vaarin lahjontaa tarvita, kun on itsellä suunta selvillä ja halu pärjätä elämässä. Vaarin lahjontaa tarvitsevilla nousee tie pystyyn jossain vaiheessa, kun aitoa motivaatiota ei ole.
Ei nouse. Yläkoulussa taitaa olla se 10 lukuainetta, joista keskiarvo lasketaan. Jos näistä edes muutama menee huonosti, ei pääse eliittilukioon. Yo-kirjoituksissa kuitenkin riittää, että osaa 5-6 ainetta hyvin ja yliopistossa rajaus on vielä voimakkaampi.
Missasit pointin täysin. Kyse oli niistä, joita opiskelu kiinnostaa tasan niin kauan, kuin vaari maksaa.
Ei muakaan sellanen duuni kiinnosta, josta ei makseta. Raha on hyvä motivaattori.
Mun mielestä olisi reilumpaa esimerkiksi palkita siitä, jos keskiarvo nousee edellisestä todistuksesta. Ei tunnu kivalta lapsesta, joka on tehnyt paljon töitä opiskelun eteen, mutta ei vaan ole hyvä koulussa, ja siksi ei mitenkään pysty pääsemään liian korkeisiin tavoitteisiin. Toisaalta toinen voi olla hyvä näkemättä yhtään vaivaa, ja saa hyvän palkkion käytännössä tekemättä mitään.
Vaarin lahjoittamana hyvä systeemi. Hän on vähän sellainen ulkopuolinen palkitsija. Omilta vanhemmilta ehkä ei olisi, tai en osaa sanoa. Tuntuu että omilta vanhemmilta olisi tärkeämpää havannoida ja palkita vähän laajemmin isoa kuviota.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olisi reilumpaa esimerkiksi palkita siitä, jos keskiarvo nousee edellisestä todistuksesta. Ei tunnu kivalta lapsesta, joka on tehnyt paljon töitä opiskelun eteen, mutta ei vaan ole hyvä koulussa, ja siksi ei mitenkään pysty pääsemään liian korkeisiin tavoitteisiin. Toisaalta toinen voi olla hyvä näkemättä yhtään vaivaa, ja saa hyvän palkkion käytännössä tekemättä mitään.
Eli jos olet aina hoitanut koulun tunnollisesti ja saanut hyviä todistuksia, niin et saa mitään. Mutta jos olet aiemmin perseillyt ja nyt vähän ryhdistäytynyt niin sinut palkitaan. Onpa reilua.
Vierailija kirjoitti:
Minä kympin tyttönä (veljeni oli seiskan oppilas) sain aina saman kuin velikin ja minusta se oli oikein. En edes kyseenalaistanut sitä. Muu olisi tuottanut skismaa välillemme. Mielestäni tämä opetti minua myös nöyryyteen, en alkanut kuvitella itsestäni liikoja. Veljeni oli parempi esimerkiksi urheilussa, joten joku koulukeskiarvo ei edes kerro mitään ihmisen hyvyydestä tai huonoudesta. Olemme kaikki erilaisia ja yhtä arvokkaita.
Jos olisin tuon vaarin lapsi niin ottaisin omat lapset vierailun jälkeen kokoukseen jossa jakaisimme rahat uudelleen sen mukaan miten ahkerasti kukakin on yrittänyt ja kuinka hyvä sisarus on ollut muille. Toki ohjaamalla keskustelua päättyisimme siihen, että rahat jaetaan tasan, ellei joku nyt olisi selkeästi ollut tahallisesti lusmu ja ilkeä muille.
Kamala idea!
Vierailija kirjoitti:
Tasaisen tunnollinen kympin tyttö ei ansaitse mitään kivaa?
Vierailija kirjoitti:
jakaisimme rahat uudelleen sen mukaan miten ahkerasti kukakin on yrittänyt ja kuinka hyvä sisarus on ollut muille. Toki ohjaamalla keskustelua päättyisimme siihen, että rahat jaetaan tasan, ellei joku nyt olisi selkeästi ollut tahallisesti lusmu ja ilkeä muille.
Ahkeran rahat valuisivat vanhempien suosikille ja "hyvälle yrittäjälle", kiva.
Miksi ei saisi palkita siitä jos joku on tehnyt enemmän töitä koulun eteen kuin toinen? Amikseenkin saa mennä hyvälläkin todistuksella.
Eihän hyvä todistus automaattisesti tarkoita, että olisi tehnyt enemmän töitä tai huono, ettei olisi. Joku voi tehdä paljon töitä seiskan eteen ja joku saa 9,5 keskiarvon ihan vaan kuuntelemalla, kun asiat jää helposti mieleen. Yksinkertaista ajattelua, että kaikki yltävät samaan jos vaan yrittävät